Hållbara och cirkulära affärsmodeller
Hållbara och cirkulära affärsmodeller behöver utvecklas för att nå de globala hållbarhetsmålen och säkra framtida livsmiljöer. Hållbara affärsmodeller tar hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och sociala mål. Cirkulära affärsmodeller skapar värde genom att förlänga produkters livscykel och minska miljö- och klimatpåverkan.
Affärsmodeller beskriver hur verksamheter genererar intäkter och visar hur varor och tjänster produceras samt skapar värde för kunden. Omställning till mer hållbara och cirkulära affärsmodeller bidrar till minskad miljö- och klimatpåverkan och begränsar resursförbrukningen både i Sverige och globalt. Genom att gå från linjärt till cirkulärt kan både företag och samhällen bidra till en mer hållbar framtid. På så sätt skapas nya ekonomiska möjligheter.
Vi behöver gå från linjärt till cirkulärt
Användningen av naturresurser har ökat nära fyra gånger under de senaste 50 åren. Om inget görs så innebär en fortsatt ökning en katastrof för planeten enligt FN:s internationella resurspanel (IRP).
Cirkulära affärsmodeller
Cirkulära affärsmodeller bygger på idén att minska mängden avfall och optimera användningen av resurser genom att förlänga livslängden på produkter. Det kan till exempel handla om att till exempel uppgradera, återanvända och reparera produkter. Men cirkulära affärsmodeller kan även handla om delningsekonomi där konsumenten, istället för att köpa och äga produkten, betalar för produktens funktion genom att låna den. När produkten är uttjänt ska den vara anpassad för att kunna demonteras/plockas isär och materialåtervinnas på ett enkelt och säkert sätt.
I stället för att tillverka, använda och slänga produkter (den linjära modellen) syftar den cirkulära modellen till att hålla produkter och material i ekonomin så länge som möjligt. Ökad tillgång till reservdelar och bruksanvisningar ska göra det möjligt att uppgradera, reparera och rekonditionera produkter för att kunna använda produkterna under en längre tid.
Exempel på cirkulära och funktionsbaserade affärsmodeller
- Tjänster som ersätter nyköp: Genom uthyrning, leasing, lån, abonnemang eller delning kan behovet av att köpa nya produkter minskas.
- Tjänster för reparation, underhåll eller uppgradering: Genom inköp av produkter designade för lång livslängd kan tjänsterna förlänga den aktiva livslängden. Även tjänster som förbättrar en produkts funktionalitet, prestanda, kapacitet, säkerhet eller utseende kan förlänga den aktiva livslängden.
- Tjänster för rekonditionering: Det innebär åtgärder för att förbereda, rengöra, testa, underhålla och vid behov reparera en produkt eller en kasserad produkt för att återställa dess prestanda eller funktion.
- Tjänster som underlättar återanvändning av produkter: Plattformar och butiker för försäljning av second hand, vintage som möjliggör återanvändning av produkter istället för att kassera dem.
- Tjänster för återtillverkade produkter: Tillverkning av nya produkter från avfall, produkter eller komponenter, med ändringar som påverkar säkerhet, prestanda, syfte eller typ.
Designa rätt från början
För företag gäller det att designa rätt från början vilket innebär att anta ett helhetsperspektiv för produkter som sätts på marknaden, så att de är anpassade för lång användningstid och cirkulära affärsmodeller.
Särskilt farliga ämnen behöver fasas ut och tillgången till information om farliga ämnen i material, produkter och varor förbättras. Det är viktigt för att uppnå kretslopp utan oavsiktlig spridning av farliga ämnen.
Avfall och utsläpp som uppstår under tillverkningsprocessen av material och produkter kan minska genom en förbättrad processdesign.
Hållbara affärsmodeller
En hållbar affärsmodell är en strategi där företag tar ansvar för sina produkter och tjänster utifrån ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter i alla led av värdekedjan, från design och produktion till användning och avfallshantering.
Målet är att företag ska vara konkurrenskraftiga samtidigt som de hjälper till att lösa globala utmaningar som klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och resursbrist. Genom att minska sin påverkan på miljön, skapa rättvisa arbetsvillkor och använda resurser effektivt, skapar företaget långsiktigt värde och bidrar till att nå de globala målen och Agenda 2030 för hållbar utveckling.
EU uppmuntrar utveckling av cirkulära affärsmodeller
Alla EU-länder ska ta fram ett avfallsförebyggande program. Bland de åtgärder som länderna ska vidta och beskriva i det avfallsförebyggande programmet ingår bland annat att uppmuntra utformning, tillverkning och användning av produkter som är resurseffektiva och hållbara. Länderna ska även stödja hållbara produktions- och konsumtionsmodeller som cirkulära affärsmodeller.
I Sveriges avfallsförebyggande program, Ett cirkulärt Sverige tänker efter – före!, finns många åtgärder nämnda som syftar till att skapa en förflyttning mot mer hållbara och cirkulära affärsmodeller.
Ett cirkulärt Sverige
I juli 2020 beslutade regeringen om en strategi för cirkulär ekonomi i Sverige där en del i visionen är att cirkulär ekonomi som drivkraft för näringsliv och andra aktörer genom åtgärder främjar innovation och cirkulära affärsmodeller.
År 2023 redovisade regeringen den klimatpolitiska handlingsplanen om hur det klimatpolitiska arbetet bör bedrivas under mandatperioden. Här återfinns beslutade och planerade åtgärder som regeringen avser att vidta för att förbättra förutsättningarna för hushåll och företag att fatta de beslut som krävs för att nå de nationella och globala klimatmålen samt Sveriges klimatåtaganden gentemot EU. Värdet av att öka den cirkulära hanteringen av olika materialströmmar behandlas i flera olika avsnitt av den klimatpolitiska handlingsplanen.
Det pågår flera forskningssatsningar om hållbara affärsmodeller. Det pågår också utveckling av hållbara affärsområden i Sverige inom olika områden som till exempel textil. Och många olika aktörer arbetar för en cirkulär ekonomi.
Lär dig mer om hur du kan göra din affärsmodell hållbar
Det finns olika guider och verktyg som kan hjälpa företag att utveckla mer hållbara och cirkulära affärsmodeller. Genom att arbeta med mer hållbara och cirkulära affärsmodeller kan företag bidra till att effektivisera resursanvändningen i samhället.
Tillväxtverket har tagit fram exempel för hur cirkulära affärsmodeller kan se ut och har utvecklat verktyg för affärsutveckling, såsom Cirkulär Business Model Canvas.
Cirkulär affärsmodell (tillvaxtverket.se)
Exempel på cirkulära affärsmodeller (tillvaxtverket.se)
Hos Upphandlingsmyndigheten kan man få mer inspiration och exempel om hur olika affärsmodeller som främjar cirkulär ekonomi kan se ut.
Affärsmodeller som främjar cirkulär ekonomi (upphandlingsmyndigheten.se)