Tillsynsvägledning

Illegal avfallshantering

Soptipp med högar av videokassetter, Deje, Värmland

Myndighetssamverkan vid tillsyn av illegal avfallshantering

Granskad: ‎den ‎30‎ ‎juni‎ ‎2023

För att tillsynen ska bli så effektiv och ändamålsenlig som möjligt är det avgörande att berörda myndigheter samverkar för att tillsammans hindra brottslig hantering och transport av avfall.

Myndighetsgemensamma insatser är ett kraftfullt sätt att både upptäcka och tillsammans kunna agera mot aktörer som misstänks bedriva illegal verksamhet inom avfallsområdet. En sådan insats kan också täcka in flera andra tillsynsområden och lagstiftningar vid ett och samma tillfälle och kan därmed göra det möjligt att från fler perspektiv begränsa aktörens möjligheter att bedriva illegal verksamhet.  

Sidan vänder sig till

Tillsynsmyndigheter som bedriver tillsyn mot verksamheter där illegal avfallshantering kan förekomma.

Bra att veta

Naturvårdsverket har tagit fram övergripande information om samordning och samverkan med andra myndigheter:

Samordning och samverkan med andra myndigheter

Miljöbalkens straffbestämmelser 

Miljöbrott uppstår när någon går emot de bestämmelser som reglerar vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet att göra i vår miljö. Det är i miljöbalkens 29 kapitel som straffbestämmelserna anges och som beskriver de handlingar som utgör miljöbrott. Alla överträdelser enligt miljöbalken är dock inte straffsanktionerade enligt 29 kapitlet miljöbalken. De straffbestämmelser i miljöbalken som omfattar hantering av avfall är det som i tillsynsvägledningen benämns som illegal avfallshantering eller avfallsbrottslighet. Vid illegal avfallshantering är det vanligtvis följande bestämmelser som förekommer: 

  • Miljöbrott, 29 kap. 1 § 
  • Otillåten miljöverksamhet, 29 kap. 4 § 
  • Otillåten avfallstransport, 29 kap 4a §, nationell eller gränsöverskridande  
  • Försvårande av miljökontroll, 29 kap. 5 § 
  • Nedskräpning 29 kap 7 § (exklusive nedskräpningsförseelse)  
  • Lämnar avfall till någon som inte har tillstånd eller gjort den anmälan som krävs för att få hantera avfallet, 29 kap. 9 § punkt 15 

Utbyte av information mellan myndigheter

Myndigheter ska samarbeta med och lämna information till varandra. Utbyte av information är en förutsättning för att myndigheter ska kunna samverka på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Utbytet mellan myndigheter kan dock inte ske helt fritt. För att en myndighet ska kunna lämna ut sekretessbelagda uppgifter till en annan myndighet (eller till en självständig verksamhetsgren inom den egna myndigheten) krävs det att det finns en bestämmelse som är tillämplig för detta (de vanligaste finns i 10 kap. offentlighets- och sekretesslag (2009:400)). Som huvudregel gäller dock att ett utlämnande kan ske först på begäran. Det gäller även om uppgiften är offentlig, dvs att den inte omfattas av en sekretessbestämmelse. 

Uppgifter som samlas in av myndigheten måste ha en rättslig grund och ha ett ändamål med stöd av dataskyddsförordningen (GDPR) och det i sin tur innebär att en myndighet inte fritt får dela dessa uppgifter med andra myndigheter för andra ändamål. Det är därför av stor vikt att myndigheterna arbetar fram rutiner och verktyg för att underlätta arbetet och tydliggöra ramarna inom vilka handläggare på myndigheter kan och bör inhämta respektive dela information. 

Roller och ansvarsområden

Samverkan kan ske med flera myndigheter exempelvis på följande sätt.  

  • Kommunen kan till exempel begära handräckning av Polismyndigheten inför tillsynsbesöket.  
  • Kommunen kan stämma av med länsstyrelsen inför ett besök på en anläggning (avfallsbrottsamordnare, miljöbrottsamordnare, handläggare som utför tillsyn över gränsöverskridande avfallstransporter, handläggare av anmälan och tillståndsansökningar för nationella transporter) för att eventuellt få mer information om den verksamheten. 
  • Kommunen kan samordna tillsynen med Arbetsmiljöverket eller Skatteverket om det ses nödvändigt. Deltagande myndigheter kan med fördel anpassas utifrån tidigare erfarenheter. 
  • Kommunen eller länsstyrelsen kan tipsa Polismyndighetens eller Tullverkets underrättelse om man misstänker att det förkommer brottslig verksamhet.  
  • Vid tillsyn av nationella avfallstransporter på väg ska kommunen samordna tillsynen med trafikpolisen. 

Kommunen 

  • Tillsynsmyndighet för avfallshantering inom kommunen 
  • Tillsynsmyndighet för nationella avfallstransporter inom kommunen 
  • Tillsynsmyndighet för anmälningspliktiga verksamheter inom kommunen 

Länsstyrelsen 

  • Vägledningsansvar för avfallshantering och nationella avfallstransporter gentemot kommunerna inom länet 
  • Tillståndsmyndighet för nationella transporter av avfall 
  • Handlägger anmälan om nationella transporter av avfall 
  • Handlägger anmälan om insamling av avfall samt handlare och mäklare av avfall 
  • Tillsynsmyndighet för tillståndspliktiga verksamheter inom länet 
  • Ansvarar för miljöbrotts- och avfallsbrottssamverkan inom länet 
  • Tillsynsmyndighet för gränsöverskridande avfallstransporter (GRÖT) 

Polismyndigheten 

  • Kontaktas vid behov för handräckning 
  • Utfärdar ordningsbot för nedskräpningsförseelse 
  • Ska kontaktas inför tillsyn av avfallstransporter på väg (tillsyn kan med fördel genomföras vid polisens ordinarie kontrollverksamhet, dvs. kommunen följer med ut vid lämpligt tillfälle) 
  • Polisens miljöutredare kan vara intresserade att följa med ut vid tillsyn, alternativt ha dialog inför tillsynsbesök.  

Naturvårdsverket 

  • Nationell vägledning inom: avfallshantering, nationella avfallstransporter, gränsöverskridande avfallstransporter 
  • Driver och förvaltar Avfallsregistret

Transportstyrelsen 

  • Driver och förvaltar fordonsregistret 
  • Utfärdar skrotningsintyg 

Kustbevakningen 

  • Kontrollerar farligt gods och lastsäkring på gods som ska transporteras till sjöss. Möjlighet kan finnas att delta vid kontroller. 

Tullverket 

  • Hanterar godsdeklarationer för import och export av nya och begagnade varor samt avfall till/från länder utom EU. Tar emot tips från tillsynsmyndighet om misstanke om illegala avfalltrasporter för export. 

Åklagarmyndigheten (REMA) 

  • Driver utredningar om miljöbrott 

Samverkande myndigheter

Översiktlig beskrivning av respektive myndighetsroll när de kan komma i kontakt med illegal avfallshantering eller illegala nationella avfallstransporter.

Kommunen är ansvarig för att bedriva tillsyn enligt miljöbalken och är tillsynsmyndighet för den avfallshantering och de nationella avfallstransporter som genomförs inom kommunens gränser. Tillsynen kan ske genom såväl anmälda som oanmälda tillsynsbesök. 

Exempel på tillsynsansvar inom avfallsområdet

  • Tillsynsansvar för att handlägga anmälningar från avfallsverksamheter som är anmälningspliktiga enligt 29 kap. miljöprövningsförordningen.  
  • Tillsynsansvaret för miljöfarliga verksamheter inkluderar tillsyn av anmälningspliktiga verksamheter eller verksamheter som varken kräver anmälan eller tillstånd enligt miljöbalken.  
  • I de fall där kommuner begärt att få överta tillsynen av tillståndspliktig verksamhet enligt 9 kap. miljöbalken från länsstyrelsen så förekommer därmed även tillsyn mot tillståndspliktiga verksamheter. 

Länsstyrelsens generella uppdrag är att vara regeringens företrädare i länet och arbeta för samverkan inom olika områden inom regionen med mera. Varje enskild länsstyrelse utgör en egen myndighet. Länsstyrelserna har många uppgifter och ansvarsområden, ett av dessa områden rör miljö och inom vissa delar även illegal avfallshantering.  

Exempel på ansvar inom avfallsområdet

  • Beslutar om lokala trafikföreskrifter för transport av farligt gods på väg, det vill säga vilka vägar som är tillåtna eller förbjudna att transportera farligt gods på. Farligt avfall är ofta farligt gods. 

  • Vägledningsansvar för avfallshantering och nationella avfallstransporter i förhållande till kommunerna inom länet. 
  • Utövar tillsyn över sådan miljöfarlig verksamhet som kräver tillstånd enligt 9 kap. miljöbalken. 
  • Länsstyrelsernas miljöprövningsdelegationer handlägger ansökningar om tillståndspliktig avfallsverksamhet, ex. återvinningsverksamheter, komposteringsanläggningar och deponier.  
  • Handlägger tillstånd och anmälningar gällande nationella avfallstransporter, handlare och mäklare av avfall.  
  • Hanterar ärenden om dispens från deponeringsförbuden och från förbud mot dumpning av avfall.  
Miljöbrottssamverkan 

Länsstyrelserna samordnar även miljöbrottssamverkan inom länet där bland annat kommuner, miljöutredare inom Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten och Kustbevakningen kan ingå. Enligt 1 kap. 17 § miljötillsynsförordningen ska länsstyrelsen arbeta för samverkan mellan Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten och de myndigheter som svarar för tillsyn enligt miljöbalken på lokal och regional nivå. Detta för att förebygga brott mot miljöbalken och EU-förordningar inom miljöbalkens tillämpningsområde, och för att effektivt hantera sådana brott. Den lokala och regionala samverkan ska samordnas med de centrala myndigheterna på nationell nivå, bland annat genom miljöbrottsrådet.  

Avfallsbrottssamverkan 

Idag finns det inom vissa län även en väl etablerad avfallsbrottssamverkan, ofta är denna som en del inom miljöbrottssamverkan. Avfallsbrottssamverkan, eller motsvarande, är önskvärt inom samtliga län då avfallsbrott sker runt om i landet. Kontakta din länsstyrelse om du vill veta mer om samverkansformen kring avfallsbrott ser ut i just ditt län.  

Tillsyn - gränsöverskridande avfallstransporter 

Länsstyrelserna i Gävleborg, Norrbotten, Skåne, Stockholm och Västra Götaland ansvarar för tillsynen över gränsöverskridande transporter av avfall enligt EG-förordning 1013/2006. Tillsynen utförs i samverkan med Polismyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen. De fem ovan nämnda länsstyrelserna samordnar även den regionala samverkan för tillsyn över gränsöverskridande transporter av avfall. 

Polismyndighetens uppgift är att främja rättvisa och trygghet, vilket innebär att myndighetens arbete ska syfta till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet, samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp. Detta innebär innefattar bland annat att förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet, bedriva spaning och utredning i fråga om brott som hör under allmänt åtal.  

Exempel på ansvar inom avfallsområdet: 

  • Polismyndigheten genomför förar- och fordonskontroller och ska samverka med tillsynsmyndigheterna (kommunerna och länsstyrelserna) vid gemensamma insatser vid tillsyn av avfallstransporter.  
  • På tillsynsmyndigheternas begäran enligt 28 kap. 8 § miljöbalken, kan poliser bistå med handräckning. Polisers särskilda befogenheter kan bedömas som nödvändig exempelvis av säkerhetsskäl.   
  • Polismyndigheten har tillsyn över landtransporter av farligt gods, undantaget järnvägstransporter.  

För att Polismyndigheten ska kunna upptäcka och agera mot misstänkta miljöbrott är underrättelseinformation och samverkan av stor betydelse. Miljöbrottsutredningar bygger ofta på ett nära samarbete med tillsynsmyndigheterna. 

Räddningstjänst är, med undantag för statens ansvar för ett fåtal utpekade uppgifter, kommunens ansvar enligt lagen om skydd mot olyckor. 

Med Räddningstjänst avses de räddningsinsatser som staten eller kommunerna ska ansvara för vid olyckor och överhängande fara för olyckor för att hindra och begränsa skador på människor, egendom och miljön. 

Den kommunala räddningstjänsten ansvarar till exempel för: brandbekämpning, trafikolyckor, dykolyckor, storskalig oljebrandsläckning, släckning av skogsbrand och insatser vid kemikalieolyckor. Den kommunala räddningstjänsten har också ansvar för räddningstjänst till sjöss när det gäller hamnar, kanaler och strandlinjer. 

Kopplingen till avfallsområdet handlar främst om brandbekämpning av avfallsupplag som fattat eld eller kemikalieolyckor kopplat till avfall. 

Utöver detta kan räddningstjänsten bedriva tillsyn av verksamheters systematiska brandskyddsarbete. 

Kontrollerar att arbetsgivaren följer regler om arbetsmiljö, arbetstider och utstationering av arbetstagare från annat land till Sverige, med mera. 

Skatteverket säkerställer finansieringen av den offentliga sektorn och bidrar till ett väl fungerande samhälle genom att motverka brottslighet. 

Skatteverkets huvuduppgifter är att ta in skatter, sköta folkbokföring, äktenskapsregistret och fastighetstaxering, registrera bouppteckningar och vara borgenär åt staten. De utfärdar id-kort för personer som är folkbokförda i Sverige och utreder också skattebrott. 

Det är främst inom verkets arbete med skattekontroll som kopplingar kan göras till arbetet mot avfallsbrott eftersom denna typ av brottslighet ofta också innebär att verksamheten undviker att betala skatt. 

Sedan 2018 pågår på uppdrag av regeringen en samverkan mellan Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten, Skatteverket och Åklagarmyndigheten. Det är Arbetsmiljöverket som samordnar uppdraget. 

Det yttersta syftet är att stoppa fusk, regelöverträdelser och ren brottslighet i arbetslivet. Det finns nu regionala center mot arbetslivskriminalitet på 7 platser i landet som samlar personal från myndigheterna. Utifrån dessa center utgår myndighetsgemensamma insatser inom respektive region. I dessa sammanhang kan avfallsbrott utgöra en utgångspunkt för insatser eftersom denna typ av brottslighet oftast innebär att arbetslivskriminalitet också förekommer. 

Övriga samverkande myndigheter

Naturvårdsverket är en tillsynsvägledande myndighet och agerar samlande i det nationella miljöarbetet inom avfallshanteringen. I det ingår bland annat att: 

  • ta fram föreskrifter, allmänna råd och annan vägledning, 
  • delta som part för att driva miljöfrågor vid tillståndsprövning, 
  • ta fram avfallsstatistik, 
  • vara sammankallande till det nationella miljöbrottsrådet, samt 
  • driva och förvalta Avfallsregistret.  

Naturvårdsverket är också behörig myndighet enligt avfallstransportförordningen (EG-förordning 1013/2006) och handlägger bland annat ärenden om anmälningspliktiga gränsöverskridande avfallstransporter där Sverige berörs. Naturvårdsverket agerar även i samverkan med övriga behöriga myndigheter i andra länder i fall där olagliga gränsöverskridande avfallstransporter stoppats, och som berör Sverige som antingen avsändarland, transitland eller mottagarland. Naturvårdsverket samordnar även den nationella samverkan för tillsyn över gränsöverskridande avfallstransporter.  

Transportstyrelsen är transportmyndighet för sjö- och lufttransporter av farligt gods. Det innebär att Transportstyrelsen ansvarar för den lagstiftning som reglerar sjö- och lufttransporter. De prövar även behörigheten för förare och verksamheter inom de olika trafikslagen och ger tillstånd till förare inom alla trafikslag, inklusive yrkesförarbevis och är framför allt relevanta att samverka med vid kontroll att de som har fått ett tillstånd följer regelverket för farligt gods. 

Transportstyrelsen är även en relevant myndighet för samverkan då de tillhandahåller register över fordon, luft- och sjöfartyg, förare och infrastrukturhållare. Det mest omfattande registret är vägtrafikregistret som förser samhället med information om fordon, förare och yrkestrafik på svenska vägar, det så kallade fordonsregistret.  

Kustbevakningen har tillsyn över farligt gods i hamnars landområden som är avsedda för vidare transport och på Transportstyrelsens begäran även över sjötransporter av farligt gods. Kustbevakningen utövar även tillsyn och kontroll inom bland annat tull, gräns, sjötrafik, jakt, naturvård och miljöbrott. Därför kan samverkan mellan dem och övriga myndigheter vara relevanta vid tillsyn på misstänkt illegal avfallshantering av sjötransporter. Kustbevakningen kan exempelvis tillhandahålla sjöinformation till andra myndigheter då de ansvarar för övervakning av, samt förebygger och utreder, vissa brott i maritima miljöer. 

Tullverket är ansvariga för att regelverket kring om korrekta tullavgifter, skatter och andra avgifter betalas in samt att regler för in- och utförselrestriktioner följs och kan bistå i samverkan kring dessa frågor. De ska verka för att förebygga och motverka brottslighet i samband med in- och utförsel av varor, men även bedriva viss utrednings- och åklagarverksamhet i fråga om brott mot bestämmelser om in- och utförsel av varor. Tullverket har insyn och kännedom om framför allt gränsöverskridande transporter då de övervakar och kontrollerar varuflödet in och ut ur Sverige, det vill säga importer från och exporter till tredje land. 

Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet inom åklagarväsendet med uppdrag att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet. Myndigheten utreder och lagför ekonomiska brott, bedriver brottsförebyggande arbete samt underrättelseverksamhet. 

Vid Ekobrottsmyndigheten arbetar personer med olika specialistkunskaper som exempelvis åklagare, poliser, ekobrottsutredare, ekorevisorer, analytiker, brottsförebyggande specialister och it-forensiker. Många olika professioner inom en och samma myndighet ger myndigheten möjlighet att uppnå ett effektivt och slagkraftigt arbete.  

Ekobrottsmyndigheten ska se till att personer som begår ekonomiska brott blir föremål för brottsutredning och lagföring. Vidare arbetar myndigheten för att begränsa vinsterna av brott och brottslig verksamhet samt deltar i det myndighetsgemensamma arbetet mot den grova ekonomiska brottsligheten. Parallellt med utredning och lagföring bedriver Ekobrottsmyndigheten även brottsförebyggande arbete vars syfte främst är att minska den ekonomiska brottsligheten och dess skadeverkningar. 

MSB kan i rollen som transportmyndighet vara en relevant myndighet att samverka med avseende transport av farligt gods på land. De har bemyndigande att utfärda föreskrifter och ansvar för utveckling och administration av lagstiftningen som gäller för transport av farligt gods på väg och järnväg.  

MSB har tillsyn över säkerhetsrådgivare för samtliga transportslag, transportabla tryckbärande anordningar, transportskydd samt utbildning och examination av förare av transporter av farligt gods på väg och i terräng. 

Då MSB har ansvarar för de föreskrifter som omfattar alla delar av transporten, från bestämmelser om ansvar, klassificering och förpackning, till märkning, utbildning och utrustning kan de bistå med stöd och kompetens i tillsyn av misstänkt illegal avfallstransport. MSB ansvarar även för en rad uppgifter som följer av lagstiftningens innehåll, såsom vissa transportgodkännanden och tillstånd vilket också gör dem till en relevant myndighet att samverka med.  

Åklagarmyndigheten ska bidra till det övergripande målet för kriminalpolitiken att minska brottslighet och att öka människors trygghet. Detta sker genom att myndigheten inom lagens ram avgör om åtal ska väckas. Det är vidare åklagaren som leder förundersökningen och för statens talan i domstol. Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts kontaktar tillsynsmyndigheten Polis- eller Åklagarmyndigheten. 

Arbetet på en åklagarkammare sker i nära samarbete med Polismyndigheten, som är de som genomför de operativa utredningarna. I myndigheten finns också fyra nationella åklagarkammare, däribland Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål (REMA). De nationella åklagarkamrarna handlägger samtliga brott, oavsett geografisk hemvist, inom sina respektive ansvarsområden.  

Vid REMA handläggs ärenden om:  

  • brott mot miljöbalken med tillhörande förordningar och föreskrifter,  
  • arbetsmiljöbrott och brott mot arbetsmiljölagen,  
  • brott mot lagen om åtgärder mot förorening från fartyg med tillhörande förordningar och föreskrifter,  
  • miljöbrottslighet som åtalas med stöd av annan primär lagstiftning som brottsbalken samt  
  • grova jaktbrott för de fredade rovdjuren. 

Myndighetsgemensamma insatser

Myndighetsgemensamma insatser är bra verktyg i arbetet med att förhindra och upptäcka misstänkt illegal avfallshantering. När tillsynsmyndigheten har identifierat ett intressant objekt för en insats finns här några tips inför och efter insatsen.  

Det är av vikt att det finns etablerade kontaktvägar för att lätt kunna nå alla berörda myndigheterna när samverkan behöver ske. Ett sätt är att upprätta kontaktlistor med myndigheternas 

  • allmänna mailadresser 
  • nummer till växel 
  • kontaktpersoner inom respektive myndighet i regionen. 

Inom respektive län ska en miljöbrottssamverkan finnas och bör ha en upprättad kontaktlista till övriga berörda myndigheter. Kontakta gärna länsstyrelsen i ditt län för mer information om kontaktvägar. 

Under en gemensam insats är det är också av värde att ange en kontaktperson från den egna tillsynsmyndigheten. Dennes uppgift är att ta emot information från de andra deltagande myndigheterna som kan vara av intresse för tillsyn. 

När tillsynsmyndigheten själv anordnar en myndighetsgemensam insats är det viktigt att förbereda arbetet väl: 

  1. Tänk över och fastställ insatsens övergripande fokusområde och syfte. 
  2. Se över vilka roller de deltagande myndigheterna har i förhållande till målet med insatsen. 
  3. Kontrollera att kontaktlistan till berörda myndigheter och personer på dessa är uppdaterade. 
  4. Skicka ut en inbjudan i god tid där det framgår syftet med tillsynsinsatsen och de deltagande myndigheters roller. Inbjudan bör skickas till en utpekad kontaktperson inom den myndighet man vill bjuda in eller till en anvisad myndighetsadress.  
  5. Gå igenom myndighetens egna rutiner och mallar till beslut som eventuellt kan bli aktuella. Exempel på sådana rutiner kan vara hur en överträdelse av lagstiftningen ska hanteras och vilka lagrum som det finns att förhålla sig till. Det är bra att gå igenom eventuella påföljder innan tillsynen för att vara beredd i samtalet med verksamhetsutövaren eller avfallstransportören. Det är även bra att se över rutiner för polisanmälan. Genom att ha tagit fram tydliga rutiner och färdiga mallar för ett eventuellt beslut skapas trygghet i arbetet. Misstanke om brott (naturvardsverket.se) 
  6. Under kontrollen ute i fält kan inspektörer behöva ha delegation för att kunna fatta beslut om föreläggande på plats. En mall för skriftligt beslut om föreläggande kan förberedas innan tillsynstillfället men skickas normalt ut när inspektören är åter på kontoret. Under förberedelserna kan det också vara relevant att se över om det bör finnas information på fler språk än svenska. 
  7. Checklistor kan vara bra att ta fram som stöd inför tillsynstillfället. Av dessa bör det tydligt framgå vad som ska kontrolleras och dokumenteras
  8. Tänk på att information om den kommande insatsen måste hanteras med försiktighet så att risken att den läcker ut till kriminella aktörer på förhand minimeras. Ifall detta skulle ske riskerar det att påverka genomförandet och resultatet av insatsen på ett negativ sätt. Exempelvis kan sekretessfunktion nyttjas vid mail mellan inblandade myndigheter. Ifall det inte görs bör myndigheterna vara eftertänksamma med vilken information som förmedlas i ämnesraden på mejl. Undvik tidsangivelser eller namn på aktörer med mera.

Det kan vara bra att planera in en kort avstämning med alla berörda på plats innan insatsen startar. Avstämningen kan bestå av den allmänna genomgången av insatsen samt kort genomgång av vilka som medverkar samt deltagarnas roller och ansvar.  

Samtala gärna med de andra myndigheterna om gemensamma ståndpunkter. Det är ett bra sätt för att kunna bemöta frågor från verksamhetsutövaren och eventuella frågor från media. Det är även viktigt att gemensamt tydliggöra att respektive myndighet svarar på frågor utifrån sin roll samt den lagstiftning myndigheten har ett ansvar för tillämpningen av. Genom att ha en samsyn om dessa frågor minskar risken att oseriösa aktörer utnyttjar de osäkra situationer som kan uppstå under eller efter insatsen. 

Efter en genomförd insats görs normalt en muntlig summering av det gemensamma resultatet av samtliga deltagande myndigheter. Det kan vara så att myndigheterna ser ett värde av att göra en sammanställning av insatsen exempelvis för att kommunicera resultatet på olika sätt. Då är det vanligtvis den myndighet som planerat insatsen som begär in resultatet från samtliga deltagande myndigheter och därefter sammanställer detta.

Resultatet kan sammanställas i en kort tillsynsrapport som därefter skickas ut till samtliga deltagande myndigheter. Den kan bland annat innehålla statistik över tillsynsarbetet, till exempel antal kontrollerade transporter och konstaterade brister hos verksamheten. 

Informationsinhämtning och samarbete inom kommun samt med bransch och medborgare

En tillsynsmyndighet kan inte alltid ha full kännedom om avfallsrelaterade problem inom kommunen. Därför är det viktigt att fundera på vilka möjligheter det finns att inhämta information från andra delar av kommunen, eller från medborgare och näringsliv. 

För att underlätta tillsynen kan tillsynsmyndigheten ta initiativ till en intern samverkan inom kommunen och därigenom förebygga brott inom avfallsområdet. Från den 1 juli 2023 har kommunen ett ansvar att bedriva ett brottsförebyggande arbete.

Ny lag ger kommunerna ansvar för brottsförebyggande arbete (bra.se)

Till en sådan samverkan kan handläggare som arbetar med bygg- och rivningslovsfrågor enligt plan- och bygglagen, samt representanter för kommunens näringslivsutvecklande delar med fördel bjudas in. 

I en sådan samverkan kan bland annat riktad information till fastighetsägare om kända tillvägagångssätt för kriminella aktörer tas fram. Ett exempel på ett sådant tillvägagångssätt är att kriminella aktörer kontaktar fastighetsägare med erbjudande om att mot betalning få hantera avfall på deras fastighet och sedan lämnar avfallet på platsen. Fastighetsägaren riskerar därmed att bli ansvarig för kostnaden för att hantera avfallet. 

Inom kommunen kan miljöinspektörer och bygglovshandläggare genomföra gemensamma tillsynsinsatser riktade mot avfallshanterare eller bygg- och rivningsverksamheter, samt utveckla rutiner för handläggning av bygg- och rivningsärenden, enligt

Förslag till rutin vid handläggning av rivningsärenden enligt PBL (boverket.se)

Att genomföra gemensamma tillsynsinsatser mot avfallshanteringsverksamheter medför en möjlighet att utnyttja respektive tillsynsmyndighets lagrum samtidigt för att åstadkomma rättelser av felaktigheter som påträffas på platsen. I detta sammanhang kan det exempelvis handla om verksamheter som hanterar avfall på ett felaktigt sätt och ställer upp containrar inom detaljplanelagt område utan att ha lov enligt bestämmelser med grund i plan- och bygglagen. Att ställa upp containrar utan lov är ofta förknippat med sanktionsavgifter. I exemplet skulle kommunen beroende på omständigheterna i situationen både utfärda sanktionsavgifter för containeruppställningen samtidigt som verksamheten föreläggs om att vidta åtgärder för att förbättra avfallshanteringen. 

Verksamhetsutövare kan ha relevant information om aktörer inom deras verksamhetsområde som inte agerar i enlighet med miljöbalkens krav. Det kan exempelvis handla om information om bolag som erbjuder sig att omhänderta avfall för ett betydligt lägre pris än sina konkurrenter, vilket är ett känt tillvägagångssätt bland kriminella aktörer. Det kan därför vara värdefullt att, som tillsynsmyndighet, upprätta kontaktvägar för att skapa dialog med lokala eller regionala branschföreningar inom avfallsområdet. Myndigheten kan exempelvis upplysa verksamhetsutövare och branschföreningar om att det är möjligt att lämna tips anonymt till myndigheten. 

Om medborgare inom kommunen informeras om kännetecken på illegal avfallshantering kan de kan bidra till att upptäcka och uppmärksamma tillsynsmyndigheter på sådan verksamhet. Klagomål relaterat till avfallshantering bör prioriteras. Nedan listas ett antal exempel:  

  • Byggnation av väg eller annan anläggningskonstruktion där annat material än jord och sten ingår, till exempel blandat bygg- och rivningsavfall. 
  • Plötslig ökning av tung trafik. 
  • Återkommande nedskräpning. 
  • Plötslig ökning av skadedjur.  

Relaterade sidor