Tillsynsvägledning

Produktvalsprincipen

Tillsyn av produktvalsprincipen med fokus på PFAS

Granskad: ‎den ‎6‎ ‎mars‎ ‎2024

Här hittar du vägledning om hur produktvalsprincipen kan tillämpas vid tillsyn av verksamheter som använder kemiska produkter som innehåller eller kan innehålla högfluorerade ämnen, PFAS.

Alla PFAS är att betrakta som särskilt farliga ämnen. Därför är en verksamhetsutövares arbete med att identifiera användning av och hitta alternativ till kemiska produkter som innehåller PFAS något tillsynsmyndigheten bör fokusera på vid tillsyn av produktvalsprincipen. Varför detta är viktigt framgår av Naturvårdsverkets generella vägledning om produktvalsprincipen.

Sidan vänder sig till

Kommuner och länsstyrelser som bedriver tillsyn av användning av kemiska produkter. 

Bra att veta

Produktvalsprincipen gäller för användning eller försäljning av kemiska produkter. Denna vägledning ger tips och råd om hur vår generella vägledning om produktvalsprincipen kan tillämpas vid tillsyn av användning av kemiska produkter som kan innehålla PFAS.

Miljöbalk (1998:808), 2 kap. 4§ (regeringen.se)

I EU-lagstiftningen finns det särskilda bestämmelser om vissa PFAS. 

POP:s-förordningen 

Tre PFAS (PFOS, PFOA och PFHxS) är förbjudna att använda enligt EU:s förordning 2019/1021 om långlivade organiska föroreningar (POP:s-förordningen). Förbudet omfattar ytterligare drygt tusen närbesläktade ämnen som kan brytas ned till dessa ämnen.  

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2019/1021 om långlivade organiska föroreningar (POP:s) (senast konsoliderad 2023-08-28)  

Reach 

Sju PFAS (PFNA, PFDA, PFUnDA, PFDoDA, PFTrDAPF, PFTeDA och TDFA) är begränsade enligt EU-förordningen Reach, bilaga XVII post 68. Förbudet omfattar även de närbesläktade ämnen som kan brytas ned till dessa. Läs mer om begränsningsreglerna här: 

Kandidatförteckning över SVHC-ämnen för godkännande - ECHA (europa.eu)

Tolv PFAS (PFOA, APFO, PFHxS, PFNA, PFDA, PFUnDA, PFTeDA, PFTrDA, PFDoDA, HFPO-DA (GenX), PFBS, PFHpA) finns upptagna som särskilt farliga ämnen, så kallade SVHC-ämnen, på kandidatförteckningen i Reach. Läs mer om kandidatförteckningen här: 

Kandidatförteckningen – EU:s lista över särskilt farliga ämnen (kemi.se) 

Hela Reach-förordningen inklusive bilagor finns här: 

Reach-förordningen: Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1907/2006 om registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier 

Planering och genomförande av tillsyn

Tillsyn av tillämpningen av produktvalsprincipen och användning av PFAS bör riktas mot verksamheter där sannolikheten är stor att kemiska produkter som innehåller PFAS används. Det finns många olika typer av industrier och verksamheter som använder kemiska produkter som innehåller PFAS men medvetenheten om användningen varierar. 

Naturvårdsverket har gjort bedömningen att ett riskbaserat urval av verksamheter för tillsyn av produktvalsprincipen med fokus på PFAS i första hand kan fokusera på följande exempel på verksamheter där sannolikheten är stor att PFAS används eller har använts:  

  • Verksamheter som tillverkar och/eller yrkesmässigt använder eller har lager av brandskum för släckning av vätskebränder. Det kan röra sig om kommunala räddningstjänster, flygplatser eller industriverksamheter som har behov av egen släckkapacitet, t.ex. inom petroleum- och kemikalieindustrin.
  • Tillverkare av förpackningar av papper eller kartong, där PFAS kan användas för sina fett- och vattenavvisande egenskaper. 
  • Verksamheter som tillverkar och/eller bearbetar textil eller läder, där PFAS kan användas för sina vatten-, fett- och smutsavvisande egenskaper.
  • Tillverkare och yrkesmässiga användare av kemiska produkter såsom bilvårdsprodukter, golvpolish, färg, och tvätt- och rengöringsmedel, där PFAS kan användas för sina utjämnande och vatten-, fett- och smutsavvisande egenskaper. 
  • Verksamheter som bearbetar metall genom hård- eller dekorativ förkromning, där PFAS kan användas som vätmedel.
  • Verksamheter som hanterar/tillverkar F-gaser.
  • Tillverkare av byggprodukter.
  • Tillverkare av medicinteknisk utrustning.

Verksamhetsutövarens ansvar 

Utgångspunkten i tillsynen bör vara att kontrollera vad det innebär för en verksamhetsutövare att efterleva bestämmelserna om produktval. Verksamhetsutövaren ska:

  • Följa produktvalsprincipen och ha kunskap om de kemiska produkter som används i verksamheten.
  • Tillämpa produktvalsprincipen vid val av nya kemiska produkter och bevaka möjliga alternativ till pågående användning av kemiska produkter.
  • Kunna svara på om de använder PFAS och kunna redogöra för vad som ligger till grund för deras produktval och hur de arbetar med att hitta alternativ till användningen.  

Var används PFAS?

PFAS används i ett stort antal processer för tillverkning av varor och kemiska produkter, till exempel vid impregnering av olika textilier, läder och pappersförpackningar. PFAS förekommer också i bland annat rengöringsmedel, skidvalla och kosmetika.

Stöd för att identifiera verksamheter

Flera rapporter visar vilka branscher där användning av PFAS ofta förekommer. Materialet kan du använda som stöd för att identifiera företag och verksamheter att bedriva tillsyn mot. Underlaget är framtaget av Kemikalieinspektionen.

Relevanta områden för tillsyn

Tillsynsmyndigheten bör kontrollera om verksamheten får använda PFAS, samt hur verksamheten arbetar med att:

  • Kontrollera om de kemiska produkter de använder innehåller PFAS.
  • Byta ut kemiska produkter som innehåller PFAS mot mindre farliga alternativ.
  • Kontrollera om användningen av PFAS på en verksamhet är tillåten. 

Eftersom användning av vissa PFAS är förbjuden (se Lagstiftning) bör tillsynsmyndigheten kontrollera om användningen av produkter med PFAS på en verksamhet är tillåten. Tillsynsmyndigheten kan även kontrollera efterlevnaden av eventuella villkor i beslut om tillstånd för miljöfarliga verksamheter.

Det finns exempel på verksamheter som har villkor kopplat till användningen av PFAS när det gäller kontroll av utsläpp av PFAS. I slutsatserna om bästa tillgängliga teknik (BAT-slutsatser) för textilindustrin finns det även krav på kemikaliehanteringssystem, och att analysera möjligheterna till substitution av bland annat PFAS. 

Generellt förbud mot PFAS kan förändra behovet av tillsyn

Inom EU-förordningen Reach finns ett förslag om att begränsa (förbjuda) alla PFAS, förutom de som redan är reglerade idag. Det innebär att möjligheten att använda PFAS kan komma att minska drastiskt i framtiden och att behoven av tillsyn inom området ökar.

De krav som tillsynsmyndigheten ställer vid tillsyn av produktvalsprincipen ska så långt som möjligt koppla till verksamhetens egenkontroll, kunskapskravet eller andra kemikalieregler. Det kan till exempel handla om att ställa krav på att verksamheten ska skaffa information om innehållet i en kemisk produkt genom att kontakta sin leverantör.

Tillsynsmyndigheten kan kräva att verksamheten inom sin egenkontroll har dokumenterade rutiner för verksamhetens arbete med produktvalsprincipen. Man kan också ställa krav på att användning av PFAS löpande antecknas i kemikalieförteckningen. 

Om tillsynsmyndigheten bedömer att det är relevant och rimligt i det enskilda fallet, exempelvis om riskerna för spridning av PFAS i miljön är stor, bör man överväga att ställa krav om att verksamheten enligt en överenskommen plan ska fasa ut sin användning av kemiska produkter med PFAS. Det får anses som rimligt om det finns alternativ som bedöms vara mindre farliga. En sådan plan bör även innehålla förslag till andra riskbegränsande åtgärder där utbyte inte är möjligt. 

Naturvårdsverket gör i den generella vägledningen om produktvalsprincipen bedömningen att det vid tillsyn som är specifikt inriktad på produktvalsprincipen är befogat att kräva att en kemikalieförteckning på ämnesnivå upprättas, åtminstone avseende de särskilt farliga ämnen som används i verksamheten. När det gäller tillsyn av produktvalsprincipen med fokus på PFAS bör det av en kemikalieförteckning på ämnesnivå framgå vilka PFAS som används i verksamheten.  

Bestämmelser och PFAS-innehåll

I vissa fall kan det vara svårt för verksamhetsutövaren att få information från sina leverantörer om innehållet av PFAS i kemiska produkter. Halterna PFAS är ofta låga och för den som för in kemiska produkter till Sverige finns det krav på att redovisa innehåll av all avsiktligt tillsatt PFAS i en kemisk produkt till Kemikalieinspektionens produktregister oavsett halt. Utformningen av reglerna för klassificering och märkning i CLP-förordningen och säkerhetsdatablad i Reach innebär dock att denna information kan saknas på märkning och i säkerhetsdatablad.  

Annan information som tecken på PFAS-innehåll

Definitionen av PFAS är bred och omfattar tusentals olika ämnen. Gemensamt för ämnesgruppen är att ämnena innehåller fluor, men alla ämnen som innehåller fluor är inte PFAS. Om verksamheten använder sig av ett digitalt kemikaliehanteringssystem går det att söka på ”fluor” i databasen för att ta reda på om kemiska produkter innehåller fluor. 

Produkter med PFAS marknadsförs ofta med PFAS-relaterade egenskaper. Var observant på böjningar och synonymer till exemplen nedan och tänk även på att engelska ofta används i exempelvis produktblad. Tabellen med exempel på PFAS-relaterade egenskaper är inte fullständig.

Svenska Engelska
ytaktiv surface active
smuts-, vatten-, fettavvisande dirt, water grease repelling
impregnerande impregnating
filmbildande film forming
Krav på verksamhetsutövare och dess leverantörer

Kombinationen av att en kemisk produkt både marknadsförs med PFAS-relaterade egenskaper och enligt uppgifter från leverantören innehåller ämnen som består av fluor ger anledning att vara särskilt uppmärksam. De som är ansvariga för kemikaliehanteringen i verksamheter bör ställa följdfrågor till leverantören om innehållet om det är oklart om en kemisk produkt innehåller PFAS eller ej. Leverantören bör kunna svara på om det är PFAS som ger de egenskaper som beskrivs ovan och om ett ämne som innehåller fluor hör till ämnesgruppen PFAS.  

Om leverantören inte kan ge ett tillförlitligt svar bör verksamhetsutövaren överväga att byta leverantör. Tillgång till information som går utöver kraven i kemikalielagstiftningen kan även regleras i avtal mellan den aktuella verksamheten och leverantören. I vissa fall kan det också vara aktuellt att låta göra kemiska analyser av PFAS-innehållet för att säkerställa att uppgifterna stämmer. Vid svårigheter att ta reda på PFAS-innehåll i kemiska produkter bör tillsynsmyndigheten i första hand ställa krav på att verksamhetsutövaren kontaktar sin leverantör för ytterligare information. 

För verksamheter som tillverkar varor eller kemiska produkter och släpper ut dem på marknaden finns det även regler om vilken information om kemiskt innehåll som ska följa med produkterna vid försäljning. 

  • För varor finns det informationskrav för de PFAS som är med på kandidatförteckningen i Reach om varan innehåller mer än 0,1 viktprocent av det aktuella ämnet.
  • För kemiska produkter ska information om innehåll av PFAS under vissa förutsättningar förmedlas i ett säkerhetsdatablad.

Verksamheter som tillverkar varor eller kemiska produkter och släpper ut dem på marknaden betraktas som primärleverantörer enligt miljötillsynsförordning (2011:13). Det är Kemikalieinspektionen som har tillsynsansvaret för reglerna om utsläppande på marknaden. Kemikalieinspektionen har mer information om vilka regler som gäller vid utsläppande på marknaden. 

Kandidatförteckningen – EU:s lista över särskilt farliga ämnen (kemi.se)

PRIO - kontrollera förekomst av PFAS

I databasen kan verksamheter kontrollera om deras produkter innehåller PFAS. Nästan 11 000 PFAS finns registrerade. PRIO:s definition av PFAS är samma som används i det lagförslag om att begränsa tillverkning och försäljning av PFAS i EU.

Övrigt stöd

    Kemikalieinspektionens vägledning

    Kemikalieinspektionen har en myndighetsgemensam Guide om PFAS med information om hur flera olika myndigheter arbetar med PFAS, samt ytterligare information om den lagstiftning som reglerar hur produkter med PFAS får släppas ut på marknaden.

    Om högfluorerade ämnen i miljön, PFAS

    Är PFAS farligt och hur sprids det i miljön? Här kan du läsa om risker med PFAS och hur Naturvårdsverket arbetar för att minska spridningen av PFAS i miljön.

    Läs mer