Publikation

Konsekvensanalys av halverad trängselskatt och infrastrukturavgift för elbilar

Betalstation för trängselskatt, Skanstull.

Om publikationen

Rapporten beskriver vad som påverkar försäljningen av nya och begagnade elbilar och hur förslaget skulle påverka attraktiviteten för elbilar på nybils- och begagnatmarknaden i Sverige. Förslagets konsekvenser beskrivs övergripande med avseende på trängsel, hälsa, utsläpp av växthusgaser samt fördelningseffekter mellan storstäderna Göteborg och Stockholm gentemot övriga Sverige. 

Rapporten utgör ett underlag i Naturvårdsverkets arbete med att utveckla och analysera konsekvenserna av olika tänkbara styrmedel som kan öka förutsättningarna att nå klimatmålen i det klimatpolitiska ramverk som Riksdagen beslutat.

Naturvårdsverket har uppdragit åt WSP Sverige AB att utreda konsekvenserna av att införa en halverad trängselskatt och infrastrukturavgift för elbilar och andra ”nollutsläppsfordon”. Förslaget innebär att intäktsbortfallet kompenseras med en något höjd skatt/avgift för fordon med förbränningsmotor. Förslaget är tänkt att gälla under 3 år och utvärderas och justeras inför kommande period. Syftet med förslaget är att öka incitamentet att välja ett nollutsläppsfordon istället för ett fordon med förbränningsmotor och därmed bidra till lägre utsläpp av växthusgaser, förbättrad luftkvalité och minskat buller. 

 

ISBN
978-91-620-6913-1
Utgiven
‎1‎/‎12‎/‎2020
Sidor
56
Författare
Lina Jonsson och Lif Nelander.
Omslagsbild.