""

Nytt sätt att kommunicera om allemansrätten - nu fyller vi på!

Naturvårdsverket har tagit fram ett nytt sätt att kommunicera om allemansrätten. Det vill vi att många använder! Här hittar du stöd, material, svar på frågor och information om vad som händer 2025.

Granskad: ‎den ‎4‎ ‎mars‎ ‎2025

Genom att visa hänsyn till djur, natur, markägare och andra människor i naturen tar vi hand om och värnar allemansrätten. Om vi alla vet hur vi ska agera i naturen, på olika platser och i olika situationer, är det enkelt att göra rätt.

I arbetet med att sprida kunskap om allemansrätten behöver många bidra; myndigheter, intresseorganisationer, föreningar, skolan, besöksnäringen med flera. Naturvårdsverket välkomnar därför att många kommunicerar om allemansrätten. 

Det är lätt att göra allemansrätt

Naturvårdsverket har tagit fram ett nytt sätt att kommunicera om allemansrätten. Vi har arbetat i två spår, som har samma grund:

  • Stöd för att göra eget material. För er som vill göra eget material finns budskap, tonalitet och en checklista att utgå från.
    Se stödet här
  • Färdigt material. Naturvårdsverket har utifrån stödet tagit fram färdigt material i ett nytt koncept. ”Det är lätt att göra allemansrätt” strävar efter att få folk att känna att det är lätt att göra rätt – eller rättare sagt lätt att göra allemansrätt.  
    Se det färdiga materialet här
Logotyp: Det är lätt att göra allemansrätt

Ordbilden skapar igenkänning i kommunikationen kring allemansrätten. Den finns i det färdiga materialet men inte för separat användning.

Vi fyller på med nytt material 2025

Tack alla ni som på olika sätt har uppmärksammat allemansrätten och använder det nya sättet att kommunicera! Inför vår och sommar 2025 kommer nytt material. 

Om allemansrätten på många språk

Vi arbetar just nu med att ta fram foldrar om allemansrätten på många språk. De kommer att finnas att skriva ut eller använda digitalt med start under april.

Nya handböcker på lättläst svenska och engelska är också på gång. De trycks och kommer gå att beställa i vår webbshop med start under april.

Nya inlägg för sociala medier

Utifrån feedback från er håller vi på att ta fram nya inlägg för sociala medier, men ni kan redan nu använda det material som finns tillgängligt. Håll utkik efter uppdateringar!

Kommunicera om allemansrätten - informationsmaterial

Stärkt stöd och vägledning för markägare

Under våren skapar vi en tydligare ingång för markägare på vår webbplats. Syftet är att bättre stötta och vägleda markägare, nyttjanderättshavare och andra aktörer i frågor kring allemansrätten. Mer information kommer snart.

Aktuellt

Under april presenterar vi gärna årets nyheter för er vid ett digitalt möte. Inbjudan kommer!

Planerar ni inlägg i sociala medier om hundar, kals ute eller påsk? Använd vår inläggsbank. Informationsmaterial om allemansrätten

Berätta om satsningen

För dig som vill berätta om satsningen i dina egna kanaler finns fotografier med ordbilden, både för digital användning och för tryckta medier.

En unik möjlighet

Allemansrätten är en unik möjlighet som bygger på att vi tillsammans tar ansvar. Vi gör allemansrätt när vi visar hänsyn till djur, natur, markägare och medmänniskor. Det är lätt att göra allemansrätt!

Hitta vidare

Frågor och svar

Tonaliteten i kommunikationen om allemansrätten ska sträva efter att få människor att känna att de gör rätt, och att det är enkelt och självklart att göra det. Målet är inte enbart att informera, utan att kommunikationen ska kunna leda till ökad kunskap, en positiv attityd till att följa allemansrätten och att detta ska leda till ett hänsynsfullt beteende.   

De flesta människor vill vara någon som är bra på det den gör, inte någon som behöver bli uppläxad. Vi vill därför uppmuntra hellre än att komma med pekpinnar. Forskare i miljökommunikation menar att det är ett effektivare sätt att få människor att till sig budskap. 

Att kommunicera allemansrätten - intervju med kommunikationsforskaren Lars Hallgren (slu.se) 

Att vi har en positiv tonalitet betyder inte att vi undviker att kommunicera om skyldigheter. Men istället för att fokusera på vad som är förbjudet eller fel, vilket kan vara svårt att ta till sig för den enskilde friluftsutövaren, lyfter vi fram vad som är ett önskvärt beteende, tips och råd på hur vi gör rätt samt hur vi undviker att göra fel. Forskare i miljökommunikation menar att det är ett effektivare sätt att få människor att till sig budskap. 

Till exempel kan ”det är förbjudet att skräpa ner i naturen” kommuniceras med tipset ”ta med dig en skräppåse, så blir det enkelt att få med sig skräp och slänga det på rätt ställe”. Kommunikation om eldningsförbud kan på samma sätt innehålla tips på matsäck som inte kräver eld.   

Att kommunicera allemansrätten - intervju med kommunikationsforskaren Lars Hallgren (slu.se) 

Inför sommaren 2025 kommer Naturvårdsverket att ta fram foldrar på många språk. De kommer att finnas för alla som vill att själva skriva ut eller läsa digitalt. Vi tar även fram handböcker på lättläst svenska och på engelska. De trycks och kommer att finnas för beställning i vår webbshop, 

Ordbilden ”Det är lätt att göra allemansrätt” och stickers finns bara i det färdiga materialet och inte för separat användning. Det finns tre bilder med ordbilden i som man kan använda för att berätta om satsningen i egna kanaler.  

Det färdiga materialet ska inte ändras. När materialet för sociala medier används så blir era konton såklart avsändare, och ni kan anpassa texten i caption efter er verksamhet.  

Materialet är främst anpassat till Instagram och Facebook, men det finns inga hinder för att använda det i andra kanaler.  

Meta (Instagram, Facebook) har olika rekommendationer på format beroende på om inläggen ska gå som organiska/osponsrade eller om de ska sponsras. Dessutom kapar Meta automatiskt sponsrade inlägg till formatet 1:1 i flödet, så används format 4:5 där är risken att text och/eller ordbild kapas mitt i. 

Följ rekommendationerna nedan när ni lägger ut inlägg, så kommer de fungera som allra bäst. 

Sponsrade inlägg:

Grafiska

Flöde: 1:1 

Stories: 9:16

Enkel

Flöde: 1:1 

Stories: 9:16

Karuseller

Flöde: 1:1 

Stories: 9:16

Rörliga

Flöde: 4:5

Stories: 9:16

Osponsrade/organiska inlägg:

Grafiska

Flöde: 4:5 eller 1:1 

Stories: 9:16

Enkel

Flöde: 4:5 eller 1:1

Stories: 9:16

Karuseller

Flöde: 4:5 eller 1:1  

Stories: 9:16

Rörliga

Flöde: 4:5

Stories: 9:16

Om man vill tillgänglighetsanpassa bilden för exempelvis människor med synnedsättning, genom att förklara vad den visar, behöver man själv göra det vid publicering i sociala medier genom att skriva en alt-text via avancerade inställningar. Med tanke på tillgänglighet har vi ökat kontrasterna i bilderna genom att göra bilden under texten mörkare. 

Texterna i bild är dock inte avgörande för att förstå vad inlägget handlar om, utan den viktigaste texten står i caption, det vill säga hur man gör rätt. Det har personer med exempelvis en synnedsättning oftast själva verktyg för att göra. 

Det nya materialet som vi tar fram 2025 kommer att vara färdigt under april.

Tidigare material samlas här:
Informationsmaterial om allemansrätten

Handbok, affisch och samtalskort finns att beställa i tryckt format. Du kan även skriva ut materialet själv, eller använda det digitalt.  För sociala medier finns färdiga inlägg och ett quiz. 

Du kan även ta fram eget material. 
Stöd för att ta fram eget materiel om allemansrätten

Allt material är gratis. Eventuellt tillkommer en kostnad för frakt i ett senare skede. 

Det finns inga mallar att använda för att ta fram eget material. Däremot finns stöd i form av budskap, tonalitet och checklista för alla att använda. Texterna i Naturvårdsverkets material kan man även använda i sin egen kommunikation.  

Naturvårdsverket har under flera år fördelat bidrag till ideella organisationer för att sprida kunskap om allemansrätten. På grund av minskade anslag finns denna möjlighet inte 2025.