Tillsyn av avfallstransporter
Hur kan myndigheter bedriva tillsyn på pågående avfallstransporter inom Sverige? Här får du veta vilka uppgifter som ska kontrolleras och hur du förbereder en effektiv och säker tillsyn.
Enligt miljöbalken så har den kommunala tillsynsmyndigheten ansvar för tillsyn av avfallstransporter inom Sverige. Tillsynsmyndigheten har inte befogenhet att på egen hand stoppa pågående avfallstransporter utan tillsynen förutsätter samarbete med andra myndigheter som har rätt att göra det, till exempel Polismyndigheten. Ett effektivt sätt att bedriva tillsyn av pågående avfallstransporter är att göra det i samband med de planerade trafikkontroller som trafikpolisen genomför.
Sidan vänder sig till
Tillsynsmyndigheter inom miljöbalkens område som kontrollerar avfallstransporter.
Bra att veta
Den här tillsynsvägledningen har tagits fram som en del av arbetet med den nationella tillsynsstrategin (2022–2025) inom fokusområdet illegal avfallshantering.
Relevanta områden för tillsyn
Vid tillsyn av yrkesmässig verksamhet som transporterar avfall bör tillsynsmyndigheten kontrollera att verksamheten har de tillstånd eller har gjort de anmälningar som krävs utifrån mängden och typen av avfall som transporteras.
Tillsynsmyndigheten bör även säkerställa att verksamheten i enlighet med 5 kap. 18 § avfallsförordningen har rutiner för att kontrollera att den som avfall överlämnas till för behandling eller annan hantering har de tillstånd eller har gjort de anmälningar som krävs för hanteringen.
Straffsanktioner enligt 29 kap. miljöbalken
- 4 § a punkt 1: Den som transporterar avfall utan tillstånd och därigenom bryter mot föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 15 kap. 17 § om tillstånd för yrkesmässig transport av avfall.
- 9 § punkt 15: Den som bryter mot en föreskrift som regeringen har meddelat med stöd av 15 kap. 30 § genom att lämna avfall till någon som inte har gjort de anmälningar eller har de tillstånd som krävs för avfallshanteringen.
Begreppet hantering inkluderar transport av avfall. Den som överlämnar avfall till någon annan för transport behöver alltså kontrollera att transportören uppfyller kraven på tillstånd eller anmälan för transport av avfall enligt 5 kap. avfallsförordningen.
Yrkesmässig verksamhet som transporterar farligt avfall
Vid tillsyn av verksamhet som transporterar farligt avfall bör tillsynsmyndigheten kontrollera att verksamheten
- har rutiner för att vid transport av farligt avfall upprätta och underteckna transportdokument i enlighet med 6 kap. 19 § avfallsförordningen
- har antecknat och sparat de uppgifter som krävs enligt 6 kap. 1–5 §§ avfallsförordningen
- har rapporterat de uppgifter som framgår av verksamhetens anteckningar till avfallsregistret
- i det fall den är tillståndspliktig uppfyller de villkor som i övrigt finns fastställda i det av länsstyrelsen utfärdade tillståndet.
Verksamhet som yrkesmässigt samlar in eller yrkesmässigt transporterar avfall
Enligt 10 kap. 1 § avfallsförordningen (2020:614) ska tillsynsmyndigheten, vid tillsyn av en verksamhet som yrkesmässigt samlar in eller yrkesmässigt transporterar avfall, särskilt kontrollera
- varifrån avfallet kommer,
- avfallets typ och mängd,
- var avfallet ska lämnas efter insamlingen eller transporten, och
- att hanteringen av avfall uppfyller kraven i 15 kap. 11 § miljöbalken.
Pågående avfallstransporter på väg- och järnväg
Tillsyn av pågående avfallstransporter kan ske i form av stickprov av avfallstransporter på större vägar med många transporter, men även vid mindre vägar för att till exempel fånga upp transporter till och från en viss verksamhet.
En av fördelarna med att kontrollera pågående avfallstransporter är att det ofta är lättare för tillsynsmyndigheten att upptäcka och bedöma det avfall som transporteras. Tillsyn av avfallstransporter på väg kan därför vara ett effektivt sätt att avslöja illegala avfallsflöden och de aktörer som är involverade.
Enligt 26 kapitlet 3 § miljöbalken är det kommunerna som har tillsynsansvaret över pågående nationella avfallstransporter. Vid tillsyn av pågående avfallstransporter behöver flera olika myndigheter samarbeta då den kommunala tillsynsmyndigheten inte har befogenhet att stoppa fordonstransporter.
Tillsynen av avfallstransporter på väg sker i huvudsak i samverkan med trafikpolisen som har befogenhet att stoppa transporter. När det är lämpligt deltar även länsstyrelsens handläggare som utför tillsyn över gränsöverskridande avfallstransporter. Även Tullverket och Kustbevakningen har befogenhet att stoppa transporter.
Vid tillsyn på järnväg behöver aktuellt järnvägsbolag kontaktas i första skedet för att undersöka var tillsynen kan bedrivas (kombiterminaler, rangerbangårdar mm). Det är viktigt att tillsynen sker på en plats där vagnarna står stilla ett längre tag samt att spåret kan beträdas utan risk för hälsa och säkerhet.
Eftersom länsstyrelsen är behörig myndighet i förhållande till delar av regelverket kopplat till avfallstransporter kan kommunen med fördel kontakta länsstyrelsen innan tillsynen för att höra om de har möjlighet att delta. Länsstyrelserna jobbar med tillstånds- och anmälningsärenden av nationella avfallstransporter. Utöver det har länsstyrelsen i Gävleborg, Norrbotten, Skåne, Stockholm och Västra Götaland även tillsynsansvaret över gränsöverskridande avfallstransporter och kan vid tillsyn av dessa transporter kontrollera att sådana transporter även uppfyller nationell lagstiftning. De har dock inget tillsynsansvar av avfallstransporter som endast körs inom Sverige.
Ta hänsyn till risk för skada på människors hälsa eller miljön
Enligt 15 kap. 11 § miljöbalken ska den som hanterar avfall se till att hanteringen inte skadar eller orsakar risk för skada på människors hälsa eller miljön. Särskild hänsyn ska tas till
- den risk som hanteringen kan innebära för skada på vatten, luft, mark, växter eller djur,
- de olägenheter som hanteringen kan innebära genom buller eller lukt, och
- den negativa påverkan som hanteringen kan ha på sådana särskilt skyddade områden som avses i 7 kap., på andra områden av särskild betydelse för miljön eller på landskapet i övrigt.
Förbereda tillsyn
Checklistan hjälper dig att förbereda en effektiv och säker tillsyn.
Checklista för tillsyn av avfallstransporter
Stäm av tid och plats med deltagande myndigheter
Tillsyn av pågående nationella avfallstransporter på väg sker normalt vid en av de kontrollplatser eller andra ytor som polisen nyttjar för trafikkontroller. Det går även att bedriva tillsynen i anslutning till en mottagar- eller avsändaranläggning. Vid dessa tillfällen är det viktigt att tänka på att det måste finnas en myndighet eller aktör på plats som har behörighet att stoppa transporter.
Inför tillsynstillfället är det viktigt att stämma av tid och plats med de myndigheter som ska delta. Tillsynsmyndigheten behöver kontakta Polismyndigheten i god tid innan.
Ett resurseffektivt sätt är att som tillsynsmyndighet stämma av med den lokala trafikpolisen för att eventuellt kunna delta i samband med att de utför planerade trafikkontroller inom kommunen. Vid egeninitierad tillsyn har tillsynsmyndigheten alltid möjlighet att begära handräckning av polisen.
Eftersom länsstyrelsen är behörig myndighet i förhållande till delar av regelverket kopplat till avfallstransporter kan kommunen l kontakta länsstyrelsen innan tillsynen för att höra om de har möjlighet att delta. Länsstyrelserna jobbar med tillstånds- och anmälningsärenden av nationella avfallstransporter.
Utöver det har länsstyrelsen i Gävleborg, Norrbotten, Skåne, Stockholm och Västra Götaland även tillsynsansvaret över gränsöverskridande avfallstransporter och kan vid tillsyn av dessa transporter kontrollera att sådana transporter även uppfyller nationell lagstiftning. De har dock inget tillsynsansvar av avfallstransporter som endast körs inom Sverige.
Kontaktuppgifter till ansvariga länsstyrelser för GRÖT-tillsyn
Länsstyrelsen i Norrbottens län med ansvar för Norrbotten och Västerbotten. E-post: grot.nord@lansstyrelsen.se
Länsstyrelsen i Gävleborgs län med ansvar för Dalarna, Gävleborg, Jämtland och Västernorrland. E-post: grot.mitt@lansstyrelsen.se
Länsstyrelsen i Stockholms län med ansvar för Gotland, Stockholm, Södermanland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland. E-post: grot.ost@lansstyrelsen.se
Länsstyrelsen i Västra Götalands län med ansvar för Halland, Jönköping, Värmland, Västra Götaland. E-post: grot.vast@lansstyrelsen.se
Länsstyrelsen i Skåne län med ansvar för Blekinge, Kalmar, Kronoberg och Skåne. E-post: grot.syd@lansstyrelsen.se
Gå igenom rutiner och mallar för beslut
Innan tillsyntillfället är det bra att förbereda arbetet genom att gå igenom rutiner och mallar till beslut som kan bli aktuella. Exempel på sådana rutiner kan vara hur en överträdelse av lagstiftningen ska hanteras och vilka lagrum som det finns att förhålla sig till. Det kan även vara relevant att förbereda en mall för föreläggande.
Klargör beslutsvägar och se över språkbehov
Vid tillsyn av pågående avfallstransporter på väg kan inspektörer behöva ha delegation att ta beslut om föreläggande eller förbud direkt på plats.
Under förberedelserna kan det också vara relevant att se över om det behövs information på fler språk än svenska.
Tänk på säkerheten
Tillsynen sker i en trafikmiljö med höga hastigheter och många fordonsrörelser. Därför är det särskilt viktigt att se över och uppdatera säkerhetsrutiner för inspektörer kopplat till tillsyn av pågående avfallstransporter på väg samt genomföra en riskanalys för arbetsuppgiften.
Ett tips är att stämma av med polisen på plats hur de vill lägga upp kontrollerna för att de ska ske så säkert som möjligt. Det är även bra att se över hur inspektörerna bör agera om polisen på plats plötsligt får ett annat akut ärende och avviker från kontrollplatsen.
Genomföra tillsyn
Vid tillsyn av pågående transporter ska transportören kunna visa för tillsynsmyndigheten om transporten innehåller avfall och om det i så fall är farligt avfall eller inte. Om det är avfall ska transportören kunna visa giltigt tillstånd att transportera avfall. Om transportören inte har alla uppgifter kan tillsynsmyndigheten vända sig till avsändaren för att få dessa. Tillsynsmyndigheten ska sedan bedöma tillgänglig information och dokumentation av innehållet i transporten och vidta de åtgärder som är nödvändiga och rimliga.
Hur går tillsynen till?
Tillsyn av pågående avfallstransporter kan ske i form av stickprov av avfallstransporter på större vägar med många transporter, men även vid mindre vägar för att till exempel fånga upp transporter till och från en viss verksamhet.
En av fördelarna med att kontrollera pågående avfallstransporter är att det ofta är lättare för tillsynsmyndigheten att upptäcka och bedöma det avfall som transporteras. Tillsyn av avfallstransporter på väg kan därför vara ett effektivt sätt att avslöja illegala avfallsflöden och de aktörer som är involverade
Vem får stoppa fordon?
Enligt 26 kapitlet 3 § miljöbalken är det kommunerna som har tillsynsansvaret över pågående nationella avfallstransporter. Vid tillsyn av pågående avfallstransporter behöver flera olika myndigheter samarbeta då den kommunala tillsynsmyndigheten inte har befogenhet att stoppa fordonstransporter.
Tillsynen av avfallstransporter på väg sker i huvudsak i samverkan med trafikpolisen som har befogenhet att stoppa transporter. När det är lämpligt deltar även länsstyrelsens handläggare som utför tillsyn över gränsöverskridande avfallstransporter. Även Tullverket och Kustbevakningen har befogenhet att stoppa transporter.
Kontrollera och bedöm lasten
När en transport har stoppats är det lämpligt att be chauffören öppna upp och visa lasten. Det går ofta att klättra upp via stegen och titta ner på godset i de lastbilar som har en ordentlig stege. Arbetsmiljörisker bör utredas och hanteras innan inspektionstillfällena och hjälm bör användas. Detta bör även ingå i en riskanalys inför den här typen av tillsyn.
Ibland kan det vara svårt att göra en bedömning av avfallet som transporteras. I de fall det inte är möjligt att kontrollera avfallet under färd är en annan möjlighet att följa med transporten och titta på avfallet vid mottagaranläggningen, alternativt begära den information som behövs för att kunna göra en bedömning av avfallet. I de fall det rör sig om en avfallstransport är det viktigt att klargöra:
- var och vem transporten kommer ifrån,
- vart transporten ska,
- vem ansvarar för avfallet under transporten och
- avfallets klassificering
Detta blir indirekt en kontroll på avsändar- och mottagaranläggning samt transportör så att hela kedjan har rätt att hantera avfallet.
Kontroll av gränsöverskridande avfallstransporter
Vid misstänkt gränsöverskridande avfallstransport, det vill säga en avfallstransport som passerar Sveriges landsgräns, ska tillsynsmyndigheten ta kontakt med det län som har tillsynen över gränsöverskridande avfallstransporter i regionen.
Nationella tillstånd för transport av avfall kan omfatta allt avfall inom kategorin icke farligt avfall eller farligt avfall. Tillstånden för icke farligt avfall är oftast inte tidsatta medan tillstånd för farligt avfall vanligtvis är giltiga i 5 år. Det är därför viktigt att kontrollera att tillståndet inte har gått ut. Ibland omfattar tillstånden enbart enstaka avfallskoder. I dessa fall är det viktigt att kontrollera att avfallet som transporteras omfattas av tillståndet.
Tillsyn av avfallstransporter på järnväg
Vid tillsyn på järnväg behöver aktuellt järnvägsbolag kontaktas i första skedet för att undersöka var tillsynen kan bedrivas (kombiterminaler, rangerbangårdar mm). Det är viktigt att tillsynen sker på en plats där vagnarna står stilla ett längre tag samt att spåret kan beträdas utan risk för hälsa och säkerhet.
Åtgärder som kan utföras på plats
Om tillstånd för att transportera det aktuella avfallet saknas ska polisanmälan göras enligt 29 kap 4a § punkt 1 miljöbalken. När polisen finns på plats kan polisanmälan lämnas in muntligen direkt på plats. I annat fall ska tillsynsmyndigheten ringa 112 för att polisanmäla pågående illegal avfallstransport. Vid tillsynen är det viktigt att dokumentera eventuella iakttagelser genom att ta fotografier på avfallet, fordonet och eventuella handlingar som rör ärendet.
Om transportföretaget saknar tillstånd att köra avfall nationellt kan tillsynsmyndigheten förelägga om åtgärd eller förbjuda en verksamhet. Åtgärden kan till exempel vara att verksamheten ska söka transportillstånd. Om verksamheten förbjuds att transportera avfallet vidare kan det innebära att transportören måste lämna över avfallet till en annan transportör som har tillstånd. Om polisen misstänker brott så kan de ta avfallet i beslag.
Åtgärder som kan utföras efter tillsynsbesöket
Det kan även finnas behov av att följa upp avsändaren, ifall de brustit i sina åtaganden och anlitat en transportör utan giltigt tillstånd för att transportera avfallet. I många fall behövs samverkan mellan flera kommuner för att avsändar- och mottagaranläggning ska kunna följas upp med tillsyn.
Informera och samordna med myndigheter
Vid tillsyn av avfallstransporter kan flera tillsynsmyndigheter komma att beröras. Enligt 1 kap. 16 § miljötillsynsförordningen ska en tillsynsmyndighet som uppmärksammar en omständighet som kan föranleda tillsynsåtgärder med stöd av miljöbalken men som omfattas av en annan myndighets ansvarsområde, informera den ansvariga myndigheten om detta.
Enligt 1 kap. 17 § miljötillsynsförordningen ska tillsynsmyndigheter samordna tillsynen om det är ändamålsenligt och möjligt.
Övriga medskick
- Det är ofta svårt att visuellt bedöma halter av olika typer av avfall i en blandning och det kan ofta vara svårt att se skillnad på farligt och icke farligt avfall.
- I många fall krävs provtagning av avfallet för att klassificering ska kunna ske. Dokumentation som påvisar avfallets farlighet kan begäras in via transportören.
- I de fall en muntlig anmälan om misstanke om brott lämnas till poliserna på plats brukar Polismyndigheten även efterfråga en promemoria (PM) i efterhand där ärendet beskrivs mer i detalj.
- Ett skriftligt beslut om föreläggande fattas när inspektören är åter på kontoret och skickas till åkeriet/transportören eller annan ansvarig aktör.
- Överväg att informera andra berörda kommuner om de överträdelser som har noterats vid tillsynstillfället. Exempelvis bör information om ett åkeri som saknar tillstånd att transportera avfall skickas till kommunen där verksamheten har sitt säte samt även till berörd länsstyrelse.
Nationellt register över transportörer
Länsstyrelserna för ett nationellt register över transportörer som har tillstånd till transport av avfall eller som har gjort en anmälan om transport av farligt avfall.
Kontrollera avfallstransportörer (kontrolleraavfallstransportörer.se)Övrigt stöd
Fördjupning
Informationen vänder sig i första hand till verksamhetsutövare och transportörer, men även tillsynsmyndigheter har nytta av informationen.