Kom i gång med arbetet
Här finns tips och beskrivningar kring hur ekosystemtjänster kan bli en del av planering, beslut och processer i den verksamhet du arbetar med. Denna sida riktar sig främst till dig som arbetar med hållbarhets-, miljö- eller naturvårdande arbete i privat eller offentlig sektor.
Däför ska vi arbeta med ekosystemtjänster
Med hjälp av ekosystemtjänster tydliggörs hur beroende människan är av naturen. Begreppet ekosystemtjänster är ett pedagogiskt verktyg för att visa att vi behöver hållbara ekosystem för både växter, djur och människor. Ekosystemtjänster är även ett sätt att visa på mångfunktionalitet och möjlighet till synergieffekter om ekosystemen tas tillvara och nyttjas på ett hållbart sätt.
Vi behöver arbeta med ekosystemtjänster för att:
- visa på naturens värden för människor och samhällen,
- nå internationella och nationella miljö- och hållbarhetsmål,
- synliggöra och därmed beakta fler värden i beslut, planering, processer och löpande verksamhet,
- skapa dialog mellan företag, branscher och sektorsområden
- verksamheter ska kunna kartlägga sitt ekologiska sammanhang.
Olika sätt att arbeta
Arbete med ekosystemtjänster kan se ut på olika sätt beroende på syfte, mål och organisation. Ekosystemtjänster kan koppla till övergripande beslut som handlar om exempelvis prövning och planering samt pågående mark- och vattenanvändning. Det gäller också för interna beslut, till exempel kopplade till policyer, upphandling och uppföljning. Det kan handla om avgränsade projekt eller löpande verksamhet.
Ekosystemtjänster är ett paraplybegrepp som innefattar mycket. Ofta handlar därför det inledande arbetet om att göra någon form av ekosystemtjänstanalys som identifierar, kartlägger eller värderar de ekosystemtjänster som kopplar till verksamheten. Utifrån denna analys kan sedan slutsatser dras om hur det fortsatta arbetet ska bedrivas. I och med analysen kan det även blir tydligare vilka andra verksamheter som har ett liknande beroende av samma ekosystemtjänster, vilket kan ge indikationer på behov av samverkan med andra aktörer.
Kom i gång: Tips i arbetet med ekosystemtjänster
Det finns flera faktorer som kan förbättra förutsättningarna för arbete med ekosystemtjänster. Nedan följer tio tips/steg som riktar sig till olika aktörer på olika nivåer i organisationer som vill utveckla arbetet med ekosystemtjänster.
Steg 1. Läs på – orientering behövs och information finns
Arbete med ekosystemtjänster är under utveckling. Det innebär att olika metoder och arbetssätt utvecklas parallellt av både myndigheter, företag och konsulter. Det finns dock redan idag tillräckligt med erfarenhet, kunskap och material för att kunna orientera sig. Läs på om ekosystemtjänster för att få en bild av på vilket sätt begreppet kopplar till den aktuella verksamheten.
Exempel på frågor att besvara kan vara:
- Vilka ekosystemtjänster är relevanta att arbeta med i verksamheten?
- Hur påverkar verksamheten ekosystemtjänster?
- Vilka beslut fattas i organisationen som påverkar ekosystemtjänster?
- Vilka rutiner finns för att ställa krav kopplade till ekosystemtjänster?
- Bör ekosystemtjänster ingå i de budskap som kommuniceras?
- Bör ekosystemtjänster ingå i uppföljningen av verksamheten?
- Behövs mer underlag, till exempel en ekosystemtjänstanalys?
Steg 2. Kontakta erfarna personer
Många olika aktörer har intresse av och kompetens att bidra i arbetet med ekosystemtjänster. Kontakt med personer som har praktisk erfarenhet kan vara ett viktigt komplement till egen inläsning. Det finns både stora ambitiösa utvecklingsprojekt och enklare ansatser att inspireras av.
Ett tips för att få del av goda exempel är att gå med i nätverket för ekosystemtjänster som har en egen SharePoint-yta. Kontakta Naturvårdsverkets kundtjänst om du vill delta i nätverket.
Steg 3. Förankra på ledningsnivå och återkoppla hur arbetet går
För att medarbetare som ska arbeta med ekosystemtjänster ska kunna utveckla arbetet på ett bra sätt bör det vara väl förankrat i organisationen. Goda argument kan man hitta både i den svenska miljöpolitiken och internationella konventioner (se sidan ”Lagar och mål”).
För att utveckla synsätt och arbetssätt behövs öppenhet för nytänkande inom hela organisationen och en förståelse för att resultatet av arbete med ekosystemtjänster oftast inte syns direkt. Återkoppla gärna ofta till ledningen kring hur arbetet planeras framåt, hur det går och vilka konkreta resultat som uppnås.
Steg 4. Börja i liten skala eller med ett projekt
Starta med de förutsättningar som råder i verksamheten och arbeta utifrån dessa. Det är bättre att börja med en lägre ambitionsnivå än att inte börja alls. Det kan handla om att motivera, sprida information och skapa intresse inom organisationen för att därefter få i gång praktiska insatser med ekosystemtjänstperspektiv.
Steg 5. Hitta relevans och anpassa efter verksamheten
Begreppet ekosystemtjänster upplevs ibland som teoretiskt. I vissa branscher är ekosystemtjänster ett vanligt begrepp och i andra är det mindre känt. Att använda liknelser eller att översätta begreppet ekosystemtjänster till begrepp som är mer relevanta och konkreta för verksamheten kan vara ett sätt att skapa förståelse och dialog. Det kan också handla om att välja ut ett antal relevanta ekosystemtjänster och fokusera arbetet på dem. Varje aktör behöver hitta vad som upplevs som praktiskt, användbart och pedagogiskt för anställda och verksamhetens målgrupper. Detta skapar motivation att arbeta med ekosystemtjänster.
Steg 6. Kartlägg och analysera ekosystemtjänster
Det kan vara lämpligt att kartlägga närmare vilka ekosystemtjänster som just din verksamhet berörs av (läs mer under Vägledningar och verktyg). Det kan också vara lämpligt att analysera exempelvis på vilket sätt ekosystemtjänster kan påverkas positivt eller negativt av verksamheten. Uppmärksamma till exempel hur biologisk mångfald kan beaktas, vilka ekosystemtjänster som ska ingå, hur behov av platsspecifika data kan tillgodoses, vilken indelning av ekosystemtjänster som är mest lämplig och hur resultat redovisas.
Ibland behövs konsulthjälp för exempelvis ekosystemtjänstanalys. Det är viktigt att beställare (kommun, företag med flera) har och kommunicerar sina behov tydligt så att analysen blir anpassad till konkreta mål och sammanhang. Samtidigt måste genomföraren (ofta en miljökonsult) ha överblick över och kommunicera vilka olika metoder och metodbegränsningar som finns.
Steg 7. Värdera ekosystemtjänster på olika sätt
Det kan vara relevant för planering och beslutsfattande att bedöma ekosystemens och ekosystemtjänsternas värde med siffror, men det är en utmaning att uppskatta vissa värden monetärt. Ofta kan kvantitativ och kvalitativ information ge minst lika bra underlag. Värden hos olika ekosystemtjänster är dessutom plats- och situationsberoende eftersom värdena handlar om människans användning och nytta, som varierar i tid och rum.
Steg 8. Integrera i intern och extern verksamhet
Att arbeta med ekosystemtjänster kan handla om ett avgränsat projekt inledningsvis, men för att nå långsiktig effekt behöver ekosystemtjänster integreras i organisationens kärnverksamhet likväl som intern verksamhet, exempelvis i rutiner, planering och kvalitetssystem. Genom att integrera paraplybegreppet ekosystemtjänster kan en helhetssyn skapas i arbetet med den ekologiska/ miljömässiga dimensionen av hållbar utveckling.
Steg 9. Uppnå långsiktighet i arbetet
När ekosystemtjänster ses som en naturlig del i arbetet har verksamheten kommit långt. Exempelvis kan checklistor och beslutsmallar där ekosystemtjänster är en fast rubrik vara bra för att säkerställa att ekosystemtjänster beaktas löpande intern och extern verksamhet. Genom att synliggöra ekosystemtjänsterna och sätta värde på de nyttor vi får, kan dessa beaktas i planering, processer och beslut där de tidigare inte varit synliga. Kom ihåg att systematiskt följa upp arbetet och löpande rapportera om arbetets effekter till verksamhetens ledning.
Steg 10. Få tips och diskutera med andra
Läs mer här om praktiska erfarenheter av arbete med ekosystemtjänster: