Hantering av bygg- och rivningsavfall
Regler, roller och ansvar för hantering av bygg- och rivningsavfall.
Idag uppstår stora mängder bygg- och rivningsavfall och det finns en stor potential för att hantera avfall på ett mer resurseffektivt sätt i bygg- och anläggningssektorn. Det kan ske genom att återanvända produkter i högre utsträckning och nyttja återvunnet material vid produktion av nya byggmaterial. Det är också viktigt att bygg- och rivningsavfallets mängd och farlighet minskar och att hanteringen av avfallet säkras exempelvis genom avfallsförebyggande åtgärder.
Sidan vänder sig till
Sidan riktar sig till verksamhetsutövare inom bygg- och rivningsbranschen och privatpersoner. Även tillsynsmyndigheter som har tillsyn över bygg- och rivningsverksamheter har nytta av informationen.
Bra att veta
Vägledningen reviderades under hösten 2024 och kommer att uppdateras löpande när behov finns.
Lagstiftning
Ett flertal lagstiftningar för hantering av bygg- och rivningsavfall gäller parallellt. I miljöbalken finns regler om hantering av avfall. Ytterligare regler om avfall som uppstår vid bygg- och rivningsåtgärder finns i plan- och bygglagen. I avfallsförordningen samt tillhörande föreskrifter regleras närmare hur vissa avfallsslag ska hanteras.
Plan- och bygglag (2010:900) (riksdagen.se)
Miljöbalk (1998:808) (riksdagen.se)
Avfallsförordning (2020:614) (riksdagen.se)
Definition av bygg- och rivningsavfall
Av miljöbalken framgår att bygg- och rivningsavfall är avfall från bygg- och rivningsarbeten. Definitionen är densamma som i avfallsdirektivet.
Bygg- och rivningsavfall inkluderar avfall från byggnadsåtgärder, rivningsåtgärder och anläggningsarbeten. Definitionen av bygg- och rivningsavfall omfattar även avfall från mindre egen bygg- och rivningsverksamhet i privata hushåll.
Kraven i avfallsförordningen gäller alla som producerar avfall, det vill säga både yrkesmässiga verksamheter och privatpersoner.
Roller och ansvar
Byggentreprenör
Den som utför byggnads-, rivnings- eller markarbeten på entreprenad är byggentreprenör. Denna utför ett arbete på uppdrag av en beställare (exempelvis en byggherre eller fastighetsägare) och är ansvarig för att genomföra bygg- eller rivningsåtgärden inom det som avtalats.
Byggentreprenören anses i många fall vara avfallsproducent vilket bland annat innebär ett ansvar att sortera ut avfallet enligt avfallsförordningen.
Byggherre
Den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten är byggherre. Byggherren kan vara en fysisk person eller en juridisk person som till exempel ett företag, en bostadsrättsförening, en kommun, en region eller en statlig myndighet. En byggherre kan även utföra en åtgärd för en fastighetsägare. Ett annat begrepp för byggherre kan vara exploatör eller beställare.
Beroende på hur ansvaret för avfallshanteringen är uppdelat kan byggherren i vissa fall också vara avfallsproducent.
Byggherren är utifrån miljöbalken verksamhetsutövare och ska skaffa sig den kunskap som behövs med hänsyn till verksamhetens eller åtgärdens art och omfattning för att skydda människors hälsa eller miljön mot skada eller olägenhet. I detta ingår också ett ansvar för att planera och säkerställa att avfall som uppkommer vid bygg- och rivningsverksamhet kommer att tas om hand på lämpligt sätt.
Byggherrens ansvar är även att se till att alla bygg-, rivnings- eller markåtgärder utförs enligt bestämmelserna i PBL och enligt föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av PBL. Detta ansvar gäller oavsett vem som utför åtgärden. I ansvaret ingår även att inför en rivning eller nybyggnation kontakta byggnadsnämnden för att ta reda på om åtgärden kräver lov och i så fall även söka om detta.
Avfallsentreprenör
Den som anlitas för att transportera, samla in eller behandla bygg- och rivningsavfall har rollen som avfallsentreprenör.
Den som samlar in bygg- och rivningsavfall har en skyldighet enligt avfallsförordningen att se till att bygg- och rivningsavfall som sorterats ut separat i olika fraktioner också samlas in separat. Med samla in avses att hämta (transportera) eller ta emot det på en anläggning för sortering, lagring eller annan hantering innan det transporteras vidare till behandling.
Privatperson
En privatperson kan ha olika roller beroende på vad denne gör. Privatpersonen kan exempelvis vara beställaren/byggherren eller utföraren av en bygg- eller rivningsåtgärd. Om personen agerar i egenskap av utförare blir rollen även avfallsproducent.
Privatpersonens ansvar är alltså detsamma som byggentreprenörens eller byggherrens och följer därmed av den roll som den antar i det enskilda fallet.
Tillsynsmyndighet
Tillsynsmyndigheten har ett ansvar att utföra tillsyn över de bygg- och rivningsarbeten som sker för att säkerställa att avfallet hanteras på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt.
Det är i de flesta fall kommunens miljönämnd som ansvarar för operativ tillsyn över hur avfallet hanteras vid bygg och rivning, vid transporter och på anläggningar inom kommunen. Detta ansvar grundas på bestämmelser i miljöbalken (1998:808).
Vem är avfallsproducent?
Huvudregeln är att den vars aktivitet ger upphov till ett avfall är en avfallsproducent. Det är viktigt att veta vem som är avfallsproducent eftersom den omfattas av flera skyldigheter.
Läs merKrav på utsortering och insamling
I avfallsförordningen finns krav på utsortering och separat insamling av bygg och rivningsavfall. Syftet med kraven är att komma högre upp i avfallshierarkin så att både förberedelse för återanvändning och materialåtervinning ökar. Utsorterings- och insamlingskraven kommer att ge ökade förutsättningar för att kunna åstadkomma fler cirkulära flöden av material inom bygg- och rivningsverksamheter.
Utsortering i sex fraktioner
Enligt avfallsförordningen ska den som producerar bygg- och rivningsavfall ska sortera ut vissa avfallsslag (trä, mineral, metall, glas, plast och gips) och förvara dem skilda från varandra och från annat avfall.
Naturvårdsverkets bedömning är att bestämmelsen innebär ett krav på avfallsproducenten att sortera bygg- och rivningsavfallet på den plats där det uppkommer, innan det transporteras bort för vidare hantering.
Krav på den som samlar in avfall
Enligt avfallsförordningen ska den som samlar in bygg- och rivningsavfall som har sorterats ut också samla in dessa avfallsslag separat.
Om ingen utsortering skett
Om blandat bygg- och rivningsavfall transporteras bort och sorteras på en annan plats än där det uppkommit så sker sorteringen av insamlaren. Det är då inte längre möjligt för avfallsproducenten att uppfylla kraven på utsortering. Därmed kan inte heller separat insamling ske eftersom avfallet redan samlats in.
Syftet med kravet på separat utsortering och separat insamling är att komma högre upp i avfallshierarkin så att både förberedelse för återanvändning och materialåtervinning kan öka. Detta sker effektivast genom selektiv rivning och sortering på den plats där avfallet uppkommer. Utsorterings- och insamlingskraven ger ökade förutsättningar för att kunna åstadkomma fler cirkulära flöden av material inom bygg- och rivningsverksamheter.
Avfallsförordningen innehåller även bestämmelser om utsortering av brännbart avfall, däribland bygg- och rivningsavfall.
Krav på utsortering och insamling
Avfallsförordning (2020:614)
10 § Den som producerar bygg- och rivningsavfall ska, utöver vad som gäller enligt andra bestämmelser i detta kapitel, sortera ut åtminstone följande avfallsslag och förvara dem skilda från varandra och från annat avfall:
- trä,
- mineral som består av betong, tegel, klinker, keramik eller sten,
- metall,
- glas,
- plast, och
- gips.
11 § Den som samlar in bygg- och rivningsavfall som har sorterats ut enligt 10 § ska samla in de avfallsslagen separat.
12 § Brännbart avfall ska sorteras ut och förvaras skilt från annat avfall.
Etappmål för återvinning
Som ett led i att nå Sveriges övergripande miljömål har ett etappmål om återvinning av bygg- och rivningsavfall införts. Detta mål kommer sannolikt inte att nås.
Undantag från utsorteringskravet
Naturvårdsverket har tagit fram föreskrifter om undantag från krav på utsortering av bygg- och rivningsavfall. Ett undantag omfattar endast det material som inte är möjligt att sortera ut enligt de skäl som anges i föreskriften. Övrigt avfall ska sorteras enligt kravet på separat utsortering som framgår i avfallsförordningen.
En bedömning av om undantagen i föreskriften är tillämpliga måste göras vid varje enskilt tillfälle. Det är inte möjligt att göra en generell bedömning som gäller för en liknande åtgärd inom ett annat projekt.
Verksamhetsutövaren ska kunna redogöra för sin bedömning i de fall undantagen tillämpas. Det finns dock inget krav på att anteckna uppgifterna men bedömningen bör dokumenteras då det underlättar om det finns skriftlig dokumentation som styrker bedömningen i de fall skälen ska redovisas för tillsynsmyndigheten. Det är tillsynsmyndigheten som har ansvaret för att följa upp om det varit rätt att tillämpa undantaget.
Föreskrifter om undantag från krav på utsortering av bygg- och rivningsavfall
NFS: 2020:7
Enligt 4 § i föreskrifterna gäller kravet på utsortering i 3 kap. 10 § avfallsförordningen inte avfallsslag som
- utgörs av konstruktioner där ämnen eller föremål sammanfogats på ett sätt som gör att separering inte är tekniskt genomförbar med hänsyn till god praxis för avfallsinsamling, eller
- är förorenade på ett sätt som gör att inblandning i det övriga utsorterade avfallet försvårar eller omöjliggör den lämpligaste behandlingen enligt avfallshierarkin i 15 kap. 10 § miljöbalken.
Av 5 § i föreskrifterna framgår att för de avfallsslag som avses i 4 § gäller inte kravet i 3 kap. 12 § avfallsförordningen (2020:614) att brännbart avfall ska sorteras ut och förvaras skilt från annat avfall.
Möjlighet till dispens
Utöver undantagen i föreskriften finns det möjlighet att ansöka om dispens från utsorteringskraven gällande bygg- och rivningsavfall hos ansvarig tillsynsmyndighet. Tillsynsmyndighet är i dessa fall kommun eller länsstyrelse.
Det är avfallsproducenten som ska ansöka om dispens om denne bedömer att det inte är möjligt att sortera bygg- och rivningsavfall enligt de krav som ställs i avfallsförordningen, såvida hanteringen inte omfattas av de generella undantagen i Naturvårdsverkets föreskrifter.
Dispens kan ges i det enskilda fallet där separat insamling inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna, på det sätt som det beskrivs i avfallsförordningen. Den som vill söka dispens bör ta kontakt med sin tillsynsmyndighet för att få närmare anvisningar om hur man ansöker.
Dispens i enskilda fall
Avfallsförordning (2020:614)
Enligt 3 kap. 15 § avfallsförordningen ges tillsynsmyndigheten möjlighet att i det enskilda fallet meddela dispens från kraven i 3 kap. 10 § avfallsförordningen på utsortering av bygg- och rivningsavfall och från kravet på utsortering av brännbart avfall enligt 3 kap. 12 § avfallsförordningen. I 3 kap. 16 § beskrivs förutsättningarna för dispens närmare, genom att det definieras under vilka förutsättningar separat utsortering eller separat insamling inte ska anses genomförbar eller inte anses ge fördelar som överväger nackdelarna.
15 § Tillsynsmyndigheten får i fråga om bygg- och rivningsavfall i det enskilda fallet ge dispens från kraven på
- utsortering i 10 §, och
- att brännbart avfall ska sorteras ut och förvaras skilt från annat avfall i 12 §.
Dispensen får ges i fråga om avfall där separat insamling inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna.
16 § Att samla in avfall separat eller fastighetsnära, att skilja förpackningarna från sitt innehåll, att sortera ut avfall eller att hantera avfall på något annat sätt som föreskrivs i detta kapitel ska inte anses genomförbart eller inte anses ge fördelar som överväger nackdelarna, om
- det inte är tekniskt genomförbart med hänsyn till god praxis för avfallsinsamling,
- det skulle bli ett jämförbart återvinningsresultat med en annan hantering,
- det inte ger det bästa miljömässiga resultatet med hänsyn till avfallshanteringens sammanlagda miljöpåverkan, eller
- det skulle medföra oskäliga ekonomiska kostnader.
Bedömning av dispensansökan
Efter inskickad dispensansökan gör tillsynsmyndigheten en bedömning i det enskilda fallet enligt kriterierna i avfallsförordningen. Dispens kan ges från kraven i avfallsförordningen på utsortering av bygg- och rivningsavfall och från kravet på utsortering av brännbart avfall då separat insamling inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna.
I avfallsförordningen beskrivs närmare under vilka förutsättningar separat utsortering eller separat insamling inte ska anses genomförbar eller inte anses ge fördelar som överväger nackdelarna. Bedömning av dispensansökningar sker uteslutande utifrån dessa bestämmelser och som verksamhetsutövare behöver man därför utgå från kriterierna i sin ansökan och tydligt motivera varför separat insamling inte är möjlig eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna.
Dispens i specifikt skede
Det är inte möjligt att erhålla en generell dispens som gäller för liknande åtgärder på olika platser, utan dispens ges endast i det enskilda fallet. Det är däremot möjligt att erhålla dispens för ett specifikt skede under ett projekt eller för enstaka avfallsslag som inte är möjliga att sortera.
Övrig relevant lagstiftning
Det finns ytterligare lagstiftning som är relevant att tillämpa i samband med genomförandet av en bygg- och rivningsåtgärd. Bland annat finns bestämmelser som reglerar hantering av förpackningsavfall, farligt avfall och förbränning av avfall.
Krav på utsortering av förpackningsavfall
Avfallsförordning (2020:614)
4 § Den som har förpackningsavfall ska sortera ut följande material från annat avfall:
- papper och kartong,
- plast,
- metall,
- färgat glas,
- ofärgat glas,
- plastflaskor och metallburkar som är avsedda för ett retursystem enligt 4 kap. 3 § förordningen (2022:1274) om producentansvar för förpackningar,
- 7. trä, och
- 8. material som inte avses i 1-7 (övrigt förpackningsmaterial).
Förpackningsavfall som innehåller rester av farligt avfall ska i stället sorteras ut och hanteras som farligt avfall enligt 11 a §.
Om det finns ett beslut om dispens från separat insamling enligt 14 a § som omfattar materialen ska utsortering i stället göras på ett sätt som möjliggör en insamling enligt beslutet.
Krav på utsortering av farligt avfall
Avfallsförordning (2022:1307)
11 a § Farligt avfall ska sorteras ut, samlas in och även i övrigt hanteras skilt från annat avfall.
En förpackning som innehåller farligt avfall ska hanteras på samma sätt, om förpackningen underlättar den praktiska hanteringen av avfallet.
Avfall för återanvändning eller materialåtervinning får inte förbrännas
Miljöbalk (1998:808)
19 § Avfall som har samlats in separat för att förberedas för återanvändning eller för att materialåtervinnas får inte förbrännas.
Första stycket gäller inte avfall som har producerats vid behandling av avfall, inbegripet sådan beredning före behandling som avses i R 12 i bilaga 1, om förbränning är den lämpligaste behandlingen enligt 15 kap. 10 § miljöbalken.
Hållbar utveckling och resurshantering
Miljöbalk (1998:808)
I miljöbalken finns ett antal bestämmelser som styr mot en hållbar utveckling och resurshantering av avfall.
- Miljöbalkens inledande kapitel anger att återanvändning och återvinning liksom annan hushållning med material, råvaror och energi ska främjas så att ett kretslopp uppnås (1 kap 1§ 5p).
- Resurshushållningsprincipen säger att alla ska hushålla med råvaror och energi samt utnyttja möjligheterna att minska mängden avfall, minska mängden skadliga ämnen i material och produkter, minska de negativa effekterna av avfall, och återvinna avfall (2 kap. 5 §).
- De allmänna hänsynsreglerna gäller för alla som vidtar en åtgärd eller bedriver en verksamhet. De allmänna hänsynsreglerna är viktiga för att främja en hållbar utveckling. De handlar om att använda rätt teknik, välja lämplig plats med mera (2 kap. 2-5§§).
- Det finns ett uttryckligt krav att alla som hanterar avfall ska se till att hanteringen inte skadar eller orsakar risk för skada på människors hälsa eller miljön (15 kap. 11§)
- Bestämmelser om förorenade områden (10 kap.)
- Bygg- och rivningsverksamheter är oftast inte anmälnings- eller tillståndspliktig verksamhet men är att betrakta som en miljöfarlig verksamhet (9 kap).
Europaparlamentets och rådets förordningar
(EU) 2024/573 och 2024/590
Enligt artikel 8 punkt 8-9 (2024/573) samt artikel 20 punkt 2-3 (2024/590) ska fastighetsägare och entreprenörer säkerställa att utsläpp av fluorerade växthusgaser samt ozonnedbrytande ämnen enligt bilaga 1 till respektive förordning så långt som möjligt undviks.
Det avser åtgärder som inbegriper avlägsnande av skumpaneler och skumplast i laminerade skivor som installerats i hålrum eller uppbyggda strukturer i samband med renovering eller rivning. Destruktion av gaserna får endast utföras av personer med lämpliga kvalifikationer.
Om det inte är tekniskt möjligt att avlägsna skumplasten ska fastighetsägaren eller entreprenören upprätta dokumentation som styrker att avlägsnande är omöjligt i det specifika fallet. Dokumentationen ska bevaras i fem år och ska på begäran göras tillgänglig för tillsynsmyndigheten.
Dessa bestämmelser träder i kraft 1 januari 2025.
Undantag från anmälningskrav och innehåll i ansökan
Plan- och bygglag (2010:900)
Inom detaljplanelagt område krävs ofta rivningslov för att riva byggnader eller delar av byggnader. Kravet kan begränsas genom kommunala bestämmelser. Utanför områden med detaljplan eller områdesbestämmelser krävs ofta en anmälan till byggnadsnämnden i stället för rivningslov. Vid dessa rivningar ska byggnadsnämnden underrättas om när arbetena avses påbörjas genom en så kallad anmälan om rivningsåtgärd eller en ansökan om rivningslov. Rivning får inte starta förrän byggherren fått ett startbesked. Detta upphör att gälla efter två år från dagen för utfärdandet.
Vissa byggnader är undantagna från kravet på anmälan om rivningsåtgärd
Det kan handla om:
- komplementbyggnader, till exempel carport, förråd eller ett garage
- sådana ekonomibyggnader som ligger utanför detaljplanelagt område och som hör till jordbruk, skogsbruk eller därmed jämförlig näring
- byggnader och byggnadsverk som är avsedda för totalförsvaret och är menade att vara hemliga.
Anmälan om rivningsåtgärd krävs inte heller för rivning av delar av en byggnad eller utrivning i samband med ändring eller underhåll av en byggnad om ändringen inte innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar eller planlösning påverkas avsevärt. Däremot krävs kontrollplan vid rivning av del av byggnad.
Dokumentation som kan ingå i ansökan
Till anmälan/ansökan ska normalt en kontrollplan fogas. En situationsplan och ritningar kan också behövas. I dessa ska byggherren ange hur man ska ta om hand om byggprodukter som kan återanvändas samt ange vilket avfall som åtgärden kan ge upphov till och hur det avfallet ska tas om hand. Detta gäller även för den kontrollplan som ska upprättas för byggnadsåtgärder eller bygglov.
En eller flera kontrollansvariga som har utsetts av byggherren ska se till att kontrollplanen följs. Rivningsarbeten som kräver kontrollplan får inte påbörjas förrän byggnadsnämnden har utfärdat ett startbesked.
Syftet är att öka återvinningen och ett säkert omhändertagande av farligt avfall
Bestämmelserna i PBL (2010:900) om anmälnings- eller lovpliktiga bygg-, rivnings- och markåtgärder och kraven på kontrollplan reglerar bland annat hanteringen av avfall. Reglerna syftar framför allt till ökad återanvändning av byggmaterial, ökad återvinning av bygg- och rivningsavfall samt till ett säkert omhändertagande av farligt avfall.
Rapportering för avfallsmottagande anläggningar
Råd om lämpliga tillvägagångssätt för den sedan 2016 utökade rapporteringen för A- och B-tillståndspliktiga anläggningar.
CFC-haltigt byggisoleringsmaterial
Stöd vid identifiering, rivning, transport och destruktion samt om ansvar för hantering av CFC-haltigt material i samband med rivning.
Relaterad vägledning
Övrigt stöd
Andra myndigheter och aktörer kopplat till byggbranschen har tagit fram riktlinjer, stöd och forskning på området. Det handlar bland annat om att välja rätt byggprodukter för att undvika att farliga ämnen sprids och att främja ett hållbart och resurseffektivt byggande.