Minskade utsläpp från myndigheternas resor och transporter

Granskad: ‎den ‎30‎ ‎november‎ ‎2023

Naturvårdsverket har fått i uppdrag av regeringen att analysera och föreslå hur arbetet med minskade utsläpp från myndigheternas resor och transporter kan utvecklas för att minska utsläppen. Uppdraget redovisades den 2 juni 2023.

 I uppdraget till Naturvårdsverket har det ingått att: 

  • Lämna förslag till regeringen på hur de formella kraven på myndigheterna att främja minskat resande, klimatsmarta transportsätt och mötesformer, såsom virtuella möten, kollektivtrafik och uppföljningsbara mål för hållbart resande kan skärpas, exempelvis inom ramen för miljöledning i staten.
  • Med stöd av Upphandlingsmyndigheten analysera förutsättningarna för myndigheter och andra offentliga aktörer att vid biljettköp av tjänsteresor med flyg välja biljetter med lägre klimatpåverkan eller andra trafikslag även om priset är högre, samt att analysera utbud och prisbild för olika alternativ och lämna förslag med utgångspunkt i kostnad och klimatnytta. Analysen ska ta hänsyn till styrmedel på EU-nivå. Det står även i uppdraget att Naturvårdsverket ska analysera möjligheten för offentliga aktörer att använda offentlig upphandling som ett sätt att främja utsläppsminskningar vid tjänsteresor. I detta ingår att analysera möjligheten att nyttja tjänster för upphandling av biojetbränsle som ett sätt att främja klimatreduktion i samband med tjänsteresor.
  • Ta fram ett koncept för intern klimatväxling som premierar hållbara transportsätt för statliga myndigheter utformat så att det även kan användas av andra organisationer, exempelvis kommuner och företag.

Uppdraget återfinns i sin helhet i bilaga 1 i skrivelsen. 

Redovisning av regeringsuppdrag om minskade utsläpp från myndigheternas tjänsteresor (pdf)

Uppdraget har avgränsats till myndigheternas tjänsteresor. 

Skärpta krav på myndigheter att minska utsläppen

Med skärpta formella krav och stöd som hjälper myndigheterna att göra rätt, bör det vara möjligt att öka myndigheternas ambitioner och åstadkomma väsentliga utsläppsminskningar de kommande åren. Naturvårdsverket föreslår att ett formellt krav att miljöledningsmyndigheterna ska fastställa mål för att minska koldioxidutsläppen från tjänsteresor bör införas i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter. Bestämmelsen bör omfatta samtliga myndigheter som omfattas av miljöledningsförordningen. En bestämmelse med krav om en mötes- och resepolicy behövs även fortsättningsvis i miljöledningsförordningen för att myndigheterna systematiskt, proaktivt och planerat ska arbeta för en minskad miljö- och klimatpåverkan från tjänsteresor. Naturvårdsverket föreslår att bestämmelsen bör ange policyns syfte, att policyn ska bidra till användandet av digitala möten och att målen för tjänsteresor ska uppnås. 

Naturvårdsverket föreslår därtill bland annat att de formella kraven i förordningen (2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar förtydligas och att kraven på myndigheternas årliga redovisning skärps. 

Upphandling som ett sätt att främja utsläppsminskningar

Naturvårdsverket bedömer att statlig upphandling av biojetbränsle inte bör användas som ett sätt för att främja utsläppsminskningar vid tjänsteresor. Det främsta skälet är att upphandling av biojetbränsle inte löser den grundläggande problematiken; att flyget inte har hanterat de negative effekterna, det vill säga kostnaden för utsläppen av växthusgaser i samband med flygresor. Det skulle innebära ett avsteg från principen om att förorenaren betalar om myndigheter, istället för flyget, betalar för kostnaden för utsläppsminskning genom upphandling av biojetbränsle. 

Myndigheternas låga andel av Sveriges flygresor kan medföra att upphandling av biojetbränsle riskerar att leda till ökade merkostnader för att åstadkomma en begränsad effekt på de totala utsläppen från flygresor. Dessutom har myndigheter i de flesta fall möjlighet att resa inom Sverige med mer klimatvänliga trafikslag samt möjlighet att öka antalet digitala möten, vilket styrs av interna styrdokument.

Naturvårdsverket bedömer dock att de statliga upphandlingarna av flygresor har ett tydligt signalvärde och att upphandling som generellt verktyg i viss mån kan bidra till att främja utsläppsminskningar från myndigheternas tjänsteresor med flyg. I syfte att vidareutveckla kravställningar inför framtida upphandlingar kopplade till flygresor avser Naturvårdsverket därför att samverka med Statens inköpscentral.

Intern klimatväxling

Intern klimatväxling innebär att en organisation frivilligt väljer att addera en intern avgift på utvalda trafikslag som har hög klimatbelastning, som exempelvis resor med flyg eller bil. Intäkterna från avgifterna kan sedan gå till en fond, i form av en intern pott, som finansierar miljöåtgärder, företrädesvis interna. Naturvårdsverket har tagit fram ett koncept samt tillhörande vägledning för intern klimatväxling, från att organisationer börjar planera för klimatväxling till att arbetet ska följas upp och utvärderas.

Kontaktpersoner

Skärpta krav på myndigheter att minska utsläppen från tjänsteresor: Björn Pettersson

Upphandling som ett sätt att främja utsläppsminskningar: Rickard Lundström

Intern klimatväxling: Mats Björsell