Utsläppsrapportering, verifiering och överlämning
Utsläppsrapportering
Verksamhetsutövare inom ETS 2 är skyldiga att årligen rapportera föregående års utsläpp av koldioxid från de bränslen som omfattas av ETS 2. Det sker genom att en utsläppsrapport skickas till Naturvårdsverket, senast den 30 april varje år. Den första utsläppsrapporten är en historisk rapportering av 2024 års utsläpp och ska lämnas in senast den 30 april 2025. Här finns även information om utsläppsrapporteringen 2025 samt dubbelräkning.
Utsläppsrapporteringen 2025, historiska utsläpp under verksamhetsår 2024
Den 30 april 2025 ska verksamhetsutövare lämna in en utsläppsrapport för historiska utsläpp under verksamhetsåret 2024. Rapporten skalämnas in via samma digitala rapporteringsverktyg som övervakningsplanen, European Reporting tool (ERT). Enligt utlåtanden från EU-kommissionen så kommer mallen för utsläppsrapporten att finnas tillgänglig i rapporteringssystemet vid slutet av 2024.
Eftersom tillståndsplikten först inträder 1 januari 2025 så finns det inga krav på att ni ska påbörja övervakningen av era utsläpp under år 2024. Rapporteringen av 2024 års utsläpp är en historisk rapportering. Det kommer därmed att finnas en viss lättnad på nivån av data och noggrannhet i utsläppsrapporten som lämnas in år 2025.
Rapporteringen av de historiska utsläppen från år 2024 kommer inte att behöva följa den godkända övervakningsplanen. Vi rekommenderar dock att utsläppen från 2024 övervakas i den mån det är möjligt enligt metoder som förväntas bli godkända från och med 2025, för att säkerställa att data från år 2024 är tillförlitlig.
För rapporteringen av historiska utsläpp 2024 får medlemsstaterna undanta verksamhetsutövare från att kravet att motivera orimliga kostnader för att kunna gå ner en övervakningsnivå, i enlighet med artikel 30f.4 i direktiv 2003/87/EG.
Läs här för mer vägledning om hur utsläppsrapporten lämnas in och fylls i:
Förhindra dubbelräkning genom utsläppsrapportering
För att utsläppshandelssystemet ska fungera rättvist och effektivt är det av stor betydelse att förhindra dubbelräkning. Dubbelräkning uppstår när ett utsläpp från förbränning av bränsle redovisas två gånger, vilket kan resultera i att två olika verksamheter köper utsläppsrätter för samma utsläpp. Detta kan till exempelvis uppstå om en verksamhetsutövare inom ETS 2 inte undantar bränsle som används i ETS 1-verksamheter från sin utsläppsrapportering.
Regler för att undvika dubbelräkning för ETS 1-verksamheter
Det finns särskilda bestämmelser för att undvika dubbelräkning (75v samt bilaga Xa i MRR), som tar hjälp av ETS 1 och den obligatoriska utsläpprapporteringen:
- Verksamhetsutövare i ETS 1 ska varje år överlämna information om sina bränsleleverantörer i sin utsläppsrapportering (i den mån det är möjligt). Detta inkluderar:
a. Namn på bränsleleverantör
b. Mängd inköpt bränsle
c. Mängd förbränt bränsle från varje leverantör
d. Bränsletyp - Verksamhetsutövaren inom ETS 2 är i sin tur skyldig att använda sig av informationen från anläggningarna i ETS 1 för att sedan dra bort relevanta bränslemängder i sin utsläppsrapport (artikel 75v MRR). Verksamhetsutövare i ETS 2 drar därmed av bränslemängder som har använts i ETS 1 från den totala mängden då detta bränsle inte ska omfattas av ETS 2. Går det inte att fastställa att det använts i ETS 1 får avdraget inte göras.
Referensbibliotek
I referensbiblioteket hittar du bland annat vägledningar, länkar till e-tjänster, lagstiftning och material från informationstillfällen.