Vägledning om tillsyn av flygplatser
Här ger Naturvårdsverket vägledning om tillsyn av flygplatser.
Flygplatser och de verksamheter som hänger samman och bedrivs på och i anslutning till flygplatsen medför hälso- och miljöpåverkan på olika sätt. Denna påverkan är i regel betydande särskilt vid flygplatsens närmaste omgivning, men även på regional och global nivå.
Tillsynsmyndigheter kan kontrollera villkor i enlighet med kontrollprogram samt miljörapporter.
Den här sidan vänder sig till
Till dig som arbetar med tillsyn på en tillsynsmyndighet.
Vägledningen kan också vara ett stöd för verksamhetsutövare.
Kontrollprogram för flygplatser
Tillståndspliktiga flygplatser har ofta ett flertal villkor som ska följas upp med en viss regelbundenhet i enlighet med ett kontrollprogram. Villkor som är specifika för just flygplatser och flygplatsverksamhet är exempelvis villkor kopplade till flygvägar och flygbuller.
I tillståndet kan det finnas villkor om vilka flygvägar som ska följas, hur fördelningen mellan dessa flygvägar ska vara och det kan även finnas områden där överflygning är förbjuden helt eller under vissa tider. Verksamhetsutövaren ska regelbundet följa upp efterlevnaden av dessa villkor. Den informationen finns att hämta ur flygvägssystemet. Eventuella avvikelser bör dokumenteras och motiveras.
Även flygtider samt vilka flygplanstyper eller helikoptertyper som trafikerat flygplatsen bör följas upp och dokumenteras. Uppföljningen kan då användas som underlag för beräkningar och eventuella mätningar av flygbuller.
Om verksamhetsutövaren har villkor rörande flygbullerisolering bör detta arbete också följas upp regelbundet.
Tillsynsnytt
Nyhetsbrevet Tillsynsnytt är ett forum för information, idéer och erfarenhetsutbyte och riktar sig till dig som arbetar med tillämpning av miljölagstiftningens bestämmelser.
Miljörapport
Verksamhetsutövare som ansvarar för verksamheter som är tillståndspliktiga enligt miljöbalken ska till tillsynsmyndigheten varje år lämna en miljörapport. I miljörapporten redovisas bland annat de åtgärder som har vidtagits för att uppfylla villkoren i verksamheten tillstånd och resultaten av dessa åtgärder. Miljörapporten fungerar som en rapportering av kontrollprogrammet.
Om det finns fler än en verksamhetsutövare som bedriver den tillståndspliktiga verksamheten måste var och en rapportera sin del av den tillståndspliktiga verksamheten till tillsynsmyndigheten. Verksamhetsutövarna kan dock välja att lämna i en gemensam rapport. Detta kan vara särskilt lämpligt om de gemensamt ansvarar för att följa vissa villkor.
Utsläpp till mark och vatten – PFAS
För många av de miljöpåverkande faktorer som måste beaktas i prövning och kontrolleras vid tillsyn skiljer sig inte flygplatser från andra transportintensiva verksamheter. En typ av utsläpp som dock särskilt förknippas med flygplatser är PFAS. Högfluorerade ämnen, PFAS, är en grupp av ämnen som tidigare användes i bland annat brandsläckningsskum. Det är därför dessa utsläpp är särskilt förekommande kring flygplatser där man regelbundet övar brandsläckning.
Under de senare åren har kunskapen om förekomst och effekter av PFAS ökat och vi har fått insikt i att stora historiska utsläpp av PFAS har förorenat mark och grundvatten vid bland annat flertalet flygplatser. PFAS bryts ned mycket långsamt i naturen och kan ackumuleras i kroppen hos människor och djur. På djur har man sett att PFAS kan orsaka skador på lever, sköldkörtel, immunförsvar och reproduktion och man misstänker att människor som under lång tid får i sig PFAS via dricksvatten också löper en ökad risk för liknande skador.
Idag finns det begränsat med åtgärdsmetoder för att rena massor och vatten från PFAS men forskning och utveckling av metoder pågår. Finns det höga halter PFAS i ett område är det av största vikt att i första hand hindra spridning till grund-, yt- och dricksvatten. Läs mer om myndigheternas arbete kring PFAS i länken nedan.
Bakgrund
Flygplatser och flygverksamhet orsakar miljöpåverkan i form av utsläpp till luft- och vatten samt buller. Naturvårdsverket har tidigare reglerat hur flygplatser ska tillståndsprövas samt flygbuller med ett allmänt råd.
Då det kommit ny lagstiftning rörande flygbuller har det allmänna rådet blivit föråldrat. Vi har därför ersatt det med vägledning som du kan hitta på dessa sidor.
Innehållet i vägledningen har varit ute på remiss i två omgångar under 2016 och 2017 till andra myndigheter och flygplatsföretag.
Vägledningarna Buller från flygtrafik, Prövning av flygplatser och Tillsyn av flygplatser publicerades 12 juli 2018.
Handboken från 2008 är i stora delar inaktuell och det allmänna rådet är upphävt. Handboken finns fortfarande tillgänglig på vår webb: