Vätgastankstation redo för växande behov i framtiden

Klimatklivet har delfinansierat en ny vätgastankstation i Borlänge. Stationen är byggd av MaserFrakt, ett av Sveriges största företag inom maskin- och transportförmedling. Än så länge finns inte så mycket vätgas i lagret, men det kommer att fyllas på varefter efterfrågan på vätgasdrivna fordon ökar.
MaserFrakt
Åtgärd: Tankstation för vätgas.
Beviljat stöd: 7,7 miljoner kronor.
Storlek på investering: 17,7 miljoner kronor (11 miljoner enligt första beräkningarna).
Förväntad utsläppsminskning: 2 430 ton koldioxidekvivalenter per år.
Hållbarhetsarbete på flera plan
MaserFrakt har ett helhetsperspektiv på hållbarhetsfrågor. Sedan 1989 är de en av 12 delägare i transportnätverket TRB, som gemensamt driver utvecklingsarbete inom alternativa bränslen för att minimera belastningen på miljön. Satsningen på vätgas är en del i de långsiktiga miljösatsningarna.
MaserFrakt sökte stöd från Klimatklivet för bygget av en ny vätgastankstation 2020. Då beräknades kostnaden till 11 miljoner kronor. De beviljades 70 procent stöd, 7,7 miljoner kronor.
– Arbetet med vätgasmacken har haft många utmaningar, berättar Frida Jahncke, drivmedelsansvarig på MaserFrakt. Att bygga vätgastankstationer var fortfarande ganska nytt. Vid projektets start fanns det inga standarder, få att byta erfarenhet med och inga leverantörer i Sverige.

Under projektets gång stötte företaget på en del gupp på vägen som ledde till förseningar. Slutsumman blev också högre än beräknat och landade på 17,7 miljoner kronor.
– Vi gav oss ut i ”stiglöst land”. Idag finns tydliga anvisningar för hur man bygger en vätgasstation och myndigheterna har lärt sig mer. Så det skulle nog vara lite lättare och inte ta lika lång tid idag. Men kommunikationen med Länsstyrelsen och Naturvårdsverket om stödet från Klimatklivet och möjligheten att skjuta på projektets slutdatum har varit positivt. I dagsläget kan vi serva cirka 10 fordon på tankstationen. Men lagerkapaciteteten är skalbar och skulle kunna förse fler.
Än så länge är dock tillgången på vätgas bristfällig, menar Frida Jahncke.
– Vår bild är att vätgasmarknaden är relativt omogen. Det är generellt svårt att få tag på vätgas i närområdet och många vätgasproducenter har en orealistisk syn på prissättningen. Idag har vi en säkrad vätgasförsörjning till stationen, men parallellt tittar vi på alternativ där en av lösningarna skulle kunna vara lokal produktion intill tankstationen.
Samverkan för forskning inom förnybar vätgas
MaserFrakt har ett samarbete med en stor livsmedelskoncern för att utforska vätgasens potential för tunga godstransporter i praktiken. En vätgasdriven lastbil levererar varor mellan lager och butiker i Dalarna, Västmanland och Gävle.
– Lastbilen är ett bränslecellsfordon som är lämpat för långa räckvidder och tunga laster. Det finns inga fysiska utsläpp från lastbilen, enbart vattenånga. Det är i grunden en elbil som producerar elen via bränslecell och tankas med vätgas. Den vätgas som används i transporterna är så kallad grön vätgas, där energin som används vid framställningen kommer från förnyelsebara och fossilfria källor.
Samverkan är nyckeln till framgångsrika och hållbara lösningar, menar Frida Jahncke.
– Sedan 2000 har vi även samdistribuerat livsmedel till skolor, förskolor och äldreboende i Borlänge kommun. På så sätt kan vi bidra till en bättre, och även trafiksäkrare, miljö genom att allt kommer med samma leverans.
Klimatneutralitet
Genom att fortsätta investera i vätgas-, biogas- och eldrivna fordon ska MaserFrakt nå sitt mål att bli klimatneutrala 2035.
Tydliga miljömål
MaserFrakt har mer än 700 lastbilar och cirka 600 maskiner. Företaget arbetar fokuserat med klimatsmarta transporter och energieffektiva logistiklösningar med målsättningen att vara klimatneutrala 2035. Som en del i detta har de beställt två egna vätgasfordon som förväntas levereras senare under 2024. De har även 16 biogaslastbilar, två lätta el-lastbilar, två som går på RME (biodrivmedel) och cirka 20 som går på HVO (förnybar diesel).
– En stor del av vårt mål för klimatneutralitet beror på reduktionspliktens utveckling, säger Frida Jahncke. Vi kan komma att behöva investera ännu mer i miljöfordon framöver.
Marknadens vilja att köpa fossilfria transporter ökat med åren, men inte så mycket som behövs för att nå klimatmålen. Fortfarande upphandlas oftast fossila transporter eftersom det är billigare. Men Frida Jahncke ser en stor potential i vätgasdrivna tunga transporter.
– Vätgas är en viktig del i drivmedelspaletten där denna typ av teknik kan vara ett komplement till batterieldrift för tyngre och längre transporter. Med vätgasdrivna lastbilar som drivs med hjälp av en bränslecell blir nollemissionstransporter möjliga, utan minskad lastvikt eller förlängda laddningstider.
MaserFrakt fortsätter utforska lösningar och gör flera satsningar som en del av resan mot klimatneutralitet.
– Nu håller vi på att ansöka om stöd från Klimatlivet för att bygga ut vår laddinfrastruktur i Borlänge och Gävle. Dessutom kommer vi att lämna in en ansökan om egen vätgasproduktion. Nu ser vi fram emot att fler kunder följer med oss på resan.
Fridas tips till andra som vill göra klimatinvesteringar
Tänk igenom hela processen för att minimera risken att missa att få med samtliga kostnader.
Vill du veta mer?
Vill du söka stöd för grön omställning? Här hittar du samlad information om Klimatklivet.
Klimatklivet