Lagar och regler om avfall
Ekonomiska säkerheter för anmälningspliktiga avfallsverksamheter
Den 1 januari 2023 trädde nya bestämmelser om ekonomiska säkerheter i kraft för verksamheter med behandling eller insamling av avfall.
Syftet med bestämmelserna är att verksamhetsutövaren ska bära kostnaderna för de eventuella miljöskador och avhjälpandeåtgärder som behöver vidtas med anledning av en verksamhet. Ekonomiska säkerheter i samband med miljöfarlig verksamhet syftar till att skydda samhället, det vill säga skattebetalarna, från att behöva stå för kostnaden för efterbehandling där den ansvariga verksamhetsutövaren försatts i konkurs eller inte kan fullfölja sina skyldigheter.
Sidan vänder sig till
Handläggare på kommun och länsstyrelse.
Bra att veta
Bestämmelserna gäller för verksamheter som är anmälningspliktiga enligt 29 kap. miljöprövningsförordningen (2013:251) och finns i 28 a-c §§ i förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (FMH).
Handläggarstöd
Naturvårdsverket har tillsammans med länsstyrelserna, inom ramen för Miljösamverkan Sverige, tagit fram tillsynsvägledning på området genom ett handläggarstöd för bedömning och beslut om säkerheter för vissa anmälningspliktiga miljöfarliga verksamheter.
Handläggarstödet innehåller resonemang om vilka de särskilda skälen kan vara samt några utgångspunkter för kommunens respektive länsstyrelsens bedömning.
Ekonomisk säkerhet för små avfallsanläggningar (miljosamverkansverige.se)
Branscher och verksamheter som omfattas
Läs mer om vilka branscher och verksamheter i 29 kapitlet som kan omfattas av bestämmelserna.
Särskilda skäl
Det finns en rad olika särskilda skäl som motiverar beslut om att verksamheter endast får bedrivas om en bedömning i fråga om säkerhet gjorts. Du kan läsa mer om de särskilda skälen här nedan.
Frågor och svar
Kan tillståndspliktiga verksamheter som behandlar eller hanterar avfall omfattas av prövning om säkerhet enligt 28 a § FMH?
Nej, det bara är anmälningspliktiga verksamheter som omfattas av 28 a § FMH. För tillståndspliktiga verksamheter finns redan en möjlighet att kräva säkerhet (med vissa undantag) enligt 16 kap 3 § miljöbalken.
Omfattas även befintliga anläggningar som behandlar eller hanterar avfall av prövning om säkerhet enligt 28 a § FMH eller gäller bestämmelserna endast anmälningsärenden av nya anläggningar?
I 28 a § anges att en kommun, inom ramen för tillsynen, får besluta att verksamheten endast får bedrivas om länsstyrelsen gjort en bedömning i fråga om säkerhet enligt 28 c § om det finns särskilda skäl.
Uttrycket "inom ramen för tillsynen" bedöms inkludera både befintliga anläggningar och nya anmälningsärenden.