Tillsynsvägledning

Tillsynsvägledning om invasiva främmande arter

Arter som finns på EU:s förteckning över invasiva främmande arter omfattas av förbud om bland annat handel och hållande. På den här sidan hittar du vägledning som stödjer tillsynsmyndigheterna i prioritering och planering av detta arbete.

Målsättningen med tillsynen av invasiva främmande arter är att se till att befintlig lagstiftning följs och därmed minska förekomsten av invasiva främmande arter och att minimera de skador de orsakar på biologisk mångfald, människors hälsa och miljön. Tillsynen av invasiva främmande arter är ett fokusområde inom den nationella strategin för tillsyn enligt miljöbalken som gäller perioden 2022-2025.

Sidan vänder sig till

Tillsynshandläggare på länsstyrelser och kommuner.

Bra att veta

Vägledningen publicerades i februari 2022. Tillsyn inom området invasiva främmande arter är fortfarande nytt. Därför kan den här sidan komma att uppdateras relativt ofta.

Vägledningen finns i pdf-format för utskrift och du hittar den här:

Tillsynsvägledning om invasiva främmande arter (pdf, 227 kB)

Länsstyrelsens ansvar och roll

Länsstyrelserna har det huvudsakliga ansvaret för tillsynen i fråga om EU-förordningen (EU) nr 1143/2014 om invasiva främmande arter. Tillsynen får överlåtas åt en kommunal nämnd om kommunfullmäktige begär det. 

Tillsynen syftar till att kontrollera efterlevnaden av de förbud som anges i artikel 7.1 i EU-förordningen. Länsstyrelsen ska även bedriva tillsyn över de verksamheter som får tillstånd av Naturvårdsverket eller Havs- och vattenmyndigheten att till exempel forska på eller ex situ-bevara invasiva främmande arter. Syftet är att kontrollera att tillståndsvillkoren följs. 

Eftersom lagstiftningen om invasiva främmande fortfarande är ny så är det viktigt att även förebyggande åtgärder, som till exempel informationsinsatser, prioriteras i länsstyrelsens arbete.

Även Försvarsinspektören för hälsa och miljö (FIHM) och Skogsstyrelsen har ett visst ansvar för tillsyn i fråga om invasiva främmande arter. FIHM har ansvar för tillsynen när det gäller verksamheter och åtgärder inom Försvarsmakten, Fortifikationsverket, Försvarets materielverk och Försvarets radioanstalt. Skogsstyrelsen har ansvar för tillsynen om det rör en skogsträdart av unionsbetydelse avsedd för virkesproduktion på sådan mark som omfattas av bestämmelser i skogsvårdslagen.

Restriktioner 

1. Invasiva främmande arter av unionsbetydelse får inte avsiktligt 

a) föras in på unionens territorium, inklusive transiteras under tullövervakning, 

b) hållas, inte heller i sluten förvaring, 

c) födas upp, inte heller i sluten förvaring, 

d) transporteras till, från eller inom unionen, utom för transport av arter till anläggningar i samband med utrotning, 

e) släppas ut på marknaden, 

f) användas eller utbytas, 

g) tillåtas reproducera sig, växa eller odlas, inte heller i sluten förvaring, eller 

h) släppas ut i miljön. 

2. Medlemsstaterna ska vidta alla nödvändiga åtgärder för att förebygga oavsiktlig introduktion eller spridning, inbegripet, i tillämpliga fall, på grund av grov vårdslöshet, av invasiva främmande arter av unionsbetydelse. 

Länsstyrelsens olika roller

I arbetet med invasiva främmande arter har länsstyrelsen flera viktiga roller, både som tillsynsmyndighet och som ansvarig för utrotning och hantering. 

Naturvårdsverket har tagit fram en särskild vägledning om länsstyrelsens olika roller i arbetet mot invasiva främmande växtarter med hänsyn till statsstödsreglerna och om var länsstyrelsen kan agera i sina olika roller.

Om Länsstyrelsernas arbete mot invasiva främmande landlevande växter

Ansvarsfördelning för arbetet med invasiva främmande arter

Samordnad tillsyn inom länsstyrelsernas ansvarsområden

Eftersom överträdelser av förbuden kan förekomma i många olika sammanhang är det viktigt att arbeta för att integrera tillsyn och information om IAS-lagstiftningen i länsstyrelsens olika verksamheter. Det kan finnas överlapp med annan tillsyn inom till exempel:

  • artskydd/CITES, 
  • djurskydd,
  • smittskydd,
  • skyddade områden enligt 7 kap. miljöbalken,
  • samråd enligt 12 kap 6 § miljöbalken,
  • vattenverksamhet enligt 11 kap. miljöbalken, eller
  • avfall.

Ett företag ska utföra ett grävarbete i ett område där en invasiv främmande växt är etablerad. Det finns risk att växten sprids, bland annat när jordmassor förflyttas och växtdelar fastnar på maskiner och fordon. Verksamheten är varken tillstånds- eller anmälningspliktig, men omfattas av kravet på anmälan om samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken.

Om samrådet inte leder till en godtagbar överenskommelse om hur verksamheten kan bedrivas i enlighet med lagstiftningen har länsstyrelsen möjlighet att förelägga om nödvändiga försiktighetsåtgärder eller förbjuda verksamheten.

Försiktighetsåtgärder kan innefatta till exempel rengöring av fordon och maskiner och hur transporter kan ske på ett spridningssäkert sätt.

Samordnad tillsyn med kommuner

Vissa verksamheter omfattas av kommunal tillsyn, till exempel avfallshanteringen lokalt, livsmedel, tillsyn med anledning av djurhållning inom detaljplan, växtskydd och växtnäring. Om hantering av invasiva främmande arter förekommer i verksamheten ingår det i kommunens tillsyn att se till att den hanteringen är lagenlig.

Parallellt gäller länsstyrelsens tillsynsansvar i fråga om EU-förordningen. Inom dessa områden är det viktigt att länsstyrelsen samverkar med kommunen och att kommunen informerar ansvarig länsstyrelse om den upptäcker överträdelser av förbuden i EU-förordningen. Samverkan med kommunerna kan handla om bland annat informationsutbyte, expertstöd och gemensamma tillsynsbesök.

Tillsynen i fråga om förbuden i EU-förordningen kan också överlåtas till kommunen, till exempel för ett visst tillsynsobjekt. Om tillsyn delegeras till kommunen får kommunfullmäktige meddela föreskrifter om avgifter för tillsyn.  

Ett företag bedriver bergtäkt där man tar in invasiva främmande arter för destruktion/utrotning i samband med efterbehandling. Verksamheten är anmälningspliktig (husbehovstäkt) och kommunen är tillsynsmyndighet för verksamheten.

Kommunen har därmed ansvaret att granska och fatta erforderliga beslut om exempelvis försiktighetsmått för att se till att verksamheten lever upp till kraven i miljölagstiftningen, vilket även omfattar hanteringen av invasiva främmande arter. Efter inkommen anmälan från verksamhetsutövaren tar handläggaren vid kommunen kontakt med sin kollega på länsstyrelsen inför ett beslut som försiktighetsmått för att förhindra spridning av växterna.

Beslutet innebär bland annat krav på hur fordon ska rengöras, att massor ska transporteras övertäckta och hur massorna efter avslutad deponering ska inneslutas. Länsstyrelsen bedömer att kommunens beslut är tillräckligt och behöver därmed inte utöva någon ytterligare tillsyn.  

Även detta exempel handlar om ett företag som bedriver anmälningspliktig bergtäkt, men hantering av invasiva främmande arter ingår inte i verksamheten. Vid ett tillsynsbesök upptäcker kommunens handläggare att det finns ett bestånd jättebalsamin på fastigheten.

Handläggaren informerar verksamhetsutövaren om förekomsten av en invasiv främmande art och att hen kommer att kontakta länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet i fråga om arter som är listade enligt EU-förordningen. Då täktverksamheten bedrivs på långt avstånd från beståndet och inte bedöms medföra några risker för spridning av växterna vidtar inte kommunen några ytterligare åtgärder med anledning av upptäckten.

Väl tillbaka på kontoret kontaktar kommunens handläggare sin kollega på länsstyrelsen. De kommer överens om att länsstyrelsen tar ärendet vidare. Länsstyrelsen har även möjlighet att överlåta tillsynsansvaret i fråga om förordning (EU) nr 1143/2014 till en kommunal nämnd under förutsättning att kommunfullmäktige begär det.  

Målgrupper för tillsynen

Samtliga personer, organisationer, myndigheter och andra verksamheter i landet omfattas av förbuden i artikel 7 i EU-förordningen. Överträdelser av förbuden kan förekomma inom många olika målgrupper, verksamheter och sammanhang.

Nedan följer några exempel på olika verksamheter och sammanhang där det kan finnas risker att förbuden i artikel 7.1 i EU-förordningen överträds och som tillsynsmyndigheten behöver vara uppmärksam på.

  • Transportbolag eller andra verksamheter som importerar växter eller djur för handel.
  • Verksamheter inom trädgårdshandel eller zoohandel som hanterar växter eller djur, till exempel vid import, export eller försäljning.
  • E-handelsplattformar där växter och djur kan förekomma.
  • Lärosäten eller andra verksamheter som håller växter eller djur till exempel för handel, forskning eller som sällskapsdjur. 
  • Föreningar för trädgårdsintresserade eller grupper med särskilt intresse för till exempel ovanliga växter, reptiler eller insekter som gärna byter djur eller växter med varandra. 
  • Fastighetsägare som kan ha förekomster av invasiva främmande arter på sin tomt eller sin mark. 
  • Verksamheter som schaktar och transporterar jordmassor eller bedriver olika former av markarbeten vid exploatering.
  • Verksamheter som bedriver skötsel av mark som till exempel slåtter av vägrenar eller skötsel av grönytor. 
  • Återvinningscentraler och annan avfallshantering.
  • Enskilda som har invasiva främmande arter som sällskapsdjur.
  • Verksamheter som har tillstånd att hantera förbjudna invasiva främmande arter.

Länsstyrelsen är ansvarig för tillsyn av verksamheter som har fått tillstånd enligt 8 § den svenska förordningen (2018:1939) om invasiva främmande arter. Tillstånd kan endast ges för forskning eller ex-situ bevarande (ett bevarande av arter utanför den naturliga livsmiljön) av arter på EU:s förteckning.

I undantagsfall kan även tillstånd ges på grund av tvingande hänsyn till allmänintresset, inbegripet sociala och ekonomiska hänsyn. Beslut om tillstånd fattas av Naturvårdsverket eller Havs- och vattenmyndigheten.

Länsstyrelsens tillsyn med anledning av meddelade tillstånd ska betalas med 800 kronor för varje hel timme handläggningstid enligt 7 kap. 4 b § förordningen (1998:940) om avgift för prövning och tillsyn enligt miljöbalken.

Mer information om ansökning av tillstånd finns att läsa här:

Tillstånd för forskning eller ex-situ bevarande

Mer information om EU-förordningen om invasiva främmande arter finns här: 

Vägledning  - Invasiva främmande arter

Särskilt relevanta områden för tillsyn

Det finns i regel ett stort tillsynsbehov inom området relativt till de resurser som finns tillgängliga på tillsynsmyndigheten. Tillsynen behöver därför prioriteras för att största möjliga miljönytta ska uppnås.

För att effektivisera tillsynen bör även förebyggande åtgärder, till exempel informationsinsatser, ingå i planeringen. Viss kontrollerande tillsyn behöver också prioriteras i de fall åtgärder behöver sättas in snabbt, till exempel för att förhindra spridning eller i fall som rör handel av invasiva främmande arter. 

Övergripande grunder för att prioritera tillsynen bör bland annat vara:

  • förekomster av invasiva arter som utgör en särskild risk för skyddsvärd natur eller hotade arter,
  • förekomster av invasiva främmande arter som är nya för Sverige eller länet, 
  • förekomster av invasiva främmande arter som utgör särskild risk för fortsatt spridning, till exempel på grund av närliggande vattendrag eller vägar, eller andra typiska spridningskorridorer
  • verksamheter eller enskilda som olovligen bedriver handel med invasiva främmande arter, och
  • verksamheter som medför särskilda risker för spridning av invasiva främmande arter, i synnerhet till skyddsvärd natur.

Mer information om behovsutredning, tillsynsplan och riskbedömningar:

Planera tillsyn enligt miljöbalken

Prioritering av verksamheter

Det finns många olika verksamheter som riskerar att bidra till spridningen av invasiva främmande arter av medlemsstatsbetydelse. Nedan följer en sammanställning av förutsättningar och effekter av tillsyn av olika sorters verksamheter. En prioritering av olika sorters verksamheter har gjorts baserat på de prioriterade spridningsvägarna som framgår av Handlingsplan mot spridningsvägar för invasiva främmande arter (Naturvårdsverket 2019). Prioriteringen ska ses som ett första steg i arbetet med att utveckla fungerande och effektiva rutiner för tillsynen. 

Flera verksamheter kan vara angelägna för tillsynen av invasiva främmande arter men bör anses ha lägre prioritet än de som nämns nedan på grund av svårigheter i att nå målgruppen eller att tillsynen troligen är mycket resurskrävande. Exempel på dessa är parker eller mindre transportföretag. 

Även tillsyn av privatpersoner kan vara angeläget på grund av rymningsrisk av sällskapsdjur eller spridning av växter från trädgårdar, men den tillsynen är troligen mycket resurskrävande och bör därför anses ha lägre prioritet. 

Förutsättningar och effekt av tillsyn

Viktigt med tillsyn inom branschen då det kan förekomma oaktsamhet och bristande kunskap kring gällande regler.

Spridningsväg 

Sällskapsdjur som rymmer eller släpps ut, inklusive växtarter i akvarier och terrarier.

Förutsättningar och effekt av tillsyn

Goda förutsättningar för tillsyn eftersom detta är en begränsad marknad men sannolikt att det inom branschen finns stor medvetenhet och att regler följs i hög utsträckning. 

Spridningsväg 

Rymning från djurparker och förvildning från botaniska trädgårdar.

Förutsättningar och effekt av tillsyn

Avfallshanteringen omfattas redan av tillsyn i stor utsträckning vilket ger goda förutsättningar för kontroller avseende invasiva främmande arter.

Spridningsväg

Spridning genom transport av trädgårdsavfall.

Förutsättningar och effekt av tillsyn

Aktiviteter kopplat till dessa verksamheter är ofta tillstånds- eller anmälningspliktiga vilket ger goda förutsättningar för tillsyn. Inom branschen kan det finnas okunskap om riskerna för spridning av invasiva främmande arter.

Spridningsväg 

Spridning via maskiner eller annan utrustning

Förutsättningar och effekt av tillsyn

Se 1 och 2.

Spridningsväg 

Spridning genom transportförorening på eller i djur

Förutsättningar och effekt av tillsyn

Se 7 och 8.

Spridningsväg 

Spridning genom förorening på eller i växter.

Förutsättningar och effekt av tillsyn

Goda förutsättningar att kombinera med befintlig tillsyn.

Spridningsväg 

Förvildning av växter från trädgårdar och plantskolor

Förutsättningar och effekt av tillsyn

Lite tillsyn i dagsläget men goda förutsättningar att nå ut med information.

Spridningsväg 

Förvildning av växter från parkanläggningar

Förutsättningar och effekt av tillsyn

Stor och svåröverskådlig mängd verksamheter som inte är föremål för någon enhetlig tillsyn, kan eventuellt kombineras med annan tillsyn (se 7 och 8).

Spridningsväg 

Spridning genom transport av trädgårdsavfall

Brott och straff

Straffbestämmelser för brott mot förbuden i artikel 7.1 i EU-förordningen regleras i 29 kap. 2 c § miljöbalken. Den som gjort sig skyldig till otillåten hantering av en invasiv främmande art kan dömas till böter eller fängelse i högst två år.

För att överträdelser mot dessa förbud ska rubriceras som brott behöver de ske avsiktligen eller med grov oaktsamhet. Vid grov oaktsamhet ska det dömas till ansvar endast om gärningen har medfört skada på eller olägenhet för människors hälsa eller miljön eller risk för sådan skada eller olägenhet.

I rollen som tillsynsmyndigheten är länsstyrelsen skyldig att åtalsanmäla varje misstanke om brott mot EU-förordningens förbud. Länsstyrelsen ska anmäla de faktiska förhållandena till polis eller åklagare men inte göra en bedömning av exempelvis om överträdelsen har skett uppsåtligt eller av grov oaktsamhet

Mer information om ingripande, tvångsåtgärder och sanktioner

Ingripande tvångsåtgärder och sanktioner

Övrigt stöd

    Tillsyn av vattenlevande arter

    För frågor om tillsynen av vattenlevande arter hänvisas till Havs- och vattenmyndigheten.

    Vattenlevande främmande arter (havochvatten.se)