Stöd och information

Fartygsåtervinning

Oljetanker, Värtahamnen
Granskad: ‎den ‎9‎ ‎juni‎ ‎2023

Genom EU:s förordning om fartygsåtervinning, 1257/2013, har det införts nya krav på hur större fartyg får återvinnas.

EU-förordningen om fartygsåtervinning bygger på Hong Kong-konventionen om säker och miljöriktig fartygsåtervinning och syftar till att minimera negativa hälso- och miljöeffekter till följd av fartygsåtervinning och till att underlätta ratificeringen av konventionen.

Hong Kong-konventionen

Sidan vänder sig till

Rederier och fartygsägare.

Bra att veta

En svensk förordning om fartygsåtervinning (2015:18) har antagits, som kompletterar EU-förordningen.

Särskilda krav för fartyg under EU-flagg

Från och med 1 januari 2019 får fartyg som omfattas av EU-förordningen återvinnas endast vid anläggningar som är upptagna på den s.k. EU-listan, i enlighet med de krav som följer av förordningen. Av EU-förordningen följer också bl.a. krav på besiktning av fartyg samt att det för alla fartyg som omfattas av förordningen ska finnas en förteckning över farliga material i fartygets konstruktion eller utrustning.

EU-förordningen gäller, med vissa särskilt angivna undantag, för fartyg som för en medlemsstats flagg och som har en bruttodräktighet (BRT) som överstiger 500.

EU-förordningen 1013/2006 om transport av avfall ska från 1 januari 2019 inte längre tillämpas för de fartyg som omfattas av fartygsåtervinningsförordningen.

Förteckning över godkända fartygsåtervinningsanläggningar - EU-listan

Den så kallade EU-listan är en förteckning över de anläggningar som godkänts för återvinning av fartyg som omfattas av EU-förordningen om fartygsåtervinning. Återvinning av fartyg som omfattas av EU-förordningen är tillåten endast vid anläggningar som är upptagna på listan.

EU-listan innehåller anläggningar såväl inom som utom EU. Det finns ännu ingen anläggning för fartygsåtervinning i Sverige.

Medlemsstaterna anmäler fortlöpande till kommissionen de anläggningar i respektive medlemsstat som auktoriserats och som ska tas upp på listan. Anläggningar i tredje land tas upp på listan efter att deras ansökan bedömts och godkänts av kommissionen. Den första EU-listan över auktoriserade anläggningar beslutades i december 2016 och har därefter uppdaterats vid flera tillfällen. Den senaste versionen av EU-listan finns här.

Aktuell version av EU-listan (pdf)

Rättelse av aktuell version av EU-listan (pdf)

Ansökan om tillstånd och auktorisation för återvinning av fartyg

Den som avser att bedriva sådan fartygsåtervinningsverksamhet som omfattas av EU-förordningen ska inneha tillstånd för miljöfarlig verksamhet i enlighet med 29 kap. 57 § i miljöprövningsförordningen (2013:251).

Fartygsåtervinningsverksamheten ska också inneha ett beslut om auktorisation meddelat av Naturvårdsverket. En förutsättning för auktorisation är att verksamheten har tillstånd enligt miljöprövningsförordningen enligt ovan.

Läs mer om auktorisation här

Ansvariga myndigheter

Naturvårdsverket ansvarar för frågor om fartygsåtervinningsanläggningar

Naturvårdsverket är den myndighet som ansvarar för uppgifter enligt EU-förordningen gällande fartygsåtervinningsanläggningar. Naturvårdsverket ska bland annat auktorisera svenska anläggningar som vill bedriva verksamhet med återvinning av sådana fartyg som omfattas av EU-förordningen.

Transportstyrelsen är ansvarig myndighet i fråga om de krav som ställs på fartyg enligt EU-förordningen

Transportstyrelsen har ansvaret i fråga om de krav på fartyg som ställs enligt EU-förordningen och har att tillse att fartyg under svensk flagg återvinns i enlighet med bestämmelserna i EU-förordningen.