Vägledning

Utvinningsavfall – avfall från gruvor och täkter

Avfallshanteringsplanen vid ansökan om miljötillstånd och bearbetningskoncession

Granskad: ‎den ‎13‎ ‎december‎ ‎2023

Informationen om avfallshanteringen har en central roll vid ansökan om miljötillstånd och bearbetningskoncession. Här går vi igenom hur informationen om och kraven på redovisning av avfallshanteringen i de olika samråden och ansökningarna förhåller sig till avfallshanteringsplanen enligt utvinningsavfallsförordningen.

Sidan vänder sig till

Tillsynsmyndigheter, verksamhetsutövare och andra myndigheter.

Introduktion

Avfallshanteringsplanerna har en central roll vid en ansökan om miljötillstånd för verksamheter som omfattas av utvinningsavfallsförordningen. Motsvarande information är central även vid ansökan om bearbetningskoncession. Detta gäller redan vid samråden inför att verksamhetsutövaren tar fram en miljökonsekvensbeskrivning samt vid den efterföljande tillstånds- eller koncessionsprövningen. För utvinningsverksamheter som också omfattas av utvinningsavfallsförordningen kan detta sammanfattas i Figur 1 och 2.

Illustration som visar en trappa med olika steg
Figur 1. Avfallshanteringsplanen vid ansökan om miljötillstånd för utvinningsverksamhet.
Illustration som visar en trappa med olika steg
Figur 2. Information om hanteringen av utvinningsavfall vid ansökan om bearbetningskoncession för gruvdrift.

Utvinningsverksamheter som hanterar utvinningsavfall omfattas av kravet på att ha en avfallshanteringsplan enligt 23 § utvinningsavfallsförordningen.

Utvinningsverksamheter, förutom vissa täkter, antas enligt miljöbedömningsförordningen alltid medföra betydande miljöpåverkan. Detta innebär att undersökningssamrådet, som syftar till att bedöma huruvida verksamheten kan antas medföra betydande miljöpåverkan, inte behöver göras.

För verksamheter som kan antas medföra betydande miljöpåverkan ska alltid en specifik miljöbedömning göras, vilket bl.a. innebär att en miljökonsekvens-beskrivning ska tas fram samt att samråd avseende avgränsningen av miljökon-sekvensbeskrivningen (avgränsningssamråd) ska genomföras.

En specifik miljöbedömning ska alltid göras vid ansökan om bearbetnings-koncession samt, med undantag för vissa täkter, vid ansökan om miljötillstånd.

Mer information om vad som gäller för olika utvinningsverksamheter i fråga om tillstånd, bearbetningskoncession och miljöbedömning finns under avsnittet Krav för specifika verksamheter.

Mer information om miljöbedömning, samråd och framtagningen av miljökonsekvensbeskrivning finns på Naturvårdsverkets vägledningssidor om detta.

Krav för specifika verksamheter

För gruvdrift, inklusive gruvanläggning för brytning av malm, mineral och kol, krävs både bearbetningskoncession enligt minerallagen och tillstånd enligt miljöbalken. Gruvdrift är tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet enligt 9 kap. miljöbalken, vilket framgår av 4 kap. 11 § miljöprövningsförordningen.

Ansökan om bearbetningskoncession görs vanligen före ansökan om tillstånd enligt miljöbalken. Men det är möjligt att ansöka om tillstånd enligt miljöbalken först eller att göra båda ansökningarna parallellt.

Gruvdrift är en sådan verksamhet som alltid antas medföra en betydande miljöpåverkan enligt 6 § miljöbedömningsförordningen. Länsstyrelsen behöver inte fatta ett särskilt beslut om detta. Därför behöver det inte heller hållas något undersökningssamråd i dessa fall. Bestämmelserna i 6 kap. miljöbalken (6 kap. 28–46 §§) om specifik miljöbedömning, information och samordning ska därför tillämpas såväl i ärenden om beviljande av bearbetningskoncession enligt 4 kap. 2 § minerallagen som i processen för miljötillstånd.

Avgränsningssamråd ska hållas enligt 6 kap. 29–32 §§ miljöbalken för att miljökonsekvensbeskrivningen ska få rätt omfattning. Samrådsunderlaget för en verksamhet där utvinningsavfall kommer att hanteras behöver innehålla nödvändiga uppgifter om hanteringen av utvinningsavfallen. Uppgifterna i samrådsunderlaget för ansökan om miljötillstånd behöver omfatta uppgifter som sedan ska ingå i avfallshanteringsplanen. Även samrådsunderlaget för ansökan om bearbetningskoncession behöver innehålla motsvarande information i den omfattning och detaljeringsgrad som är rimlig med hänsyn till rådande kunskap om hur verksamheten skall se ut. Det är möjligt att hålla ett gemensamt samråd i ärendena om bearbetningskoncession och ansökan om miljötillstånd eller separata samråd.

En avfallshanteringsplan ska ingå i en tillståndsansökan för en verksamhet där utvinningsavfall kommer att hanteras. Underlaget för miljökonsekvensbeskrivningen i ansökan om bearbetningskoncession behöver innehålla motsvarande information i den omfattning och detaljeringsgrad som är rimlig med hänsyn till rådande kunskap om hur verksamheten skall se ut.

Som ett delmoment på väg mot en gruva kan det ibland vara nödvändigt att provbryta en del av fyndigheten för att pröva hur materialet kommer att bete sig i en anrikningsprocess. Enligt minerallagen är provbrytning att betrakta som en del av undersökningsarbetet. Provbrytning kan således ske inom ramen för ett undersökningstillstånd (2 kap. minerallagen). Provbrytning är alltid tillståndspliktig enligt 9 kap. miljöbalken, vilket framgår av 4 kap. 15 § miljöprövningsförordningen. Provbrytning utgör en s.k. B-verksamhet, vilket betyder att det är länsstyrelsens miljöprövningsdelegation (MPD) som prövar ansökan.

Provbrytning är en sådan verksamhet som alltid antas medföra en betydande miljöpåverkan enligt 6 § miljöbedömningsförordningen. Länsstyrelsen behöver inte fatta ett beslut om detta. Inför ansökan om tillstånd för provbrytning ska en miljökonsekvensbeskrivning upprättas i enlighet med 6 kap. miljöbalken. Avgränsningssamråd ska dessutom hållas enligt 6 kap. 29–32 §§ miljöbalken för att miljökonsekvensbeskrivningen ska få rätt omfattning. Samrådsunderlaget för en verksamhet där utvinningsavfall kommer att hanteras behöver innehålla nödvändiga uppgifter om hanteringen av utvinningsavfallen, det vill säga den information som avfallshanteringsplanen senare kommer att innehålla men utifrån givet kunskapsläge.

En avfallshanteringsplan ska ingå i en tillståndsansökan för en verksamhet där utvinningsavfall kommer att hanteras.

Material som har utvunnits vid gruvdrift och brytning bearbetas ofta med olika processer för att skilja ut eller koncentrera ämnen eller material från det utvunna materialet. Denna verksamhet kan bedrivas på platsen för utvinningen eller vid en separat anläggning.

Sådan verksamhet är tillståndspliktig enligt 9 kap. miljöbalken, vilket framgår av 4 kap. 14 § miljöprövningsförordningen där den benämns annan bearbetning eller anrikning av malm, mineral eller kol än rostning och sintring. Sådan verksamhet antas alltid medföra en betydande miljöpåverkan enligt 6 § miljöbedömningsförordningen. Länsstyrelsen behöver inte fatta beslut om detta. Inför ansökan om tillstånd för sådan verksamhet ska en miljökonsekvensbeskrivning upprättas i enlighet med 6 kap. miljöbalken. Avgränsningssamråd ska dessutom hållas enligt 6 kap. 29–32 §§ miljöbalken för att miljökonsekvensbeskrivningen ska få rätt omfattning. Samrådsunderlaget för en verksamhet där utvinningsavfall kommer att hanteras behöver innehålla nödvändiga uppgifter om hanteringen av utvinningsavfallen, det vill säga den information som avfallshanteringsplanen senare kommer att innehålla men utifrån givet kunskapsläge.

En avfallshanteringsplan ska ingå i en tillståndsansökan för en verksamhet där utvinningsavfall kommer att hanteras.

Alla kommersiella täkter omfattas av tillståndsplikt enligt 9 kap. miljöbalken, vilket framgår av 4 kap. 1–3 §§ miljöprövningsförordningen.

Prövningen av en täkt enligt miljöbalken ska omfatta alla aktiviteter som är kopplade till verksamheten. Om verksamheter som omfattas av 4 kap. 1–3 §§ miljöprövningsförordningen omfattar mer än en viss angiven mängd årlig produktion eller areal antas de alltid medföra betydande miljöpåverkan. Det framgår av 6 § miljöbedömningsförordningen. För dessa verksamheter behöver länsstyrelsen därför inte fatta beslut om betydande miljöpåverkan, och det behövs inte hållas något undersökningssamråd. Inför ansökan om tillstånd för dessa täkter ska en miljökonsekvensbeskrivning upprättas i enlighet med 6 kap. miljöbalken. Avgränsningssamråd ska dessutom hållas enligt 6 kap. 29–32 §§ miljöbalken för att miljökonsekvensbeskrivningen ska få rätt omfattning. Samrådsunderlaget för en verksamhet där utvinningsavfall kommer att hanteras behöver innehålla nödvändiga uppgifter om hanteringen av utvinningsavfallen, det vill säga den information som avfallshanteringsplanen senare kommer att innehålla men utifrån givet kunskapsläge.

En avfallshanteringsplan ska ingå i en tillståndsansökan för en verksamhet där utvinningsavfall kommer att hanteras.

För verksamheter som omfattas av 4 kap. 1–3 §§ miljöprövningsförordningen men där mängd årlig produktion eller areal understiger den angivna mängden för när verksamheten ska antas medföra betydande miljöpåverkan, krävs enligt 6 ett undersökningssamråd kap. 23 § miljöbalken. Det framgår av 10–13 §§ miljöbedömningsförordningen vad som ska tas hänsyn till vid en sådan undersökning. Länsstyrelsen alternativt kommunen fattar ett beslut efter undersökningssamrådet om verksamheten kan antas medföra betydande miljöpåverkan.

Om beslut om betydande miljöpåverkan har fattats för en täkt, gäller samma krav på samråd och miljökonsekvensbeskrivning som för de täkter som alltid antas medföra betydande miljöpåverkan.

Om en täkt inte kan antas medföra betydande miljöpåverkan ska en liten miljökonsekvensbeskrivning göras enligt 6 kap. 47 § miljöbalken. Även för dessa verksamheter ska en avfallshanteringsplan ingå i en tillståndsansökan för en verksamhet där utvinningsavfall hanteras. Samrådsunderlaget behöver även vid dessa verksamheter innehålla nödvändiga uppgifter om hanteringen av utvinningsavfallen där sådana kommer att hanteras.

Uppgifter om utvinningsavfallshanteringen i samråden

Vad underlaget vid samråden ska innehålla preciseras i 8–9 §§ miljöbedömningsförordningen. För att kunna uppfylla dessa krav för en verksamhet där utvinningsavfall hanteras, behöver verksamhetsutövaren ta fram uppgifter om utvinningsavfall, såsom mängder och egenskaper, utvinningsavfallsanläggningar och andra uppgifter rörande framtida hantering av utvinningsavfall.

För att samrådet ska fylla sin funktion behöver samrådsunderlaget alltså redan i det här skedet av miljöbedömningen innehålla nödvändiga uppgifter om hanteringen av utvinningsavfallen. Detta hänger dessutom samman med kravet enligt 22 § 2 utvinningsavfallsförordningen att verksamhetsutövaren ska ta hänsyn till utvinningsavfallshanteringen redan vid utformningen av verksamheten (se vidare på sidan Avfallshanteringsplan enligt utvinningsavfallsförordningen). Uppgifterna i samrådsunderlaget kompletteras och utvecklas under samrådsprocessen för att färdigställas till ansökan.

Synpunkter på de tekniska delarna av avfallshanteringsplanen kan lämnas inom ramen för detta samråd inför verksamhetsutövarens arbete med miljökonsekvensbeskrivningen (Prop 2021/22:219 s. 42). Uppgifterna i samrådet behöver därmed omfatta uppgifter som sedan ska ingå i avfallshanteringsplanen i ansökan enligt miljöbalken.

Mer information om vad ett samrådsunderlag ska innehålla finns på Naturvårdsverkets vägledningssidor om detta.

Avfallshanteringsplanen i förhållande till miljökonsekvensbeskrivningen

En miljökonsekvensbeskrivning ska ingå i en ansökan om miljötillstånd enligt 22 kap. 1 § 3 (se bestämmelsen i 19 kap. 5 miljöbalken för verksamheter som prövas av länsstyrelsens miljöprövningsdelegation (MPD) i första instans) och i en ansökan om bearbetningskoncession enligt 4 kap 2 § minerallagen och 17 § mineralförordningen. En avfallshanteringsplan ska ingå i en ansökan om miljötillstånd enligt 22 kap. 1 § 8.

De uppgifter som ska finnas med i miljökonsekvensbeskrivningen ska ha den omfattning och detaljeringsgrad som är rimlig med hänsyn till rådande kunskaper och bedömningsmetoder, och som behövs för att en samlad bedömning ska kunna göras av de väsentliga miljöeffekter som verksamheten eller åtgärden kan antas medföra.

Närmare krav på vad en miljökonsekvensbeskrivning ska innehålla för verksamheter som omfattas av krav på specifik miljöbedömning framgår av 6 kap. 35 § miljöbalken samt 16–19 §§ miljöbedömningsförordningen. För att kunna bedöma miljökonsekvenserna av hanteringen av utvinningsavfallet måste verksamhetsutövaren ha en god överblick kring

  • verksamhetens kommande generering av utvinningsavfall,
  • dess mängder och egenskaper,
  • möjlig återvinning,
  • vilka utvinningsavfallsanläggningar verksamhetsutövaren avser att etablera,
  • de förhållande som råder på platsen och
  • hur utvinningsavfallsanläggningarnas lokalisering, utformning, omfattning, stängning och andra egenskaper påverkar miljön samt
  • alternativa utformningar

För att det ska kunna gå att göra en beskrivning av miljökonsekvenserna från hanteringen av utvinningsavfall i den aktuella verksamheten, behöver miljökonsekvensbeskrivningen innehålla sådan information som ingår i avfallshanteringsplanen (Prop. 2021/22:219, s. 42). I detta skede behöver verksamhetsutövaren därför ha tagit fram sådan information som är rimlig med hänsyn till rådande kunskaper och bedömningsmetoder.

För verksamheter som inte omfattas av krav på en specifik miljöbedömning ska en s.k. liten miljökonsekvensbeskrivning enligt 6 kap. 47 § miljöbalken göras. En liten miljökonsekvensbeskrivning ska innehålla de upplysningar som behövs för att det ska vara möjligt att bedöma verksamhetens eller åtgärdens väsentliga miljöeffekter. Det finns inga preciserade föreskrifter om vad en liten miljökonsekvensbeskrivning ska innehålla. För att kunna bedöma miljökonsekvenserna måste dock verksamhetsutövaren även när det gäller en liten miljökonsekvensbeskrivning ha en god överblick över verksamhetens kommande generering och hantering av utvinningsavfall.

Av detta följer att miljökonsekvensbeskrivningen behöver tas fram parallellt med att avfallshanteringsplanen tas fram, som också ska ingå i ansökan om miljötillstånd. Detta gäller även för en liten miljökonsekvensbeskrivning. På motsvarande vis behöver miljökonsekvensbeskrivningen i en ansökan om bearbetningskoncession tas fram parallellt med att informationen om utvinningsavfallshanteringen tas fram i den omfattning och detaljeringsgrad som är rimlig med hänsyn till rådande kunskap om hur verksamheten skall se ut.

Utvinningsavfallshanteringens roll i bearbetningskoncessionsärenden

Förutsättningarna för att få en ansökan om bearbetningskoncession beviljad anges i 4 kap. 2 § minerallagen. Att en miljökonsekvensbeskrivning ska ingå i en ansökan om bearbetningskoncession framgår av 17 § mineralförordningen. För det fall en sökt verksamhet kommer att ge upphov till utvinningsavfall eller verksamhetsutövaren kommer att driva en utvinningsavfallsanläggning måste framtagandet av information som motsvarar den som ska ingå i avfallshanteringsplanen vara så långt framskriden att det går att uppfylla kraven om innehållet i miljökonsekvensbeskrivningen. Verksamhetsutövaren behöver därför ge in motsvarande information i den omfattning och detaljeringsgrad som är rimlig med hänsyn till rådande kunskap om hur verksamheten skall se ut tillsammans med miljökonsekvensbeskrivningen till ansökan om bearbetningskoncession till Bergsstaten.

Avfallshanteringsplanen i en ansökan om miljötillstånd

Vad som ska ingå i en ansökan om miljötillstånd framgår av 22 kap. 1 § miljöbalken. Av bestämmelsen i 19 kap. 5 miljöbalken framgår att 22 kap. 1 § miljöbalken också ska tillämpas i fråga om verksamheter som prövas av länsstyrelsens miljöprövningsdelegation (MPD) i första instans.

Utöver miljökonsekvensbeskrivning ska en ansökan om miljötillstånd innehålla bl.a. följande:

• Ritningar och tekniska beskrivningar med uppgifter om förhållandena på platsen, om produktionsmängd eller liknande, om användningen av råvaror, andra insatsvaror och ämnen och om energianvändning,

• uppgifter om utsläppskällor, om arten och mängden av alla förutsebara utsläpp och om förslag till de åtgärder som kan behövas dels för att förebygga uppkomsten av avfall, dels för att förbereda för återanvändning, materialåtervinning och annan återvinning av det avfall som anläggningen ger upphov till,

  • förslag till skyddsåtgärder eller andra försiktighetsmått samt de övriga uppgifter som behövs för att bedöma hur de allmänna hänsynsreglerna i 2 kap. miljöbalken följs,
  • förslag till övervakning och kontroll av verksamheten,
  • det handlingsprogram och den säkerhetsrapport som krävs enligt lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, om den verksamhet eller åtgärd som målet avser omfattas av den lagen, samt
  • en avfallshanteringsplan för utvinningsavfall när en sådan krävs enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 15 kap. 40 §.

Detta innebär att en avfallshanteringsplan ska ges in med tillståndsansökan för en verksamhet som hanterar utvinningsavfall. Avfallshanteringsplanen bör ges in som ett sammanhållet dokument.

Mer information hur prövningsmyndigheten prövar den ingivna avfallshanteringsplanen finns på sidan Avfallshanteringsplan enligt utvinningsavfallsförordningen.

Avfallshanteringsplanen i förhållande till miljötillståndet

De uppgifter som en dom ska innehålla motsvaras i vissa avseenden av den information som en avfallshanteringsplan ska innehålla enligt 24–26 §§ utvinningsavfallsförordningen.

En dom som innebär att miljötillstånd ges till en verksamhet ska alltid innehålla vissa angivna uppgifter. Detta framgår av 22 kap. 25 § miljöbalken första stycket 1–16, där dessa uppgifter också räknas upp. Beträffande avfallshantering framgår av punkten 8 i bestämmelsen att domen ska innehålla de villkor som behövs om avfallshantering, återvinning och återanvändning, om hanteringen, återvinningen eller återanvändningen kan medföra olägenheter för den yttre miljön. Även andra punkter i 22 kap. 25 § miljöbalken kan aktualiseras som en följd av hanteringen av utvinningsavfall vid verksamheten i fråga.

Vidare framgår av 22 kap. 25 a § miljöbalken att en dom som omfattar tillstånd att behandla avfall, dvs. återvinna eller bortskaffa avfallet, dessutom alltid ska innehålla bl a :

  • uppgift om avfallstyper och mängder av avfall som får behandlas,
  • uppgift om den behandlingsmetod som ska tillämpas på avfallet,
  • de villkor som behövs i fråga om åtgärder för att övervaka och kontrollera att de skyldigheter som gäller för verksamheten uppfylls, och
  • de villkor som behövs i fråga om åtgärder för avslutande av verksamheten och efterbehandling.

Av bestämmelsen i 19 kap. 5 § miljöbalken framgår att ovan bestämmelser om vad en tillståndsdom alltid ska innehålla, med undantag för vissa punkter i 22 kap. 25 § miljöbalken, också ska tillämpas i fråga om verksamheter som prövas av länsstyrelsens miljöprövningsdelegation (MPD) i första instans.

När prövningsmyndigheten har meddelat tillstånd enligt miljöbalken till en verksamhet som ska ha en avfallshanteringsplan har uppgifterna i planen prövats. Avfallshanteringsplanen som verksamhetsutövaren efter prövningen skickar till tillsynsmyndigheten ska då inte prövas av tillsynsmyndigheten eftersom uppgifterna i planen redan är prövade av prövningsmyndigheten.

Mer information och vägledning om när och hur det prövas om en avfallshanteringsplan uppfyller kraven finns på sidan Avfallshanteringsplan enligt utvinningsavfallsförordningen

Mer information om miljöprövning av miljöfarliga verksamheter enligt miljöprövningsförordningen finns på Naturvårdsverkets vägledningssidor om detta.

Mer information

Det finns begränsad information i gällande avfallshanteringsplaner i förhållande till lagstiftningens krav enligt den sammanställning och analys av avfallshanteringsplaner som gjorts inom ramen för regeringsuppdraget om strategi för hantering av gruvavfall.

Avfallshanteringsplanerna verkar inte heller fullt integrerade i verksamhetsutövarnas arbete med utvinningsavfall. Uppfattningen om avfallshanteringsplanernas status och funktion varierar mellan olika aktörer och det uppfattas som oklart när och hur de prövas och vad som blir effekten av prövningen. Det uppfattas idag även som otydligt vad i avfallshanteringsplanerna som ingår i egenkontrollen och tillsynen vid gruvverksamheter samt hur arbetet med planerna kan främjas. Detsamma förmodas gälla även vid övrig utvinningsindustri.

Denna information och vägledning har därför tagits fram för att öka effekten av avfallshanteringsplanerna och effektiviteten i hanteringen av planerna.

Vägledningen är publicerad i december 2019 och uppdaterad i november 2023.