Publikation

Ungas förutsättningar för hållbar konsumtion

Forskningsöversikt
Två ungdomar sitter med mobilen i en park.

Om publikationen

Den här kunskapsöversikten diskuterar tidigare forskning som rör ungas förutsättningar att välja och handla hållbart, med åldersgruppen 14–18 år i fokus. Det är mycket få studier som angriper just nordiska ungdomars förutsättningar att välja och handla hållbart. Flera studier visar att många unga är oroade för miljön, men inte agerar utifrån det när de konsumerar. Få unga tänker på produkters miljöpåverkan när de ska göra inköp. Det finns dock intressanta skillnader mellan olika grupper.

Förslagen till vidare studier rör:

  1. Ungas egna resonemang kring utbud och marknad.
  2. Hållbar familjekonsumtion i praktiken.
  3. Kartläggning av ungas konsumtionsarenor.
  4. Granskning av företag och medier.
ISBN
978-91-620-6750-2
Utgiven
‎2‎/‎1‎/‎2017
Sidor
55
Författare
Johanna Sjöberg
Omslagsbild