Kartlägga områden för friluftsliv
Frågor och svar om metoden
På denna sida svarar vi på vanliga frågor och ger tips till kommuner som ska börja kartlägga områden för friluftsliv.
Sidan vänder sig till
Vägledningen riktar sig i första hand till kommunanställda som arbetar med fysisk planering. Aktörer som har intresse av hur kommunens mark används, till exempel organisationer, företag och markägare, har också nytta av informationen.
Frågor och svar om kartläggning och metod
Hur kan kartläggningen användas?
Kartläggningen har flera användningsområden och kan kopplas samman med kommunens översiktsplan. Den kan vara ett underlag när en kommun ska göra en grönplan eller en friluftsplan. Kartläggningen visar hur friluftsområden är spridda i landskapet, hur tillgängliga olika områden är, vilka som har tillgång till områden för friluftsliv. Digitala kartverktyg gör det enkelt för medborgare och besökare att hitta till friluftslivsområden. Se exempel på Lyckseles webbplats där de har kartläggningen integrerat med besöksinformation.
Vilka är metodens styrkor och fördelar?
Den är beskrivande och praktiskt användbar. Det är bra med en gemensam metod för oss i kommunerna som ska utföra kartläggningen. Den gör det också lättare för oss att lyfta värdet av friluftsliv i kommunerna. Kartläggningen ger en översiktlig bild av friluftsområden i kommunen. Metodens beskrivning av områdestyper är tydlig och lätt att förklara.
Arbetet med kartläggningen kan ge värdefulla kontakter och stärka samarbeten och nätverkande.
Vilka är metodens nackdelar och begränsningar?
Vid första anblicken kan metoden upplevas som väldigt omfattande. Men tänker man på att man kan använda och ha nytta av befintliga underlag så är det inte så svårt.
Vilka är de viktigaste förutsättningarna för att lyckas med kartläggning av friluftsområden?
Tid och vilja, och att allt inte måste vara perfekt från början utan det går att ändra.
Hur kan vi tänka kring användare/målgrupper?
Områden viktiga för friluftsliv ska vara till för lokalbefolkning/boende i tätort och byar, besökare och företag/arbetsgivare, alla åldrar, funktionsvariationer och bakgrunder.
Vad menar vi med ”friluftsliv”? Är det samma sak för kommuninvånare som för besökare?
Områden viktiga för kommuninnevånares och besökares friluftsliv kan skilja sig åt. Det lokala begreppet friluftsliv handlar, som vi bedömer i vår kommun, i många stycken om ett sätt att leva/en livsstil där man inte tänker i begreppet ”friluftsliv”. Man plockar bär, jagar, fiskar, strövar, åker skidor, kör skoter med mera i sin livsmiljö inte i ett friluftsområde. Det handlar ofta om naturområden man traditionellt nyttjat, både ”hemmamarker” och områden längre bort från byn eller tätorten. Det rör sig då om stora delar av kommunens areal. Men lokalbefolkningen vistas också i stor utsträckning i samma friluftsområden som besökare, såsom mer tillrättalagda friluftsområden, vandrings- skoter- och skidleder, områden med dass, vindskydd och/eller natur- och kulturvägledningsinformation. Besökare kan även nyttja områden som lokalbor sällan använder för friluftsliv, till exempel de som är ”paketerade” av besöksnäringen. Lokalbefolkningen kan också vara ”besökare” i olika delar av sin stora egna hemkommun.
Tips till en kommun som ska starta en kartläggning
Avsätt tid till en arbetsgrupp med bred kompetens. Det behövs bland annat kunskap inom GIS, samhällsplanering och folkhälsa. Ha gärna referensgrupper för olika områden (beroende på hur stor kommun man är).
Om det inte finns digitalt material över var stigar och friluftsområden finns, så behöver ni samla in och digitalisera det, och då tar det mer tid. Allt behöver inte vara perfekt från början utan starta arbetet. Det går att uppdatera om någon områdestyp eller värdering inte blev ”rätt”.
Några tips om förankring
Politisk förankring och intern förankring inom kommunens organisation bör finnas i beslutade mål, strategier och åtgärder. Ge kommunstyrelsen och berörda enheter kontinuerlig information om hur arbetet med kartläggningen fortskridande. Gör det möjligt att delta och lämna synpunkter genom att regelbundet informera och rapportera på arbetsplatsträffar. Använd vid behov redan inplanerade möten med till exempel samrådsgrupper, föreningsdialoger, och näringslivsträffar. Processen får utvisa vilka insatser som behövs.
Tips om kartläggning av områdestyper
Geografisk avgränsning
Naturliga avgränsningar har använts i många fall, till exempel fastighetsgränser och underlagsgränser samt naturliga avgränsningar i miljön.
I vissa delar av kommunen har vår arbetsgrupp mindre kunskap vilket gjorde avgränsningarna svårare och då använde vi referensgruppen mer.
Riksintresse friluftsliv
Riksintressen för friluftsliv, både de enligt 3 kap. miljöbalken och de enligt 4 kap. miljöbalken ska tillgodoses i kommunens översiktsplan och detaljplan. Värdebeskrivningarna kan vara bra underlag. Riksintresseområdena kan behöva delas upp i olika områdestyper och det är inte säkert att hela området blir identifierat som ett område för friluftsliv. Den informationen kan ni återkoppla till länsstyrelserna som har uppsikt över riksintressena i länet.
Grönstråk och grönkorridorer
Grönstråk är en viktig områdestyp när man gör områdesindelningen. Tänk på att om kommunen saknar underlag för grönstråk, så är det lätt att missa eller avgöra vad och hur mycket som ska tas med i områdesindelningen.
Områden med särskilda upplevelsekvaliteter
Detta är en områdestyp som kan användas när man vill hantera kulturhistoriska platser och mindre områden som inte faller inom områdestypen tätortsnära natur.
Leder
Leder, både korta och långa sammanhängande, för vandring, cykling och skidåkning är viktiga för många människor. Det kan vara bra att digitalisera alla leder, såväl korta som långa och sprida den informationen separat och se det som ett verktyg i friluftsplaneringen. Exempelvis kan rundslingor och kortare leder finnas inom ett område som har fått en viss områdestyp, men det kan blir alldeles för detaljerat om varje stig/led ska bli en egen områdestyp. Men visa gärna upp dem för medborgare och besökare i kartor och besöksinformation.
Flera typer inom ett område
I vissa fall kan en områdestyp vara flera typer, till exempel tätortsnära och stränder och vattenområden. Då kan man behöva dela upp områden i mindre områden.
Tips för värdering av områden
Vad är bra att tänka på vid värdering och klassificering?
Det är viktigt att utgå från varje enskilt område vid värdering och därefter vid klassificering. Att ha tre steg vid klassning har fungerat bra.
Tips om visualisering
”Det som inte finns på en karta finns inte”. Att ta fram kartor över friluftslivsområden är en framgångsfaktor. Det blir verkligare och lättare att diskutera när man har kartor över friluftlivsområden.
Tips om uppföljning och uppdatering
Hur ofta behöver kartläggningen uppdateras?
Eftersom förutsättningarna och användningen av landskapet förändras över tid samt att nya underlag kan bli tillgängliga, är det nödvändigt att med jämna mellanrum göra en översyn av de områden som tidigare utpekats. En uppföljning av arbetet genomförs förslagsvis i samband med att kommunens planeringsstrategi tas fram och översiktsplanens aktualitet ska bedömas.
Kontakt till kommuner som testat metoden
Skellefteå kommun, Ulrika Rönnlund
Smedjebackens Kommun, Siw Östlund, Fritidschef
Om metoden
Stöd i kommunernas planering
Kartläggning av områden för friluftsliv ger kommunerna ett kunskapsunderlag för fysisk planering på kommunal och regional nivå. Kunskapen kan användas i planeringen för att öka möjligheter till friluftsliv för alla, medborgare och besökare, lokalt och regionalt.
Samverkan mellan kommunerna
Eftersom områden kan sträcka sig över kommungränser kan kartläggningen användas i samverkan mellan flera kommuner i regionen.
Politisk förankring är viktigt
För att kartläggningen ska bli framgångsrik krävs att kartläggningen är politiskt förankrad och att arbetsgruppen har ett tydligt mandat och resurser att genomföra kartläggningen. Erfarenheter från pilotkommunerna har visat att det är viktigt att genomförandet av kartläggningen görs inom organisationen. Engagemang, kompetens och resurser är viktiga framgångsfaktorer för att kartläggningen ska bli genomfört och att friluftsmålsarbetet ska integreras och förankras i det långsiktiga arbetet med planer och program.
Det är också viktigt att tidigt i processen avgränsa arbetet vad gäller detaljeringsnivå för kartläggningen.
Avgör även om och i vilken omfattning dialog behövs med angränsande kommuner, eftersom friluftsområden kan sträcka sig över kommungränser.
Bakgrund
Metoden "Kartlägga naturområden som har stor betydelse för friluftsliv, rekreation och turism" och ingick i ett regeringsuppdrag om tre delar. De andra var "Utveckla digital information om naturområden" och " Kartlägga och utveckla arbetet med vandringsleder". Huvudsyftet var att främja turism och ett friluftsliv för alla och att använda våra skyddade områden ännu bättre för detta ändamål. Uppdraget redovisades 2016 och 2017.
Delredovisning av regeringsuppdrag om utveckling av friluftslivet 26 sep 2016 (pdf)
Metoden testades 2018
Under 2018 genomförde Naturvårdsverket en pilotstudie för att testa metoden i Arjeplog, Skellefteå, Smedjebacken, Finspång och Gotlands kommun samt med representanter från länsstyrelser. Utifrån studiens resultat togs denna vägledning fram. Metoden publicerades i mars 2019.
Översyn av metoden 2023
Metoden har setts över under 2023 efter att vi fick in synpunkter från fler kommuner som använd metoden. Målsättningen med revideringen har varit att göra metoden enklare, tydliggöra de olika områdestyperna samt tydliggöra och förenklas värderingssteget. Fler kommuner har använt metoden och därför finns nu fler exempel att dela. Ändringarna innebär inget extra arbete för de kommuner som redan använt metoden.