Partiklar (PM10) i gaturum (antal dygn över miljökvalitetsnormen)
Partiklar orsakar stora hälsoproblem i våra tätorter och bidrar till förkortad livslängd och ökad sjuklighet i Sverige. Trenden för partiklar av måttet PM10 har varit svagt nedåtgående under de senaste tjugo åren, men de årliga variationerna är stora och under 2022 inträffade fler överskridanden än vanligt. Under 2023 noterades åter färre överskridanden.
Stora årliga variationer
Miljökvalitetsnormen (MKN) för dygnsmedelvärden (50 µg/m3) får överskridas 35 dygn per år. Antalet dagar med överskridanden har under de senaste tjugofem åren visat på en generellt minskande trend, dels till följd av minskad dubbdäcksanvändning, men även på grund av att många kommuner genomfört olika åtgärder, till exempel intensifierad städning och dammbindning, trängselskatt och dubbdäcksförbud. Mellanårsvariationen kan dock vara stor och 2022 var ett särskilt ogynnsamt år med överskridanden på flera mätstationer i både mindre och större tätorter. Under 2023 noterades något lägre halter och totalt två överskridanden.
Partiklar ett stort hälsoproblem
När människan andas in partiklar passerar en stor del av dem som är mindre än 10 µm i diameter (PM10) ner till lungorna. PM10 är därför en av de luftföroreningar som orsakar störst hälsoproblem i svenska tätorter.
Långtidsexponering av partiklar i omgivningsluften kan orsaka sjuklighet och förtida dödlighet i hjärt-, kärl- och lungsjukdomar. Det beräknas bidra till i genomsnitt flera månaders förkortad livslängd i Sverige.
Tätortens luftföroreningar, samt specifikt dieselavgaser, har av International Agency for Research on Cancer, IARC, klassats som cancerframkallande för människor. Partiklar i tätortsluften är bärare av många cancerframkallande och skadliga ämnen.
Kortvarigt förhöjda partikelhalter kan leda till luftvägsbesvär för astmatiker och andra känsliga personer, samt påverka dödligheten.
Vägtrafiken en stor utsläppskälla
Vägtrafiken, både avgaser och slitage av däck, bromsar och vägbana, är en stor källa till förekomsten av partiklar i tätortsluften. För partiklar i storleksområdet mellan PM2,5 och PM10 är slitagepartiklar från användning av dubbdäck samt uppvirvlande partiklar på vägbanan den största källan.
Partiklar kommer också från annan förbränning samt från naturliga källor, till exempel havssalt och sand.
Stora lokala variationer
Till följd av att det regionala bidraget till partikelförekomsten i urban bakgrundsluft är relativt stort finns en geografisk gradient med högre halter i södra Sverige. Motsvarande mönster finns dock inte för halterna av PM10 i gaturum, eftersom det lokala bidraget kan variera kraftigt både mellan tätorter och mellan olika gaturum i samma tätort.
ANSVARIG MYNDIGHET
- Naturvårdsverket
Data för tätort
Redovisade data är framtagna av respektive kommun i enlighet med bestämmelserna i luftkvalitetsförordningen och Naturvårdsverkets föreskrifter om kontroll av luftkvalitet.
Luftkvalitetsförordning (2010:477) (riksdagen.se)
Naturvårdsverkets föreskrifter om kontroll av luftkvalitet (NFS 2019:9)
Rapportering och uppdatering
SMHI är, på uppdrag av Naturvårdsverket, datavärd för luft.
- Kommunerna rapporterar data till datavärden varje år senast den 31 mars.
- Nästa diagramuppdatering hösten 2025.
Mer data kan hämtas via datavärden:
ANSVARIG MYNDIGHET
- Naturvårdsverket
Läs mer om luft
Här kan du bland annat läsa mer om miljökvalitetsnormerna för utomhusluft och hur luftkvaliteten kontrolleras.
Det mesta du behöver veta om partiklar i luft
Partiklar finns i all luft vi andas och kan påverka människors hälsa. I den här rapporten har vi samlat kunskap om partiklar, hur de påverkar oss och hur vi väljer rätt åtgärder.