Ett mer effektivt främjande av icke-publik laddinfrastruktur

Granskad: ‎den ‎24‎ ‎april‎ ‎2024

Naturvårdsverket har haft i uppdrag att föreslå ändringar i det så kallade Ladda bilen-bidraget, bland annat för att fler ska kunna ta del av det. Naturvårdsverket redovisade uppdraget till Klimat- och näringslivsdepartementet den 20 juni 2024.

Bidraget ”Ladda bilen” syftar till att främja utbyggnad av laddinfrastruktur. Vem som kan söka Ladda bilen-stödet anges i förordningen (2019:525) om statligt stöd för installation av laddningspunkter för elfordon. I redovisningen av uppdraget lämnar Naturvårdsverket förslag på ändringar i förordningen för att åstadkomma ett mer effektivt främjande av icke-publik laddinfrastruktur.  

Naturvårdsverket lämnar också förslag på följdändringar i förordning (2015:517) om lokala klimatinvesteringar så att författningarnas definitioner, hänvisningar och krav för ansökningar harmoniserar. 

Ändringar föreslås träda i kraft den 1 juli 2025. 

Fler kan söka bidraget med föreslagna ändringar

Förslagna ändringar innebär att fler och en större bredd av aktörer kan söka stöd för icke-publik laddinfrastruktur samt att stöd kan möjliggöras för fler typer av användargrupper.

Möjligheterna till stöd förbättras genom förslagen för:

  • fastighetsägare med många fastigheter.
  • den som söker stöd för icke-publik laddning av transportfordon som är knuten till en viss verksamhet, till exempel fordon som används av hantverkare eller transportföretag.
  • den som söker stöd för laddinfrastruktur vid gästparkeringar, till exempel för kunder och besökande vid hotell, campingar eller andra utflyktsmål.

Stödet är inte begränsat till vissa ansökningsomgångar utan ansökningar kan lämnas löpande.

Regler om statsstöd

Möjligheten att ge statligt stöd till företag är reglerat inom EU. Föreslagna ändringar är anpassade till den så kallade allmänna gruppundantagsförordningen (GBER), som innebär att stöd för vissa ändamål kan lämnas utan att EU-kommissionen först måste godkänna stödet. GBER anger särskilda regler för stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur och anger vilka stödnivåer som är tillåtna.

Stöd som har ett lågt värde kan undantas från statsstödsreglerna och omfattas då inte av förbud mot statligt stöd. Det kallas stöd av mindre betydelse eller försumbart stöd (de minimis).

Förslag till ändrade stödnivåer

Naturvårdsverket föreslår ändrade stödnivåer med utgångspunkt i vad EU:s statsstödsregler tillåter:

  • Sökande som prövas enligt förordning 2019:525, och inte berörs av statsstödsregler och GBER, beviljas som mest 50 procent av investeringskostnaden. 
  • Sökande som prövas enligt de minimis-förordningen beviljas som mest 50 procent av investeringskostnaden. 
  • Sökande som prövas enligt statsstödsreglerna (artikel 36a punkt 6 GBER) beviljas som mest 20 procent för ett stort företag, 40 procent för ett medelstort företag och 50 procent för ett litet företag. 

Maxbeloppet för laddning till och med en maximal laddningseffekt på 23 kW AC föreslås till 15 000 kronor per laddningspunkt. Det är samma maxbelopp som tidigare tillämpats. För AC- och DC-laddning från 23 kW införs däremot inget maxbelopp eftersom kostnader för installationer med högre effekt kan vara högre och skilja sig betydligt. 

Särskilda utlysningar i ett konkurrensutsatt anbudsförfarande

Naturvårdsverket lämnar i enlighet med uppdraget förslag som ger möjlighet till konkurrensutsatt anbudsförfarande (artikel 36a punkt 4 GBER). 

Konkurrensutsatt anbudsförfarande möjliggör högre bidragsnivåer. Utlysningar kan riktas till områden eller sektorer där en särskild ekonomisk stimulans är motiverad. Det föreslås ske parallellt med att ta in ansökningar löpande.

Utlysningar föreslås ske vid särskilda tillfällen. Stödnivån fastställs i samband med en utlysning.

Redovisning

Hitta vidare