Tillsynsvägledning

Förorenat släckvatten från brandsläckande verksamhet

Brandkvinna i aktion vid brinnande bil

Tillsyn av rutiner som tillämpas under brand

Granskad: ‎den ‎21‎ ‎maj‎ ‎2024

För att en brandsläckande verksamhet ska kunna ta snabba och kunskapsbaserade beslut i en krissituation är det avgörande att ha väl utarbetade, aktuella, systematiska och dokumenterade rutiner som stöd i sitt beslutsfattande, eftersom besluten ska fattas i en situation som ofta är pressad, inte minst avseende tid.

Rutiner innebär inte bara ett stöd för att kunna ta det bästa beslutet utifrån förutsättningarna och uppdraget, de ger också ett dokumenterat stöd i efterarbetet och i en eventuell ansvarsutredning. 

Det behövs även rutiner för kunna ha snabba och välfungerande kontaktvägar mellan berörda verksamhetsutövare och aktörer, exempelvis kontinuerlig kontakt som dokumenteras mellan räddningsledare och miljöförvaltning. 

Rutiner för tillämpning av bästa möjliga teknik och riskminskande åtgärder vid släckning av brand

Ambitionsnivån bör vara att verksamhetsutövaren är förberedd och om möjligt har en platsspecifik riskbaserad plan kring vilket tillvägagångssätt och metodval som är eller inte är lämpligt att släcka den specifika branden med (se avsnittet ovan - Rutiner för att ha kunskap om lokala förutsättningar kopplat till beskrivning av miljörisker). Baserat på kunskap och löpande riskbedömning kan dock beslutet behöva omprövas och behovsanpassas efter förutsättningarna för att tillämpa riskminskande åtgärder och vartefter situationen utvecklas. Tillsynsmyndigheten bör kontrollera att verksamheten har rutiner för att kunna tillämpa produktval och försiktighetsprincipen avseende metodval som stegvis följer princip 2–5 i avsnittet Egenkontroll och de allmänna hänsynsreglerna.

  1. Princip 1 – är INTE tillämpbar eftersom det redan brinner
  2. Använd släckmedel/-teknik som inte ger upphov till släckvatten.

    Vid mindre bränder (exempelvis brand i fordon, papperskorg m.m.) kan det övervägas om till exempel pulversläckare eller brandfilt kan användas. Beroende på situationen kan man även överväga att inte släcka.
  3. Använd bästa möjliga metodik och teknik för att minimera bildningen av förorenat släckvatten. 

    Ur miljöhänseende är målsättningen att agera så att så lite släckvatten som möjligt ska bildas. Risken för okontrollerad spridning av släckvatten ökar med mängden som bildats. Utgångspunkten är att varje droppe ska göra nytta. Ompröva metodik under insatsen för optimerad effekt på såväl branden som minimering av mängden förorenat släckvatten. Exempelvis, i vissa situationer när släckning med vattendimma är effektiv ur brandbekämpningssynpunkt bör det övervägas ur miljöhänseende eftersom det oftast leder till mindre mängd förorenat släckvatten.
  4. Använd tillsatsmedel till brand/släckvattnet med de minst skadliga kemiska egenskaperna.

    Om tillsatsmedel bedöms som en nödvändig del av släckutrustningen ska släckmedlets inneboende farlighet bedömas i relation till alternativa preparat och metoder. Exempelvis är PFAS-baserade brandsläckningsskum inte lämpliga eftersom många ämnen i ämnesgruppen har inneboende egenskaper som gör att det finns stora risker för att användningen har långsiktiga negativa konsekvenser för hälsa och miljön.
  5. Samla upp förorenat släckvatten om det bildats.

    Vid varje släckinsats bör det finnas en plan och beredskap för att samla upp och hantera det släckvatten som bildas. Förutsättningar att samla in släckvatten bör särskilt övervägas om brandsläckningsskum bedöms vara den enda tillämpliga släckmetoden.

Behovs- och platsanpassade metodval och miljöpåverkan

Följande avsnitt ger ytterligare exempel på metodval och andra parametrar som potentiellt påverkar hur en brand påverkar miljön. Dessa aspekter kan utgöra stöd för tillsynsmyndighetens bedömning av en verksamhets arbete med egenkontroll för att minimera miljöeffekterna.

Räddningsinsatsens släckvatten kan bli förorenat på följande sätt:

  • genom tillsatsmedel i släckvattnet
  • genom farliga ämnen som ”tvättas” ur brandröken
  • genom farliga ämnen som lakas ur bränsle (brandhärd) och övrigt material som vattnet kommer i kontakt med

Ytterligare en parameter att beakta vid riskbedömning och val av släckmetod både i det förebyggande och akuta skedet är att föroreningsgraden av släckvatten och brandrök beror av vad som brinner och hur det brinner. Om temperatur och/eller syretillförsel är låg blir förbränningen ofullständig, vilket kännetecknas av att det brinner med låg intensitet. Vid ofullständig förbränning, som i olika grad alltid är fallet vid en brand, bildas en mer komplex sammansättning föroreningar, som exempelvis dioxiner, jämfört med en fullständig förbränning. Vid val av släckmetod är dess påverkan på brandförloppets intensitet och varaktighet därför av betydelse för hur skadlig röken är och hur förorenat släckvattnet blir.

Om förorenat släckvatten inte samlas upp kan det spridas och förorena områden runt branden och spridas med yt- och grundvatten. Det är eftersträvansvärt att inget släckvatten bildas, även om det i praktiken oftast inte är möjligt. Om man vid en släckinsats väljer en olämplig släckmetod, tillför tillsatsmedel i släckvattnet eller påför mer släckvatten än nödvändigt är risken större för en negativ miljöpåverkan.

För att minska risken för att förorenat släckvatten sprids bör rutiner finnas som premierar metoder som minskar mängden vatten som kommer i direktkontakt med en brand samt olika åtgärder för att så snabbt som möjligt kunna samla in det släckvatten som bildats. Förutom att använda bästa möjliga släckteknik kan det också innebära att exempelvis upprätta kontaktväg med jour för VA och fjärrvärme för att i tidigt skede kunna stänga ingående vatten- och fjärrvärmeledning till fastigheten. Separering av brandrester med hjälp av maskiner för att komma åt glödbränder är ett sätt att minska vattenanvändningen vid eftersläckning. Att ha absorberande material till hands eller upprätta vallar för att avleda och hindra att rent kylvatten blandas med förorenat släckvatten är exempel på riskminskande åtgärder. Det är också betydelsefullt att ha och tillämpa rutiner för att genom egen beredskap eller via nätverk och samverkan med entreprenörer ta om hand förorenade jordmassor och absorbenter eller suga upp spill av förorenat släckvatten, kemikalier eller bränsle.

Behovet av riskminskande åtgärder för att hantera föroreningar från släckvatten som sprider sig till yt- och grundvatten ska utgå från de förhållanden som råder på och omkring platsen, oavsett om den sker inom eller utanför ett vattenskyddsområde.

Att kommunal räddningstjänst har en faktisk och rättslig möjlighet att vidta nödvändiga riskminskande åtgärder är ett incitament för att också agera risk- och behovsanpassat vid släckning av bränder. Omständigheten att räddningstjänsten inte har rådighet över; var, när och hur bränder uppkommer försvårar arbetet och ställer höga krav på förberedelser och kunskap som är en förutsättning för att fatta lämpliga beslut inte minst i det akuta skedet av en släckinsats. Dock krävs också tekniska förutsättningar för att i praktiken kunna välja den släckmetod och/eller de riskminskande åtgärder som medför den bästa avvägning mellan skydd av miljö släckförmåga. 

Med utgångspunkt från att inga felaktigheter begåtts i samband med själva släckningen bör ansvaret för eventuella åtgärder efter den akuta fasen falla på den enskilda, exempelvis ägaren eller nyttjanderättshavaren till den egendom som släckinsatsen avsett.

I en situation där exempelvis restvärdet av det brinnande objektet är lågt, brandrökens påverkan på omgivande bebyggelse bedöms som låg och/eller att risken är stor för allvarliga konsekvenser om förorenat släckvatten sprids till närmiljön kan ett lämpligt beslut vara att inte släcka alls. Bilbränder eller bränder inom primärt eller sekundärt vattenskyddsområde kan vara sådana exempel. Att ta ett beslut om att inte släcka en brand ska ur ett miljöperspektiv baseras på vad som bedöms medföra lägst risk avseende spridning av farliga ämnen och partiklar.

Ytterligare exempel på riskminskande åtgärder och akuta saneringsåtgärder för att förhindra fortsatt spridning i miljön finns i avsnitt 6.3.4 och 6.3.5 i MSB:s vägledning Effekter på miljön från kontaminerat släckvatten.

Läs mer om att släcka eller inte släcka och andra val, samt produktvalsprincipen och bästa möjliga teknik i avsnitt 3.2 respektive 6.3.3 i MSB:s vägledning:

Effekter på miljön från kontaminerat släckvatten (msb.se)

Rutiner för avfallshantering

Enligt miljöbalken (2 kap. 5 §) ska alla verksamhetsutövare hushålla med resurser och minska mängden avfall som uppstår, bland annat genom förebyggande åtgärder. 

Tillsynsmyndigheten bör kontrollera att kommunal räddningstjänst och annan brandsläckande verksamhet vid en släckinsats som kräver vatten har rutiner för att släckvattnet i möjligaste mån samlas upp och hanteras på ett korrekt sätt för att minimera påverkan på omgivningen. Hanteringen av förorenat släckvatten kan exempelvis ske genom rening eller borttransport och avfallshantering. För att det ska vara möjligt att effektivt samla upp släckvatten i en akut situation krävs oftast att rutiner för uppsamling väl inarbetade. Om man ser att uppsamling av ett släckvatten är möjligt och motiverat utifrån risken för skada på människors hälsa eller miljön ska det ställas som krav utifrån miljöbalkens allmänna hänsynsregler. En rimlighetsavvägning enligt 2 kap. 7 § miljöbalken kan dock vara relevant. Denna bedömning behöver göras från fall till fall eftersom förutsättningarna för att kunna samla upp släckvatten varierar. Exempelvis är det oftast inte rimligt att samla upp släckvatten vid brand i skog eller annan vegetation.

Ett uppsamlat släckvatten är enligt 15 kap. miljöbalken som regel att betrakta som avfall. Med ett avfall menas alla föremål eller ämnen som innehavaren vill göra sig av med eller är skyldig att göra sig av med. Att förstå hur avfallet har uppkommit och vad det består av är grundläggande för att uppfylla miljöbalkens allmänna hänsynsregler och kunskapskravet. Den som hanterar avfallet ska se till att hanteringen inte skadar eller orsakar risk för skada på människors hälsa eller miljön. 

Enligt 15 kap. 4 § miljöbalken är den som ger upphov till avfall att se som avfallsproducent. Avfallsproducenten bär, enligt 15 kap. 11 a § miljöbalken, ansvaret för att se till att uppkommet avfall behandlas och ska stå för kostnaderna för hanteringen av avfallet, såvida inte annat avtalats eller följer av lag. Ett exempel på när ansvaret förflyttas genom författning är kommunens ansvar för kommunalt avfall som producerats av hushåll och andra. Även bestämmelserna om räddningstjänst i LSO kan dock anses innehålla sådana ansvarsreglerande bestämmelser. 

I samband med släckinsatser härrör uppkommet släckvatten från den brandsläckande verksamheten, även om innehållet i släckvattnet kan påverkas av den miljö där släckningsarbetet sker. Den brandsläckande verksamheten kan då ses som avfallsproducent av det släckvatten som bildas och eventuellt behöver samlas upp. Det kan förekomma tillfällen då det finns flera brandsläckande verksamheter på en plats, vilket kan innebära att fler än en yrkesmässig verksamhetsutövare kan vara avfallsproducent av släckvatten som bildats och samlats upp. Däremot behöver det inte vara den brandsläckande verksamhetens ansvar att omhänderta det uppsamlade släckvattnet. Exempelvis om släckning utförs i en industriverksamhet, kan denna verksamhetsutövare vara ansvarig för uppsamlandet och omhändertagande av det släckvatten som uppstår. Enligt LSO kan en räddningsinsats avslutas när räddningsledaren bedömer att den enskilda själv, eller någon denne anlitar, har möjlighet att vidta de åtgärder som fortsättningsvis behövs för att motverka skada. I en sådan situation kan den ursprunglige avfallsproducentens ansvar för att tillse att avfallet genomgår behandling, liksom att bekosta detta, anses övergå från den som utfört räddningsinsatsen till den enskilde. 

Särskilt relevanta områden för tillsyn

Vägledningens syfte är att ge stöd åt tillsynsmyndigheten för att kunna genomföra tillsyn på verksamheter som hanterar förorenat släckvatten. Särskilt viktiga områden är att ge stöd åt och kontrollera om verksamheten har och tillämpar rutiner för riskminimerande åtgärder före, under och efter en brand. Läs mer via länkarna här intill.