Miljötillstånd för Landvetters flygplats
Vägledande dom i Mark- och miljööverdomstolen den 28 april 2016 om tillstånd för Landvetters flygplats.
Dom i Mark- och miljööverdomstolen
Swedavia AB som driver flygplatsen får tillstånd till 90 000 flygrörelser per år. Det är en ändring i förhållande till mark- och miljödomstolens dom, som medgav 120 000 flygrörelser. Mark- och miljööverdomstolen ändrar också möjligheten för flygplan att efter start få lämna vissa fastställda flygvägar, så att detta får ske först när den beräknade bullernivån på marken understiger en maximal ljudnivå på 65 dB(A). Även kraven på när bullerskyddsåtgärder ska vidtas av Swedavia AB på vissa byggnader ändras något.
Därmed går Mark- och miljööverdomstolen på Naturvårdsverkets linje i flera frågor.
Naturvårdsverkets bedömning är att domen är vägledande i flera avseenden. Den betyder bland annat att det i vissa fall är möjligt att begränsa omfattningen av miljöfarliga verksamheter. Vidare har Mark- och miljööverdomstolen, för att säkerställa att maximal ljudnivå 70 dB(A) inte överskrids mer än vad som är tillåtet enligt förordningen (2015:216) om trafikbuller, föreskrivit villkor om att flygvägarna får lämnas först vid 65 dB(A). Detta i syfte att få en säkerhetsmarginal mellan beräknade och uppmätta bullervärden.
Bakgrund
Swedavia AB ansökte om nytt tillstånd till sin verksamhet vid Landvetters flygplats hos mark- och miljödomstolen i Vänersborg.
Naturvårdsverket yrkade att tillståndet skulle begränsas i tid alternativt till maximalt 90 000 flygrörelser per år. Vidare yrkade Naturvårdsverket att flygplanen i första hand skulle få lämna fastställda flygvägar när den beräknade bullernivån på marken understiger 60 dB(A) och i andra hand 65 dB(A). Vi framställde också yrkanden om bullerskyddsåtgärder och om vissa villkor gällande spillvatten.
Mark- och miljödomstolen i Vänersborg gavtillstånd till 120 000 flygrörelser per år i en dom den 17 juni 2015.
Naturvårdsverket, Swedavia AB med flera överklagade mark- och miljödomstolens dom.
Mark- och miljööverdomstolen beslutadeden 22 september 2015 att lämna prövningstillstånd i målet-. Efter skriftväxling och huvudförhandling meddelade Mark- och miljööverdomstolen dom den 28 april 2016.