Tillsynsvägledning

Länsstyrelsen och kommunens tillsynsansvar över gränsöverskridande avfallstransporter

Granskad: ‎den ‎20‎ ‎november‎ ‎2023

På den här sidan finns information om hur tillsynsansvaret inom området gränsöverskridande avfallstransporter är fördelat på olika myndigheter.

I Sverige är det fem stycken länsstyrelser har tillsynsansvar för gränsöverskridande avfallstransporter. Övriga länsstyrelser samt kommuner har tillsynsansvar för hur avfall hanteras i olika verksamheter. 

Sidan vänder sig till

Sidan vänder sig till dig som arbetar med tillsyn inom avfallsområdet och/eller inom området gränsöverskridande avfallstransporter. 

Den viktigaste lagstiftningen om gränsöverskridande avfallstransporter är avfallstransportförordningen (1013/2006). Som EG-förordning gäller den direkt som lag i Sverige. Avfallstransportförordningen tar upp vilka regler som gäller vid transport av avfall över gränser. Beroende på vilket avfall som ska transporteras och till vilket land kan transporten antingen vara anmälningspliktig, informationspliktig eller förbjuden. Det är till exempel alltid förbjudet att transportera farligt avfall från Sverige till ett land som inte är medlem i EU, EFTA eller OECD.

Avfallsförordning (2020:614) 

Miljöbalkens bestämmelser är viktiga i detta sammanhang. Enligt andra och femtonde kapitel samt avfallsförordningen ska avfall hanteras på ett hälso- och miljöriktigt godtagbart sätt. Verksamhetsutövaren ska ha kunskap om verksamhetens miljöpåverkan och iaktta de försiktighetsmått som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenheter för människors hälsa eller miljön. Alla som bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd ska utnyttja möjligheterna till återanvändning och återvinning. Även dessa regler är tillämpbara vid tillsynen av gränsöverskridande avfallstransporter.

Miljöbalk (1998:808)

Fler regelverk

Länsstyrelsens tillsynsansvar

Enligt miljötillsynsförordningen (SFS 2011:13) är fem länsstyrelser ansvariga för tillsyn i fråga om EG-förordning 1013/2006 om transport av avfall (avfallstransportförordningen). Dessa utvalda länsstyrelser har ett regionalt ansvar för tillsynen över avfallstransportförordningen.

Övriga 16 länsstyrelser har tillsynsansvaret i fråga om avfall och farligt avfall i verksamheter som är tillståndspliktiga enligt miljöprövningsförordningen eller bilagan till förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (om tillsynen inte delegerats till kommunerna). Syftet med denna tillsyn är att säkerställa att avfall hanteras enligt gällande bestämmelser i miljöbalken och föreskrifter som meddelats med stöd av balken. Den kan därmed omfatta även tillsyn över gränsöverskridande avfallstransporter, eftersom det kan bli aktuellt att granska hur avfall hanteras i en verksamhet som för in eller från Sverige för ut avfall för behandling. För dessa länsstyrelsers tillsyn har det dock ingen betydelse var avfallet kommer ifrån eller var det ska transporteras för behandling. 

Kommunen har tillsynsansvaret i fråga om avfallshanteringen lokalt enligt 15 kapitlet miljöbalken. Det innebär att kommunen bedriver tillsyn på gränsöverskridande avfallstransporter utifrån miljöbalkens bestämmelser på samma vis som de 16 övriga länsstyrelserna. Kommunens tillsyn inbegriper även transporter av avfall, men utifrån gällande bestämmelser i miljöbalken och föreskrifter som meddelats med stöd av balken. 

Utöver länsstyrelserna och kommunerna har även Naturvårdsverket ett tillsynsansvar i fråga om avfallstransportförordningen. Detta är begränsat till de frågor verket är behörig myndighet för – det handlar då främst om tillsyn över transporter av svenskt avfall som stoppats utomlands. Inom ramen för detta tillsynsansvar har verket en skyldighet att åtalsanmäla överträdelser av avfallstransportförordningen vid misstanke om brott och att besluta om miljösanktionsavgift när det är aktuellt.  

De fem ansvariga länstyrelserna

Regionen omfattar länen

Norrbotten, Västerbotten

Regionen omfattar länen

Dalarna, Gävleborg, Jämtland, Västernorrland

Regionen omfattar länen

Gotland, Stockholm, Södermanland, Uppsala, Västmanland, Örebro, Östergötland

Regionen omfattar länen

Halland, Jönköping, Värmland, Västra Götaland

Regionen omfattar länen

Blekinge, Kalmar, Kronoberg, Skåne

Tillsyn över transporter

Tillsyn över transporter kan utföras i hamnar, på flygplatser och vid gränsövergångar. Kontroller kan även ske av transporter på inrikesvägar eller tåg innan de når en hamn eller gränsövergång.

Länsstyrelsens tillsynsansvar i fråga om transporter

Länsstyrelsernas tillsynsansvar regleras främst av 2 kapitlet 28 a § miljö-tillsynsförordningen. Där framgår att tillsynen har koncentrerats till fem länsstyrelser som har ett regionalt tillsynsansvar. Naturvårdsverket bedömer att 28 a § ska tolkas så att tillsynen omfattar även den hantering av avfallet som sker innan själva transporten påbörjats. Det innebär att det även är möjligt att utöva tillsyn över exempelvis en verksamhet där det pågår packning och lastning av avfall i en container eller lastbil - om det finns tecken på att containern eller fordonet kommer att transporteras ut ur Sverige. En fraktbeställning eller tulldeklaration kan tyda på att det rör sig om en gränsöverskridande transport. Länsstyrelsen ska besluta om miljösanktionsavgift vid konstaterade överträdelser av avfallstransportförordningen som är belagda med sådan avgift. Länsstyrelsen har också en skyldighet att åtalsanmäla överträdelser av avfallstransportförordningen om det finns misstanke om brott. Övriga 16 länsstyrelser har ingen tillsyn över den fysiska transporten av avfall, varken nationella eller gränsöverskridande.

Kommunens tillsynsansvar i fråga om transporter

26 kapitlet 3 § miljöbalken anger att kommunerna utövar tillsynen över avfallshanteringen inom kommunen enligt 15 kapitlet. Att hantera avfall innebär enligt definition i 15 kapitlet 5 § miljöbalken att samla in, transportera, återvinna, bortskaffa eller ta annan fysisk befattning med avfall. Att vidta åtgärder som inte omfattar fysisk befattning med avfall men som syftar till att avfall samlas in, transporteras, återvinns, bortskaffas eller byter ägare eller innehavare omfattas också av definitionen.

Den som innehar avfall ska enligt 15 kapitlet 11 § även se till att det hanteras på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt. Miljöbalkens hänsynsregler ska också följas. Detta innebär att även kommunerna har ett visst ansvar för tillsynen av gränsöverskridande avfallstransporter, i de fall avfall ska föras ut från eller har förts in till Sverige och i samband med detta hanteras inom kommunen. Kommunernas tillsyn utgår dock inte från avfallstransportförordningen, utan från bestämmelser i miljöbalken och föreskrifter meddelade med stöd av miljöbalken. Kommunen kan anmäla överträdelser av avfallstransportförordningen till åklagare om det finns misstanke om brott. När det gäller överträdelser av bestämmelser om hantering av avfall som kommunen har tillsyn över har kommunen en skyldighet dels att åtalsanmäla när det finns misstanke om brott, dels att besluta om miljösanktionsavgift i de fall det är aktuellt. 

Tillsyn på anläggningar och verksamheter

Det är även viktigt att kontrollera anläggningar och verksamheter som hanterar avfall, det vill säga uppströms gränser och hamnar, eftersom avfallstransporter mellan länder blir allt vanligare. Det är exempelvis bilskrotar, behandlare av elektronikavfall, skrothandlare, förbränningsanläggningar men även avfallsmäklare/-handlare. Hur regleras då detta ansvar mellan länsstyrelser och kommuner? Naturvårdsverket gör följande tolkning:

De fem regionsansvariga länsstyrelsernas tillsynsansvar

Fem utvalda länsstyrelser ansvarar som tidigare beskrivits för tillsynen i fråga om avfallstransportförordningen inom sina regioner. Ansvaret gäller för tillståndspliktiga verksamheter såväl som för anmälningspliktiga verksamheter och u-objekt som kommunen normalt har tillsyn över. Detta eftersom de fem utvalda länsstyrelserna ansvarar för tillsynen över avfallstransportförordningen om det finns tecken på att avfall har eller ska transporteras in eller ut ur Sverige. Länsstyrelsen ska anmäla till åklagare och besluta om miljösanktionsavgift när den konstaterar överträdelser av avfallstransportförordningen.

Kommunernas och övriga 16 länsstyrelsers tillsynsansvar

Länsstyrelserna ansvarar enligt 2 kap. 30 § miljötillsynsförordningen för tillsynen över avfall och farligt avfall i verksamheter som är tillståndspliktiga enligt miljöprövningsförordningen eller bilagan till förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (om detta inte delegerats till kommunerna). Kommunerna har ansvar för tillsynen av avfallshanteringen vid samtliga verksamheter och anläggningar inom kommunen.

För verksamheter som kräver tillstånd enligt miljöprövningsförordningen eller förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd finns således ett parallellt ansvar. Detta regleras i 26 kapitlet 3 § miljöbalken och 2 kap. 31 § miljötillsynsförordningen. Här föreligger alltså i vissa situationer ett dubbelt tillsynsansvar. Länsstyrelse och kommun får då komma överens om hur tillsynansvaret ska fördelas. Såväl kommunen som länsstyrelsen kan i sin tillsyn kontrollera exempelvis hur avfallet hanteras, hur det transporteras iväg och till vilken mottagningsanläggning det skickas. 

Som tillsynsmyndighet har länsstyrelsen och kommunen möjlighet att kräva in den information som behövs för att kontrollera att även avfallstransportförordningen efterlevs. De har dock inte rätt att direkt kontrollera efterlevnaden av bestämmelserna i avfallstransportförordningen. Det gäller till exempel efterlevnaden av kravet på bevarande av dokumentation och information i artikel 20 i avfallstransportförordningen.

Vid eventuella krav på rättelse från kommunens sida kan kommunen inte hänvisa till avfallstransportförordningen utan måste hänvisa till miljöbalkens regler, exempelvis hänsynsreglerna i kapitlet 2 miljöbalken samt 15 kapitlet. I de fall kommunen eller länsstyrelsen uppmärksammar brister i fråga om efterlevnaden av avfallstransportförordningen som kan föranleda tillsynsåtgärder, ska den myndighet som har tillsynsansvaret underrättas om detta - normalt den länsstyrelse som har tillsynsansvaret för det aktuella området.

Om kommunen eller länsstyrelsen upptäcker en överträdelse av avfallstransportförordningen har den möjlighet att informera åklagare om överträdelsen, men har inte rätt att besluta om miljösanktionsavgift för överträdelser. Frågan om miljösanktionsavgift ska överlämnas till den för regionen ansvariga länsstyrelsen för beslut. 

Samverkan och samordning av tillsyn

Eftersom kommunernas och länsstyrelserna tillsynsansvar i viss mån kan överlappa varandra är det viktigt att se till att samordna och fördela tillsynen på ett lämpligt och ändamålsenligt sätt. För att förebygga brott mot miljöbalken och för att effektivt hantera sådana brott ska länsstyrelsen verka för samarbete mellan Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten och de myndigheter som svara för tillsyn enligt miljöbalken, i dessa fall främst kommuner och länsstyrelser. De fem länsstyrelsen som har tilldelats tillsynsansvaret över avfallstransportförordningen ska i sin tillsyn samverka med andra berörda länsstyrelser, Kustbevakningen, Polismyndigeten och Tullverket. 

Polishjälp

Regler om polishjälp finns i 28 kapitlet miljöbalken.

Exempel på regleringen av tillsynen på gränsöverskridande avfallstransporter

Nedan ges ett par exempel på hur tillsynen regleras. 

Exempel 1

Kommunen kontrollerar en avfallstransport med farligt avfall på väg till Afrika. Transporten innebär en överträdelse av artikel 36 i avfallstransportförordningen om förbud mot export av farligt avfall till länder som inte är medlemmar i EU eller OECD. Kommunen vill ingripa och beslutar att avfallet ska omhändertas på en godkänd anläggning i Sverige och att dokumentation gällande omhändertagandet ska lämnas in till kommunen. I ett sådant beslut har kommunen inte möjlighet att hänvisa till avfallstransportförordningens bestämmelser eftersom kommunen inte har tillsynsansvar i fråga om denna. Kommunen har enbart möjlighet att använda sig av miljöbalkens bestämmelser i exempelvis kapitel 2 och 15 miljöbalken eller andra bestämmelser meddelade med stöd av miljöbalken. Om kommunen inte bedömer att den kan vidta åtgärder med stöd av miljöbalken måste man ta kontakt med den länsstyrelse som har möjlighet att fatta beslut om skyddsåtgärder med hänvisning till avfallstransportförordningen.

Exempel 2

Länsstyrelsen i Stockholm, som är regionansvarig tillsynsmyndighet i fråga om gränsöverskridande avfallstransporter, konstaterar att en exportör inte bevarat dokumentation enligt artikel 20 i avfallstransportförordningen. För denna överträdelse finns en bestämmelse om miljösanktionsavgift på 5 000 kronor. Länsstyrelsen beslutar därför att ta ut en miljösanktionsavgift för överträdelsen. Kommunen har inte möjlighet att besluta om miljösanktionsavgift då de inte är tillsynsmyndighet i fråga om avfallstransportförordningen.