Tillståndspliktiga verksamhetsutövare inom ETS 2
Verksamhetsutövare är de aktörer som tillgängliggör bränsle för konsumtion för förbränning inom ETS 2. På denna sida kan ni hitta information om vilken verksamhet som är tillståndspliktig inom ETS 2 och vem som därmed är verksamhetsutövare.
Sidan vänder sig till
Sidan vänder sig till dig som omfattas av ETS 2.
Vem är verksamhetsutövare inom ETS 2?
Från och med den 1 januari 2025 krävs tillstånd för verksamheter som tillgängliggör bränsle för konsumtion som används för förbränning inom utvalda sektorer. Verksamhetsutövare inom ETS 2 måste senast den 31 december 2024 inkomma med en tillståndsansökan till Naturvårdsverket för att få fortsätta sin tillståndspliktiga verksamhet under 2025.
Att tillgängliggöra för konsumtion innebär att bränsleprodukter hanteras på ett sätt som innebär att skattskyldighet inträder enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi (LSE). ETS 2 är ett uppströmssystem, vilket innebär att kraven på övervakning, utsläppsrapportering och överlämning av utsläppsrätter inte ställs på varje enskilt hushåll eller bilist som faktiskt förbränner bränslet. Istället är det verksamhetsutövaren, den fysiska eller juridiska person som tillgängliggör bränsle för konsumtion, som är ansvarig för att uppfylla dessa krav.
Den verksamhet och de bränslen som omfattas av ETS 2regleras i lagen (2020:1173) och förordningen (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser, varifrån även hänvisningar görs till LSE. Den som driver en tillståndspliktig verksamhet inom ramen för ETS 2 benämns i EU-lagstiftning som en reglerad enhet.
Tre faktorer som är av betydelse för om en verksamhet är tillståndspliktig enligt ETS 2
Verksamheten tillgängliggör bränsle för konsumtion, dvs. hantering som medför att skattskyldighet inträder enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi
Vanligtvis är då verksamheten registrerad hos Skatteverket för att deklarera punktskatt för bränslen, som exempelvis upplagshavare, lagerhållare eller registrerad varumottagare. Dessa verksamhetsutövare kan vara producenter, distributörer och importörer av bränsle. Men det förekommer även situationer där ETS 2 omfattar andra typer av aktörer som hanterar bränsle så att skattskyldighet inträder.
Bränsleprodukterna som tillgängliggörs för förbränning omfattas av ETS 2
Bränsle som omfattas av ETS 2 inkluderar nästan alla kommersiella bränslen. Detta inkluderar energiprodukter enligt 1 kap. 3§ lagen (1994:1776) om skatt på energi och produkter som anges i 2 kap. 4 § i samma lag. Exempelvis ingår inte fasta biobränslen, träkol eller kommunalt och farligt avfall.
Bränsleprodukterna ska förbrännas i en sektor som omfattas av ETS 2
För att omfattas av ETS 2 ska det bränsle som aktören tillgängliggör för konsumtion användas för förbränning inom utvalda sektorer. Dessa sektorer anges i bilaga 2 i förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser.
Enligt bilaga 2 omfattas förbränning inom följande sektorer:
- Vägtransporter
- Kommersiella eller offentliga lokaler
- Bostäder
- De delar av energi-, tillverknings- och byggindustrin som inte ingår i det redan befintliga utsläppshandelssystemet, ETS 1.
- Fiske-, jord-, skog- och vattenbruk
- Järnvägstransporter
- Fritidsfartyg
- Arbetsmaskiner inom hamnar och flygplatser (uppvärmning ingår redan under kommersiella eller offentliga lokaler)
En mer detaljerad beskrivning av varje sektor finns här:
Bilaga 2 i Förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser (riksdagen.se)
Generella undantag från tillståndsplikten
Verksamheter omfattas inte av ETS 2 om samtliga bränslen som verksamheten tillgängliggör för konsumtion omfattas av något av följande kriterier:
- Bränslet används inom andra sektorer som inte nämns i styckena ovan, exempelvis inom flyg.
- Bränslet används i de verksamheter som omfattas av ETS 1, förutom förbränning i samband med transport av växthusgaser för geologisk lagring eller förbränning i anläggningar som eventuellt undantas från ETS 1 i andra medlemsstater enligt artikel 27a i utsläppshandelsdirektivet.
- Bränslet har emissionsfaktorn noll.
- Bränslet utgör kommunalt eller farligt avfall.
Aktörer som endast tillgängliggör bränsle med emissionsfaktor 0, exempelvis 100 procent biobränsle
För att ett bränsle ska få använda emissionsfaktor noll behöver hållbarhetskriterierna i förnybarhetsdirektivet vara uppfyllda. En aktör som endast tillgängliggör bränsle med emissionsfaktor noll är inte tillståndspliktig i ETS 2.
Naturvårdsverket kommer inte att kräva in bevisning från aktörer som menar att de uppfyller hållbarhetskriterierna för biomassabränslen och biodrivmedel, och därmed inte omfattas av tillståndsplikt inom ETS 2. Det är upp till aktörerna att säkerställa att de följer rådande lagstiftning och att hållbarhetskriterierna är uppfyllda.
Hållbarhetsbesked för biomassabränsle och biodrivmedel
För att kunna nollräkna utsläppen från biomassabränsle och biodrivmedel så behöver dessa uppfylla hållbarhetskriterierna enligt förnybarhetsdirektivet. Verksamhetsutövare behöver ansöka om ett hållbarhetsbesked hos Energimyndigheten för att visa att bränsle uppfyller hållbarhetskriterierna. Saknar aktören ett hållbarhetsbesked kan inte de biogena utsläppen vid förbränning räknas som noll..
Energimyndigheten utfärdar ett hållbarhetsbesked till de aktörer som är rapporteringsskyldiga enligt hållbarhetslagen eller aktörer som frivilligt ansöker om hållbarhetsbesked. Aktörer som inte är rapporteringsskyldiga inom hållbarhetslagen kommer därmed att behöva ansöka om frivilligt hållbarhetsbesked hos Energimyndigheten.
För att Energimyndigheten ska utfärda hållbarhetsbesked ställs det krav på att aktörerna har ett kontrollsystem för att hantera biobränslen och för uppfyllande av hållbarhetskriterierna. För vissa bränslen och hållbarhetskriterier krävs det kunskap om användningen av bränslet, exempelvis verkningsgrad i förbränningsanläggningen vid produktion av el. Verksamhetsutövaren i ETS 2 behöver i dessa fall ha kunskap om sina kunders driftförhållanden. Eftersom dessa kunder är rapporteringsskyldiga inom hållbarhetslagen räcker det med att verksamhetsutövaren kontrollerar att kunden har ett hållbarhetsbesked.
*) Samma krav gäller för rapporteringen av historiska utsläpp under verksamhetsåret 2024. Verksamhetsutövare kan i detta fall ansöka om hållbarhetsbesked retroaktivt.
Läs mer om hållbarhetsbesked på Energimyndighetens hemsida:
Aktörer som endast tillgängliggör bränsle till sektorer utanför ETS 2
En aktör som endast tillgängliggör bränsle för konsumtion till sektorer utanför ETS 2 är inte tillståndspliktig i ETS 2.
Införande av 95-procentsregeln och en slopad opt-in av mindre fjärrvärmeanläggningar inom EU ETS
Regeringen har beslutat att införa 95-procentsregeln inom ETS 1. Detta innebär att anläggningar som har haft mer än 95 procent biogena utsläpp under referensperioden 2019–2023 kommer att få sina tillstånd återkallade inom ETS 1 från och med den 31 december 2025.
De fossila bränslen som inte längre omfattas av ETS 1 när 95-procentsregeln träder i kraft kommer istället att omfattas av ETS 2. Undantag från tillståndsplikt inom ETS 2 görs dock för bränsle som utgörs av kommunalt eller farligt avfall, torv samt för fasta biomassabränslen. Verksamheter som deklarerar punktskatt för fossila bränslen som används för förbränning i en verksamhet som omfattas av ETS 2 kommer därmed att bli tillståndspliktiga i ETS 2.
Eftersom 95-procentsregeln träder i kraft den 31 december 2025, kommer det fossila bränslet att omfattas av ETS 2 först år 2026. Aktörer som frisläpper detta bränsle för konsumtion för förbränning behöver därför ansöka om tillstånd i god tid före den 1 januari 2026.
Till skillnad från ETS 1 så ligger tillståndsplikten inom ETS 2 inte på anläggningsnivå, utan på bolagsnivå. Det innebär att det endast ska finnas ett tillstånd och en övervakningsplan per tillståndspliktigt bolag.
Checklista: Är du en verksamhetsutövare?
Checklistan är ett förenklat verktyg till dig som vill avgöra om du är en verksamhetsutövare inom ETS 2.
- Betalar/deklarerar ni punktskatt för bränslen till Skatteverket?
- Betalar/deklarerar ni punktskatt för andra bränslen än torv, fast biomassa, träkol och avfall?
- Används bränslet inom någon av de specificerade sektorerna i bilaga III i utsläppshandelsdirektivet? Eller i någon av sektorerna som Regeringen avser att inkludera?
OM svaren är JA på samtliga av punkterna ovan, är ni sannolikt verksamhetsutövare i ETS 2. Men det finns även särskilda bestämmelser för biobränsle, läs ovan.
Referensbibliotek
I referensbiblioteket hittar du bland annat vägledningar, länkar till e-tjänster, lagstiftning och material från informationstillfällen.