Laddning för allmänheten – anbudsprocess
Du som är intresserad av att bygga laddstationer för allmänheten (publik laddinfrastruktur) behöver lämna anbud för att kunna få investeringsstöd från Klimatklivet. De bästa anbuden i ett geografiskt område har möjlighet att få stöd.

1. Idé om laddstation
Fundera på behov och förutsättningar för laddinfrastruktur på den tilltänkta platsen. Se över vilken typ av laddstation du tänker sätta upp, kontrollera tillgång till effekt genom att kontakta elnätsbolag och be om förhandsbesked, kontrollera möjligheten att sätta upp laddstationen ifall du inte är markägare och så vidare.
2. Samråd
Undersök när nästa samråd öppnar. När ett samråd är öppet kan du titta i kartverktyget inom den laddningskategori du vill lämna anbud i och om platsen är öppen. Om inte kan du komma med inspel om det till och med det datum samrådet stänger.
OBS: Om du vill uppföra laddning för personbil 10–50 kW utanför utpekat tätortsområde, behöver du anmäla platsen som en slutdestination/knutpunkt i samråd.
3. Förbered anbud
Läs dokumenten med instruktioner och kriterier på webben och kontrollera om alla ska-kriterier för den tilltänkta laddstationen är uppfyllda. Läs igenom de övriga kraven som gäller för att kunna få stöd från Klimatklivet.
4. Lämna anbud i utlysningen
Invänta att en utlysning öppnar. När utlysningen har öppnat kan du kolla i det uppdaterade kartmaterialet i kartverktyget om platsen fortfarande är öppen eller har öppnats. Sammanställ all information som ska bifogas anbudet.
5. Länsstyrelsen granskar
Anbud kan bara lämnas in när utlysningen är öppen. Lämna anbudet via e-tjänstportalen på Länsstyrelsens webbplats och se till att alla obligatoriska bilagor är bifogade.
6. Naturvårdsverket granskar
Din ansökan granskas och kompletteras vid behov av dig eller andra myndigheter.
7. Beslut
Naturvårdsverket fattar beslut och du får besked om stöd eller avslag.
8. Rapportera hur det går
Om anbudet beviljas stöd får du påbörja din åtgärd. Du behöver återrapportera till Klimatklivet och meddela projektets status enligt vad som står i ditt beslut. Vanligen skickar du in en lägesrapport till Länsstyrelsen var sjätte månad från beslutsdatum och en slutrapport inom tre månader efter åtgärdens slutdatum.