Illegal avfallshantering
Förbereda tillsyn av illegal avfallshantering
Att bedöma risker och göra ett riskbaserat urval inför tillsyn av illegal avfallshantering är viktigt för en säker och effektiv tillsyn. Här finns förslag på metoder som underlättar tillsynen, till exempel slagningar i register, bakgrundskontroller och vad som är viktigt att tänka på inför inspektionen.
Vid tillsyn av illegal avfallshantering är det viktigt att tillsynsmyndigheterna är väl förberedda för att effektivt upptäcka och agera mot verksamheter som bedriver olaglig avfallshantering. Genom att tillämpa dessa metoder kan tillsynsmyndigheterna effektivisera sin tillsyn och bekämpa illegal avfallshantering på ett mer resurseffektivt och säkert sätt.
Sidan vänder sig till
Tillsynsmyndigheter som bedriver tillsyn mot verksamheter där illegal avfallshantering kan förekomma.
Bra att veta
Tillsynsvägledningen mot illegal avfallshantering är en av de åtgärder som ingår i den nationella tillsynsstrategin. Läs mer om strategin och vilka fler åtgärder som ingår.
Lagstiftning
Miljöbalken (1998:808) (riksdagen.se)
Avfallsförordningen (2020:614) (riksdagen.se)
Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (riksdagen.se)
Förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter (riksdagen.se)
Miljötillsynsförordningen (2011:13) (riksdagen.se)
Miljöprövningsförordningen (2013:251) (riksdagen.se)
Naturvårdsverkets föreskrifter om transport av avfall (NFS 2022:2)
Miljöbalkens straffbestämmelser
Miljöbrott uppstår när någon går emot de bestämmelser som reglerar vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet att göra i vår miljö. Det är i miljöbalkens 29 kapitel som straffbestämmelserna anges och som beskriver de handlingar som utgör miljöbrott. Alla överträdelser enligt miljöbalken är dock inte straffsanktionerade enligt 29 kapitlet miljöbalken. De straffbestämmelser i miljöbalken som omfattar hantering av avfall är det som i tillsynsvägledningen benämns som illegal avfallshantering eller avfallsbrottslighet. Vid illegal avfallshantering är det vanligtvis följande bestämmelser som förekommer:
- Miljöbrott, 29 kap. 1 §
- Otillåten miljöverksamhet, 29 kap. 4 §
- Otillåten avfallstransport, 29 kap 4a §, nationell eller gränsöverskridande
- Försvårande av miljökontroll, 29 kap. 5 §
- Nedskräpning 29 kap 7 § (exklusive nedskräpningsförseelse)
- Lämnar avfall till någon som inte har tillstånd eller gjort den anmälan som krävs för att få hantera avfallet, 29 kap. 9 § punkt 15
Tillsyn av egenkontroll vid misstänkt illegal avfallshantering
När tillsynsmyndigheten ska bedriva tillsyn mot verksamheter som misstänks hantera avfall illegalt, behöver tillsynen genomföras på annat sätt än hur den ordinarie tillsynen normalt brukar genomföras. Vid tillsynen av verksamhetsutövarens egenkontroll, bör de uppgifter som verksamheten lämnar ifrågasättas och granskas mer ingående än vad som annars är vanligt. I många fall kan egenkontrollen vara obefintlig och ansvariga på platsen saknas.
Det är oavsett situation viktigt att det som noteras vid tillsynsbesöket dokumenteras noggrant i skrift och genom fotografering. Det kan också vara aktuellt för tillsynsmyndigheten att göra egna provtagningar, till exempel provtagning av aska vid misstänkt illegala avfallsförbränning. Prover kan även behöva tas från avfall som exempelvis misstänks vara farligt avfall.
Riskbedömning vid tillsyn
Innan tillsyn inleds mot en misstänkt illegal avfallshantering bör man göra en riskbedömning för att avgöra om exempelvis handräckning av polis kan vara nödvändigt. Det är också viktigt att du försäkrar dig om att det inom din myndighet finns en väl etablerad säkerhetskultur för att hantera de utmanande situationer som skulle kunna uppstå.
Säkerhetskultur – ett samspel mellan människor och riskstyrning - Arbetsmiljöverket (av.se)
Föreskrifter, Våld och hot i arbetsmiljön, AFS 1993:2 (av.se)
Riskbaserat urval av tillsynsobjekt
Vid uppsökande tillsyn bör en riskbaserad urvalsmetodik tillämpas för att öka möjligheterna att upptäcka och agera mot verksamheter som bedriver illegal avfallshantering samt illegala avfallstransporter. Arbetssättet främjar också en resurseffektiv tillsyn. Nedan listas konkreta exempel på olika aspekter som kan beaktas vid ett riskbaserat urval av tillsynsobjekt genom skrivbordsgranskning. Urvalen görs utifrån en sammanvägd bedömning av flera relevanta riskfaktorer, och kan även innefatta annan typ av information än vad som omnämns nedan.
Under urvalsprocessen bör det beaktas att verksamheter där organiserad brottslighet förekommer ofta vill undvika oönskad uppmärksamhet från allmänheten och myndigheter. Det kan därför vara rationellt för dem att anmäla verksamheten, söka erforderliga tillstånd eller använda målvakter som bolagsföreträdare. Utåt sett kan affärsverksamheten därför framstå som seriös och regelrätt trots att det kan röra sig om systematisk och allvarlig brottslighet.
Underlag för att göra ett riskbaserat urval
1. Sök stöd genom befintliga forum för samverkan på området
Exempelvis har länsstyrelserna ett utpekat ansvar för att samordna miljöbrottsfrågor inom länet. Vissa län har i detta sammanhang utpekade samordnare för avfallsbrottslighet som också kan kontaktas för vägledning.
2. Omhänderta tips och klagomål från allmänheten
Utvärdera eventuella inlämnade klagomål och uppgifter om oegentligheter från allmänheten. Huruvida informationen inkommit i närtid eller från flera oberoende uppgiftslämnare bör särskilt värderas i sammanhanget.
3. Använd Ekobrottsmyndighetens (EBM) checklista
Checklistan kan användas som vägledning för att upptäcka varningssignaler som kan tyda på oseriös verksamhet, vissa utpekade indikatorer bedöms utgöra en högre risk än andra. Syftet är att identifiera potentiella avvikelser i exempelvis uppgifter hos andra myndigheter, bolagets ekonomi eller hos bolagets styrelse och företrädare.
Ekobrottsmyndigheten har också tagit fram en vägledning för riskbedömning inför offentlig upphandling. Där omnämns bland annat avfallshantering som en riskbransch för arbetslivskriminalitet.
Checklista: Undvik oseriösa aktörer (ekobrottsmyndigheten.se
4. Bevaka uppgifter i media
Använd uppgifter från media eller samverkan av olika slag, exempelvis med andra tillsynsmyndigheter, eller anställda på kommunala återvinningscentraler och kontakter med branschföreträdare. Detta för att få en bild av huruvida sättet verksamheten bedrivs på påminner om andra kända ärenden och utredningar avseende illegal avfallshantering. Ett exempel kan vara om ett bolag erbjuder sig att omhänderta avfall för ett betydligt lägre pris än sina konkurrenter, vilket är ett känt tillvägagångssätt inom den illegala avfallshanteringen.
5. Använd länsstyrelsernas register över avfallstransportörer
Använd länsstyrelsernas register över avfallstransportörer som innehåller bolag som har gällande tillstånd eller uppfyllt sin anmälningsplikt avseende transport och hantering av avfall. En sökning kan göras på webben efter företag som erbjuder sig att transportera avfall inom kommunen. Kontrollera därefter om de finns med i länsstyrelsernas register. Tillstånd söks generellt i det län där verksamheten har sitt säte. Om bolaget har sitt säte i en annan kommun kan mer information om bolaget eventuellt inhämtas därifrån.
6. Kontakta handläggare av tillstånd och anmälan för transporter
Kontakta handläggare på länsstyrelse som handlägger tillståndsansökningar och anmälningar för transport av avfall, och fråga om de har information som kan underlätta urval av vilka aktörer som bör prioriteras vid tillsyn.
7. Använd avfallsregistret
Via Naturvårdsverket kan uppgifter från registret begäras ut, till exempel vilka avfallstyper som bolag uppgett att de transporterar och vart de lämnar dem. Vidare kan uppgifter granskas och jämföras med informationen i anmälan eller tillstånd för att se om det stämmer överens.
Information om hur Avfallsregistret kan användas i urvalsprocessen
Uppgifterna kan inhämtas via registrator@naturvardsverket.se
8. Inhämta information från avfallstransportörer
Inhämta information om potentiellt intressanta avfallstransportörer från en verksamhet som du utövar tillsyn mot. Svaret kan därefter kontrolleras mot länsstyrelsens register över avfallstransportörer och avfallsregistret. Om verksamheten inte återfinns i dessa register trots att den borde, bör tillsyn bedrivas mot verksamheten.
9. Granska bolag med koppling till transportverksamhet
Granska bolag som sköter transporter från större anläggningsprojekt eller som erbjuder sig att transportera bygg- och rivningsavfall eller andra kända riskavfall. Alternativt kan bolag som hämtar upp begagnade varor granskas, vilket skulle kunna röra sig om illegala avfallstransporter beroende på exempelvis varornas skick och ursprung. Även anläggningar som har uppställda containrar, eller åkerier som hämtar containrar på kända uppställningsplatser, kan vara intressanta att undersöka närmare.
10. Använd geografisk analys
Använd geografisk analys, förslagsvis med hjälp av karttjänster på webben, flygfoton och GIS-teknik. En bedömning kan då göras utifrån känsliga eller skyddsvärda områden, såsom vattenskyddsområden med mera, eftersom de miljömässiga riskerna vore betydande om illegal avfallshantering skulle pågå där.
Exempel på riskområden
Exempel på några andra tänkbara riskområden där illegal avfallshantering kan förekomma:
- I industriområden – avfall skapas av industriverksamheter inom området och illegala avfallsverksamheter kan etablera sig för att ta hand om industriernas avfall.
- På vändplatser som ligger i anslutning till industriområden - verksamheter kan tippa sitt avfall illegalt utan stor insyn från allmänhet.
- På öppna marker där jorden inte brukas - kriminella aktörer kan se möjligheter att lägga upp avfall illegalt på sådana platser.
- Områden i anslutning till infrastrukturprojekt - projekten skapar stora mängder avfall och illegala avfallsverksamheter kan etablera sig för att ta hand om infrastrukturprojektets avfall.
- Gårdar och lantbruksfastigheter som inte längre används - kan nyttjas för att lagra upp och hantera avfall.
- Förrådsuthyrningsverksamheter - kan användas för tillfällig förvarning av mindre avfallsmängder.
- Upplagsområden, det vill säga områden avsedda för lagring av material - kan användas för att lagra upp och hantera stora mängder avfall.
- Illa ansedda områden som allmänheten upplever som otrygga, eller verksamheter där aktivitet uppges pågå med viss regelbundenhet även utanför kontorstid.
- Övergivna större lagerbyggnader och industrier – kan användas för att lagra upp och hantera avfall utan större risk för insyn.
Registersök
Om det finns uppgift om bolagets namn, organisationsnummer eller fastighet där verksamheten bedrivs finns det ett par register där utdrag från dessa kan underlätta vid tillsynen på plats. Exempelvis kan den information som tillsynsmyndigheten får vid inspektionen jämföras med den som redan har inhämtas.
Register som underlättar tillsynen
1: Sök i tillsynsmyndighetens register över verksamheter
Ett första steg är att söka efter verksamheten i tillsynsmyndighetens ”verksamhetsregister”. De ordinarie förberedelserna inför tillsyn behöver genomföras innan inspektionen. Det innefattar exempelvis att kontrollera den dokumentation som kan finnas i tillsynsmyndighetens ärendesystem (tillståndsbeslut, beslut om föreläggande eller försiktighetsmått m.m.).
Finns det tidigare tillsynsärenden där det funnits problem hos verksamheten eller finns det klagomål på verksamheten? Om tillsynsmyndigheten fått kännedom om en verksamhet genom ett klagomål kan den klagande kontaktas för att få en bättre bild av verksamheten.
2. Kontrollera företagsinformation
Bolagsverkets register, eller annan valfri tjänst kan användas för att få information om när företaget bildades, och vilka personer som representerar bolaget.
3: Kontrollera om verksamheten antecknat farligt avfall
Avfallsregistret kan användas för att kontrollera om verksamheten har rapporterat sina anteckningar om farligt avfall till registret.
4: Kontrollera om verksamheten tidigare betalat miljösanktionsavgifter
De flesta tillsynsmyndigheter som utfärdar miljösanktionsavgifter har fått en inloggning till Kammarkollegiets klientwebb för att kunna registrera sina ärenden och har då oftast också möjlighet att ta ut rapporter. För att i Kammarkollegiets klientwebb eftersöka om verksamhetsutövaren som tidigare fått miljösanktionsavgifter utdömda mot sig kan du som inspektör/handläggare kontakta den på din myndighet som har inloggningsuppgifter/behörigheter för att registrera ärenden så kan denne ta ut rapporter från klientwebben. Tillsynsmyndigheten kan då ta fram en rapport som heter "Kvittens mottagna ärenden" och i den rapporten framgår bland annat utfärdade avgifter kopplade till organisationsnummer.
Om rapportgenereringsfunktionen inte är tillgänglig kan den behörige på myndigheten kontakta Kammarkollegiet för inloggningsuppgifter. Kontakta vid behov Kammarkollegiet via mejl: inkasso@kammarkollegiet.se
Uppge att inloggning önskas avseende klientnummer 3, namn, e-postadress samt telefonnummer.
Tillsynsmyndighet som beslutar om miljösanktionsavgift (kammarkollegiet.se)
5: Undersök i vilka kommuner verksamheten verkar hos Länsstyrelsen
Länsstyrelsen kan kontaktas vid behov för att få information om den aktuella verksamheten verkar, eller har verkat i andra kommuner, enligt 1 kap. 17 § miljötillsynsförordningen. Detta eftersom illegal avfallshantering ofta bedrivs över kommungränser, vilket kan försvåra för den kommunala tillsynen. Samverkan mellan berörda kommuner är då central för att få en god översikt över den faktiska verksamheten, och också för att bedöma risken för verksamhetens negativa påverkan på människors hälsa och miljön.
Det är upp till varje enskild tillsynsmyndighet att avgöra om de kan dela med sig av uppgifterna eller om de omfattas av sekretess.
Viktigt att tänka på inför inspektion
Det är även viktigt att säkerställa att de förberedelser som krävs för att genomföra inspektionen på ett korrekt och säkert sätt är gjorda. Förutom ovanstående förberedelser är det även bra att tänka på bland annat följande:
- Personlarm
- Tjänstelegitimation
- Se till att vara minst två
- Lämplig klädsel (varselställ/väst, skor med trampskydd, hjälm)
- Provtagningsutrustning
- Säkra förvaring av eventuella prov. Prover bör generellt förvaras i ett rent, torrt, mörkt, svalt och tillräckligt ventilerat utrymme.
- Mobil fulladdad, ev. även extrakamera samt reservbatteri
- Anteckningsmateriel
- Checklista med frågor
Allmänna tillsynstips
- Dialog med relevanta delar av kommunen kan ge mycket värdefull information. Exempelvis personal på ÅVC, handläggare på förorenade områden eller plan- och bygglovshandläggare.
- Se över behov och möjlighet att använda drönare, via den egna förvaltningen, konsult eller genom stöd från annan myndighet. Detta underlättar dokumentation och bedömning av avfallsmängder och avfallstyper. Ett alternativ till drönare kan vara att använda en selfiepinne för att ta översiktsbilder.