Industriutsläppsdirektivet (IED)

Ändringar i IED
EU har beslutat om ändringar av industriutsläppsdirektivet (IED, 2010/75/EU). Här hittar du en kort bakgrund till och information om några av de viktigaste ändringarna.
Ändringarna är ett led i att genomföra den Europeiska Gröna Given (European Green Deal) och flera tillhörande strategier såsom EU:s handlingsplan för nollföroreningar, metanstrategin, kemikaliestrategin och handlingsplanen för cirkulär ekonomi. Ändringarna behöver genomföras i svensk rätt för att börja gälla och det ska vara gjort senast den 1 juli 2026.
Bakgrund
EU-kommissionen genomförde en utvärdering av IED och kom fram till att IED hade fungerat bra på en rad olika områden men att det fanns förbättringspotential i vissa frågor, bland annat följande.
- IED hade bidragit till att minska utsläpp, speciellt till luft, men var inte lika effektivt när det gäller utsläpp till vatten.
- Det så kallade BAT-AEL-konceptet bedömdes vara framgångsrikt men tillämpningen varierade, en särskilt viktig fråga var att flera länder inte tillämpade hela BAT-AEL-intervallet.
- Tillämpningen varierade på en rad andra områden, bland annat efterlevnadskontroll av utsläppsvillkor.
- IED var inte särskilt effektivt i frågor om resurshushållning, cirkulär ekonomi och klimat.
- IED var svagt när det gäller att säkerställa ett omhändertagande av innovation eftersom BAT-slutsatser i hög utsträckning bygger på historiska data.
För att komma till rätta med bristerna föreslog kommissionen att IED skulle revideras, vilket till slut resulterade i ett antal ändringar.
Ändringar
Ändringarna kan grupperas i fem huvudsakliga områden. I bilden nedan illustreras dessa områden:

Nedan följer kortfattade beskrivningar av några av ändringarna inom respektive område. För varje område finns också en länk till en film och en presentation från Naturvårdsverket, som ger mer ingående information om ändringarna. Utöver de fem ämnesområdena finns en introduktionsfilm med en presentation och en film med presentation om genomförande och övergångsbestämmelser. Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss via e-post:
Del 1 – Ett reviderat IED
I del 1 ges en kort introduktion till serien och bland annat presenteras bakgrunden till revideringen och några ändringar.

Del 2 – Effektivare lagstiftning
De ändringar som rör effektivare lagstiftning handlar främst om förtydliganden och skärpningar. Bland annat har bestämmelser kring BAT-AEL-konceptet förtydligats, vilket innebär att den behöriga myndigheten ska fastställa det strängaste gränsvärdet som går att uppnå genom beaktande av hela BAT-AEL-intervallet. Vidare införs förtydligande kring dispenser från gränsvärden för utsläpp och förtydliganden kring efterlevnadskontroll.
Det finns också ett antal ändringar som syftar till att harmonisera tillämpningen, bland annat kring själva tillståndsgivningen där det finns en bortre tidsgräns för när alla medlemsländer ska ha en elektronisk tillståndsgivning. Vissa skärpta bestämmelser har införts, såsom nya bestämmelser kring förbud för att bedriva verksamhet och straffbestämmelser.

Del 3 – Resurseffektivitet, cirkulär ekonomi och kemikalier
För att stärka IED kring resurseffektivitet skärps kraven avseende miljöprestandanivåer vilket innebär att den behöriga myndigheten ska fastställa bindande miljöprestandanivåer enligt relevanta BAT-slutsatser. Krav på miljöledningssystem förtydligas och skärps.
Gällande kemikalier finns en stärkt koppling till Reach och krav på kemikalieinventering, med syfte att bättre hantera riskerna med användningen av kemikalier.
Del 3. Resurseffektivitet, cirkulär ekonomi och kemikalier (pdf)

Del 4 – Innovation och omställning
För att klara klimatutmaningarna och en snabbare omställning till en ren, cirkulär och klimatneutral ekonomi införs nya verktyg i IED som ska främja innovation och införandet av ny grön teknik. Ändringarna omfattar framför allt instiftandet av ett nytt innovationscentrum, INCITE, och en möjlighet till en mer flexibel tillståndsprövning av nya tekniker. Vidare finns nya krav på att upprätta omställningsplaner för anläggningar.

Del 5 – Århuskonventionen
Ändringar handlar om justerade och förtydligade bestämmelser med syfte att stärka bestämmelser kopplade till mänskliga rättigheter. Detta har skett genom att IED genomgående har justerats på så sätt att utöver ett skydd för miljön som helhet ska IED även uttryckligen ge ett skydd för människors hälsa. Vidare finns en ny bestämmelse som ger privatpersoner möjlighet att begära och få ersättning vid påverkan på just människors hälsa.
Krav på tillgängliggörande av olika typer av dokumentation har utökats och det finns vissa förtydliganden om allmänhetens deltagande i prövningsprocesser.

Del 6 – Tillämpningsområde
IED:s tillämpningsområde har justerats. Bland annat har några nya verksamheter, som gruvdrift och batteriproduktion inkluderats. Det har också skett vissa förändringar kring gris- och fjäderfäfarmar. Dessa verksamheter kommer dessutom omfattas av ett helt nytt system med driftregler i stället för BREF.
Det har även gjorts en ändring som gäller deponier, vilket innebär att BAT-slutsatser för dessa verksamheter kommer att tas fram.

Del 7 – Genomförande och övergångsbestämmelser
Ändringsdirektivet ska vara genomfört i svensk lagstiftning senast den 1 juli 2026. Det innehåller dock övergångsbestämmelser som innebär att vissa krav börjar gälla vid olika tidpunkter för olika verksamheter.
