Vägledning

Utvinningsavfall – avfall från gruvor och täkter

Avfallshanteringsplan enligt utvinningsavfalls­förordningen

Granskad: ‎den ‎13‎ ‎december‎ ‎2023

Avfallshanteringsplanen är central i utvinningsavfallsförordningen. Här går vi översiktligt igenom vad en avfallshanteringsplan är, vem som prövar den och när den ska prövas.

Sidan vänder sig till

Tillsynsmyndigheter, verksamhetsutövare och andra myndigheter.

Svensk lagstiftning

EU-lagstiftning

Rättsfall

Syftet med avfallshanteringsplanen

En plan för hantering av utvinningsavfall (avfallshanteringsplan) syftar till att

  • förebygga och minska avfallsproduktionen och avfallets skadlighet - särskilt vid utformningen av utvinningsverksamheten,
  • främja återvinning av utvinningsavfall, samt
  • se till att bortskaffandet av utvinningsavfall, t.ex. i en utvinningsavfalls-anläggning, sker på ett sätt som är säkert på kort och lång sikt.

Avfallshanteringsplanen är ett samlat dokument för hanteringen av utvinningsavfall som ska vara ett underlag för prövningsmyndigheten, prövas av prövningsmyndigheten eller tillsynsmyndigheten, följas av verksamhetsutövaren och användas av tillsynsmyndigheten vid tillsynen.

Verksamhetsutövaren ska ta hänsyn till avfallshanteringen redan vid utformningen av verksamheten och, om verksamheten innebär utvinning eller bearbetning, vid val av metoder för utvinning och bearbetning. Detta ska redovisas i avfallshanteringsplanen. Verksamhetsutövaren ska alltså i ett tidigt skede välja metoder för utvinning och bearbetning, t.ex. val av underjords- och/eller dagbrottsbrytning, för att förebygga uppkomsten av avfall och avfallets skadlighet och därmed även börja ta fram informationen för sin avfallshanteringsplan.

Verksamhetsutövaren skapar kunskap om utvinningsavfallen, och kontrollerar avfallen, genom att redan från utformningen av verksamheten och sedan fortlöpande, dokumentera informationen om bl. a. utvinningsavfallens innehåll och egenskaper. Det ger även goda förutsättningar för en resurseffektiv hantering och återvinning av avfallen, både nu och i framtiden, enligt den andra punkten ovan.

Verksamhetsutövaren ska redan vid utformningen av utvinningsavfallsanläggningen ta hänsyn till skötseln av anläggningen under dess drift och efter att den har stängts. En central del i avfallshanteringsplanen är redogörelsen för de åtgärder som behövs för att stänga avfallsanläggningarna, samt för uppföljning och åtgärder som behövs efter stängningen. Åtgärderna ska leda till att ett tillfredsställande skick uppnås i området som påverkas av anläggningen. Denna redogörelse är även ett underlag för beräkningen av storleken av den ekonomiska säkerheten som ska finns för en utvinningsavfallsanläggning, se prop. 2021/22:219, s. 41. Den är även väsentlig för att tillsynsmyndigheten ska kunna följa upp att den ekonomiska säkerheten är tillräcklig.

Syftet med avfallshanteringsplanen är även att den ska ha en styrande verkan på avfallshanteringen. Av 23 § utvinningsavfallsförordningen framgår att verksamhetsutövaren ska ha en avfallshanteringsplan. Det framgår även av 22 § 1 i förordningen att verksamhetsutövaren ska hantera utvinningsavfallet enligt vad som framgår av avfallshanteringsplanen. Planen har därmed en styrande verkan på hur avfallshanteringen ska gå till, och verksamheten ska följa vad som anges i planen.

Vad är en avfallshanteringsplan

I 12 § utvinningsavfallsförordningen framgår att med avfallshanteringsplan avses en plan för hur man i en verksamhet

• vidtar avfallsförbebyggande åtgärder,

• återvinner,

• bortskaffar,

• eller på annat sätt fysiskt hanterar utvinningsavfall, samt

• hanterar faror och konsekvenser av olyckor

så att en hållbar utveckling främjas.

De uppgifter som en avfallshanteringsplan alltid ska innehålla framgår av 24 § utvinningsavfallsförordningen. Av 25–26 §§ utvinningsavfallsförordningen framgår vad planen även ska innehålla om det finns en utvinningsavfalls-anläggning i verksamheten och i de fall en sådan anläggning bedöms vara eller bli en riskanläggning.

Det är viktigt att notera att vad som avses med avfallsförebyggande åtgärder definieras i 12 § utvinningsavfallsförordningen som åtgärder som

  • vidtas innan ett ämne, material eller en produkt har blivit avfall och
  • som syftar till en minskning av
    • mängden farliga ämnen i material eller produkter,
    • mängden avfall eller
    • de negativa effekter på människors hälsa och miljön som avfall ger upphov till.

Preciserade krav på vad avfallshanteringsplanen ska innehålla när det gäller avfallsförebyggande åtgärder framgår av 24 § 2–3 utvinningsavfalls-förordningen. Planen ska innehålla redogörelser för hur avfallets skadlighet förebyggs eller minskas genom att verksamhetsutövaren tar hänsyn till avfallshanteringen redan vid utformningen av verksamheten. Där ska även framgå hur valda metoder för utvinning och bearbetning förebygger att avfall uppkommer och avfallets skadlighet.

Vem ska ha en avfallshanteringsplan

Verksamhetsutövaren, det vill säga den som planerar att bedriva verksamheten där utvinningsavfall hanteras, ska ta fram avfallshanteringsplanen. Det framgår av 23 § utvinningsavfallsförordningen, där det anges att den som driver en verksamhet som ger upphov till utvinningsavfall eller driver en utvinningsavfallsanläggning ska ha en avfallshanteringsplan.

Verksamhetsutövaren ska alltså ha en aktuell och godkänd avfallshanteringsplan så länge verksamheten omfattas av utvinningsavfallsförordningen. Även efter det att verksamhetsutövaren har stängt verksamheten fyller planen en funktion för de skyldigheter som verksamhetsutövaren har för t.ex. övervakning, kontroll och underhåll av de stängda anläggningarna och för bedömning av den ekonomiska säkerhetens storlek.

Avfallshanteringsplanen behöver vara ett samlat dokument som lätt kan identifieras och uppdateras vid behov enligt de krav som följer av utvinningsavfallsförordningen. Den ska hållas aktuell och av 29 § utvinningsavfallsförordningen framgår att verksamhetsutövaren ska se över avfallshanteringsplanen så snart det finns anledning till det och minst vart femte år och snarast anmäla ändringar till tillsynsmyndigheten.

Det finns inte krav på att en avfallshanteringsplan ska ingå i en ansökan om bearbetningskoncession. Men det underlag som avser avfallshanteringen i en sådan ansökan beror av, eller motsvaras av, de uppgifter som ska finnas i en avfallshanteringsplan.

För att kunna göra en miljökonsekvensbeskrivning, som är ett krav både för miljötillstånd och för bearbetningskoncession, krävs därför den information som ska ingå i avfallshanteringsplanen för en verksamhet som kommer att omfatta hantering av utvinningsavfall. Det gäller t.ex. avfallens egenskaper och utformningen, lokaliseringen och stängningen av utvinningsavfalls-anläggningarna. Se vidare Avfallshanteringsplanen vid ansökan om miljötillstånd och bearbetningskoncession.

När och hur prövas om en avfallshanteringsplan uppfyller kraven

I samband med prövning för miljötillstånd

Frågan om avfallshanteringsplanen uppfyller kraven i utvinningsavfallsförord-ningen aktualiseras bl.a. vid tillståndsprövningen enligt miljöbalken av verksamheten. En ansökan om tillstånd enligt 9 eller 11 kap. miljöbalken ska innehålla en avfallshanteringsplan för en verksamhet där en sådan plan krävs, (se 22 kap. 1 § 8 miljöbalken). Det gäller även vid ansökan om tillstånd för ändring av miljöfarlig verksamhet, s.k. ändringstillstånd (se 22 kap. 1 d § miljöbalken).

Avfallshanteringsplanen är ett viktigt prövningsunderlag för att bedöma om den planerade hanteringen av avfallet är lämplig samt för att kunna föreskriva erforderliga villkor i tillståndet. Den är också ett underlag för beräkning av säkerhetens storlek. En beräkning av säkerhetens storlek samt ett underlag för beräkningen ska enligt 22 kap. 1 f § miljöbalken ingå i en ansökan om tillstånd. Dessutom behöver miljökonsekvensbeskrivningen innehålla sådan information som ingår i avfallshanteringsplanen för att miljökonsekvenserna kopplade till utvinningsavfall ska kunna beskrivas.

Något särskilt beslut att godkänna avfallshanteringsplanen ska dock inte göras likt den som görs för en miljökonsekvensbeskrivning, se prop. 2021/22:219, s. 42. Eftersom en avfallshanteringsplan måste ingå i ansökan enligt 22 kap. 1 § miljöbalken behöver prövningsmyndigheten dock kontrollera att den ingivna planen är fullständig och innehåller uppgifterna i 24–26 §§ utvinningsavfallsförordningen. Prövningsmyndigheten kontrollerar på så sätt att avfallshanteringsplanen innehåller de uppgifter som krävs för att säkerställa att det finns ett tillräckligt underlag för bedömning av hur avfallet ska hanteras och hur stor säkerhet som bör ställas, se prop. 2021/22:219, s. 42. Om en ingiven avfallshanteringsplan är bristfällig har prövningsmyndigheten möjlighet att förelägga sökanden att avhjälpa bristen enligt 22 kap. 2 § miljöbalken, och avvisa ansökan om bristen är så väsentlig att ansökan inte kan ligga till grund för prövning av målet.

Enligt 27 § utvinningsavfallsförordningen ska avfallshanteringsplanen alltid skickas till tillsynsmyndigheten, och om avfallshanteringsplanen inte har prövats inom ramen för en tillståndsprövning ska tillsynsmyndigheten pröva om planen uppfyller kraven i förordningen enligt 28 §. Verksamhetsutövaren ska enligt 29 § utvinningsavfallsförordningen se över avfallshanteringsplanen så snart det finns anledning till det och minst vart femte år. Ändringar i planen bör snarast anmälas till tillsynsmyndigheten.

Naturvårdsverket gör följande bedömning utifrån bestämmelserna i 22 kap. 1 § 8 och 22 kap. 2 § miljöbalken samt bestämmelserna i 27–29 §§ utvinningsavfallsförordningen:

När prövningsmyndigheten har meddelat tillstånd enligt miljöbalken till en verksamhet som ska ha en avfallshanteringsplan ska verksamhetsutövaren skicka avfallshanteringsplanen till tillsynsmyndigheten. Under prövningen kan verksamhetsutövaren dock ha behövt komplettera den plan som har ingått i ansökan. Även villkor i tillståndet kan påverka den ursprungliga planen. Verksamhetsutövaren bör därför se till att den avfallshanteringsplan som skickas in till tillsynsmyndigheten överensstämmer med tillståndet och de uppgifter som verksamhetsutövaren har lämnat vid tillståndsprövningen. Om prövningen har medfört stora förändringarna kan det även vara lämpligt att verksamhetsutövaren inte enbart kompletterar med tillkommande dokument utan även tar fram en konsoliderad version av avfallshanteringsplanen där det framgår vilka ändringar i den ursprungliga planen som prövningen har medfört. Tillsynsmyndigheten behöver det samlade dokumentet för att kunna bedriva en effektiv tillsyn och verksamhetsutövaren har en skyldighet att se över planen så snart det finns anledning till det. Till skillnad från senare uppdateringar av avfallshanteringsplanen, som sker utanför en prövningsprocess, behöver dock den inskickade avfallshanteringsplanen i detta fall inte prövas av tillsynsmyndigheten då uppgifterna i planen redan är prövade av prövningsmyndigheten.

Även för det fall då tillståndet eller tillståndsprövningen inte medför att avfallshanteringsplanen behöver ändras, ska verksamhetsutövaren ändå skicka in den till tillsynsmyndigheten i enlighet med 27 § utvinningsavfallsförordningen.

Prövningen vid uppdatering och översyn

En avfallshanteringsplan ska ses över så snart det finns anledning till det och minst vart femte år enligt 29 § utvinningsavfallsförordningen. I samband med detta kan planen behöva uppdateras eller annars ändras. Av samma bestämmelse framgår även att ändringar i planen ska anmälas snarast till tillsynsmyndigheten.

Även om ingen ändring av själva utvinningen eller bearbetningen av det utvunna materialet har skett, kan ändringar i planen ändå behöva göras för att exempelvis deponeringen eller avfallets egenskaper har ändrats. I samtliga dessa fall ska tillsynsmyndigheten pröva om avfallshaneringsplanen uppfyller kraven i utvinningsavfallsförordningen och godkänna den. Om en ingiven avfallshanteringsplan inte uppfyller kraven i utvinningsavfallsförordningen ska tillsynsmyndigheten förelägga verksamhetsutövaren att avhjälpa bristen.

Naturvårdsverket gör bedömningen att tidsfristen som anges i 29 § utvinningsavfallsförordningen, dvs. var femte år, bör räknas från när ett tillstånd, eller ändringstillstånd, har vunnit laga kraft när avfallshanteringsplanen har ingått i en sådan prövning, eller den senare tid då en uppdaterad avfallshanteringsplan har prövats av tillsynsmyndigheten.

Naturvårdsverket anser att tillsynsmyndigheten vid prövningen av avfallshanteringsplanen bör bedöma om ändringen utgör en tillståndspliktig ändring av verksamheten. I så fall bör tillsynsmyndigheten förelägga verksamhetsutövaren att ansöka om tillstånd för ändringen. Avfallshanteringsplanen kommer då att ingå i underlaget för prövningen av ändringen och det blir inte aktuellt för tillsynsmyndigheten att godkänna planen.

Sammanfattningsvis bedömer Naturvårdsverket att tillsynsmyndigheten prövar avfallshanteringsplanen endast vid ändringar i planen enligt 29 § utvinningsavfallsförordningen då ändringarna inte är tillståndspliktiga eller följer av en tillståndsprövning.

Mer information om hur avfallshanteringsplanen aktualiseras vid miljötillståndsprövning och hur den förhåller sig till miljökonsekvensbeskrivningen respektive ansökan i övrigt finns på sidan Avfallshanteringsplanen vid ansökan om miljötillstånd och bearbetningskoncession.