Hänsynsreglerna – 2 kap. miljöbalken
Lokaliseringsprincipen (2 kap. 6 §)
För en verksamhet eller åtgärd ska väljas en plats som är lämplig både med hänsyn till ändamålet, människors hälsa och miljön enligt 2 kap. miljöbalken.
Vägledningen vänder sig främst till
I första hand till prövnings- och tillsynsmyndigheter som tillämpar miljöbalken. Även verksamhetsutövare kan använda vägledningen till exempel vid framtagande av underlag till tillståndsprövning, anmälan eller i den löpande egenkontrollen.
Lagstiftning
Läsanvisning
Vägledningen ska ge läsaren stöd i att tolka gällande lagstiftning. Utöver vad som framgår i hänvisningar till lagar, förordningar och föreskrifter är vägledningen inte bindande utan en ledning i hur lagstiftningen bör och kan tillämpas.
Om inte annat anges, hänvisas i vägledningen till bestämmelser i miljöbalken.
Vägledningen ska inte ses som en checklista utan som en tolkningshjälp till 2 kap. i prövnings- och tillsynsärenden. Upprepningar i texten har gjorts medvetet för att det ska gå att läsa om enskilda paragrafer utan att missa relevant information. Bestämmelserna hänger tydligt ihop vilket gör att upprepningar även av detta skäl är relevanta.
I de fall Mark- och miljööverdomstolen gjort referat av sina avgörande (till exempel MÖD 2015:3), hänvisas till referatet. I övriga fall skrivs hänvisningen ut med datum och domstol.
Bakgrund
Bestämmelserna om de allmänna hänsynsreglerna i 2 kap. 2–5 §§ miljöbalken är av central betydelse för miljöbalkens genomförande och syfte. Man kan säga att de allmänna hänsynsreglerna utgör ett instrument för att genomföra arbetet för en hållbar utveckling. De handlar om att använda rätt teknik, välja lämplig plats med mera.
Naturvårdsverket bedömer att det finns ett genomförandeunderskott när det gäller 2 kap. Genom att beslut och domar tydligare redovisar hur bedömningen enligt 2 kap. har gjorts i de enskilda fallen blir tillämpningen mer transparent. Detta skulle leda till att tydlig praxis utvecklades kring de generella principerna.
Remiss
Vägledningen skickades under 2019 på remiss till centrala myndigheter, kommuner, länsstyrelser, bransch- och intresseorganisationer.
Begrepp
Verksamhetsutövare: I vägledningen används begreppet verksamhetsutövare för att beteckna dem som bedriver, har bedrivit eller avser att bedriva en verksamhet eller vidtar en åtgärd.
Vägledning: En vägledning ska ge stöd i att tolka gällande lagstiftning. Utöver vad som framgår i hänvisningar till lagar, förordningar och föreskrifter är vägledningen inte bindande utan en ledning i hur lagstiftningen bör och kan tillämpas.
Bevisbördans placering: anger vem som ansvarar för att visa att bestämmelserna i 2 kap. är uppfyllda.
Rekvisit: villkor eller kriterier som ska vara uppfyllda för att lagen ska vara tillämplig.
2 kap. 6 § miljöbalken
För en verksamhet eller åtgärd som tar i anspråk ett mark- eller vattenområde ska det väljas en plats som är lämplig med hänsyn till att ändamålet ska kunna uppnås med minsta intrång och olägenhet för människors hälsa och miljön.
Vid prövning av frågor enligt 7 kap., tillståndsprövning enligt 9 och 11 kap., regeringens tillåtlighetsprövning enligt 17 kap. och prövning av verksamheter enligt 9 kap. 6, 6 a och 6 b §§, 11 kap. 9 a § och 12 kap. 6 § ska bestämmelserna i 3 och 4 kap. tillämpas endast i de fall som gäller ändrad användning av mark- eller vattenområden.
Ett tillstånd eller en dispens får inte ges i strid med en detaljplan eller områdesbestämmelser enligt plan- och bygglagen (2010:900).
Bestämmelsens innebörd
Lokaliseringsprincipen (2 kap. 6 § miljöbalken) har stor betydelse särskilt för nyetableringar. Hur lokaliseringsprincipen har beaktats är då extra viktigt att belysa i miljökonsekvensbeskrivningen vid en tillståndsprövning och i en anmälan av ny verksamhet till tillsynsmyndigheten.
Första stycket i lokaliseringsprincipen, 2 kap. 6 § miljöbalken, innebär att verksamheter eller åtgärder ska placeras på en plats där ändamålet med verksamheten eller åtgärden kan uppnås med minsta intrång och olägenhet för människors hälsa och miljön. Med intrång och olägenhet för människors hälsa och miljön menas i lokaliseringsprincipen allt som motverkar miljöbalkens mål. Flera platser kan ibland vara lämpliga för en verksamhet. I sådana situationer ska den bästa av dessa platser väljas (prop. 1997/98:45 del 1, sid. 218 ff)., det vill säga den plats som medför minst intrång och olägenhet för människors hälsa och miljön. Av propositionen framgår emellertid att en viss möjlighet till skälighetsavvägning måste finnas även vid tillämpningen av lokaliseringsbestämmelsen. Detta ska göras inom ramen för den allmänna avvägningsbestämmelsen. Att notera är dock att det inte ska göras en rimlighetsavvägning enligt artskyddsförordningen eller Natura 2000-bestämmelserna.
Se vidare om detta under avsnitt 7 § Rimlighetsavvägning.
Tillämpning
Lämplighetsbedömningen bör ske med utgångspunkt i balkens syfte, de grundläggande och särskilda hushållningsbestämmelserna i 3–4 kap. miljöbalken samt förekommande miljökvalitetsnormer (prop. 1997/98:45 del 1, sid. 218 ff). Vid prövning av lokaliseringen ska en allsidig bedömning av platsens lämplighet göras och det är verksamhetsutövaren som ska förse prövningsmyndigheten med det underlag som behövs för övervägandena inför beslutet. I alla typer av beslut som rör tillsyn eller tillstånd för en ny eller utvidgad verksamhet eller åtgärd bör den beslutande myndigheten motivera sitt beslut utifrån lokaliseringsprincipen i 2 kap. 6 § miljöbalken.
Beroende på typen av verksamhet eller åtgärd påverkar olika faktorer lokaliseringsbedömningen. Det är viktigt att förstå vad verksamheten innebär i form av omgivningspåverkan. Olika platser är olika tåliga för påverkan, till exempel markanspråk, förändrad markanvändning, barriärer, utsläpp eller störningar såsom buller, ljus eller lukt.
När platsen analyseras behövs kunskap om dess innehåll och funktion. Exempel på aspekter som kan behöva beaktas är till exempel avstånd till närmaste bostäder, förekomst av känsliga recipienter, arter eller kulturmiljöer. Kunskap behövs också kring hur berört landskap används, exempelvis för friluftsliv eller matproduktion, och vilka andra funktioner som landskapet har, exempelvis för vatten- eller temperaturreglering.
Naturen levererar mängder av så kallade ekosystemtjänster till samhället. Nyttor och tjänster som vi får gratis och som kan vara kostsamma att ersätta med tekniska lösningar. Det handlar om att växter renar luft, vegetation dämpar buller, bin pollinerar grödor och att vår hälsa ökar av att vistas i naturen. När beslut kring lokalisering tas behöver kunskap om landskapets ekosystemtjänster vägas in.
Valet av plats kan också ha betydelse för energi- eller resursåtgång. Platsvalet kan till exempel påverka hur långväga transporterna av människor och material blir och med vilket trafikslag som transportbehoven kan lösas. Lokaliseringsbedömning handlar alltså om att både väga in verksamhetens och platsens egenskaper i bedömningen.
Det är viktigt att komma ihåg att platsförutsättningar inte är statiska. Ett landskap förändras över tid till följd av naturliga processer, till exempel att vegetation växer upp, att slänter eroderas eller att flödet förändras i ett vattendrag till följd av sedimentation. Därutöver sker förändringar i hur ett landskap nyttjas och sköts till följd av politiska beslut om styrmedel och åtgärder samt samhällsförändringar såsom urbanisering och teknikutveckling. Den pågående klimatförändringen kommer bland annat att innebära ökad frekvens och omfattning av extrema vädertillstånd som exempelvis skyfall, torka och värmeböljor. Mark som tidigare sällan översvämmats kan göra det oftare men vattentillgången kan också minska i landskapet. Påverkan till följd av ett förändrat klimat behöver beaktas när bedömningen görs om en plats är lämplig. Läs mer sidan Tillämpning gällande klimat.
Ändrad användning av mark- eller vattenområden
2 kap. 6 § andra stycket miljöbalken anger att de så kallade hushållningsbestämmelserna, som finns i 3 och 4 kap. miljöbalken, enbart ska gälla ändrad markanvändning i följande prövningar enligt miljöbalken:
- prövning av frågor enligt 7 kap. miljöbalken (skydd av områden),
- tillståndsprövning enligt 9 kap. miljöbalken (miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd),
- tillståndsprövning enligt 11 kap. miljöbalken (vattenverksamhet),
- regeringens tillåtlighetsprövning enligt 17 kap. miljöbalken,
- prövning av verksamheter enligt 9 kap. 6, 6 a och 6 b §§ miljöbalken (anmälningspliktig miljöfarlig verksamhet, vid ansökan om tillstånd efter föreläggande, vid frivillig ansökan om tillstånd)
- prövning av verksamhet enligt 11 kap. 9 a § miljöbalken (anmälningspliktig vattenverksamhet) och
- prövning av verksamhet enligt 12 kap. 6 § miljöbalken (anmälan för samråd).
Att hushållningsbestämmelserna i ovan nämna situationer enbart ska gälla ändrad markanvändning innebär i detta sammanhang att de inte gäller verksamheter eller åtgärder som har kort varaktighet eller kortvariga effekter. Normalt förutsätts viss varaktighet dvs. att verksamheten eller åtgärden, eller att effekten av verksamheten eller åtgärden, har en sådan varaktighet att det ska kunna anses vara fråga om en ändrad användning av mark- eller vattenområden.
Hushållningsbestämmelserna vid ändrad markanvändning ska även tillämpas vid prövning enligt ett flertal andra lagar, till exempel väglagen (1971:948), ellagen (1997:857) och plan- och bygglagen (2010:900).
Krav på överensstämmelse med plan
I 2 kap. 6 § tredje stycket miljöbalken anges att tillstånd eller en dispens inte får ges i strid med en detaljplan eller områdesbestämmelser enligt plan- och bygglagen. Om syftet med planen eller bestämmelserna inte motverkas får små avvikelser göras.
Plan- och bygglagen är ett instrument för kommunerna att styra bebyggelseutvecklingen, men den är inte avsedd att vara en grund för ingripande mot pågående användning av mark- och vattenresurser. Det är däremot viktigt att de krav som i ett senare tillsynsskede kan ställas med stöd av miljöbalken också får genomslag vid tillämpningen av plan- och bygglagen, till exempel när en detaljplan tas fram eller när bygglov ges. På samma sätt ska den fysiska planeringen enligt plan- och bygglagen överlag vara så förutseende och ha en sådan bärkraft att den håller gentemot miljöbalkens tillsynskrav.
Detaljplan och områdesbestämmelser
En detaljplan bestämmer hur mark och vatten får användas inom ett visst område. I detaljplanen ska det gå att se vilka områden som går användas som allmänna platser (gator, torg, parker etc.) samt vad som är vattenområden respektive kvartersmark (mark som får användas för till exempel bostäder, industrier och kontor). Inom kvartersmark kan planen till exempel reglera hur stora eller höga byggnaderna får vara och var någon har möjlighet att anlägga ledningar över någon annans mark förutsatt att ledningsrätt medges.
Kommunen kan anta områdesbestämmelser för ett område som inte har detaljplan, till exempel för att säkerställa ett syfte som uttrycks i den kommuntäckande översiktsplanen. Att bevara en värdefull bebyggelsemiljö kan vara ett sådant syfte. Områdesbestämmelser ger ingen byggrätt, till skillnad från detaljplaner
Boverkets vägledning om Områdesbestämmelser i kommunal planering
Ansvarsfördelning för hänsynsreglerna
Kort sammanfattning av verksamhetsutövares, prövningsmyndigheters respektive tillsynsmyndigheters ansvar för bestämmelserna i 2 kap. miljöbalken.