Klimatmålen nås inte med befintliga beslut och åtgärder
2024-04-12 PRESSMEDDELANDE Sverige når varken de nationella klimatmålen eller EU-målen. Det visar Naturvårdsverkets nya analyser av hur beslutade styrmedel kan påverka utsläppen. Möjligheten att klara Sveriges utsläppsåtaganden inom EU påverkas i hög grad av vad som händer inom transportsektorn de närmaste åren.
Sverige når inte de nationella klimatmålen, varken på kortare eller längre sikt. Avståndet till det nationella 2045-målet är sammantaget omkring 22 miljoner ton koldioxidekvivalenter utan kompletterande åtgärder, och 11 miljoner ton om kompletterande åtgärder används fullt ut.
-Vi ser starka styrmedelsbeslut på EU-nivå och ett tydligt ledarskap för grön omställning inom näringslivet. Däremot krävs ytterligare politiska beslut för minskade utsläpp i Sverige om vi ska kunna nå klimatmålen, säger Stefan Nyström, chef för Naturvårdsverkets klimatavdelning.
Avståndet till målen är något mindre jämfört med förra årets scenarier, även om skillnaden är liten. Investeringsstöd i kombination med EU:s utsläpphandelssystem bidrar till att industrin fortsätter att ta steg som sänker utsläppen. EU-besluten inom Fit for 55 om exempelvis koldioxidkrav på bilar, skärpningar av EU:s utsläppshandelssystem, det nya handelssystemet ETS 2 och styrmedel för sjöfart och flyg är viktiga för att nå målen och slår igenom i resultatet.
Sänkningen av reduktionsplikten och skattesänkningen på fossila drivmedel bidrar till att utsläppen bedöms öka med 3–4 miljoner ton koldioxidekvivalenter mellan 2023 och 2024 och förändringen höjer även nivån på utsläppen åren därefter. Övriga nationella beslut som tillkommit under det senaste året beräknas endast bidra till små reduktioner, som bara till mindre del motverkar denna utsläppsökning. Med utgångspunkt från detta blir avståndet till det svenska 2030-målet 7 miljoner ton koldioxidekvivalenter utan kompletterande åtgärder, och 3 miljoner med kompletterande åtgärder.
-Transportsektorn har stor påverkan på Sveriges utsläpp, säger Eva Jernbäcker, klimatanalytiker på Klimatavdelningen. För att landets EU-åtagande ska vara inom räckhåll fram till 2030 behöver användningen av fossil diesel och bensin minska, och takten i elektrifieringen av vägtransporterna behöver öka.
Möjligheterna att klara av Sveriges åtaganden i markanvändningssektorn i EU fram till 2030 har försämrats enligt årets scenarier, bland annat på grund av antaganden om lägre skogstillväxt. Dessa bedömningar är dock särskilt osäkra.
Om klimatredovisningen 2024
Naturvårdsverket har regeringens uppdrag att ta fram underlag till den årliga klimatredovisningen som redovisar de viktigaste klimatpolitiska besluten nationellt och på EU-nivå under perioden 1 april 2023 till och med 31 mars 2024. Underlaget omfattar även bedömningar av utsläppsutvecklingen mot de nationella etappmålen år 2030, 2040 och 2045, baserade på resultat från uppdaterade scenarier.
Scenarioresultaten används även för att bedöma utvecklingen mot Sveriges del av EU:s gemensamma klimatmål, i den så kallade icke-handlande sektorn och i markanvändningssektorn.
Uppdraget har genomförts i samarbete med Energimyndigheten, Jordbruksverket, Konjunkturinstitutet, Skogsstyrelsen, Trafikverket, Trafikanalys och Transportstyrelsen.
Kontakt
Stefan Nyström, chef klimatavdelningen, 010-698 15 23, stefan.nystrom@naturvardsverket.se
Sara Almqvist, chef klimatanalysenheten, 010-698 15 51, sara.almqvist@naturvardsverket.se
Eva Jernbäcker, klimatanalytiker klimatmålsenheten, 010-698 12 55, eva.jernbacker@naturvardsverket.se
Anneli Nivrén, presschef, 010-698 13 00, 070-206 37 27, anneli.nivren@naturvardsverket.se