""

Nytt sätt att kommunicera om allemansrätten

Naturvårdsverket har tagit fram ett nytt sätt att kommunicera om allemansrätten. Det vill vi att många använder! Här hittar du stöd, material och svar på frågor.

Granskad: ‎den ‎6‎ ‎maj‎ ‎2024

Genom att visa hänsyn till djur, natur, markägare och andra människor i naturen tar vi hand om och värnar allemansrätten. Om vi alla vet hur vi ska agera i naturen, på olika platser och i olika situationer, är det enkelt att göra rätt.

I arbetet med att sprida kunskap om allemansrätten behöver många bidra; myndigheter, intresseorganisationer, föreningar, skolan, besöksnäringen med flera. Naturvårdsverket välkomnar därför att många kommunicerar om allemansrätten. 

Det är lätt att göra allemansrätt

Naturvårdsverket har tagit fram ett nytt sätt att kommunicera om allemansrätten som alla ni som vill sprida kunskap om allemansrätten kan använda. Vi har arbetat i två spår, som har samma grund:

  • Stöd för att göra eget material. För er som vill göra eget material finns budskap, tonalitet och en checklista att utgå från.
    Se stödet här
  • Färdigt material. Naturvårdsverket har utifrån stödet tagit fram färdigt material i ett nytt koncept. ”Det är lätt att göra allemansrätt” strävar efter att få folk att känna att det är lätt att göra rätt – eller rättare sagt lätt att göra allemansrätt.  
    Se det färdiga materialet här
Logotyp: Det är lätt att göra allemansrätt

Ordbilden skapar igenkänning i kommunikationen kring allemansrätten. Den finns i det färdiga materialet men inte för separat användning.

Häng med 2025

Årets satsning är över. Tack alla ni som på olika sätt har uppmärksammat allemansrätten och använt det nya sättet att kommunicera! 

Inför sommaren 2025 återkommer vi igen för att påminna om material som finns och visa nytt material som vi på Naturvårdsverket tar fram inför nästa år. 

Vill du ha information? Kontakta anna.grunden@naturvardsverket.se

Aktuellt

Även om allemansrätten är som mest aktuell under sommaren så finns det tillfällen att uppmärksamma den även vid andra tider på året. Använd till exempel gärna våra inlägg i sociala medier kopplat till jul och påsk: "Det är lätt att plocka rätt i jul" och "Det är lätt att plocka rätt i påsk". 

Berätta om satsningen

För dig som vill berätta om satsningen i dina egna kanaler finns fotografier med ordbilden, både för digital användning och för tryckta medier.

En unik möjlighet

Allemansrätten är en unik möjlighet som bygger på att vi tillsammans tar ansvar. Vi gör allemansrätt när vi visar hänsyn till djur, natur, markägare och medmänniskor. Det är lätt att göra allemansrätt!

Hitta vidare

Frågor och svar

Tonaliteten i kommunikationen om allemansrätten ska sträva efter att få människor att känna att de gör rätt, och att det är enkelt och självklart att göra det. Målet är inte enbart att informera, utan att kommunikationen ska kunna leda till ökad kunskap, en positiv attityd till att följa allemansrätten och att detta ska leda till ett hänsynsfullt beteende.   

De flesta människor vill vara någon som är bra på det den gör, inte någon som behöver bli uppläxad. Vi vill därför uppmuntra hellre än att komma med pekpinnar. Forskare i miljökommunikation menar att det är ett effektivare sätt att få människor att till sig budskap. 

Att kommunicera allemansrätten - intervju med kommunikationsforskaren Lars Hallgren (slu.se) 

Att vi har en positiv tonalitet betyder inte att vi undviker att kommunicera om skyldigheter. Men istället för att fokusera på vad som är förbjudet eller fel, vilket kan vara svårt att ta till sig för den enskilde friluftsutövaren, lyfter vi fram vad som är ett önskvärt beteende, tips och råd på hur vi gör rätt samt hur vi undviker att göra fel. Forskare i miljökommunikation menar att det är ett effektivare sätt att få människor att till sig budskap. 

Till exempel kan ”det är förbjudet att skräpa ner i naturen” kommuniceras med tipset ”ta med dig en skräppåse, så blir det enkelt att få med sig skräp och slänga det på rätt ställe”. Kommunikation om eldningsförbud kan på samma sätt innehålla tips på matsäck som inte kräver eld.   

Att kommunicera allemansrätten - intervju med kommunikationsforskaren Lars Hallgren (slu.se) 

Naturvårdverket genomför en riktad satsning för att sprida kunskap om allemansrätten mellan maj och september. Under denna period kommer vi att sprida tryckt och digitalt material om allemansrätten samt arbeta i sociala medier för att nå ut till prioriterade målgrupper. Vi delar med oss av en plan för inlägg under perioden. Förstärk gärna effekten genom att göra planen till din och göra samma inlägg. Tanken är sedan att det nya sättet att kommunicera, och det nya materialet, ska användas under flera år framöver av många.  

I arbetet med att ta fram grundläggande budskap, tonalitet och checklista har dessa organisationer varit representerade:  

LRF, Sveaskog, Södra skogsägarna, Sametinget, Skogsstyrelsen, Länsstyrelsen Skåne, Håll Sverige rent, Svenska Turistföreningen, Hej främling, Visit Sweden, Svenskt Friluftsliv, SLU Centrum för naturvägledning. 

Det färdiga materialet har vi på Naturvårdsverket sedan själva tagit fram med detta som grund. 

Naturvårdsverket har grundinformation om allemansrätten på många olika språk. Den kan användas för att nå målgrupper som inte talar svenska eller inte har svenska som modersmål. I just denna satsning har vi enbart haft möjlighet att ta fram material på svenska.  

Vi hoppas att den grundinformation som finns, tillsammans med stödet för att göra eget material, kan användas av er som finns nära de målgrupper som inte talar svenska. Naturvårdsverket har även gett bidrag till organisationer som har tagit fram material på flera språk.  

Allemansrätten på många språk

Allemansrätten - in English (long version) (youtube.com) 

Stöd att ta fram eget material

Ordbilden ”Det är lätt att göra allemansrätt” och stickers finns bara i det färdiga materialet och inte för separat användning. Det finns tre bilder med ordbilden i som man kan använda för att berätta om satsningen i egna kanaler.  

Det färdiga materialet ska inte ändras. När materialet för sociala medier används så blir era konton såklart avsändare, och ni kan anpassa texten i caption efter er verksamhet.  

Materialet är främst anpassat till Instagram och Facebook, men det finns inga hinder för att använda det i andra kanaler.  

Meta (Instagram, Facebook) har olika rekommendationer på format beroende på om inläggen ska gå som organiska/osponsrade eller om de ska sponsras. Dessutom kapar Meta automatiskt sponsrade inlägg till formatet 1:1 i flödet, så används format 4:5 där är risken att text och/eller ordbild kapas mitt i. 

Följ rekommendationerna nedan när ni lägger ut inlägg, så kommer de fungera som allra bäst. 

Sponsrade inlägg:

Grafiska

Flöde: 1:1 

Stories: 9:16

Enkel

Flöde: 1:1 

Stories: 9:16

Karuseller

Flöde: 1:1 

Stories: 9:16

Rörliga

Flöde: 4:5

Stories: 9:16

Osponsrade/organiska inlägg:

Grafiska

Flöde: 4:5 eller 1:1 

Stories: 9:16

Enkel

Flöde: 4:5 eller 1:1

Stories: 9:16

Karuseller

Flöde: 4:5 eller 1:1  

Stories: 9:16

Rörliga

Flöde: 4:5

Stories: 9:16

Om man vill tillgänglighetsanpassa bilden för exempelvis människor med synnedsättning, genom att förklara vad den visar, behöver man själv göra det vid publicering i sociala medier genom att skriva en alt-text via avancerade inställningar. Med tanke på tillgänglighet har vi ökat kontrasterna i bilderna genom att göra bilden under texten mörkare. 

Texterna i bild är dock inte avgörande för att förstå vad inlägget handlar om, utan den viktigaste texten står i caption, det vill säga hur man gör rätt. Det har personer med exempelvis en synnedsättning oftast själva verktyg för att göra. 

Allt färdigt material finns nu att ladda ner och beställa.
Informationsmaterial om allemansrätten

Handbok, affisch och samtalskort finns att beställa i tryckt format. Du kan även skriva ut materialet själv, eller använda det digitalt.  För sociala medier finns färdiga inlägg och ett quiz. 

Du kan även ta fram eget material. 
Stöd för att ta fram eget materiel om allemansrätten

 

Allt material är gratis. Eventuellt tillkommer en kostnad för frakt i ett senare skede. 

Det finns inga mallar att använda för att ta fram eget material. Däremot finns stöd i form av budskap, tonalitet och checklista för alla att använda. Texterna i Naturvårdsverkets material kan man även använda i sin egen kommunikation.  

Vecka 18 startar satsningen. Vi uppmuntrar alla att under denna vecka på olika sätt uppmärksamma allemansrätten lite extra – utifrån er roll och era möjligheter. Kanske använder ni det material som Naturvårdsverket har tagit fram i era sociala medier? Kanske har ni gjort eget material utifrån vår checklista? Ni som har möjlighet att möta människor på plats i naturen kan använda Naturvårdsverkets tipsrunda eller handbok för att prata om allemansrätten, samtidigt som ni plockar skräp eller anordnar en annan aktivitet som passar just er verksamhet. Vi hoppas på många initiativ, stora som små! 

Vad gör Naturvårdsverket vecka 18? 
Förutom att erbjuda tryckt och digitalt material till alla som vill använda det lanserar vi det nya materialet i sociala medier vecka 18. Vi tar även fram  material för att uppmärksamma lanseringen – håll utkik efter det! 

Vi delar med oss av vår plan för inlägg under perioden maj till september. Förstärk gärna effekten genom att göra planen till din och göra samma inlägg. Naturvårdsverket gör även några mediala initiativ i samband med lanseringen vecka 18.  

Naturvårdsverket har gjort en nollmätning av allmänhetens kunskap, attityd och beteende kopplat till allemansrätten. Det följer vi upp var fjärde år.  

Satsningen som vi gör 2024 kommer vi att följa upp dels i de kanaler där Naturvårdsverket finns, dels med sikte på de insatser som övriga aktörer gör.  

Naturvårdsverket har under flera år fördelat bidrag till ideella organisationer för att sprida kunskap om allemansrätten. På grund av minskade anslag finns denna möjlighet inte 2024.