Klimatklivet

Lättare ta elbil från kust till fjäll

Åke Persson på Skellefteå Kraft
Granskad: ‎den ‎16‎ ‎september‎ ‎2024

Laddinfrastrukturen i landet blir allt bättre, men geografiskt är laddarna ojämnt fördelade och fortfarande finns stora luckor att fylla. För fjällturister i norra Sveriges inland är det nu enklare att ta elbilen till fjällen, tack vare den nya snabbladdaren i Arvidsjaur. Utan stöd från Klimatklivet hade den inte funnits på plats.

Skellefteå Kraft AB

Åtgärd: Anläggning för snabbladdning av elbilar.

Beviljat stöd: Cirka 500 000 kronor.

Förväntad utsläppsminskning: 42 ton koldioxidekvivalenter per år i direkt klimatnytta.

Snabbladdare med hög kapacitet

Laddstationen i Arvidsjaur har varit igång sedan hösten 2020. Laddaren är utrustad med två laddpunkter på vardera 150 kilowatts kapacitet, vilket gör att två elbilar kan ladda batteriet för ytterligare 30 mil på cirka trettio minuter. Det är upp till tre gånger snabbare jämfört med de laddare som fanns i kommunen tidigare. Åke Persson på Skellefteå Kraft berättar om satsningen på publika snabbladdare.

– Vi vill att det ska vara både enkelt och möjligt att ladda bilen med förnybar el, och sedan en tid finns en snabbladdare även i Arvidsjaur.

Genom olika projekt och samarbetspartners som exempelvis Klimatklivet, gör Skellefteå Kraft det möjligt för fler att ladda elbilen på fler platser.

– Sedan 2021 bygger vi ett av landets största publika nätverk för publik supersnabbladdning. Målet är att fram till 2026 installera minst 800 publika snabbladdare på cirka 300 platser.

En person vid en laddstation för elbil
Det ska vara möjligt att kunna använda elbil överallt i landet, menar Åke Persson på Skellefteå Kraft.

Strategiskt läge mellan kust och fjäll

Arvidsjaur är huvudort i en kommun med knappt 5 000 invånare i norra Sveriges inland, strax söder om polcirkeln. Läget ett par timmars bilresa från flera större städer längs kusten, exempelvis Piteå, Skellefteå och Luleå, gör Arvidsjaur till en idealisk plats att ladda batteriet. Åke Persson har blivit uppringd av nöjda bilägare, som nu vågar ta elbilen till stugan över helgen.

– Laddstationen har öppnat en brygga mellan kusten, där många elbilsägare bor, och fjällen, särskilt området runt Hemavan där många tillbringar sin fritid, säger Åke Persson.

Klimatklivet avgörande för satsningen

Elbilsmarknaden i Sverige har ökat kraftigt de senaste åren, och sedan 2020 har den nästan tredubblats. 2023 passerades milstolpen 300 000 elbilar registrerade för trafik i Sverige, en ökning med nästan 65 procent på bara ett år. Ändå utgör elbilar än så länge bara några få procent av den totala bilparken i Sverige. Det är ingen direkt brist på antal laddstationer – totalt finns över 12 000 laddpunkter i Sverige. Men de är ojämnt fördelade med stora skillnader mellan storstads- och landsbygdskommuner. Fortfarande är det svårt att nå lönsamhet i publika laddstationer utanför storstadsområdena och de mest trafikerade europavägarna, säger Åke Persson.

– Det är fortfarande inte kommersiellt lönsamt med laddstationer i inre Norrland. Det finns ännu för få elbilar här. Utan stödet från Klimatklivet hade laddstationen i Arvidsjaur inte blivit av – och utan laddstationer så tvekar folk i området att köpa elbilar. Så att fortsätta bygga ut laddmöjligheterna är nödvändigt för att få ner användningen av bilar som drivs med fossila bränslen.

2 x 150
kilowatts laddningskapacitet

Snabbladdning

Att ladda två elbilar för att ta sig ytterligare 30 mil tar en halvtimme – en lagom lång fikapaus.

Klimatnytta både på kort och lång sikt

Den direkta klimatnyttan har uppskattats till 42 ton koldioxidekvivalenter per år. Siffran bygger på att de två laddpunkterna används under femton år, och att el ersätter fossila drivmedel. Laddaren bidrar även indirekt och på sikt till klimatomställning. Ett utbyggt laddnätverk gör att fler vågar ta klivet över till elbil, säger Åke Persson.

–  Jag tror att en mental spärr har släppt, speciellt kring de långa resorna. Jag har en granne som nu kan ta elbilen hela vägen från Skellefteå till Hemavan, vilket han inte gjort tidigare. Och jag vet fler i samma sits som överväger att skaffa elbil.

En person sitter i en elbil
Snabbladdstationen i Arvidsjaur öppnar upp för elbilsanvändning från kust till fjäll.
65 %▴
ökning av antalet sålda elbilar i Sverige 2022–2023

Allt fler elbilar

Antalet elbilar har ökat kraftigt under senare år och under 2023 passerades milstolpen 300 000.

Åkes tips till andra som vill göra klimatinvesteringar

Tveka inte att söka stöd från Klimatklivet – utan det hade laddstationen i Arvidsjaur aldrig blivit av. Nu vågar fler ta steget över till elbil, även här uppe i Norrland.

Vill du veta mer?

Vill du söka stöd för grön omställning? Här hittar du samlad information om Klimatklivet.

Klimatklivet