Tillsynsvägledning

Tillsyn av dagvatten

Sickla kanal, Hammarby Sjöstad.
Granskad: ‎den ‎8‎ ‎oktober‎ ‎2024

Stöd till dig som utför tillsyn av dagvatten.

Dagvatten är en betydande spridningsväg för föroreningar. Stora volymer dagvatten som uppkommer vid regn kan utgöra en risk för översvämning. Åtgärder till skydd för människors hälsa och miljö kan behöva vidtas innan dagvatten avleds till mark, allmän va-anläggning, yt- eller grundvatten. Ett stort ansvar vilar på den som bedriver en verksamhet med påverkan på dagvatten. Dagvatten är ett komplext tillsynsområde. 

Sidan vänder sig till 

Dig som arbetar med tillsyn av dagvatten på en tillsynsmyndighet. 

Bra att veta

Som ett led i arbetet enligt Miljötillsynsförordning (2011:13), i genomförandet av Naturvårdsverkets åtgärd 7 inom Vattenförvaltningens åtgärdsprogram och som stöd till Fokusområde dagvatten inom den Nationella strategin för miljöbalkstillsyn, så kommer informationen på denna sida att byggas på och uppdateras efter hand. 

Fokusområde dagvatten inom den nationella strategin för miljöbalkstillsyn 2022 – 2024

Dagvatten är ett av flera fokusområden beskrivet under Miljöfarlig verksamhet i den nationella strategin för tillsyn enligt miljöbalken.

Fokusområdet innehåller preciseringar där ett antal tillsynsaktiviteter fastslagits för genomförande under strategiperioden. Mer om den nationella strategin och fokusområde dagvatten, se avsnittet ’Mer information’. 

Va-huvudmän träffas av tillsynsaktiviteter 2022-2024 

Inom fokusområde dagvatten i strategin 2022-2024 så har va-huvudmän valts ut, vilka är en av alla verksamhetsutövare inom tillsynsområdet Miljöfarlig verksamhet. Motiven till att just va-huvudmän valts ut i den första versionen av den nationella strategin är flera: 

  • Va-huvudmän är en verksamhetsutövare med ansvar för den allmänna dagvattentjänsten bortledande av dagvatten enligt lagen om allmänna vattentjänster. Verksamhetsutövaren omfattas liksom andra miljöfarliga verksamheter av tillsyn enligt miljöbalken. Tillsyn på va-huvudmannens egenkontroll och efterlevnad av miljöbalken kan ge positiva följdeffekter då va-huvudmannen kan identifiera eget behov av kontroll och dialog med va-abonnenter anslutna till en allmän dagvattenanläggning.  
  • Nyttan av egenkontroll och av tillsynsbesök kan upptäckas inom kommunen, inför tillsyn på externa verksamhetsutövares egenkontroll, vilken kan vara en va-abonnent. Tillsynsaktiviteterna kan bidra till dialog och samverkan, till ökad förståelse och kunskap om såväl tillsynsmyndighetens roll som om verksamhetens utmaningar och möjligheter, inte minst inom kommuner där dagvattentillsyn inte kommit så långt. Genom tillsyn på den kommunala va-huvudmannen så kan kommunen tillsammans med va-huvudmannen, föregå med gott exempel inför tillsyn på ickeoffentliga verksamhetsutövare.  

Utöver preciseringar inom strategin 2022-2024, så planeras, prioriteras och genomförs tillsyn på dagvatten lokalt utifrån kommuners egen ambitionsnivå och lokala tillsynsplaner. Här finns alla möjligheter att inkludera fler verksamhetsutövare och att höja ambitionsnivån vad gäller tillsyn av egenkontroll av dagvatten enligt miljöbalken.

Tillsynsaktiviteter inom fokusområde dagvatten 2022-2024

De fyra frågorna som tillsynsmyndigheter uppmanas att ställa till den kommunala va-huvudmannen i egenskap av att vara verksamhetsutövare kan inhämtas via e-post (”skrivbordstillsyn”). Mer utförlig tillsyn är naturligtvis positivt men upp till den enskilda kommunen att planera in utifrån lokala behov. 

Fråga 1: Utförs någon egenkontroll av den allmänna dagvattenanläggningen och dess olika anläggningsdelar, såsom ledningsnät och dagvattenanläggningar inom anläggningen (till exempel en dagvattendamm, ett underjordiskt magasin, en skärmbassäng)?  (Ja, nej, eller mer utförligt beskrivet) 

Om svaret är ja:

Fråga 2: Vilket år utfördes egenkontrollen senast? (ett årtal räcker)  

Fråga 3: Med vilken regelbundenhet utförs egenkontrollen? (en kort mening räcker). 

Fråga 4: Vänligen bifoga senaste dokumenterad egenkontroll.  

Dokumenterad egenkontroll diarieförs hos tillsynsmyndigheten, för kännedom. Här finns kunskap att ta del av och lärdomar att dra. Utifrån dokumenterad egenkontroll så kan tillsynsmyndigheten stötta och bidra till att förbättra verksamhetsutövarens egenkontroll, till skydd för människors hälsa och miljö.

Om svaret är nej så kan verksamhetsutövaren, om inte annat anges av TM, välja att kommentera sitt svar till TM. 

Finns inget att tillägga så finns inte heller fler frågor att besvara inom tillsynsaktiviteten. 

Ambitionsnivå och uppföljning av tillsynsaktiviteten  

Ambitionsnivån i tillsynsaktiviteten är att samtliga Sveriges kommuner (100 %) senast 2024, genom fyra frågor ska komma upp i en minsta gemensamma lägsta nivå vad gäller kännedom om va-huvudmannens egenkontroll av den allmänna dagvattenanläggningen. Genom frågor i den årliga tillsynsenkäten följs svaren upp av Naturvårdsverket. Enkätsvaren till Naturvårdsverket kan i sin tur utgöra underlag inför framtagande av nya preciseringar inom den nationella strategin.  

Ambitionsnivån kan uppfattas såväl låg som hög. Låg med avseende på att endast fyra frågor om egenkontroll efterfrågas och att det kan utföras i form av skrivbordstillsyn, senast 2024. Den kan samtidigt uppfattas som hög utifrån att svar på de fyra frågorna förväntas från 100 % av landets kommuner. 

Om tillsyn enligt miljöbalken inom allmänt verksamhetsområde för dagvatten

Då miljöfrågor företrädesvis regleras i miljöbalken, och inte i lag (2006:412) om allmänna vattentjänster, berörs va-huvudmän liksom andra verksamhetsutövare med påverkan på dagvatten av miljöbalkens bestämmelser om omhändertagande av dagvatten. Va-huvudmän berörs även på så sätt att va-abonnenters eventuella bristande efterlevnad av bestämmelser i miljöbalken, kan medföra att va-huvudmannen får svårt att själv uppfylla de krav som ställs på den allmänna va-anläggningen.  

Tillsyn utövas av tillsynsmyndigheter

Tillsyn enligt miljöbalken utövas av de tillsynsmyndigheter som utövar miljötillsyn och inte av va-huvudmän eller andra verksamhetsutövare. Tillsynsmyndigheten kan utöva miljötillsyn såväl inom allmänt verksamhetsområde för dagvatten, som utanför verksamhetsområdet.  

En va-huvudman utövar inte tillsyn enligt 26 kap. Miljöbalken, men kan med avseende på den egna dagvattenverksamheten, utöver egenkontrollen, ha behov av att utföra kontroll av anslutna va-abonnenters brukande av den allmänna dagvattenanläggningen. Va-huvudmannens kontroll av va-abonnenter kan kopplas till va-huvudmannens egna behov av uppföljning (egenkontroll) för att kunna avgöra om miljöbalken följs inom den allmänna va-verksamheten. Det kan också handla om att det finns ett behov av uppföljning av dagvatten i egenskap av att uppfylla skyldigheter va-huvudmannen har enligt lagen om allmänna vattentjänster. En uppföljning som har med ordnandet och brukandet av va-tjänsterna att göra sker från va-huvudmannens sida med stöd av lagen om allmänna vattentjänster och kommunala föreskrifter som allmänna bestämmelser om användandet av en allmän va-anläggning (ABVA). För lagen om allmänna vattentjänster finns idag inte någon utpekad centralt vägledande myndighet och Naturvårdsverket vägleder inte om va-huvudmannens kontroll av eller kravställande på va-abonnenter.  

Dialog - ett viktigt verktyg

Bedömer va-huvudmannen att en va-abonnent använder sig av den allmänna va-anläggningen på ett sätt som innebär att va-huvudmannen själv får svårt att uppfylla de krav som ställs på den allmänna va-anläggningen, driften av anläggningen eller i övrigt att uppfylla sina skyldigheter enligt lag (exempelvis miljöbalken), behöver en dialog föras mellan den va-abonnent som orsakar svårigheterna för den allmänna va-verksamheten, och va-huvudman.  Kvarstår problem efter en dialog, kan va-huvudmannen kontakta tillsynsmyndigheten för en bedömning utifrån miljöbalken. Tillsynsmyndigheten avgör om tillsyn enligt 26 kap. miljöbalken är aktuellt.  Dialog mellan tillsynsmyndighet, va-huvudman och va-abonnent kan vara ett viktigt verktyg inför tillsynsmyndighetens bedömning i ett eventuellt tillsynsärende.  

Frågor och svar

Här svarar Naturvårdsverket på ett urval av de vägledningsfrågor vi får om dagvatten och om fokusområdet dagvatten inom den nationella strategin för miljöbalkstillsyn. 

Fokusområdet syftar till att nå en nationell lägstanivå vad gäller tillsyn på den allmänna dagvattenanläggningen. Ambitionsnivån vad gäller tillsyn på kommuners allmänna dagvattenhantering är på sina håll redan högre idag, och kan med fördel mycket väl sättas högre än den nationella lägstanivån.

Såväl egenkontroll som tillsyn på dagvatten är nationellt sett eftersatt och genom få snabba frågor kan fokusområdet bidra till en stärkt tillsyn och förbättrad egenkontroll på dagvattenområdet. 

Enligt 2 § Lagen om allmänna vattentjänster så definieras "allmän va-anläggning: en va-anläggning över vilken en kommun har ett rättsligt bestämmande inflytande och som har ordnats och används för att uppfylla kommunens skyldigheter enligt denna lag". Det är definitionen som avses även inom fokusområdet och med det träffas hela den kommunala dagvattenanläggningen med dess olika anläggningsdelar av tillsynsaktiviteten. 

Efterlevnad av tillsynsaktiviteter inom den nationella strategins fokusområden följs upp genom enkätutskick till länsstyrelser och kommuner i början av året. Naturvårdsverket tar stöd av resultaten i arbetet med dagvattenfrågor och resultatet redovisas till regeringen. 

Formuleringen omfattar merparten av allt dagvatten och dränvatten som avleds inom ett detaljplanelagt område. Om dag- eller dränvatten från t.ex. husgrunder, tomter, trädgårdar och trafikleder eller delsträcka av en väg inom en detaljplan avleds genom en för området eller del av området gemensam ledning, är det vanligtvis att anse som avloppsvatten. Om avledandet sker genom en allmän avloppsanläggning är det alltid avloppsvatten. 

Det dagvatten som uppstår och vid behov renas inom en viss fastighet för att infiltreras inom den enskilda fastigheten är däremot inte att ses som avloppsvatten enligt 9 kap. 3 § punkt 3 miljöbalken.  

Nej, det finns inte nationella riktvärden för dagvatten.  

Det förekommer att lokala riktvärden används till stöd i bedömningen av dagvattnets påverkan på recipient. 

Att samverka kring åtgärdsbehov och bördefördelning inom ett avrinningsområde, är lämpligt om recipienten delas mellan flera kommuner.  

Att ställa krav på reningsanläggningar och rening av dagvatten i form av dimensionering och funktionskrav kan i de flesta fall vara mer rationellt än att kräva provtagning, analys och krav på reningsnivåer.  

Krav på utformning av reningsanläggningar i kombination med kontroll- och underhållskriterier bedöms i de flesta fall vara tillräckligt för att säkerställa att skäliga skyddsåtgärder har vidtagits.  

Mer information

Information om fokusområde dagvatten, effektmål, motivering och preciseringar finns under rubriken Dagvatten på sidan Fokusområden Miljöfarlig verksamhet.