Kväveoxider, utsläpp till luft från internationellt flyg och sjöfart

Granskad: ‎den ‎12‎ ‎december‎ ‎2024

Utsläppen av kväveoxider till luft från bränsle som tankas i Sverige och används till utrikes flyg och sjöfart, även kallad internationell bunkring, har varierat mycket genom åren. Sjöfarten står för den största delen av dessa utsläpp.

      Kraftig ökning sedan 1990

      Kraftig ökning sedan 1990

      Den internationella flyg och sjöfarten ger upphov till betydande utsläpp av kväveoxider (NOx). Dessa utsläpp omfattas för närvarande inte av några nationella åtaganden om utsläppsminskningar och räknas därför inte in i de nationella utsläppen vid rapportering till FN:s luftvårdskonvention och till EU, men redovisas årligen separat.

      Utsläppen av kväveoxider från bränslen som används till utrikes flyg och sjöfart bidrar till betydligt större utsläpp än den inhemska sjöfarten och flyget. De aggregerade utsläppen av kväveoxider från internationella transporter har varierat mycket under åren. Utsläppen uppgick år 2023 till över 66 tusen ton, en ökning med cirka 21 procent jämfört med 1990. Under 2023 minskade utsläppen med 29 procent jämfört med föregående år.

      Sjöfarten står för största delen av NOx-utsläppen

      Största delen av NOx-utsläppen kommer från sjöfart som stod för cirka 87 procent av de totala utsläppen år 2023. Det har ökat med 21 procent sedan 1990 till följd av ökad aktivitet. Mellan 2022 och 2023 minskade utsläppen med lite under en tredjedel.

      Andelen NOx-utsläpp från internationell luftfart är relativt liten (11 procent eller drygt 8 tusen ton) år 2023. Utsläppen har ökat med hälften sedan 1990 till följd av ökad aktivitet.

      Under 2023 har utsläppen ökat med ca 8 procent jämfört med året före som förklaras med att antalet destinationer från svenska flygplatser har ökat.

      ANSVARIG MYNDIGHET

      • Naturvårdsverket