Tillsynsvägledning

Förorenat släckvatten från brandsläckande verksamhet

Brandkvinna i aktion vid brinnande bil
Granskad: ‎den ‎17‎ ‎april‎ ‎2024

Vägledning för tillsyn av verksamhetens egenkontroll med fokus på förebyggande rutiner som minimerar miljöriskerna med förorenat släckvatten.

Tillsynsmyndighetens kontroll av de allmänna hänsynsreglerna inom egenkontrollen är viktig för att säkerställa att verksamhetsutövare som släcker bränder är organisade och har förutsättningar för att kunna vidta de försiktighetsmått och skyddsåtgärder som behövs för att förebygga och motverka att miljöskador uppstår på grund av förorenat släckvatten.

Naturvårdsverket anser att ett effektivt sätt att minimera negativa effekter av förorenat släckvatten är att verksamhetsutövaren kontinuerligt utvecklar rutiner om förebyggande åtgärder (egenkontroll) som ska tillämpas innan, under och efter en brand. Det innebär bland annat rutiner för ökad kunskap om brandsläckningens miljöeffekter och lämpliga skyddsåtgärder, samt att skapa förutsättningar för bra planering genom samverkan mellan relevanta aktörer, exempelvis olika förvaltningar inom en kommun. 

Oftast är det den kommunala räddningstjänsten som släcker bränder men vid en del anläggningar kan brandsläckning ingå i den ordinarie verksamheten. Det kan exempelvis vara vid kemikalie- och petroleumindustri eller vid avfallsanläggningar och flygplatser.

Farliga ämnen och partiklar från en brand förorenar luften via brandrök eller sprids till mark och vatten via förorenat släckvatten. Närboende kan utsättas för hälsoskadlig rök och dricks-, yt- och grundvatten kan förorenas.

Spridningen av PFAS i samhället och problemet med PFAS-förorenat dricksvatten, som till stor del beror på användning av PFAS i skumsläckmedel, har påvisat att hanteringen av förorenat släckvatten har varit bristfällig.

Den här vägledningen vänder sig till

Denna vägledning vänder sig främst till dig som bedriver tillsyn enligt miljöbalken av verksamheter som helt eller som en del av sin verksamhet släcker bränder.  

Vägledningen kan även vara ett stöd för den brandsläckande verksamhetsutövaren och i viss utsträckning även för den enskilde, exempelvis ägaren eller nyttjanderättshavaren till den egendom som släckinsatsen avsett.

Bra att veta

Denna tillsynsvägledning för tillsyn kan med fördel läsas och kompletteras med det underlag som finns på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) vägledningssidor.

Effekter på miljön från kontaminerat släckvatten (msb.se)

Räddningstjänst och räddningsinsatser (msb.se)

Släckmedel för räddningstjänst (msb.se).

Påverkan på miljö (msb.se)

Läsanvisning

Vägledningen omfattar inte stöd för bedömningar om vem som ansvarar för skadad miljö enligt 2 kap. 8 § miljöbalken eller verksamhetsutövares ansvar för avhjälpande av föroreningsskada enligt 10 kap. 2 § miljöbalken. Se ytterligare vägledning här:

Ansvar för skadad miljö (2 kap. 8  §)

Ansvar för avhjälpande av föroreningsskada

Viss vägledning ges som stöd för att bedöma vem eller vilka som är verksamhetsutövare med ansvar för att korrekt hantera det avfall och insamlat släckvatten som uppstår i samband med en brand och brandbekämpning. Ansvarsfördelningen för detta varierar dock från fall till fall. Brandsläckning utlöser inte per automatik ett verksamhetsutövaransvar för miljörisker kopplade till branden.

Släckmedel

Samlingsnamn för allt som kan påföras en brand i syfte att släcka den.

Släckvatten 

Vatten som avrinner efter brandsläckning.

Förorenat släckvatten

Det vatten som inte förångats av branden, som innehåller föroreningar från brand och tillsatsmedel och som avrinner efter släckning. Kallas även kontaminerat släckvatten.

PFAS (per- och polyfluorerade alkylsubstanser)

Ett samlingsnamn för en stor och komplex ämnesgrupp på mer än 10 000 identifierade ämnen. Läs mer om PFAS här:

Högfluorerade ämnen i miljön, PFAS

A-skum

Används vid brand i fibrösa ämnen som trä, papper och textil

B-skum

Används vid brand i vätskor som exempelvis diesel och bensin. Kan innehålla PFAS.

Händelserapport

Efter varje räddningsinsats ska kommunen se till att olyckan undersöks och dokumenteras. De grundläggande uppgifterna efter en räddningsinsats dokumenteras i en händelserapport.

Räddningstjänstförbund

Ofta organiseras och samordnas räddningstjänst i ett förbund bestående av två eller flera kommuner. 

Släckvattenutredning

Principiell beskrivning av hur förorenat släckvatten omhändertas vid en eventuell brand inom planlagt område.

Miljöbalken

Läs mer här om tillsyn för att främja syftet med miljöbalken:

Hållbar utveckling och 2 kap. miljöbalken

Nedan följer de bestämmelser som bedöms som mest relevanta vid tillsyn av egenkontroll för brandsläckande verksamhet.

Tillämpning och bevisbörda (2 kap. 1 § miljöbalken)

Rimlighetsavvägning (2 kap. 7 § miljöbalken)

Egenkontroll (26 kap. 19 § miljöbalken)

Lagen om skydd mot olyckor

Enligt lag (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) ska förebyggande av bränder och olyckor planeras och organiseras. Det är MSB som på nationell nivå ska främja att denna lag och föreskrifter som meddelats i anslutning till lagen följs. LSO och miljöbalken gäller parallellt, men tillsynsmyndigheten kan inte med stöd i miljölagstiftningen ställa krav kring utförandet av uppdraget som beskrivs inom LSO. 

I LSO beskrivs vilka skyldigheter som gäller för myndigheter, företag och organisationer så att människors liv och hälsa samt egendom och miljö skyddas på ett likvärdigt sätt i hela landet. LSO reglerar bland annat den kommunala räddningstjänstens uppgifter i detta syfte, men man hittar även grunden för kravet att alla ska arbeta systematiskt med brandskyddet. LSO och miljöbalken har jämförbara bestämmelser om skydd för hälsa och miljö.  Till exempel är en verksamhetsutövare på en anläggning, där verksamheten innebär en fara för att en olycka ska orsaka allvarliga skador på människor eller miljön, skyldig att i skälig omfattning hålla eller bekosta beredskap med personal och utrustning och i övrigt vidta nödvändiga åtgärder för att hindra eller begränsa sådana skador (2 kap. 4 § LSO). 

I förordning (2003:789) om skydd mot olyckor finns bestämmelser om handlingsprogram och planer och att dessa ska innehålla uppgifter om samverkan med andra kommuner, statliga myndigheter och enskilda.  

Lag (2003:778) om skydd mot olyckor (riksdagen.se)

Läs mer om LSO i avsnitt 4.1 i MSB:s vägledning:

Effekter på miljön från -kontaminerat släckvatten (msb.se) 

Information finns också på MSB:s webbplats:

Gällande regler inom Skydd mot olyckor (msb.se)

Om vägledningen

Vägledningen är avgränsad till att framför allt ge stöd vid tillsyn av verksamhetens egenkontroll och det förebyggande arbetet med att ta fram och utveckla rutiner kring organisationen före, under och efter en brand fram till det skede då tillsynsmyndigheten eventuellt behöver underrättas om risk för en allvarlig miljöskada. 

Spridning av farliga ämnen och partiklar via brandrök är betydande, men tillsyn för att minimera miljö- och hälsoeffekter av brandrök är inte i fokus i denna vägledning.

Råden i vägledningen kan behöva anpassas till de lokala förutsättningarna för vad som kan anses lämpligt och rimligt i det enskilda fallet (2 kap. 7 § miljöbalken). Här kan du få mer allmän vägledning om tillsyn enligt miljöbalken:

Tillsyn enligt miljöbalken

Framtagen i samverkan

Vägledningen är framtagen i samverkan med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och i samråd med Sveriges kommuner och Regioner, Avfall Sverige, Storstockholms brandförsvar, Räddningstjänsten Storgöteborg, Södertörns brandförsvarsförbund, Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor, Laholms kommun, Ljungby kommun, Länsstyrelsen Kalmar län, Emmaboda kommun, Borås energi och miljö.

Samverkan har varit av stor betydelse för utformning och framtagning av vägledningen. 

Planering och genomförande av tillsyn

Här kan du bland annat läsa om vem som kan anses vara verksamhetsutövare vid brand, miljöbalkens hänsynsregler samt betydelsen av en fungerande samverkan på olika samhällsnivåer.

Tillsyn av rutiner för förebyggande samverkan

Verksamhetens organisation och former för samverkan mellan relevanta aktörer inom kommunen är centrala för att framgångsrikt förebygga risker med brand och viktigt för att verksamheten ska uppfylla kunskapskravet och försiktighetsprincipen i miljöbalken.

Tillsyn av rutiner som tillämpas före brand

Avsnittet inkluderar tillsyn av rutiner för löpande utbildning om exempelvis metod-, teknik- och produktutveckling, samt den lokala miljöns känslighet.

Tillsyn av rutiner som tillämpas under brand

Avsnittet handlar om rutiner som tillämpas under det brandsläckande arbetet samt rutiner för avfallshantering.

Tillsyn av rutiner som tillämpas efter brand

Avsnittet handlar om rutiner för tillsyn av verksamhetens egenkontroll och förbättringsarbete.

Tillsyn av rutiner för brandövning och brandövningsplatser

Avsnittet handlar om tillsyn av utbildning och platserna som används återkommande för brandövning.

Hantering av Släckvatten och riskbedömning av brandövningsplatser med PFAS, 30 maj 2024

Webbinarium

Hantering av Släckvatten och riskbedömning av brandövningsplatser med PFAS, 30 maj 2024

Se videon på YouTube