Stöd och information

Status som godkänd CBAM-deklarant

Arbetare i stålverk håller ett stålelement
Granskad: ‎den ‎18‎ ‎december‎ ‎2024

Här hittar du information om vad som gäller för att bli godkänd CBAM-deklarant. Du som importerar varor som omfattas av CBAM behöver ha status som godkänd deklarant från och med den 1 januari 2026.

Syftet med den här artikeln är att ge information till dig som är importör om vad du behöver göra för att få status som godkänd CBAM-deklarant.

Sidan vänder sig till

Dig som importerar varor som omfattas av CBAM.

Obligatoriskt från och med 1 januari 2026

Från och med 1 januari 2026 krävs det att du som importör har status som godkänd CBAM-deklarant för att få importera varor som omfattas av CBAM. Naturvårdsverket är ansvarig myndighet för att bevilja status som godkänd CBAM-deklarant. Om du som importör försöker föra in CBAM-varor till EU från och med 2026 utan att ha status som godkänd CBAM-deklarant kommer Tullverket att stoppa sändningarna.

Ansökan

Under början av 2025 kan du ansöka om att bli godkänd CBAM-deklarant. Ansökan görs via EU-kommissionens CBAM-register. CBAM-registret är ett eget system och är alltså inte detsamma som övergångsregistret där kvartalsrapporteringen sker under övergångsperioden. Information om hur importörer får tillgång till CBAM-registret kommer att publiceras längre fram. Naturvårdsverket kommer att handlägga svenska ansökningar, det vill säga ansökningar från importörer som har ett svenskt EORI-nummer. Ansökan är gratis och det kostar inget att vara godkänd CBAM deklarant. Naturvårdsverket kommer att publicera information om när ansökningsprocessen öppnar.

Kriterier för att ansökan ska beviljas

En importör som ansöker om status som godkänd CBAM-deklarant behöver uppfylla nedanstående kriterier för att ansökan ska godkännas, enligt CBAM-förordningen.

  • Inte varit inblandad i allvarliga eller upprepade överträdelser mot tullagstiftning, skatteregler, regler om marknadsmissbruk eller CBAM-regelverket, under de fem år som föregick ansökan.
  • Inte begått några allvarliga brott i samband med sin ekonomiska verksamhet under de fem år som föregick ansökan.
  • Har en ekonomisk och operativ förmåga att uppfylla sina CBAM-skyldigheter.
  • Är etablerad i det medlemsland där den söker tillstånd (i detta fall Sverige).
  • Har ett EORI-nummer.

Vad ska ansökan innehålla?

Ansökan ska bland annat innehålla:

  • Uppgifter om sökanden och dess verksamhet.
  • Skuldfrihetsintyg.
  • Uppgifter om ekonomisk och operativ förmåga.
  • Uppskattat värde och volymer för importer per varuslag och CBAM-vara.

Naturvårdsverket kommer att publicera mer information om vad ansökan ska innehålla längre fram.

Du behöver kontakta Kronofogden för att få ett skuldfrihetsintyg. 

Gör så här:

  • Gå till Kronofogdens mailformulär: 
    Mejla oss (kronofogden.se)
  • Välj kategorin "Skuldupplysning om mig själv".
  • Skriv "För min ansökan om CBAM-tillstånd hos Naturvårdsverket önskar jag information om aktuella skatteskulder".
  • Kronofogden besvarar mailet. I svaret står det antingen att du/ditt företag har aktuella skatteskulder, eller att ni inte har det. 
  • Spara mailet som en PDF. 
  • Bifoga PDF:en i din ansökan om att bli godkänd CBAM-deklarant. 

I förordningen (EU) 2023/956, Artikel 5.5c, står det att intyget kommer från skattemyndigheten. I Sverige är det Kronofogden som administrerar detta intyg. 

Statusens giltighetstid

Statusen som godkänd CBAM deklarant gäller tillsvidare och har ingen begränsad giltighetstid. 

Återkallande

Statusen som godkänd CBAM deklarant kommer att återkallas av Naturvårdsverket om

  • CBAM-deklaranten själv begär ett återkallande, eller
  • det upptäcks att kriterierna inte längre är uppfyllda eller att vissa överträdelser har gjorts.

Innan godkännandet återkallas ska den godkända CBAM-deklaranten ges möjlighet att yttra sig. 

Tänk på

Det är viktigt att vara ute i god tid med ansökan eftersom vi väntar oss ett stort antal ansökningar. Detta gäller särskilt om du behöver ha godkännandet på plats redan 1 januari 2026. Se även till att ansökan blir korrekt från början för att undvika kompletteringar. Kontrollera att du har fyllt i efterfrågad information rätt och att din ansökan innehåller allt som den ska innehålla.