Kväveoxider, utsläpp till luft från vägtransporter
Personbilar och tunga lastbilar bidrar mest till utsläppen av kväveoxider till luft från vägtransporter.
Kraftig minskning sedan 1990
Utsläppen av kväveoxider, NOx, från vägtransporter var 36 tusen ton under 2022. Det motsvarar cirka 36 procent av de totala utsläppen av kväveoxider i Sverige och 81 procent av utsläppen i sektorn inrikes transporter. Vägtransporter omfattar tunga och lätta lastbilar, personbilar, bussar samt motorcyklar och mopeder. Totalt minskade utsläppen av NOx från vägtransporter med 7 procent mellan 2021 och 2022.
Utsläppen från personbilar minskar
Personbilar stod 2021 för 52 procent av utsläppen av NOx från vägtransporter. Utsläppen från personbilar var 74 procent lägre 2022 jämfört med 1990. Mellan 2012 och 2016 ökade utsläppen av NOx från personbilar men utsläppen har minskat efter år 2016. Mellan 2021 och 2022 minskade utsläppen från personbilar med 5 procent. Detta trots att trafikarbetet med personbilar ökade något mellan 2021 och 2022. Trafikarbetet är fortfarande lägre än år 2019 innan pandemirestrektionerna.
För bensinbilar var utsläppsminskningen mellan 2021 och 2022 3 procent och för dieselbilar var den 6 procent. Minskningen av utsläppen från bensinbilar beror på att äldre bensinbilar skrotas och på att nya har lägre utsläpp. Dieselbilarnas minskade utsläpp tillskrivs de nya bilarnas lägre utsläpp men även en liten minskning av dieselanvändningen. Elbilars och plug-in hybriders trafikarbete nära fördubblades för andra året i rad och ökade från från 7 procent 2021 till 10 procent 2022.
Utsläppen av NOx från dieselbilar har ökat kraftigt sedan 1990, från cirka 2 tusen ton 1990 till cirka 15 tusen ton 2022. Mellan 2010 och 2016 mer än fördubblades utsläppen av NOx från dieselbilar. Efter 2016 har utsläppen av NOx från dieselbilar minskat.
Utsläppen från dieselbilar var 2022 mer än fyra gånger högre än utsläppen från bensinbilar samtidigt som trafikarbetet som utfördes av diesel respektive bensinbilar var i stort sett lika stort.
Sedan den 1 september 2015 får endast bilar som klarar utsläppskraven i Euro 6 säljas. Euro-klasserna är europeiska miljöklasser som reglerar utsläppen. Dieselbilar i klassen Euro 6 som klarade kraven för typgodkännande enligt den gamla testmetoden visade sig, i verklig körning, ha utsläpp som i genomsnitt var cirka fem gånger högre än kravnivåerna.
Nya testmetoder infördes från och med september 2017 för nya bilmodeller. De nya testmetoderna motsvarar i större utsträckning verklig körning, RDE (Real Driving Emissions). Sedan januari 2019 gäller de nya testmetoderna för alla nya bilar.
I samband med att nya testmetoder infördes antogs en faktor för att justera utsläppskraven i förhållande till de högre utsläpp som den nya testmetoden innebar. Faktorn bestämdes till 2,1 fram till den 1 januari 2021 och därefter till 1,43.
Utsläppskraven för Euro-6 för dieselbilar förändrades med den nya testmetoden från 80 mg NOx/km till 168 mg NOx/km. Från den 1 januari 2021 får utsläppen av NOx högst uppgå till, till 114 mg NOx/km. Kraven är då fortfarande mer generösa än Euro 6-kraven från 2015.
Kraven på bensinbilar enligt Euro-6 är 60 mg NOx/km. Mätningar har visat att de allra flesta bensinbilar ligger under denna nivå även vid verklig körning.
Samtidigt som dieselbilar har högre utsläpp av kväveoxider är utsläppen av koldioxid från dieselbilar lägre vilket betyder att de är gynnsamma ur klimatsynpunkt. Detta är en klassisk målkonflikt.
Utsläppen från tunga lastbilar fortsätter att minska
De tunga lastbilarna stod 2021 för 21 procent av NOx-utsläppen från vägtransporter. Utsläppen av från tunga lastbilar (över 3,5 ton) har minskat med 87 procent sedan 1990. Mellan 2021 och 2022 var minskningen 9 procent trots att trafikarbetet ökat något. De minskade utsläppen beror på att nya lastbilar har lägre utsläpp.
Antalet tunga lastbilar har ökat något under senare år. Majoriteten av allt transportarbete 2020 genomfördes av lastbilsekipage med en maximal lastvikt över 55 ton. Den totala bränsleförbrukningen för tunga lastbilar planade ut efter 2007 och började minska från 2010. De två senaste åren pekar dock på ökad bränsleförbrukning.
97 procent av de tunga lastbilarna drivs på diesel av miljöklass 1. Enligt kraven i Euro 6, ska utsläppen av NOx från tunga fordon vara högst 0,4–0,46 g/kWh, vilket också klaras.
Tester har visat att utsläppen reducerats med 90 procent jämfört med Euro 5 (Euroklasserna är miljöklasser som reglerar utsläppen). Kraven skärps successivt och den senaste skärpningen skedde 2013/2014.
Utsläppen från bussar minskar
Bussarna stod 2022 för 5 procent av utsläppen av NOx från vägtransporter. Utsläppen från bussar har minskat med 87 procent sedan 1990. Mellan 2021 och 2022 var minskningen 10 procent. Bussarnas trafikarbete ökade med 5 procent mellan 2021 och 2022. Minskningen som sågs mellan 2019 och 2021 som en effekt av pandemirestriktionerna verkar nu har brutits. Det syns en tydlig ökning av el-bussarnas trafikarbete, något som leder till minskade utsläpp. En övergång till gasbussar samt att nya bussar har lägre utsläpp bidrar också till utsläppsminskningen.
2020 gjordes 75 procent av bussarnas trafikarbete från de dieseldrivna och 22 procent gasdrivna. E-eldrivna stod 2020 för knappt 2 procent. År 2022 har de gasdrivna bussarna ökat något medan de dieseldrivna har minskat till 71 procent samtidigt som de eldrivna ökat till 5 procent.
Bussar omfattas av samma utsläppskrav som tunga lastbilar.
Utsläppen från lätta lastbilar minskar
Lätta lastbilar stod 2022 för 21 procent av NOx-utsläppen från vägtransporter. Utsläppen från lätta lastbilar (upp till 3,5 ton) ökade fram till 2015 men har minskat sedan dess. Mellan 2021 och 2022 minskade utsläppen med 8 procent. Trafikarbetet med lätta lastbilar var nära oförändrat mellan 2021 och 2022. Den huvudsakliga förklaringen till utsläppsminskningen är att nya lätta lastbilar har lägre utsläpp av kväveoxider.
Lätta lastbilar drivs nästan uteslutande av diesel. År 2022 stod diesel för 94 procent av trafikarbetet medan bensin stod för 3 procent.
Utsläppskraven för lätta lastbilar varierar beroende på fordonets vikt. De lättaste lätta lastbilarna har samma ursprungliga Euro 6-krav som personbilar, det vill säga 80 mg/km. För de mellantunga och tyngre lätta lastbilarna är kraven något mindre ambitiösa och ligger på 105–125 mg NOx/km. För bensindrivna lätta lastbilar är kravet 60–82 mg NOx/km.
Även för lätta diesellastbilar är skillnaden mellan utsläppskraven i Euro 6 och utsläpp i verklig körning stora. De lätta lastbilarna omfattas därför också av de förändrade testerna (RDE) och samma konformitetsfaktorer som gäller för personbilar. Därmed kommer kraven att vara mellan 114 och 179 mg NOx/km.
ANSVARIG MYNDIGHET
- Naturvårdsverket
Underlag till Sveriges rapportering av luftföroreningar till EU och FN:s luftvårdskonvention (CLRTAP) 2024. Underlagen är framtagna av SMED.
Metodik: Se Informative Inventory Report.
Nästa uppdatering: December 2024.
Statistikens kvalitet
En utförlig beskrivning av statistiken finns i kvalitetsdeklarationen.
Kvalitetsdeklaration – Utsläpp av luftföroreningar (pdf)
Utsläpp av luftföroreningar – detaljerad statistik och dokumentation (scb.se)
ANSVARIG MYNDIGHET
- Naturvårdsverket
Detaljerade uppgifter om utsläppen hittar du i SCB:s Statistikdatabas:
Utsläpp av luftföroreningar (scb.se)
För information om statistikens indelning, se excelfilen:
ANSVARIG MYNDIGHET
- Naturvårdsverket
Mer information om utsläppsiffrorna
De metoder som används vid sammanställningen av utsläppssiffrorna finns beskrivna i Sveriges Informative Inventory Report. Där finns också en analys av utsläppstrenderna sedan 1990.