Buller från flygtrafik och flygplatser
Vägledningen omfattar flygbuller utomhus och syftar till att minska risken för negativ hälsopåverkan.
Buller från flygtrafik och flygplatser är ett miljö- och hälsoproblem som påverkar många runt landets flygplatser. I närheten av flygplatser är buller ofta den miljö- och hälsostörning som är mest påtaglig. Även på långt avstånd från flygplatser kan återkommande flygbuller upplevas som störande.
Sidan vänder sig till
Till dig som arbetar med tillsyn på en tillsynsmyndighet. Den kan också vara ett stöd för myndigheter som deltar i miljöprövning och för verksamhetsutövare.
Bra att veta
Råd kring flygtrafikbuller har tidigare funnits i Naturvårdsverkets allmänna råd om riktvärden för flygtrafikbuller och om tillståndsprövning av flygplatser (NFS 2008:6). De allmänna råden upphävdes hösten 2018.
Vägledningen om riktvärden är uppdelad på tre områden; bostäder, vård- och undervisningslokaler samt områden för rekreation och friluftsliv.
Hälsoeffekter av flygbuller
Folkhälsomyndighetens miljöhälsorapport från 2017 redovisar att cirka 19 000 människor i Sverige bor så att de exponeras för flygbuller över riktvärdet 55 dBA FBN.
Samtidigt redovisas att drygt 1 procent av befolkningen, det vill säga över 100 000 människor, upplever sig störda av flygbuller.
Det finns alltså en risk för störning vid exponering för flygbuller även om riktvärdena klaras.
Riktvärden – vid bostäder
Trafikbullerförordningen
Förordningen (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader (trafikbullerförordningen), trädde i kraft den 1 juni 2015. Förordningens bestämmelser om buller från flygplatser i 6–7 §§ anger riktvärden som gäller utomhus vid bostadsbyggnader.
Flygtrafikbuller vid bostäder
Naturvårdsverket bedömer att det är angeläget att flygbuller ges en hög prioritet för att målet om en god ljudmiljö såsom det anges i miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö och därunder i delmålet God ljudmiljö ska nås.
I trafikbullerförordningen finns två paragrafer med riktvärden för flygbuller. Utgångspunkten bör vara att riktvärdena som anges i 6 § trafikbullerförordningen inte ska överskridas vid bostäder. Detta bör gälla oavsett om det är en ny eller befintlig bebyggelse och oavsett om det är en ny eller befintlig flygplats. Om det inte är möjligt att innehålla riktvärdena i 6 § trafikbullerförordningen bör utgångspunkten vara att det utlöser krav på bullerskyddsåtgärder om det inte är orimligt i det enskilda fallet, se Mark- och miljööverdomstolens avgörande den 16 december 2021 i mål M 13953-19.
Vid val av åtgärder ska, enligt 2 kap. miljöbalken, hänsyn tas till vad som är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt. Hänsyn ska även tas till den samlade situationen i området med avseende på buller och effekterna av olika bullerkällor bör vägas samman.
Tabell: Riktvärden för flygtrafikbuller vid bostadsbyggnader
Områdestyp | Flygbullernivå (FBN) | Maximal ljudnivå (LAmax) |
---|---|---|
Utomhus vid bostadsbyggnader (permanent- och fritidsbostäder) | 55 dB(A) FBN | 70 dB(A) LAmax |
Samtliga värden avser frifältsvärden. Maximal ljudnivå ska redovisas med tidsvägning ”slow”.
Naturvårdsverkets inställning är att riktvärdena i 6 § trafikbullerförordningen i första hand bör underskridas. Detta grundar sig på de hälsoeffekter som exponering av flygbuller leder till. Som redogjorts för i avsnittet om hälsoeffekter ovan innebär ett överskridande av dessa ljudnivåer risker för olägenhet för människors hälsa. Man bör också vara medveten om att många människor kan uppleva bullret som störande även i de fall riktvärdena klaras.
Klaras riktvärdena utomhus kommer även ljudnivåerna inomhus i de allra flesta fall att klara Folkhälsomyndighetens riktvärden för buller inomhus, 30 dBA ekvivalentnivå och 45 dBA maximalnivå. En normal fasad brukar dämpa ljudnivån från flyg med minst 25 dBA.
Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus
I enskilda fall kan det vara ofrånkomligt att överväga lägre krav på ljudmiljön än den som riktvärdena i 6 § trafikbullerförordningen ger uttryck för. Ett eventuellt avsteg enligt 7 § trafikbullerförordningen kan accepteras om det finns motiverade skäl för det och om ett angeläget allmänt intresse inte kan tillgodoses på annat sätt. I så fall ska alla samhällsekonomiskt rimliga och tekniskt möjliga åtgärder först ha vidtagits. Vid eventuella avsteg enligt 7 § bör särskild hänsyn tas till den samlade bullersituationen i området.
Ett särskilt undantag gäller för flygplatser inom Stockholms kommun, i praktiken Bromma flygplats, där trafikbullerförordningen anger att riktvärdet för maximalnivåer under dag- och kvällstid får överskridas obegränsat antal gånger.
Varje flygplats är unik med avseende på omgivande bebyggelse och myndigheterna bör vid tillsyn och tillståndsprövning göra en bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet.
Tillsynsnytt
Nyhetsbrevet Tillsynsnytt är ett forum för information, idéer och erfarenhetsutbyte och riktar sig till dig som arbetar med tillämpning av miljölagstiftningens bestämmelser.
Riktvärden – vid frilufts- och rekreationsområden
I vårt samhälle ökar bullret allt mer. Detta beror på ökad befolkning, ökade transporter och urbanisering. Frihet från buller blir mer sällsynt och även områden långt från stadens puls är påverkade av buller. Då buller utgör ett hälsoproblem är det viktigt att skydda och tillgängliggöra frilufts- och rekreationsområden som kan erbjuda en upplevelse av naturens egna ljud och av tystnad. Bostadsbyggande tillåts i allt mer bullerutsatta lägen vilket gör att ljudmiljön i rekreationsområden får större betydelse för människors möjligheter till avkoppling och återhämtning.
Naturvårdsverket bedömer att det är angeläget att ge vägledning om och ange riktvärden för buller från flygtrafik för just dessa områden där tystnad och naturupplevelser är en viktig faktor.
Flygbuller i rekreations- och friluftsområden
Naturvårdsverket har tagit fram riktvärden avseende buller från flygtrafik i rekreations- och friluftsområden. Med frilufts- och rekreationsområde avser Naturvårdsverket de områden som utpekas för det rörliga friluftslivet i kommunens översiktsplan och andra områden som används mer frekvent för friluftsliv där naturupplevelsen är en viktig faktor och där en låg ljudnivå utgör en särskild kvalitet.
Tabell: Riktvärden för flygtrafikbuller vid frilufts- och rekreationsområden
Utomhus vid områden där tystnad är en väsentlig del av upplevelsen exempelvis i friluftsområden | 40 dB(A) FBN |
Målet bör vara att ovannämnda riktvärde ska uppnås och helst underskridas inom dessa områden. Ljudmiljön är en väsentlig kvalitet för upplevelsen av naturområden och kan påverka våra vardagliga vanor och mående i en positiv riktning.
Tätortsnära rekreationsområden och parker
Det är viktigt med tillgång till rekreations- och friluftsområden i anslutning till bostadsområden och vid undervisnings- och vårdlokaler. Även om det finns stora bullerfria naturområden runt om i landet krävs det ofta tid och resurser för att besöka och uppleva dessa. Det är grönområdena närmast våra bostäder som de flesta använder mest. Rekreationsområden som finns nära tätorterna bör därför skyddas så långt det är möjligt från flygbuller och bevaras och utvecklas så att de kan bidra till alla människors behov av bullerfrihet.
Riktvärdena i tabellen ovan kan dock vara svåra att klara i tätortsnära parker, lekplatser och grönområden, särskilt runt befintliga flygplatser. Det är i vissa fall inte tekniskt möjligt att ställa högre krav på begränsning av flygbuller än den ljudnivå som gäller för den närmaste bebyggelsen. Med det sagt bör man ändå göra det som går för att skapa en så god ljudmiljö som det är möjligt i parkerna genom att skärma eller dämpa de bullerkällor som går och genom att skapa naturljud och dämpa buller med vegetation.
Riktvärden – vid vård- och undervisningslokaler
Det är av stor vikt att lokaler med störningskänsliga verksamheter som skola och vård har en god ljudmiljö.
Barn, unga och vårdbehövande är särskilt skyddsvärda grupper som kan vara extra känsliga mot bullerstörningar. Därför bör också extra hänsyn tas till deras ljudmiljöer i och vid de lokaler de vistas i. I regeringens proposition om miljöbalken (prop. 1997/98:45 del 1 s. 351) anges att vid en olägenhetsbedömning bör hänsyn tas även till personer som är något mer känsliga än vad som kan anses normalt. Därför anser Naturvårdsverket att det är angeläget att ge vägledande information om riktvärden för flygbuller från flygtrafik för just dessa grupper och deras vistelsemiljöer. För bostäder finns riktvärden för flygtrafikbuller i trafikbullerförordningen, men den täcker inte in några andra lokaler eller områdestyper.
Trafikbullerförordningens riktvärden bör tillämpas vid bedömningen av om kravet på förebyggande av störningar och olägenhet för människors hälsa är uppfyllt även vid vård- och undervisningslokaler. Klaras dessa riktvärden kan risken för störningar hållas på en acceptabel nivå. Klaras riktvärdena utomhus kommer även ljudnivåerna inomhus att klara 30 dBA ekvivalentnivå och 45 dBA maxnivå, då en normal fasad dämpar ljudnivån från flyg med minst ca 25 dBA. Därmed ger dessa riktvärden stöd för tillämpningen av miljöbalken som är avsedd att skydda människors hälsa och miljön.
Tabell 1: Riktvärden för flygtrafikbuller vid undervisnings- och vårdlokaler
Utomhus vid undervisningslokaler | 55 dB(A) FBN | 70 dB(A) LAmax |
Utomhus vid vårdlokaler | 55 dB(A) FBN | 70 dB(A) LAmax |
Samtliga värden avser frifältsvärden vid fasad. Maxnivån ska redovisas med tidsvägning ”slow”. Riktvärdet för maxnivån ska gälla under den tid verksamhet pågår i lokalen.
Riktvärdena ovan bör även gälla för vistelsemiljöer utomhus i direkt anslutning till lokalerna, dvs på förskolegårdar, skolgårdar och på eventuella gårdar och uteplatser vid vårdlokaler. På skol- och förskolegårdar avser nivåerna de delar av gården som är avsedda för lek, rekreation och pedagogisk verksamhet.
Tidigare har skol- och förskolegårdar inte haft några riktvärden avseende flygbuller men Naturvårdsverket anser att det är lämpligt att, i likhet med trafik- och industribuller, även reglera flygbullret på skol- och förskolegårdar. Särskilt som flertalet studier tyder på ett samband mellan flygbuller och försämrad inlärning- och koncentrationsförmåga hos barn.
Miljöbalkens hänsynsregler ska ligga till grund för bedömningen i varje enskilt fall och utifrån dem fastställer beslutsmyndigheten ett lämpligt värde. Målet måste vara att dessa riktvärden klaras - och helst underskrids – i alla sammanhang så att ljudmiljön inte bli sämre än vad riktvärdena ger uttryck för.
Vid val av åtgärder ska, enligt 2 kap. miljöbalken, hänsyn tas till vad som är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt. Hänsyn ska även tas till den samlade situationen i området med avseende på buller och effekterna av olika bullerkällor bör vägas samman.
Buller från helikoptrar och helikopterplattor
Även buller från helikoptrar räknas som flygbuller och samma riktvärden bör gälla. Helikoptrar bör så långt det är möjligt framföras på en höjd så att riktvärdet 70 dBA maxnivå inte överskrids vid marken och onödig trafik över tysta natur- och rekreationsområden bör undvikas. I anslutning till en helikopterplatta kan trafiken vara av en sådan omfattning att olägenhet för människors hälsa kan uppstå om inte skyddsåtgärder vidtas.
Exempel på sådana skyddsåtgärder kan vara att styra trafiken åt ett visst håll, där boende inte berörs i samma utsträckning, tills helikoptern nått upp till en viss höjd. Undantag kan göras för utryckningstrafik som behöver åka den snabbaste vägen till sin destination. Vid exempelvis stora sjukhus med omfattande utryckningar kan skyddsåtgärder i form av bullerisolering av byggnader vara nödvändiga.
Buller från skol- och privatflyg
Vissa flygplatser kan ha en omfattande trafik med allmänflyg såsom skol- och privatflyg. Med privatflyg avses här icke-kommersiella flygningar med mindre flygplan. Piloter som flyger små flygplan i privat regi kan också ingå i samhällsnyttiga verksamheter som utför olika uppdrag, exempelvis genom Frivilliga Flygkåren som är kopplad till Försvarsmakten.
Små flygplan bullrar mindre än stora och när flygplanen är ute på rutter och uppdrag bidrar de sällan till några påtagliga störningar. Det är dock nödvändigt för piloter att återkommande öva start- och landningsprocedurer. Start- och landningsprocedurer är också en stor del av utbildningen för att bli pilot. Därför kan det kring flygplatser med mycket skol- och privatflyg göras ett stort antal flygvarv för att öva start och landning. Flygvarven går ofta i en särskild slinga över ett visst område och de återkommande överflygningarna kan uppfattas som störande även om maxnivån vid en överflygning inte överskrider 70 dBA.
Det kan därför vara lämpligt att flygplatser med omfattande övningsverksamhet får begränsningar i tid när övningarna får ske. Det kan röra sig om att man inte tillåter övningar på allmänna helgdagar eller att man begränsar övningstiden under sommarmånaderna när många vistas utomhus vid sina bostäder och i rekreationsområden. Se
- miljödomstolen vid Stockholms tingsrätts dom den 29 juni 2006 i mål M 18932-05 gällande tillstånd till Eskilstuna flygplats,
- mark-och miljödomstolen vid Växjö tingsrätts deldom den 27 juni 2019 i mål nr M 2327-18 gällande tillstånd till Kalmar Öland Airport och
- mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätts deldom den 18 december 2019 i mål nr M 3969-17 gällande tillstånd till Stockholm-Västerås Flygplats.
Beräkna och mäta
Naturvårdsverket, Transportstyrelsen och Försvarsmakten har tillsammans tagit fram rutiner för att säkerställa att flygbullerberäkningar utförs på ett bra och enhetligt sätt. Myndigheterna har enats om principer för kvalitetssäkring av flygbullerberäkningar och att ECAC-dokument 29 ska vara utgångspunkten för flygbullerberäkningar i Sverige.
2011 fastställdes det första kvalitetssäkringsdokumentet för flygbullerberäkningar som utgår från ECAC (European Civil Aviation Conference) Doc 29 3rd ed. I denna version ingår de förändringar som gjorts i ECAC Doc 29 från tredje till fjärde upplagen. Kvalitetssäkringsdokumentet följer dispositionen i Doc 29 och ska inte användas självständigt.
En förändring i denna uppdaterade version är införandet av en ny atmosfärsdämpningsstandard. Genom att tillämpa senaste vetenskapliga kunskap om hur ljudet utbreder sig i atmosfären bedöms beräknat flygbuller bli i storleksordningen någon decibel högre jämfört med den tidigare använda atmosfärsdämpningsstandarden.
Kvalitetssäkring av flygbullerberäkningar, underlag för en enhetlig tillämpning (pdf)
Bullermätningar kan utföras i vissa fall och till exempel då tillståndet innehåller villkor om detta eller för att verifiera beräknade värden efter upprepade klagomål. Det finns flera vedertagna mätmetoder för flygbuller, exempelvis Nordtest ACOU 075 eller ISO 20906:2009.
Flygbuller och markbuller
Flygbuller definieras som buller från flygplan i luften och startande och landande flygplan på rullbanan. Flygplatsverksamheter omfattar ofta även andra bullrande verksamheter, detta brukar ofta benämnas som markbuller. I markbuller inkluderas bland annat buller från taxande flygplan, uppställda flygplan med APU (en hjälpmotor för elproduktion), snöröjning, halkbekämpning och andra flygplatsfordon, motorkörning samt buller från fasta installationer på terminalen och andra byggnader inom flygplatsområdet. Markbuller vid flygplatser bedöms som industri- och verksamhetsbuller och har andra riktvärden än flygbuller.
Kort beskrivning av lagstiftningen
Olägenhet
Om buller kan orsaka olägenhet för människors hälsa ska den som bedriver den bullrande verksamheten vidta de skyddsåtgärder som behövs. Definitionen av vad som räknas som olägenhet för människors hälsa finns i 9 kap. 3 § miljöbalken och där anges att det ska röra sig om en störning som enligt en medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.
Olägenhet i bostäder och andra byggnader
9 kap. 9 § miljöbalken ställer krav på att bostäder och lokaler för allmänna ändamål inte ska ge upphov till olägenhet för människors hälsa.
33 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd anger att bostäder och byggnader för att hindra att olägenhet för människors hälsa uppkommer ska ge skydd bland annat mot buller.
9 kap. 9 § miljöbalken (riksdagen.se)
33 § förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (riksdagen.se)
Folkhälsomyndigheten har vägledning om reglerna om hälsoskydd:
Särskilda regler om hälsoskydd enligt 9 kap. miljöbalken (folkhalsomyndigheten.se)
Kunskapskravet
Kunskapskravet innebär att alla som planerar eller bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd ska skaffa sig den kunskap som behövs för att skydda människors hälsa och miljön mot olägenhet.
För den som bedriver en verksamhet som bullrar gäller det därför att veta hur mycket verksamheten bullrar och vilka åtgärder som kan vidtas för att minska bullret. Den som bedriver en verksamhet har även ett ansvar att fortlöpande kontrollera bullret från sin verksamhet och ha rutiner för att undvika onödigt buller.
En tillsynsmyndighet får även förelägga en verksamhetsutövare att ta fram de utredningar och underlag om buller från verksamheten som behövs för tillsynen.
Bevisbörda
Det är den som planerar eller bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd som ska visa att man följer miljöbalkens regler, exempelvis att buller från verksamheten inte orsakar olägenhet för människors hälsa genom buller.
Åtgärder
Alla som planerar eller bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd ska vidta försiktighetsmått, skyddsåtgärder och begränsningar som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att buller från verksamheten medför olägenhet för människors hälsa. Det följer av försiktighetsprincipen i 2 kap. 3 § miljöbalken.
Försiktighetsprincipen innebär att det räcker med att det finns en risk för olägenhet för människors hälsa för att det ska krävas åtgärder eller försiktighetsmått. Tillsynsmyndigheten kan ställa krav på skyddsåtgärder eller begränsningar om det konstateras att buller från en verksamhet utgör olägenhet för människors hälsa.
Rimlighetsavvägning
De allmänna hänsynsreglerna innebär att all verksamhet och alla åtgärder som kan påverka hälsa eller miljön ska bedrivas på ett sådant sätt att man förebygger eller begränsar olägenheterna eller risk för olägenheter.
Hänsynsreglerna måste dock tillämpas så att inte orimliga krav ställs med hänsyn till den nytta som åtgärder och försiktighetsmått ger för miljön och människors hälsa, i förhållande till de kostnader som de innebär för den som bedriver en verksamhet.
2 kap. 7 § miljöbalken (riksdagen.se)
Naturvårdsverket vägledning om 2 kap. miljöbalken, hänsynsreglerna
Omgivningsbuller vid nya bostäder
För bostäder som är planlagda eller lovgivna efter den 2 januari 2015 ska det finnas beräkningar av omgivningsbuller. Till omgivningsbuller räknas buller från vägar, järnvägar, flygplatser, industriell verksamhet och tillståndspliktiga hamnar. Tillsynsmyndigheten kan inte ställa krav på den som har en verksamhet som alstrar omgivningsbuller att vidta skyddsåtgärder för att begränsa bullret vid nya bostäder om inte de faktiska bullernivåerna ligger över de beräknade värdena. Det beror på att det sedan 2015 finns en samordning av hur omgivningsbuller hanteras vid planering och byggande av bostäder enligt plan- och bygglagen (2010:900) och vid tillsyn enligt miljöbalken.
För bostäder som är planlagda eller lovgivna efter den 2 januari 2015 ska det därför finnas beräkningar av omgivningsbuller i planbeskrivningen till detaljplanen eller bygglovshandlingarna.
26 kap. 9 a § miljöbalken (riksdagen.se)
29 kap. 4 § miljöbalken (riksdagen.se)
Trafikbullerförordningen
I förordning (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader, den så kallade trafikbullerförordningen, finns riktvärden för vilka bullernivåer som kan godtas vid planläggning och prövning av bygglov och förhandsbesked enligt plan- och bygglagen. Riktvärdena gäller utomhus vid fasad och innehåller undantag som innebär att riktvärdena får överskridas om minst hälften av bostadsrummen är vända mot en tystare sida. Trafikbullerförordningens regler om buller från flygplatser ska även tillämpas vid tillståndsprövning enligt miljöbalken för flygplatsen.
Hälsoeffekter av flygbuller
Miljömedicinska studier visar överlag att flygbuller upplevs som mer störande än buller från väg- eller spårtrafik vid samma nivåer. Naturvårdsverket har låtit göra en särskild studie om störning av flygbuller på uteplatser
Bakgrund och historik
Flygplatser och flygverksamhet orsakar miljöpåverkan i form av utsläpp till luft- och vatten samt buller. Naturvårdsverket har tidigare reglerat hur flygplatser ska tillståndsprövas samt flygbuller med ett allmänt råd.
Då det kommit ny lagstiftning rörande flygbuller har det allmänna rådet blivit föråldrat. Vi har därför ersatt det med vägledning som du kan hitta på dessa sidor.
Innehållet i vägledningen har varit ute på remiss i två omgångar under 2016 och 2017 till andra myndigheter och flygplatsföretag.
Vägledningarna Buller från flygtrafik, Prövning av flygplatser och Tillsyn av flygplatser publicerades 12 juli 2018.