Stöd och information

Rapportera till avfallsregistret

Farligt avfall i tunnor

Rapportera som insamlare eller transportör

Granskad: ‎den ‎30‎ ‎augusti‎ ‎2023

Samlad information om antecknings- och rapporteringsskyldighet för dig som samlar in eller transporterar farligt avfall.

I stödet sammanfattar vi de skyldigheter som gäller för den som ska anteckna och rapportera som insamlare eller transportör.

Sidan vänder sig till

Dig som samlar in eller transporterar farligt avfall och vill veta mer om hur du ska anteckna och rapportera.

Bestämmelser om antecknings- och rapporteringsskyldighet finns i avfallsförordningens sjätte kapitel.

Uppgifter som ska antecknas och rapporteras framgår av 6 kap 2 § (transportör) eller 3 § (insamlare) i avfallsförordningen. I Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2020:5) preciseras ytterligare vilka uppgifter som ska antecknas och rapporteras.

Den som antecknat som insamlare ska enligt 6 kap 6 § spara anteckningen i 3 år. Den som antecknat som transportör ska spara sin anteckning i 1 år.

Enligt 6 kap 11 § ska den som är anteckningsskyldig även lämna sina uppgifter elektroniskt till avfallsregistret. Rapporten ska lämnas senast två arbetsdagar efter det datum då anteckningen ska vara förd.

Den 1 januari 2022 trädde en miljösanktionsavgift i kraft för den som rapporterar för sent. Bestämmelsen följer av 11 kap 8 b § förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter.

Begreppet samla in avfall definieras i 15 kap 7 § Miljöbalken.

Avfallsförordning (2020:614) Svensk författningssamling 2020:2020:614 t.o.m. SFS 2021:1008 - Riksdagen

Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2020:5)

Förordning om miljösanktionsavgifter (2012:259)

Miljöbalk (1998:808) Svensk författningssamling 1998:1998:808 t.o.m. SFS 2021:1018 (riksdagen.se)

Sammanfattning

Den som yrkesmässigt samlar in eller transporterar ett farligt avfall omfattas av antecknings- och rapporteringsskyldighet.

Kortfattat ska din verksamhet:

  1. Anteckna och spara uppgifter om det farliga avfall som samlas in eller transporteras. När du i egenskap av insamlare tar emot ett farligt avfall ska en anteckning föras senast två arbetsdagar från det datum då avfallet togs emot. När du i egenskap av transportör transporterar ett farligt avfall eller i egenskap av insamlare transporterar bort ett farligt avfall från den plats där det lagrats eller sorterats ska anteckningen föras innan transporten påbörjas.
  2. Rapportera uppgifterna till avfallsregistret. Din verksamhet har två arbetsdagar på sig att rapportera från det datum då anteckningen ska vara förd.

Om din verksamhet redan antecknar och rapporterar en viss transport i egenskap av avfallsproducent eller insamlare behöver du inte samtidigt anteckna och rapportera samma transport i egenskap av transportör.

Du ska anteckna och rapportera som insamlare enligt 6 kap 3 § i avfallsförordningen när din verksamhet hämtar eller tar emot ett farligt avfall från en annan verksamhet i syfte att lagra eller sortera detta på annan plats än där det uppstod – såvida din verksamhet inte hämtar eller tar emot avfallet för att behandla det.

Om din verksamhet transporterar ett farligt avfall direkt från lämnaren (till exempel en avfallsproducent) direkt till en annan insamlare eller behandlare ska du däremot anteckna och rapportera som transportör enligt 6 kap 2 §. Även transporter inom en verksamhet ska antecknas och rapporteras som transportör.

Om din verksamhet redan antecknar och rapporterar en viss transport i egenskap av avfallsproducent eller insamlare behöver du inte samtidigt anteckna och rapportera samma transport i egenskap av transportör.

Anteckningsskyldighet

Anteckningsskyldigheten för insamlare är uppdelad i två separata skyldigheter. En anteckning ska dels föras när insamlaren tar emot ett farligt avfall, dels när insamlaren transporterar bort ett farligt avfall från den plats där insamlaren lagrat eller sorterat avfallet.

 

Du ska anteckna som insamlare enligt 6 kap 3 § punkt 1 i avfallsförordningen senast två arbetsdagar från det datum då du tagit emot ett farligt avfall från en annan verksamhet eller ett hushåll. Det gäller oavsett om din verksamhet hämtat avfallet hos lämnaren eller om lämnaren själv transporterade avfallet till den plats där avfallet tas emot för att lagras eller sorteras. Om din verksamhet under samma transport hämtar avfall från flera platser eller verksamheter ska en anteckning föras för varje enskild hämtning.

En anteckning som insamlare ska även föras enligt 6 kap 3 § punkt 2 i avfallsförordningen när avfallet transporteras bort från den plats där din verksamhet lagrar eller sorterar avfall. En sådan anteckning ska föras innan transport påbörjas.

En anteckning som förts i egenskap av insamlare ska sparas i 3 år och på begäran kunna visas upp för en tillsynsmyndighet eller föregående avfallsinnehavare.

Du ska anteckna som transportör enligt 6 kap 2 § i avfallsförordningen när du genomför en transport mellan två platser inom samma verksamhet, till en plats där en ny transportör tar över avfallet för fortsatt transport, eller när du transporterar avfall från en verksamhet (till exempel en avfallsproducent) direkt till en annan insamlare eller behandlare. Anteckningen ska föras innan transporten påbörjas.

Anteckningen ska sparas i 1 år och på begäran kunna visas upp för en tillsynsmyndighet eller föregående avfallsinnehavare.

En transport som redan antecknas av någon i egenskap av avfallsproducent eller insamlare ska inte dessutom antecknas eller rapporteras av samma verksamhetsutövare i egenskap av transportör. I det fall då en verksamhet ger upphov till farligt avfall på annan plats än där verksamheten normalt bedrivs, bör verksamheten anteckna transporten från den plats där avfallet uppstod till den plats där det ska lagras i egenskap av transportör. Anteckningen som avfallsproducent förs då först när avfallet transporteras bort från den plats där det tillfälligt ska lagras, till exempel i samband med att en insamlare hämtar avfallet.

För mer information om avfallsproducentens antecknings- och rapporteringsskyldighet, se särskilt stöd om att rapportera som avfallsproducent.

Rapportera som avfallsproducent

Rapporteringsskyldighet

När du som verksamhetsutövare har fört en anteckning ska du även rapportera uppgifterna i anteckningen till Naturvårdsverkets avfallsregister. Uppgifterna ska rapporteras senast två arbetsdagar från det datum då anteckningen ska vara förd. När uppgifterna senast ska ha rapporterats beror alltså på om du fört anteckningen i egenskap av transportör eller insamlare.

Din verksamhet kan rapportera till avfallsregistret genom Naturvårdsverkets e-tjänst eller med en så kallad API-lösning. Läs mer om de båda alternativen under rubriken Hur du lämnar uppgifter till avfallsregistret.

Rapporteringsskyldigheten följer av 6 kap 11 § avfallsförordningen. I Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2020:5) finns ytterligare bestämmelser om anteckningsskyldigheten och rapporteringen till avfallsregistret.

Vilka uppgifter ska antecknas och rapporteras?

Vilka uppgifter som ska antecknas och rapporteras skiljer sig åt beroende på om din verksamhet rapporterar i egenskap av transportör eller som insamlare. Som transportör antecknar och rapporterar du enligt 6 kap 2 § i avfallsförordningen. En anteckning ska föras och rapporteras enligt 6 kap 3 § punkt 1 i avfallsförordningen när du som insamlare tar emot ett farligt avfall, och en separat anteckning ska föras och rapporteras enligt 6 kap 3 § punkt 2 när du som insamlare transporterar bort ett farligt avfall från den plats där det lagrats.

Insamlare - mottagning

Som insamlare ska du senast två arbetsdagar efter att du tagit emot ett farligt avfall anteckna följande uppgifter:

Uppgift Format
Avfallstyp 6-siffrig kod enligt Bilaga 3 till avfallsförordningen (2020:614)
Avfallets vikt Kilogram
Vem som senast hanterade avfallet på annat sätt än genom att transportera eller lasta om det Person- eller organisationsnummer, eller kommunkod om uppgiften avser avfall som lämnats direkt av hushåll
På vilken plats avfallet senast hanterades på annat sätt än genom att transportera eller lasta om det Adress eller geografisk punkt
Datum då avfallet togs emot Dag, månad och år
Transportsätt Vägtransport, järnvägstransport, sjötransport, flygtransport, inlandssjöfart, eller rörledning
Plats där avfallet ska hanteras på annat sätt än genom att transporteras eller lastas om Adress eller geografisk punkt

Uppgifterna i tabellen ska även rapporteras till avfallsregistret. När du lämnar en rapport ska du även lämna uppgifter om namnet på din verksamhet, organisationsnummer och kontaktuppgifter. Om rapporten sker via ombud, ska även ombudets namn, organisationsnummer och kontaktuppgifter anges.

Insamlare – borttransport 

När du som insamlare transporterar bort ett farligt avfall från den plats där det lagrats eller sorterats ska du innan transporten påbörjas anteckna följande uppgifter:

Uppgift Format
Avfallstyp 6-siffrig kod enligt Bilaga 3 till avfallsförordningen (2020:614)
Avfallets vikt Kilogram
Datum då avfallet togs emot Dag, månad och år
Transportsätt Vägtransport, järnvägstransport, sjötransport, flygtransport, inlandssjöfart, eller rörledning
Vem som ska transportera avfallet Person- eller organisationsnummer
Mottagare som ska hantera avfallet på annat sätt än genom att transportera eller lasta om det Person- eller organisationsnummer
Plats där avfallet ska hanteras på annat sätt än genom att mottagaren transporterar eller lastar om det Adress eller geografisk punkt

Transportör

Du som för en anteckning i egenskap av transportör ska innan transporten påbörjas anteckna följande uppgifter:

Uppgift Format
Avfallstyp 6-siffrig kod enligt Bilaga 3 till avfallsförordningen (2020:614)
Avfallets vikt Kilogram
Från vem avfallet ska transporteras Person- eller organisationsnummer eller kommunkod om uppgiften avser ett hushåll
Från vilken plats avfallet ska transporteras Adress eller koordinat
Till vem avfallet ska transporteras Person- eller organisationsnummer
Till vilken plats avfallet ska transporteras Adress eller geografisk punkt
Datum då transporten påbörjas Dag, månad och år
Transportsätt Vägtransport, järnvägstransport, sjötransport, flygtransport, inlandssjöfart, eller rörledning

Avfallstyp ska antecknas och rapporteras med en av de 6-siffriga koder som listas i bilaga 3 till avfallsförordningen (2020:614). Endast avfall som omfattas av en kod för farligt avfall (markerad med en asterisk i bilagan) ska rapporteras. För att välja rätt kod behöver din verksamhet först ha klassificerat sitt avfall.

Som avfallsinnehavare är din verksamhet skyldig att känna till eller ta reda på egenskaper och ursprung för det avfall som hanteras. I detta ansvar ingår att klassificera avfallet så att både din verksamhet och nästa avfallsinnehavare har den kunskap som krävs för att hantera avfallet på ett sätt som inte innebär risk för människors hälsa eller miljön. Ofta bör sådan kunskap kunna inhämtas från tidigare innehavare av avfallet, till exempel den verksamhet som gett upphov till avfallet.

Stöd för hur din verksamhet klassificerar och kodar sitt avfall finns på Naturvårdsverkets webbsida. Europeiska kommissionen har även publicerat en fördjupad teknisk vägledning om klassificering av avfall.

Klassificering och kodning (naturvardsverket.se)

Kommissionens tillkännagivande om teknisk vägledning om klassificering av avfall (europa.eu)

Vikt ska alltid antecknas och rapporteras i kilogram. Om din verksamhet saknar möjlighet att väga sitt farliga avfall eller på annat sätt inhämta en uppgift om korrekt vikt, så kan det ofta gå bra att istället uppskatta vikten.

Tänk på att om du rapporterat en vikt som vid senare vägning visar sig vara felaktig, ska en rättning göras i avfallsregistret. För att kunna rätta en felaktig uppgift om vikt behöver du ha sparat det avfalls-ID som erhålls när du lämnat en rapport.

Vid transport till eller från utlandet kan en avsändare eller mottagare anges med verksamhetens nationella eller europeiska skatteregistreringsnummer. En plats som avser en adress utanför Sverige behöver endast anges med land.

I e-tjänsten rapporterar du en transport till eller från utlandet genom att på första sidan markera alternativet Ja på frågan Slutar transporten på en plats utanför Sveriges gränser? eller Startar transporten på en plats utanför Sveriges gränser?

En gränsöverskridande transport av farligt avfall från Sverige behöver som regel anmälas till Naturvårdsverket och godkännas innan den påbörjas. Läs mer om regler kring gränsöverskridande avfallstransporter på Naturvårdsverkets webbsida.

Gränsöverskridande avfallstransporter (naturvardsverket.se)

Så rapporterar du till avfallsregistret

Som avfallsproducent kan du rapportera till avfallsregistret antingen via Naturvårdsverkets e-tjänst för avfallsproducenter eller genom att lämna uppgifterna via en API-lösning. Naturvårdsverkets e-tjänst kräver endast tillgång till e-legitimation och är det alternativ som passar bäst för de verksamheter som inte behöver rapportera ofta.

Observera att din verksamhet inte har egen tillgång till de uppgifter som lämnats till och sparas i avfallsregistret. Om uppgifterna behövs för framtida sammanställningar behöver alltså verksamheten även spara uppgifterna i ett eget IT-system.

Det går även bra att lämna sina uppgifter via ett ombud. Nedan kan du läsa mer om de alternativ som finns för att rapportera dina uppgifter.

Naturvårdsverkets e-tjänst för rapportering av farligt avfall till avfallsregistret går att nå via Naturvårdsverkets webbsida. Vilken ingång till e-tjänsten som du ska använda beror på i vilken roll du antecknat och rapporterar. När din verksamhet ska rapportera i egenskap av transportör använder du ingången Transportör. När du som insamlare ska rapportera att du tagit emot ett farligt avfall använder du e-tjänsten Insamlare – mottagning. När du som insamlare ska rapportera att du transporterat bort ett farligt avfall från den plats där det lagrats, ska du använda e-tjänsten Insamlare – borttransport.

Innan du rapporterar dina uppgifter behöver du som uppgiftslämnare legitimera dig via din personliga e-legitimation, till exempel BankID eller Freja eID. Det finns däremot inga krav på registrering för att kunna använda e-tjänsten.

Ingång till e-tjänsten

När e-tjänstens formulär fyllts i och skickats är rapporteringen genomförd. Du kan spara ner en sammanfattning av de uppgifter som skickats i en pdf. Om rapporten skickas senast det datum då anteckningen ska vara förd, går det bra att även spara sammanfattningen som verksamhetens anteckning.

Sammanfattningen innehåller även ett tilldelat avfalls-ID för varje avfall som rapporterats. Avfalls-ID behövs om din verksamhet vid ett senare tillfälle behöver rätta en felaktig uppgift i rapporten. Det är därför viktigt att du alltid sparar ditt avfalls-ID.

Ytterligare information om hur du använder e-tjänsten finns på Naturvårdsverkets webbsida om avfallsregistret under rubriken Instruktioner och stöd till e-tjänsterna.

Rapportera till avfallsregistret (naturvardsverket.se)

Om din verksamhet behöver rapportera ofta eller önskar ta fram en lösning som är bättre anpassad till den enskilda verksamhetens förutsättningar och IT-system kan det vara en bra idé att rapportera via API. Naturvårdsverkets API-lösning innebär att ett befintligt IT-system kan anpassas för att lämna uppgifterna på det sätt som passar verksamheten bäst. En förutsättning är förstås att verksamheten har tillgång till den IT-kompetens som krävs för att utveckla en anpassad lösning.

För att nyttja Naturvårdsverkets API-lösning krävs att verksamheten införskaffar ett klientcertifikat samt tecknar ett avtal med Naturvårdsverket. Verksamheten får därefter tillgång till testmiljö samt den API-nyckel som krävs för fortsatt utveckling. Naturvårdsverket tar inte ut några avgifter för avtal eller tillhandahållande av testmiljö. Däremot får er verksamhet själva stå för kostnader som kan uppstå i form av till exempel klientcertfikat och utveckling.

Teknisk dokumentation, kodtabeller och ytterligare vägledning kring hur ni som verksamhet kan komma igång med att utveckla en API-lösning finns på Naturvårdsverkets webbsida.

Rapportera till avfallsregistret via API (naturvardsverket.se)

Flera leverantörer av IT-system erbjuder färdiga API-lösningar som tillåter användaren att lämna uppgifter direkt till Naturvårdsverkets avfallsregister. Din verksamhet behöver då endast teckna ett avtal med Naturvårdsverket för att få tillgång till en API-nyckel. Avtalet är helt kostnadsfritt.

Ni har som rapporteringsskyldig verksamhet rätt att lämna era uppgifter till avfallsregistret via ett ombud. Ett ombud ska vara en utsedd fysisk person som enligt fullmakt agerar som ombud. Detta gäller även i de fall verksamhetsutövaren har anlitat en juridisk person att vara ombud. Tillsynsmyndigheten kan vid behov be ombudet att styrka sin behörighet med fullmakt. Förhållandet mellan fullmaktsgivare och ombud regleras avtalsrättsligt.

Tänk på att det är ni som verksamhetsutövare som är skyldig att tillse att de uppgifter som lämnas till registret är korrekta och att uppgifterna lämnas i tid. Detta gäller även om ni tar hjälp av ett ombud.

Att tänka på när din verksamhet rapporterar som ombud till någon annan

Det är vanligt att transportören eller insamlaren erbjuder sig att rapportera som ombud åt de verksamheter som de hämtar farligt avfall från. Det är då viktigt att tänka på att den rapport som din verksamhet lämnar i egenskap av ombud ska motsvara de uppgifter som hade lämnats om verksamheten valt att lämna rapporten utan ombud. Rapporter från flera lämnare får alltså inte slås ihop till en rapport utan en fullständig rapport ska lämnas från respektive anteckningsskyldig verksamhet.

Tänk även på att det fortfarande är den som har skyldigheten att anteckna och rapportera enligt bestämmelserna i avfallsförordningen som bär ansvaret för att kraven uppfylls. Eventuella tillsynsåtgärder kommer att riktas mot den som bär ansvaret enligt bestämmelserna i fråga. Det är också viktigt att komma ihåg att de anteckningar som ska rapporteras till avfallsregistret ska finnas hos den verksamhet som är anteckningsskyldig och sparas där i minst tre år (1 år om verksamheten är en transportör). Anteckningen bör dock kunna sparas i ett IT-system som tillhandahålls av ombudet under förutsättning att den anteckningsskyldiga verksamheten har egen tillgång till systemet och därmed kan anses uppfylla kravet på att vid begäran från tillsynsmyndighet eller en föregående avfallsinnehavare kunna uppvisa sin anteckning.

Det kan även vara bra att tänka på att en verksamhetsutövare inte har egen tillgång till de uppgifter som rapporterats till avfallsregistret. Om den anteckningsskyldiga verksamheten önskar tillgång till information om till exempel vilka uppgifter som rapporterats, när uppgifterna rapporterades eller avfalls-ID behöver alltså ombudet ansvara för att tillse att uppgifterna finns sparade och kan lämnas. 

Vad som kan förväntas av ett ombud regleras inte i avfallsförordningen utan avtalsrättsligt. Det ställs alltså inga krav på att fullmakten ska vara utformad på ett visst sätt. Avtalet, eller fullmakten, reglerar förhållandet mellan fullmaktsgivaren och fullmaktstagaren, och det är alltid den enskilde verksamhetsutövaren som bär ansvaret för att kraven i förordningen uppfylls.

De båda verksamheter som tecknar ett ombudsavtal avgör själva hur förhållandet mellan ombud och kund ska regleras, hur själva fullmakten ska utformas och hur det på lämpligast sätt ska framgå vilken enskild person som har rätt agera ombud.

Uppgifterna som rapporteras in i Avfallsregistret kan hämtas ut av tillsynsmyndigheterna och det är även tillsynsmyndigheterna som vid behov kan vilja se fullmakten, det vill säga kontrollera behörigheten.

En felaktig uppgift som rapporterats till avfallsregistret ska så snart som möjligt rättas. En rättning kan till exempel behöva göras om den vikt som rapporterats för ett avfall senare visar sig vara felaktig.

I e-tjänsten genomför du en rättning genom att påbörja en ny rapport. På e-tjänstens första sida markerar du att du vill göra en rättning. På följande sida ges då möjlighet att ange det avfalls-ID som motsvarar den rapport som ska rättas. för den uppgift som ska rättas. Notera att hela rapporten behöver fyllas i och lämnas in på nytt.

Naturvårdsverket ska ge Kemikalieinspektionen och de myndigheter som bedriver tillsyn av farligt avfall eller farligt gods tillgång till uppgifter som rapporterats till avfallsregistret. Naturvårdsverket har därför tagit fram en API-lösning som möjliggör för dessa myndigheter att själva hämta de uppgifter ur registret som de behöver för sin tillsyn.

Den verksamhet som rapporterar till avfallsregistret har däremot inte egen tillgång till de uppgifter som lämnats. Om uppgifterna ska användas i den egna verksamheten, till exempel som anteckning, behöver de alltså sparas ner lokalt.

Sekretess

Anteckningar som lämnas till avfallsregistret är allmän handling, som på begäran av en verksamhet eller privatperson ska lämnas ut av Naturvårdsverket. Det gäller dock inte uppgifter som omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Uppgifterna i avfallsregistret kan omfattas av sekretess enligt 31 kap. 11 a § (skydd för enskilds intressen) och 18 kap. 18 a § (förhindra brottslig användning) i offentlighet- och sekretesslagen.

Avfallsförordningen innehåller i 6 kap 13 – 16 §§ flera undantag från skyldigheten att rapportera till avfallsregistret. Uppgifter som säkerhetsskyddsklassats med stöd av säkerhetsskyddslagen (2018:585) eller uppgifter som vid ett röjande kan medföra skada för totalförsvaret ska inte rapporteras. I praktiken innebär bestämmelserna att en rapport inte får lämnas till avfallsregistret om den innehåller någon uppgift som kan anses omfattas av undantagen. Observera att uppgifterna ändå ska antecknas och sparas i verksamheten i 3 år.

Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Fortifikationsverket och Försvarets radioanstalt ska inte rapportera sina uppgifter till avfallsregistret. Uppgifterna ska istället lämnas till Försvarsinspektören.

Uppgifter som berör vissa organisationsnummer blockeras automatiskt från att rapporteras till avfallsregistret. En sådan rapport ska alltid hanteras som om den innehåller säkerhetsskyddsklassade uppgifter.

När du transporterar eller samlar in farligt avfall från hushåll

När din verksamhet transporterar eller samlar in farligt avfall som kommer direkt från hushåll ska uppgift om vem som senast hanterade avfallet (på annat sätt än att transportera eller lasta om det) och på vilken plats det hanterades anges med kommunkod.

I e-tjänsten rapporterar din verksamhet per kommunkod genom att på första sidan markera alternativet Ja på frågan Avser din rapportering farligt avfall som kommer direkt från hushåll?

Transport från plats där föregående avfallsinnehavare är okänd

Vid borttransport av farligt avfall från till exempel en olycksplats, nedskräpad plats eller liknande, är det ofta okänt vem som gett upphov till avfallet eller senast hanterade det. Föregående avfallsinnehavare får då anges med okänd. Plats anges med adress eller koordinat för den plats från vilken avfallet transporteras. 

Din verksamhet kan i e-tjänsten ange att en tidigare avfallsinnehavare är okänd genom att på första sidan markera alternativet Ja på frågan Avser din rapportering farligt avfall som kommer från en okänd aktör (tex. dumpning)?

Transport av farligt avfall från ett gemensamt avfallsutrymme

En fastighetsägare tillhandahåller ofta, för de hyresgäster som bedriver sin verksamhet på fastigheten, ett gemensamt avfallsutrymme varifrån avfallet hämtas av en anlitad insamlare eller transportör. Enligt Naturvårdsverkets bedömning ska fastighetsägaren normalt inte ses som insamlare i dessa situationer och fastighetsägaren är inte heller avfallsproducent i fråga om det avfall som lämnas till ett sådan utrymme. Istället bör det kunna ses som att avfallet, genom att lämnas till avfallsutrymmet, lämnas över till den som ska samla in eller transportera bort avfallet. 

Den transportör eller insamlare som anlitas att hämta farligt avfall från ett gemensamt avfallsutrymme är enligt 6 kap 3 § punkt 1 i avfallsförordningen skyldig att anteckna och rapportera mängd och typ av farligt avfall som hämtas från respektive avfallsproducent som lämnat avfall till det gemensamma avfallsutrymmet. Ibland är det i det enskilda fallet inte möjligt för transportören eller insamlaren att särskilja vilket avfall som kommer från en viss verksamhet eller på annat sätt inhämta dessa uppgifter. För att på ett lämpligt sätt kunna fullgöra anteckningsskyldigheten enligt 6 kap. 2 och 3 §§ bör det då i vissa situationer vara tillräckligt om en insamlare eller transportör anger:

  • fastighetsägaren som den som avfallet transporteras ifrån eller som den som senast hanterade avfallet (6 kap. 2 § 1 och 6 kap. 3 § 1 a), 
  • fastighetsägarens eller fastighetens adress som den plats som avfallet transporteras ifrån och som den plats där avfallet senast hanterades (6 kap. 2 § 1 och 6 kap. 3 § 1 a),
  • datum för upphämtning av avfallet som datum för när avfallet tas emot av insamlaren (6 kap 3 § 1 b), och 
  • den samlade typ och mängd avfall som hämtas upp från avfallsutrymmet.  

En bedömning om ovan uppgifter är tillräckliga bör alltid utgå från i vilken mån det är möjligt för transportören eller insamlaren att i det enskilda fallet inhämta de uppgifter som krävs för att fullfölja sin antecknings- och rapporteringsskyldighet, samt vilken typ av och i vilken omfattning farligt avfall hanteras i det gemensamma avfallsutrymmet. Det är till exempel rimligare att anse att den transportör eller insamlare som hämtar avfall från industriell verksamhet som producerar stora mängder farligt avfall eller avfall som ställer högre krav på säker hantering och spårbarhet, kan redogöra för vilka mängder som hämtas från respektive avfallsproducent, än att den transportör eller insamlare som hämtar farligt avfall från en galleria, där ett större antal mindre verksamheter lämnar ifrån sig mindre mängder farligt avfall, till exempel i form av enstaka lysrör eller batterier, ska kunna anses ha möjlighet att inhämta uppgifter på samma detaljnivå. Hänsyn bör även tas till avfallsproducentens eller fastighetsägarens faktiska möjlighet att förmedla korrekta uppgifter om avfallets ursprung och mängd till berörd transportör eller insamlare. I vissa situationer kan det dessutom vara rimligt att fastighetsägaren eller den som tillhandahåller ett gemensamt avfallsutrymme anordnar särskilda lagringsutrymmen för det avfall som lämnas från vissa verksamheter.

Vid osäkerhet om hur bestämmelserna om antecknings- och rapporteringsskyldighet bör tolkas i det enskilda fallet är det därför viktigt att stämma av med sin tillsynsmyndighet.

I det fall fastighetsägaren själv transporterar bort det avfall som lämnats i det gemensamma avfallsutrymmet blir fastighetsägaren att se som transportör och ska anteckna och rapportera uppgifter om transporten enligt 6 kap. 2 och 11 §§ avfallsförordningen. Fastighetsägaren kan i dessa fall också behöva ansöka om tillstånd för transport av avfall enligt 5 kap. 1 § avfallsförordningen. Beroende på i vilken omfattning fastighetsägaren sorterar eller på annat sätt tar befattning med avfallet kan det också bli att betrakta som insamling av avfall.  

Observera att en avfallsproducent alltid är skyldig att i enlighet med 6 kap. 1 och 11 §§ avfallsförordningen anteckna och rapportera det farliga avfall som verksamheten lämnar till det gemensamma avfallsutrymmet för borttransport. Uppgift ska då lämnas om bland annat datum när avfallet hämtas, vem som transporterar bort avfallet och till vem det ska transporteras. Om en transportör eller insamlare agerar ombud för en eller flera avfallsproducenter ska alltså en separat rapport lämnas för varje enskild avfallsproducent.

Tillsyn och miljösanktionsavgift

Det är din tillsynsmyndighet som kan kontrollera hur ni som antecknings- och rapporteringsskyldig verksamhet lever upp till de skyldigheter som följer av 6 kap avfallsförordningen (2020:614). Din verksamhet bör vända sig till er tillsynsmyndighet vid frågor om hur bestämmelserna ska tolkas i det enskilda fallet.

Som anteckningsskyldig verksamhet ska du på begäran från din tillsynsmyndighet kunna visa upp en förd anteckning. Tillsynsmyndigheten har däremot egen tillgång till de uppgifter som rapporterats till avfallsregistret, eller kan begära att få ta del av dessa via Naturvårdsverket.

Från och med den 1 januari 2022 gäller att en miljösanktionsavgift på 5000 kr ska tas ut vid en konstaterad överträdelse av 6 kap. 11 § avfallsförordningen, genom att vara försenad med att till Naturvårdsverkets avfallsregister lämna de uppgifter som ska antecknas enligt 6 kap. 1-5 §§ samma förordning. Bestämmelsen finns i 11 kap 8 b § förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter. Det är ansvarig tillsynsmyndighet som beslutar om miljösanktionsavgift. 

Förordning om miljösanktionavgifter (2012:259)

Andra skyldigheter vid transport av farligt avfall

Din verksamhet kan utöver antecknings- och rapporteringsskyldighet även omfattas av andra skyldigheter som följer vid transport av farligt avfall. Bland annat gäller alltid krav på att upprätta transportdokument och din verksamhet kan även omfattas av skyldighet att anmäla eller söka tillstånd hos länsstyrelsen.

Ytterligare vägledning om de skyldigheter som följer vid transport av avfall finns även på Naturvårdverket webbsida om avfallstransporter inom Sverige.

Avfallstransporter inom Sverige (naturvardsverket.se)

Vid transport av farligt avfall ska transporten åtföljas av ett signerat transportdokument. Lämnaren och transportören har ett gemensamt ansvar för att transportdokumentet upprättas och signeras.

Transportdokumentet ska innehålla uppgifter om:

  • Avfallstyp
  • Avfallets vikt
  • Datum för transporten
  • Från vilken ursprunglig plats och till vilken slutlig plats avfallet transporteras
  • Transportör
  • Lämnare och slutlig mottagare

Bestämmelser om skyldigheten att upprätta transportdokument och vilka uppgifter det ska innehålla finns i 6 kap 19 § avfallsförordningen (2020:614) som kompletteras av 8 – 10 §§ i Naturvårdsverkets föreskrifter om transport av avfall (NFS 2022:2). 

I 8 § NFS 2022:2 beskrivs närmare hur uppgifterna i transportsdokumentet ska anges.  

I 9 - 10 §§ i NFS 2022:2 finns särskilda bestämmelser om hur uppgifterna i ett transportdokument får anges vid transport av farligt avfall från hushåll eller från en olycksplats, nedskräpad plats eller liknade. 

Avfallsförordning (2020:614) Svensk författningssamling 2020:2020:614 t.o.m. SFS 2021:1008 (riksdagen.se)

Föreskrifter om transport av avfall

Yrkesmässig transport av andras avfall och transport av avfall som uppstått i den egna verksamheten omfattas ofta av en skyldighet att anmäla eller söka tillstånd hos länsstyrelsen.

Vid transport av farligt avfall gäller anmälningsplikt om verksamheten transporterar högst 100 kg eller 100 liter farligt avfall per kalenderår. Tillstånd ska däremot sökas för yrkesmässig transport av andras farliga avfall eller om den transporterade mängden farligt avfall överstiger 100 kg eller 100 liter per kalenderår. Transport av avfall som innehåller kvicksilver (ej hela lysrör eller andra ljuskällor), cyanid, kadmium eller en PCB-produkt omfattas alltid av krav på tillstånd. Transport av de avfall som listas i 5 kap 2 § avfallsförordningen omfattas dock endast av anmälningsplikt och endast vid transport av avfall som uppstått i den egna verksamheten.

En anmälan eller ansökan om tillstånd kan göras i länsstyrelsens e-tjänst.

Transport och hantering av avfall (lansstyrelsen.se)

Bestämmelser om skyldighet att anmäla eller söka tillstånd för transport av avfall finns i 5 kap i avfallsförordningen (2020:614). Bestämmelser om vissa undantag från skyldighet att söka tillstånd finns i Naturvårdsverkets föreskrifter om transport av avfall (NFS 2022:2).

Avfallsförordning (2020:614) Svensk författningssamling 2020:2020:614 t.o.m. SFS 2021:1008 (riksdagen.se)

Föreskrifter om transport av avfall

Definitioner och begrepp

Begreppet hantera avfall definieras i 15 kap. 5 § miljöbalken. Det inkluderar bland annat att transportera, samla in, sortera och behandla avfall.

En insamlare är någon som samlar in avfall. Begreppet samla in avfall definieras i 15 kap 7 § miljöbalken. Med samla in avfall menas att:

  1. hämta eller ta emot avfall, om detta inte utgör en del av behandlingen av avfallet, eller
  2.  sortera, lagra eller på annat sätt ta befattning med avfall innan det transporteras vidare till den plats där behandlingen ska påbörjas, om åtgärden inte utförs av avfallsproducenten på den plats där avfallet uppkom.

Miljöbalkens definition av insamling är bred och innefattar inte bara sådan lagring som en del av insamling som är anmälnings- eller tillståndspliktig enligt miljöprövningsförordningen (2013:251).

En anteckning ska alltid föras och rapporteras när ett farligt avfall transporteras.

Det finns i den miljörättsliga lagstiftningen ingen definition av vad som är en transport och det finns inga reglerade undantag för till exempel kortare transporter eller ”interna” transporter. Förflyttning av avfall kortare sträckor inom en och samma verksamhet, till exempel inom ett mindre inhägnat verksamhetsområde eller mellan två näraliggande byggnader på en fastighet, ska dock normalt inte behöva ses som en transport. Ett sådant sätt att tillämpa begreppet transport skulle överensstämma med vad som gäller enligt regelverket för transport av farligt gods.

Det kan vara lämpligt att rådfråga tillsynsmyndigheten om vilka förflyttningar av avfall som utifrån detta kan anses vara av sådant slag att de inte behöver ses som transporter som behöver antecknas eller som kräver transportdokument.

Relaterat stöd

    Frågor och svar

    På denna sida du hittar svar på vanliga frågor om till exempel avfallsproducentens rapporteringsskyldighet. Vill du se alla frågor och svar kopplat till avfallsregistret, klicka på länken nedan.

    Ja, ett transportdokument ska fortfarande upprättas när ni genomför en transport av farligt avfall. Sedan den 1 augusti ska ett transportdokument upprättas även när du transporterar ditt eget farliga avfall.

    Om ditt transportdokument innehåller samtliga uppgifter som ska ingå i en anteckning så finns det ingenting som hindrar er verksamhet från att spara en kopia på transportdokumentet som anteckning. Tänk dock på att medan transportdokumentet endast behöver medfölja fordonet under transport, så ska anteckningen sparas i den anteckningsskyldiga verksamheten i minst tre år (1 år om ni antecknar som transportör).

    Det finns ingen nedre tidsgräns för vad som anses som lagring. Om en viss plats används för lagring av avfall saknar det i princip betydelse hur länge ett visst avfall lagras där. Tidsaspekten kan dock få betydelse i de fall det kan anses vara fråga om omlastning. Vid omlastning, då endast ett byte av transportfordon sker (vid lastbils- eller hamnterminaler och liknande), bör den anses utgöra del av transporten om den sker utan dröjsmål. Kraven gällande lagring ska då som regel inte behöva tillämpas, såvida inte, som ovan nämnts, den plats som används för omlastning regelbundet används för förvaring/lagring av avfall. Vad som är att betrakta som ”utan dröjsmål” måste bedömas i varje enskilt fall.

    Ingen alls i nuläget. Däremot kan tillsynsmyndigheter för transporter av farligt gods, som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), begära och få ut uppgifter från avfallsregistret.

    Det finns i nuläget ingen samordning mellan förfarandet för gränsöverskridande avfallstransporter och den skyldighet att föra anteckningar och lämna uppgifter om farligt avfall till avfallsregistret som gäller enligt avfallsförordningen. De uppgifter som lämnas om gränsöverskridande avfallstransporter motsvarar inte fullt ut de som ska lämnas till avfallsregistret. Uppgifterna går heller inte att inhämta fortlöpande och digitalt på ett sätt som fyller syftet med avfallsregistret. Gränsöverskridande avfallstransporter är därför tills vidare inte undantagna från kraven på att anteckna och lämna uppgifter till avfallsregistret.

    Det pågår en översyn på EU-nivå av systemet för gränsöverskridande transporter där man också tittar på digitaliseringslösningar. Sådana lösningar kan, i framtiden, komma att samordnas med bland annat avfallsregistret. Naturvårdsverket ser över vilka uppgifter som inhämtas (och kommer inhämtas) i olika system och hur det går att förbättra. Bland annat genom att undvika att samma uppgift lämnas två gånger till Naturvårdsverket. Innan en sådan översyn är utförd och eventuella förändringar genomförda kommer det under en tid vara möjligt att vissa uppgifter behöver lämnas på mer än ett ställe.

    Svenska miljörapporteringsportalen är ett tillsynsverktyg och rapporteringen dit är inte anpassad till behovet av underlag för statistik och rapportering. Avfallsregistret kommer att innehålla uppgifter om farligt avfall. Befintliga system täcker inte fullt ut behovet av underlag för statistik och rapportering. Naturvårdsverket har fått i uppdrag av regeringen att se över hur inhämtandet av nödvändiga uppgifter för statistik och rapportering kan förbättras. Det kan då inte uteslutas att miljörapporteringen kan komma att utökas till att omfatta ytterligare uppgifter.

    Den hyresgäst som bedriver en yrkesmässig verksamhet där det uppstår farligt avfall ska anteckna och rapportera som avfallsproducent enligt 6 kap 1 § avfallsförordningen (2020:614). Det är inte möjligt att överlåta detta ansvar till fastighetsägaren. Fastighetsägaren kan anlitas för att anteckna och rapportera uppgifterna om det farliga avfallet, men det befriar inte avfallsproducenten från ansvaret för att antecknings- och rapporteringsskyldigheten uppfylls. Anteckningar om borttransporterat farligt avfall ska finnas hos avfallsproducenten.

    Om fastighetsägaren tillhandahåller ett avfallsrum där inhyrda verksamheter kan lämna sitt farliga avfall beror det i viss mån på situationen i det enskilda fallet om fastighetsägaren ska ses som insamlare. Som regel bör det ses som att avfall som lämnas i ett gemensamt avfallsutrymme i fastigheten fortfarande lagras av avfallsproducenten på den plats där avfallet uppkommit, i avvaktan på att det ska hämtas upp och transporteras bort av en insamlare. Fastighetsägaren bör i dessa fall inte ses som insamlare. Det förutsätter dock att ingen ytterligare hantering av avfallet (som sortering, transport eller lagring på annan plats) sker av fastighetsägaren innan det hämtas av en insamlare. Som tidpunkt för borttransport (6 kap. 1 § 2) bör avfallsproducenten i dessa situationer kunna få ange den tidpunkt när avfallet lämnas till det gemensamma avfallsutrymmet. För att kunna uppfylla övriga krav enligt 6 kap. 1 § behöver avfallsproducenten skaffa sig vetskap om vem som transporterar bort avfallet och till vem det transporteras.  

    Om fastighetsägaren själv ombesörjer borttransport av farligt avfall (som inte utgör kommunalt avfall) från verksamheter i fastigheten bör fastighetsägaren ses som både transportör och insamlare. Transport av farligt avfall är tillståndspliktig eller anmälningspliktig och uppgifter om transporten ska antecknas och rapporteras enligt 6 kap. 2 §. Därutöver kan insamlingsverksamheten behöva anmälas.

    Den insamlare som hämtar upp avfall från ett gemensamt avfallsutrymme i en fastighet får, som tidpunkt för mottagande (6 kap 3 § 1 b eller i vissa fall 6 kap. 2 § 2), ange tidpunkten för upphämtning. Som ”avsändare” får i dessa fall anges fastighetsägaren och fastighetens adress (6 kap. 3 § 1 a).

    Det behöver upprättas ett transportdokument, enligt 6 kap. 19 § 1, när det farliga avfallet lämnas över för transport. Det bör då normalt vara fastighetsägaren eller en företrädare för fastighetsägaren som är lämnare och som ska upprätta och underteckna transportdokumentet tillsammans med den som ska transportera avfallet. Även då en fastighetsägare själv ombesörjer borttransport av farligt avfall ska ett transpordokument medfölja transporten.

    Ja, en verksamhetsutövare som ska lämna uppgifter till avfallsregistret har rätt att använda sig av ombud enligt 14 § förvaltningslagen. Ett ombud ska vara en utsedd fysisk person som enligt fullmakt agerar som ombud. Detta gäller även i de fall verksamhetsutövaren har anlitat en juridisk person att vara ombud. Tillsynsmyndigheten kan vid behov be ombudet att styrka sin behörighet med fullmakt. Förhållandet mellan fullmaktsgivare och ombud regleras avtalsrättsligt.

    Det är dock fortfarande den som har skyldigheten att anteckna och rapportera enligt bestämmelserna i avfallsförordningen som bär ansvaret för att se till att kraven uppfylls. Eventuella tillsynsåtgärder kommer att riktas mot den som bär ansvaret enligt bestämmelserna i fråga. Det är också viktigt att komma ihåg att de anteckningar som ska rapporteras till avfallsregistret ska finnas hos den verksamhet som är anteckningsskyldig och sparas där minst tre år. Undantag gäller för transportörer där anteckningarna ska sparas minst ett år.

     

    Naturvårdsverket ställer inga krav på att fullmakten ska vara utformad på ett visst sätt och behöver inte se fullmakten. Avtalet, eller fullmakten, reglerar förhållandet mellan fullmaktsgivaren och fullmaktstagaren, och det är alltid den enskilde verksamhetsutövaren som bär ansvaret för att kraven i förordningen uppfylls.

    Ni avgör själva hur ni på lämpligast sätt reglerar förhållandet mellan er och era kunder, hur själva fullmakten ska utformas och hur det på lämpligast sätt ska framgå vilken enskild person som är befullmäktigad.

    Uppgifterna som rapporteras in i Avfallsregistret kan hämtas ut av tillsynsmyndigheterna och det är även tillsynsmyndigheterna som vid behov kan vilja se fullmakten, dvs. kontrollera behörigheten.

    Nej, ni kan som verksamhetsutövare inte begära ut uppgifter från avfallsregistret. Den som har antecknat enligt 1-5 §§ ska dock ge tidigare avfallsinnehavare och tillsynsmyndigheten möjlighet att ta del av innehållet i anteckningarna, om den tidigare innehavaren eller myndigheten begär det.