Stöd och information

Att välja efterbehandlingsåtgärd

Utgångspunkter för avhjälpande av förorenade områden

Naturvårdsverkets utgångspunkter är principer som ger tillsynsvägledning och vägledning för åtgärdsansvariga vid utformning och granskning av åtgärdsmål och riskbedömning samt utredning och val av hållbara avhjälpandeåtgärder.

Syftet med avhjälpande av förorenade områden är att minska risken för skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön samt att minska mängder och halter av metaller och naturfrämmande ämnen i miljön. Utgångspunkterna på denna sida beskriver på en övergripande nivå det resultat som avhjälpandeåtgärder bör uppnå för att skydda människors hälsa och miljö samt bidra till hållbar utveckling.

Sidan vänder sig till

Kommuner och länsstyrelser, verksamhetsutövare och fastighetsägare och huvudmän som har ett ansvar att avhjälpa ett förorenat område, exploatörer samt konsulter.

Bra att veta

Naturvårdsverkets utgångspunkter utvecklas löpande och framöver kan nya utgångspunkter tillkomma, justeringar i utformningen på grund av ny information eller borttagning av utgångspunkter bli aktuellt.

Arbetet med avhjälpande av föroreningsskador utgår främst från miljöbalken, generationsmålet och de av riksdagen fastställda miljömålen.

Det gemensamma, övergripande syftet med miljöbalken och miljökvalitetsmålen är att främja en ekologiskt hållbar utveckling. Det nationella miljökvalitetsmålet Giftfri miljö och preciseringen Förorenade områden är åtgärdade i så stor utsträckning att de inte utgör något hot mot människors hälsa eller miljön är det viktigaste målet som styr arbetet med avhjälpande av föroreningsskador. Genom att arbeta mot detta främjas även uppfyllelsen av andra mål, såsom ett rikt växt- och djurliv och levande sjöar och vattendrag. Miljökvalitetsmålen ger uttryck för den politiska viljan med miljöarbetet, och är i linje med den ekologiska dimensionen av Agenda 2030.

Miljöbalken är ett verktyg för att nå målen, vars bestämmelser ska tillämpas så att balkens mål och syfte på bästa sätt tillgodoses. När tveksamhet råder om vad som bör beslutas eller göras är miljömålen vägledande och det som mest sannolikt gynnar uthållig utveckling ska väljas.

Miljöbalk (1998:808) (riksdagen.se)

Sveriges miljömål (sverigesmiljomal.se)

Globala hållbarhetsmål i Agenda 2030 (globalamalen.se)

Generationsmålet (sverigesmiljomal.se)

Styrmedel som påverkar arbetet med avhjälpandeåtgärder

Utöver miljöbalken och miljökvalitetsmålen, finns andra styrmedel som påverkar arbetet med avhjälpandeåtgärder. 

Ramdirektivet för vatten - utgångspunkt för svensk vattenförvaltning (havochvatten.se)

EU:s strategi för jord- och markhälsa för 2030 (riksdagen.se)

Utgångspunkterna

Utgångspunkterna är utformade för att skydda människors hälsa, miljön och naturresurser och de huvudsakliga skyddsobjekt som omfattas av detta samt hur detta skydd bör bedömas.

  • Förorenade områden bör ej, varken ensamt eller tillsammans med annan exponering, leda till risker för människors hälsa.
  • Yt- och grundvatten bör skyddas så att:
    - kvaliteten är god och inte försämras,
    - inga risker för skador på ekosystemen uppstår och särskilt skyddsvärda arter värnas,
    - bakgrundshalterna inte ökar.
  • Markmiljön bör skyddas så att ekosystemets funktioner kan upprätthållas i den omfattning som behövs för den planerade markanvändningen.
  • Miljö- och hälsorisker bör bedömas i ett kort såväl som långt tidsperspektiv
  • Lika skyddsnivåer bör eftersträvas inom ett område som i stort sett har samma typ av markanvändning.
  • Riskbedömning och utformning av åtgärd bör ta hänsyn till de konsekvenser som kan förväntas av ett förändrat klimat.

Människors hälsa

Avhjälpandeåtgärder bör sträva efter att uppnå en miljö som främjar människors hälsa. Detta görs genom att åtgärda de risker för skada som förorenade områden medför.

Förorenade områden utgör endast en av flera källor till exponering för föroreningar. Människor exponeras även för föroreningar via exempelvis luft, mat, vatten, konsumentprodukter, läkemedel och i arbetsmiljön. Naturvårdsverket anser därmed att exponering från ett enskild förorenat område inte bör stå för hela den risk som kan anses vara acceptabel för skydd av människors hälsa.

I miljökvalitetsmålet Giftfri miljö uttrycks att den sammanlagda exponeringen för kemiska ämnen via alla exponeringsvägar inte är skadlig för människor eller den biologiska mångfalden.

Tillämpning

Vid riskbedömning, beräkning av platsspecifika riktvärden och utformning av mätbara åtgärdsmål ska exponeringen från det förorenade området ställas i relation till annan aktuell exponering. Exponeringen från det förorenade området ska inte inteckna hela det tolerabla intaget. Det innebär t.ex. att om det finns en hög bakgrundsbelastning av ett eller flera ämnen ska detta beaktas i riskbedömningen för aktuella skyddsobjekt.

Illustration Människors hälsa

Förorenade områden bör ej, varken ensamt eller tillsammans med annan exponering, leda till risker för människors hälsa.

Yt- och grundvatten

Vatten är en viktig resurs för samhällets utveckling och behövs för ekosystemens funktion, energiproduktion, gröna näringar och industri och hushåll. Vatten är en av våra viktigaste naturtillgångar och vårt viktigaste livsmedel. Utgångspunkten kopplar till bland annat miljömålen Levande sjöar och vattendrag och Grundvatten av god kvalitet.

EU:s ramdirektiv för vatten ställer krav på att yt- och grundvatten ska nå god kemisk och ekologisk status och att vattenkvaliteten inte ska försämras. Miljökvalitetsnormerna för vatten inkluderar även sediment och sätter definierade lagkrav avseende bland annat vattnets kvalitet för vattenförekomster. Att vattenkvaliteten ska vara god bör dock tolkas i en vidare mening så att kvaliteten på vattenresurserna även i övrigt är god samt att vattenmiljöernas förmåga att producera ekosystemtjänster ska beaktas.

Att inga skador eller risk för skador på vattenberoende ekosystem ska uppkomma, innebär att miljöbalkens krav på skydd mot skador och olägenheter för miljön ska uppnås. Den innebär att inte enbart ekosystemens funktion i vatten och sediment ska upprätthållas, utan att särskilt skyddsvärda och känsliga arter i vatten och sediment bör värnas på artnivå.

Att bakgrundshalter i miljön inte höjs, kopplar till miljökvalitetsmålet Giftfri miljö och innebär att spridningen från förorenade områden inte bör bidra till att halterna över ett större område avviker från nära naturlig bakgrundshalt eller från nära noll för icke-naturligt förekommande ämnen. I detta sammanhang kan det vara lämpligt att studera källor till föroreningar och spridning i ett större geografiskt område, så som ett avrinningsområde.

Tillämpning

I grunden är allt vatten, inklusive sediment, skyddsvärt och ska därmed ingå i riskbedömningen och vid formulering av åtgärdsmål. Utgångspunkten bör dock inte tolkas som att samma skyddsvärde och samma skyddsnivå gäller allt vatten.

Att ett visst vatten redan är förorenat är inte ett skäl att ta bort skydd mot förorening, eftersom strävan bör vara att det ska upphöra att vara förorenat. Även yt- och grundvatten som inte är klassade som vattenförekomster bör skyddas och även föroreningar som inte regleras inom vattenförvaltningen bör beaktas.

Hänsyn bör även tas till vattenmiljöns ekosystemtjänster. Det kan exempelvis avse möjligheter till uttag av dricksvatten, möjligheter till fiske och att våtmarker kan bidra till vattenrening och att binda koldioxid. Sediment är även en viktig faktor som har stor inverkan på vattenkvaliteten.

Illustration Yt- och grundvatten

Yt- och grundvatten bör skyddas så att kvaliteten är god och inte försämras, inga risker för skador på ekosystemen uppstår, särskilt skyddsvärda arter värnas samt att bakgrundshalterna inte ökar.

Markmiljö

Skyddsnivån för markmiljön bör motsvara en nivå där marken kan uppfylla de funktioner som förväntas vid den planerade markanvändningen. Långsiktighet är huvudskälet till att förutsättningar för bevarande av en viss markfunktion alltid bör beaktas. Främjande av en långsiktigt god hushållning med mark, vatten och andra resurser uttrycks i miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö. Vidare innebär miljökvalitetsmålet Ett rikt växt- och djurliv att den biologiska mångfalden ska bevaras och nyttjas på ett hållbart sätt, för nuvarande och framtida generationer. Markmiljön som ekosystemtjänst bör även beaktas. I miljöbalkens första kapitel fastställs att den biologiska mångfalden ska bevaras och mark- och vattenområden användas så att en från ekologisk, social, kulturell och samhällsekonomisk synpunkt långsiktigt god hushållning tryggas.

Tillämpning

Skydd av markmiljö och möjlig markfunktion bör alltid beaktas och bör utgå från planerad markanvändning. Eftersom markens funktioner är beroende av fler aspekter än föroreningshalten, bör även faktorer som inte direkt relaterar till markföroreningar värderas, när risker bedöms och möjliga åtgärder tas fram. Om möjligt, bör befintlig markmiljö behållas eller återskapas genom att exempelvis prioritera återanvändning av lokal mulljord och att material som används för återfyllning har en markfunktion eller förutsättningar att skapa en sådan.

Illustration Mark och miljö

Markmiljön bör skyddas så att ekosystemets funktioner kan upprätthållas i den omfattning som behövs för den planerade markanvändningen.

Tidsperspektivet

Den planerade markanvändningen är en utgångspunkt när åtgärdsmål, riskbedömning och åtgärdsutredningar tas fram. Markanvändningen är ofta bara överblickbar i ett tidsperspektiv kortare än 100 år. Det är dock viktigt att fundera över vad som kan hända i ett längre tidsperspektiv, exempelvis avseende kvarlämnade föroreningar, risk för spridning och exponering och skyddsåtgärders långtidsegenskaper. Med ett långt tidsperspektiv menar Naturvårdsverket i storleksordningen 100-tals till 1000 år. Detta bland annat för att uppfylla miljöbalkens mål att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö. Utgångspunkten kopplar bland annat till Generationsmålet och miljöbalkens portalparagraf.

Tillämpning

Vid avhjälpandeåtgärder behöver hänsyn tas till nuvarande risker för människors hälsa och miljö och till vilka risker som kan komma att uppstå i ett flergenerationsperspektiv utifrån ett tänkbart markanvändningsscenario. Dagens generation har ett starkt ansvar för att åtminstone kommande 5-6 generationer (150 år) kan uppnå en livskvalitet som är likvärdig den som vi har idag. Bedömningen bör omfatta de risker och effekter på miljö och människor som finns idag och som kan tänkas komma att uppstå. Riskerna bör vidare bedömas utifrån vilka funktioner som bör finnas och vilka ekologiska värden och ekosystemtjänster som ska vara möjliga och kan utvecklas inom markområdet, exempelvis utifrån planbestämmelser.

Vid riskbedömning och utformning av åtgärder i ett långt tidsperspektiv bör planerad framtida markanvändning vara styrande. Det innebär att den markanvändning som riskbedömning och val av åtgärder utgår från är vad samhället har beslutat genom detaljplan eller motsvarande. Om det exempelvis enligt detaljplanen ska vara möjligt att odla grönsaker bör åtgärdsmål och riskbedömning utformas utifrån detta även om det inte odlas på platsen idag. I de fall det saknas en detaljplan, men markanvändningen har varit densamma under lång tid bör man normalt kunna anta att marken även i fortsättningen kommer att användas på samma sätt.

Illustration Tidsperspektivet

Miljö- och hälsorisker bör bedömas i ett kort såväl som långt tidsperspektiv.

Lika skyddsnivåer

Naturvårdsverket anser att mätbara åtgärdsmål med olika skyddsnivåer ej bör tillämpas inom mindre avgränsade områden inom ett sammanhängande område som är planerad för en likartad markanvändning. Detta gäller såväl plan som djup.

Information och administrativa uppgifter om olika skyddsnivåer och åtgärdsmål inom mindre områden och på olika djup kan i praktiken vara svåra att ajourhålla över tid. Detta kan leda till risker och osäkerheter i de beslut som kan komma att fattas avseende framtida markanvändning och masshantering och att framtida generationer behöver hantera en miljöskuld. Detsamma gäller information om restföroreningar där dessa och de begränsningar i skyddsnivåer detta innebär inte ska innebära begränsningar i hur ett område kan användas. Utgångspunkten kopplar bland annat till miljömålet God bebyggd miljö.

Tillämpning

Med utgångspunkt i långsiktighet och hållbarhet bör lika skyddsnivåer och åtgärdsmål eftersträvas för alla delar av ett område med likartad markanvändning och samma markanvändningsscenario.

Det kan dock i vissa fall vara motiverat ur hållbarhetssynpunkt med avsteg från principen, exempelvis om föroreningar finns på stora djup där skyddsvärdet bedöms vara lågt och risk för spridning och exponering bedöms som liten. I sådana fall är det viktigt att bedömningar och avvägningar motiveras och dokumenteras.

Illustration Lika skyddsnivåer

Lika skyddsnivåer bör eftersträvas inom ett område med likartad markanvändning.

Förändrat klimat

Vid riskbedömning och utformning av avhjälpandeåtgärder av ett förorenat område bör effekterna av ett förändrat klimat och klimatrelaterade risker bedömas både på kort och lång sikt. Utgångspunkten kopplar bland annat till Generationsmålet. 

Klimatrelaterade risker kan uppstå i närtid genom extrema väderhändelser som leder till extrema vattenflöden och översvämningar, ras och skred. På lång sikt leder klimatförändringarna till stigande havsnivåer och en ökad temperatur som på vissa platser leder till torrare klimat med sjunkande grundvattennivåer, på andra ställen ökar nederbörden och grundvattennivåerna kan stiga. På lång sikt kommer även sannolikheten för extrema väderhändelser att öka och de kan även bli kraftigare. Sammantaget kan detta innebära att risken för spridning av föroreningar ökar. Genom att ta hänsyn till förväntade klimatförändringar och risker för ökad föroreningsspridning, kan långsiktigt hållbara åtgärder uppnås där eventuella restföroreningar inte riskerar ge upphov till oacceptabla risker för människors hälsa eller miljön i ett framtida förändrat klimat.

Tillämpning

Naturvårdsverket anser att en utredning om det föreligger klimatrelaterade risker bör utföras inom ramen för riskbedömningen. Utredningen bör utgöra underlag för utformning av åtgärder och återställning. 

Illustration Förändrat klimat

Effekter av ett förändrat klimat bör beaktas.

Tillämpning och avgränsning

Utgångspunkterna är Naturvårdsverkets tolkning av lagkrav och är inte juridiskt bindande. Tolkningen återspeglar den praxis som finns inom området idag. Tillämpningen av utgångspunkterna ska anpassas till förutsättningarna på objektet och beaktas i den utsträckning de är relevanta för den aktuella platsen och de skyddsobjekt som berörs. Skälighet och rimlighet bör även vägas in i tillämpningen i det enskilda fallet och för det aktuella objektet.

Utgångspunkterna kan ha olika funktion i de olika momenten vid avhjälpandet av ett förorenat område. Vid formulering av övergripande åtgärdsmål och riskbedömning är utgångspunkterna vägledande för vilka risker som ska bedömas och vilken belastning på miljön och människors hälsa som kan accepteras inför eller efter en åtgärd. De är sedan vägledande vid val av åtgärd i åtgärdsutredningen och riskvärderingen där de vägs mot andra miljö- och samhällsmål som är av betydelse för en hållbar utveckling och där de tre hållbarhetsdimensionerna ska beaktas (social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet).

Utgångspunkterna ska inte användas för prioritering mellan olika förorenade områden, prioritering görs i en tidigare process, och ej vid bedömning och åtgärder för att begränsa skador vid miljöolyckor och för temporära riskreducerande åtgärder.

Om vägledningen

De vägledande principerna benämns utgångspunkter, då de är just något att utgå ifrån och där tillämpningen behöver anpassas till förutsättningarna vid enskilda objekt och att utgångspunkterna inte är strikt tillämpbara i alla lägen.

Utgångspunkterna kan användas för att bedöma behov av avhjälpandeåtgärder som kan krävas för att ”förebygga, hindra eller motverka att skada eller olägenhet uppstår för människors hälsa eller miljön”, vilket är det krav som ställs i 10 kap. 4 § miljöbalken på den som är ansvarig för en föroreningsskada. Vad som är en skada eller olägenhet som kräver åtgärder är en bedömningsfråga, där utgångspunkterna hjälper till att förtydliga hur tillsynsmyndigheten kan tolka kraven. De ger även vägledning om när en skada eller olägenhet är att betrakta som avhjälpt, och kraven utifrån miljöbalken och preciseringen till en Giftfri miljö är uppnådda. Utgångspunkterna är därmed en länk för att omsätta miljöbalkens och miljömålens allmänna formuleringar till åtgärdsmål som ska användas för att avgöra om kraven uppnåtts.

Utgångspunkterna finns sedan tidigare beskrivna i vägledningsrapporterna Att välja efterbehandlingsåtgärd (5978), Riskbedömning av förorenade områden (5977) samt Riktvärden för förorenad mark (5976) som publicerades 2009. År 2018 utfördes en utvärdering av rapporterna där branschen bidrog med bland annat kommentarer på utgångspunkterna och behovet av en översyn av rapporterna.