Tillsynsvägledning

Växtskyddsmedel

Traktor besprutar fält

Förbud mot spridning av växtskyddsmedel från luftfartyg

Granskad: ‎den ‎30‎ ‎januari‎ ‎2025

På denna sida vägleder vi om förutsättningarna för dispens från förbudet att sprida växtskyddsmedel från luftfartyg, vilket även innefattar drönare.

Det är förbjudet att sprida bekämpningsmedel från luftfartyg enligt 14 kap. 7 § miljöbalken, vilket även innefattar drönare. Växtskyddsmedel ingår i definitionen av bekämpningsmedel. Enligt 2 kap. 47 § bekämpningsmedels­förordningen får Naturvårdsverket i det enskilda fallet ge dispens från förbudet mot spridning av växtskyddsmedel från luftfartyg under vissa förutsättningar.

Sidan vänder sig till 

Tillsynsmyndigheter och yrkesmässiga användare av växtskyddsmedel. 

Bra att veta 

Reglerna om dispens från förbudet att sprida växtskyddsmedel från drönare och andra luftfartyg har ändrats. Ändrade regler gäller från och med den 1 februari 2025.

Syftet med ändringarna är att underlätta för forskning och utveckling vid spridning av växtskyddsmedel från framför allt drönare. Reglerna har ändrats mot bakgrund av att Naturvårdsverket har framfört till regeringen att det kan finnas tillämpningsområden där användning av drönare i bekämpningssyfte potentiellt skulle kunna bidra till minskade risker och en mer hållbar användning av växtskyddsmedel. Detta genom att exempelvis minska den använda mängden växtskyddsmedel genom mer träffsäker bekämpning. Det behövs dock mer kunskap om spridning av växtskyddsmedel från drönare och det är därför angeläget att det finns möjlighet att bedriva forskning och utveckling inom området. Det finns särskilt behov av mer kunskap om spridningsmetodens effektivitet i jämförelse med andra metoder, vindavdrift och hur risker med spridningen kan hanteras, både när det gäller människors hälsa och miljön.

Naturvårdsverkets möjlighet att ge dispens

De förutsättningar som ska vara uppfyllda för att Naturvårdsverket ska kunna ge dispens framgår av 2 kap. 47 § i bekämpningsmedelsförordningen. 

§ 2 kap. 47 § Förordning (2014:425) om bekämpningsmedel 

Naturvårdsverket får i det enskilda fallet ge dispens från förbudet mot spridning från luftfartyg i 14 kap. 7 § första stycket miljöbalken i fråga om växtskyddsmedel, om det finns synnerliga skäl och 

  1. spridning från luftfartyg är det enda fungerande alternativet för att uppnå syftet med spridningen eller innebär klara fördelar för människors hälsa eller miljön jämfört med markbaserade spridningsalternativ,
  2. Kemikalieinspektionen har
    a) godkänt växtskyddsmedlet enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1107/2009 och användningen är förenlig med villkoren för godkännandet, eller
    b) beviljat tillstånd för växtskyddsmedlet i forsknings- eller utvecklingssyfte enligt artikel 54 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1107/2009,
  3. den som avser att utföra spridningen har ett användningstillstånd enligt denna förordning för växtskyddsmedlet, och
  4. det område som omfattas av den avsedda spridningen inte ligger i anslutning till bostadsområden. 

Innan Naturvårdsverket ger en sådan dispens ska verket höra Skogsstyrelsen, Statens jordbruksverk, Kemikalieinspektionen och Havs- och vattenmyndigheten.

För att Naturvårdsverket ska kunna ge dispens ska det enligt första stycket föreligga synnerliga skäl och därutöver ska samtliga fyra förutsättningar som listas därunder vara uppfyllda.

Det är upp till den som söker om dispens att redogöra för på vilket sätt förutsättningarna för dispens är uppfyllda.

Synnerliga skäl

Begreppet ”synnerliga skäl” är ett juridiskt begrepp där lagstiftaren öppnar för en möjlighet att frångå huvudregeln. Synnerliga skäl är strängare än särskilda skäl, som är ett annat begrepp som brukar användas för att beskriva när en huvudregel kan frångås. Att det måste föreligga synnerliga skäl innebär att det måste finnas mycket starka skäl för att dispens ska kunna beviljas. Det som ytterst styr när synnerliga skäl kan anses föreligga är förutsättningarna i det enskilda fallet. En bedömning av om den tänkta användningen uppfyller förutsättningarna för att kunna ge dispens behöver därmed göras i varje enskilt fall.

När det gäller spridning av växtskyddsmedel från drönare i forsknings- och utvecklingssyfte gör Naturvårdsverket bedömningen att det i vissa fall skulle kunna föreligga synnerliga skäl, till exempel om de resultat och data som fås av genomförda studier tillgängliggörs och kommer till nytta även för andra. Om det föreligger synnerliga skäl i ett enskilt fall måste dock avgöras utifrån en helhetsbedömning av ärendet.

Jämförelse med andra alternativ

För att dispens ska kunna ges måste spridning från luftfartyg vara det enda fungerande alternativet för att uppnå syftet med spridningen eller innebära klara fördelar för människors hälsa eller miljön jämfört med markbaserade spridningsalternativ. Det innebär att en jämförelse behöver göras med alternativa metoder för att uppnå syftet med den aktuella spridningen av växtskyddsmedel.

När det gäller forskning och utveckling gör Naturvårdsverket bedömningen att spridning av växtskyddsmedel från drönare skulle kunna anse utgöra det enda fungerande alternativet om spridningen sker inom ramarna för studier som kräver att spridningen sker med den tekniken.

Växtskyddsmedlet ska vara tillåtet

Dispens kan bara ges för spridning med ett växtskyddsmedel som Kemikalieinspektionen antingen har godkänt eller beviljat tillstånd för i forsknings- eller utvecklingssyfte. Användningen av växtskyddsmedlet måste även vara förenlig med villkoren för godkännandet eller tillståndet.

I nuläget finns det inte några växtskyddsmedel som är godkända av Kemikalieinspektionen för spridning från drönare eller andra luftfartyg. Sådan användning kan därmed inte anses vara förenlig med villkoren för produktgodkännandet. För att dispens ska kunna ges utifrån denna punkt krävs det att någon aktör som vill släppa ut ett växtskyddsmedel på den svenska marknaden ansöker om ett produktgodkännande som omfattar spridning från drönare, eller andra luftfartyg, och att Kemikalieinspektionen godkänner växtskyddsmedlet. Mer information om hur en ansökan går till finns hos Kemikalieinspektionen:

Ansök om godkännande för växtskyddsmedel (kemi.se)

De ändrade reglerna innebär en utökad möjlighet för Naturvårdsverket att meddela dispens genom att även växtskyddsmedel som Kemikalieinspektionen har beviljat tillstånd för enligt ett särskilt förfarande i artikel 54 i EU:s växtskyddsmedelsförordning 1107/2009 inkluderas. Förfarandet i artikel 54 innebär att Kemikalieinspektionen kan bevilja tillstånd för användning av icke godkända växtskyddsmedel eller icke godkänd användning av ett växtskyddsmedel i forsknings- eller utvecklingssyfte. Det är ett enklare förfarande jämfört med att ansöka om godkännande av ett växtskyddsmedel.

För att denna punkt ska kunna uppfyllas behöver den som söker om dispens först se till att den avsedda användningen av växtskyddsmedlet omfattas av ett tillstånd för forskning och utveckling som Kemikalieinspektionen har beviljat utifrån förfarandet i artikel 54 i EU:s växtskyddsmedelsförordning 1107/2009.

Kemikalieinspektionen har mer information om tillstånd för forskning och utveckling och hur en ansökan går till:

Tillstånd för forskning och utveckling (kemi.se)

Giltigt användningstillstånd

En annan förutsättning för dispens är att den som avser att utföra spridningen har ett användningstillstånd för växtskyddsmedlet enligt 2 kap. 18–19 §§ bekämpningsmedelsförordningen. När det gäller användning av växtskyddsmedel inom jordbruk, skogsbruk, parkskötsel och trädgårdsskötsel är det Jordbruksverket som prövar frågor om användningstillstånd. För att kunna söka om användningstillstånd krävs en grundutbildning i användning av växtskyddsmedel och ett utbildningsbevis som utfärdas av den som håller i utbildningen. Det är länsstyrelserna som håller utbildningarna för användning av växtskyddsmedel utomhus. Det finns utbildningar för olika användningsområden men ingen särskild utbildning för spridning av växtskyddsmedel från drönare eller andra luftfartyg eftersom användningen är förbjuden. För att kunna söka om dispens från förbudet gör Naturvårdsverket bedömningen att det är tillräckligt med användningstillstånd för användning av växtskyddsmedel utomhus.

Jordbruksverket har mer information om utbildningarna för användning av växtskyddsmedel:

Krav på godkänd utbildning och utrustning för att använda och hantera växtskyddsmedel (jordbruksverket.se)

Avstånd till bostadsområden

Ytterligare en förutsättning för dispens är att det område som omfattas av den avsedda spridningen inte ligger i anslutning till bostadsområden. Det innebär att Naturvårdsverket behöver ta hänsyn till avståndet till bostadsområden i bedömningen av en dispensansökan.

Vad en ansökan bör innehålla

Observera att samtliga förutsättningar enligt 2 kap. 47 § bekämpningsmedelsförordningen måste vara uppfyllda för att Naturvårdsverket ska kunna bevilja en dispensansökan och att det ska föreligga synnerliga skäl. Var särskilt noga med att se till att växtskyddsmedlet är godkänt för den tänkta användningen eller att tillstånd för forskning och utveckling för den avsedda användningen har beviljats av Kemikalieinspektionen.

Naturvårdsverket har även möjlighet att vid bedömning av en ansökan ta hänsyn till om andra bestämmelser om användning av växtskyddsmedel uppfylls. Ett exempel på det är de krav som gäller enligt Jordbruksverkets föreskrifter på att utrustning för spridning av växtskyddsmedel ska vara godkänd och funktionstestad.

När det gäller spridning av växtskyddsmedel bör en ansökan om dispens från förbudet i 14 kap. 7 § miljöbalken åtminstone innehålla följande uppgifter för att Naturvårdsverket ska kunna göra en bedömning av ansökan:

  1. karta eller annan beskrivning av spridningsområdets läge och areal, inklusive en beskrivning av vilka känsliga områden som ligger i anslutning till spridningsområdet*.
  2. kontaktuppgifter till den som ska sprida växtskyddsmedel samt i förekommande fall till den för vars räkning spridningen ska ske, samt uppgifter som styrker att den som ska sprida växtskyddsmedlet har ett giltigt användningstillstånd enligt förordning (2014:425) om bekämpningsmedel,
  3. syftet med spridningen och en motivering till varför det föreligger synnerliga skäl för spridningen,
  4. växtskyddsmedlets namn och registreringsnummer med upplysning om verksamt ämne, samt en beskrivning av på vilket sätt användningen är förenlig med Kemikalieinspektionens villkor för användningen, alternativt uppgifter som styrker att Kemikalieinspektionen har beviljat tillstånd för växtskyddsmedlet i forsknings- eller utvecklingssyfte,
  5. beskrivning av spridningsmetod, samt en beskrivning av varför spridningsmetoden är det enda fungerande alternativet för att uppnå syftet med spridningen eller innebär klara fördelar för människors hälsa eller miljön jämfört med markbaserade spridningsalternativ,
  6. dos som ska användas,
  7. beräknad tidpunkt eller tidsperiod för spridningen, och
  8. kontrollrapport som styrker att spridningsutrustningen är godkänd enligt Jordbruksverkets föreskrifter (SJVFS 2016:23) om översyn, funktionstest och godkännande av utrustning för yrkesmässig spridning av växtskyddsmedel eller som styrker att spridningsutrustningen är nyare än 3 år.

* Med känsliga områden avses t.ex. bostadsområden, vattenskyddsområden, biotopskyddsområden eller andra områden som omfattas av områdesskydd enligt miljöbalken (t.ex. Natura 2000-områden eller naturreservat), 

Naturvårdsverket har möjlighet att begära in kompletterande underlag om det krävs för att göra en bedömning av ansökan.

Dispensansökan skickas till registrator@naturvardsverket.se

En dispens ska enligt bekämpningsmedelsförordningen förenas med de villkor som behövs från hälso- och miljöskyddssynpunkt och får förenas med krav på anmälan innan växtskyddsmedlet används.

Bakgrund – Naturvårdsverkets förslag till ändrade regler

Bakgrunden till de ändrade reglerna är ett förslag som Naturvårdsverket lämnade till regeringen i syfte att utöka möjligheterna att meddela dispens för forskning och utveckling vid spridning av växtskyddsmedel från drönare.

Naturvårdsverket hanterade under 2023 och 2024 två ansökningar om dispens från förbudet att sprida växtskyddsmedel från luftfartyg. Båda ansökningarna gällde spridning av växtskyddsmedel från drönare. Vid handläggningen av aktuella ärenden konstaterade vi att det saknades förutsättningar för att ge dispens för spridning av växtskyddsmedel från drönare. Anledningen var att det inte finns några växtskyddsmedel som är godkända av Kemikalieinspektionen för spridning från drönare eller andra luftfartyg, och att sådan användning därmed inte kan anses vara förenlig med villkoren för produktgodkännandet. Bedömningen gällde även spridning av växtskyddsmedel i forsknings- och utvecklingssyfte.

Naturvårdsverket ansåg därför att det finns behov av ändrade regler för att möjliggöra dispens för forskning och utveckling när det kommer till spridning av växtskyddsmedel från drönare. Naturvårdsverket anser att det finns tillämpningsområden där användning av drönare i bekämpningssyfte potentiellt skulle kunna bidra till minskade risker och en mer hållbar användning av växtskyddsmedel. Detta genom att exempelvis minska den använda mängden växtskyddsmedel genom mer träffsäker besprutning. Ytterligare forskning behövs dock utifrån svenska förhållanden.