Referensvärden för naturtyper och arter
För att bedöma bevarandestatusen för en art eller naturtyp jämförs nuläget med referensvärden. Här kan du läsa mer om referensvärden och hur de sätts.
Referensvärdena ska beskriva behovet, det vill säga ett läge då arten eller naturtypen har en tillräckligt stor population eller area, samt ett tillräckligt utbredningsområde, för att dess långsiktiga överlevnad ska vara säkrad. I EU:s vägledningsdokument beskrivs hur referensvärden bör fastställas.
Naturvårdsverket har fått i uppdrag av regeringen att se över referensvärden för naturtyper, tillsammans med Skogsstyrelsen, Jordbruksverket och Havs- och vattenmyndigheten.
Regeringsuppdraget "Översyn av referensarealer för naturtyper"
Naturvårdsverket har också i uppdrag att se över referensvärdet för varg.
Så sätts referensvärden
Referensvärden kan sättas med olika metoder. Oavsett vilken metod som används så ska arbetet bygga på information och kunskap om nuvarande och tidigare förhållanden. Därefter kan man välja en referensbaserad metod, där man till stor del utgår från kunskap om nuvarande och tidigare förhållanden, eller använda sig av ekologiska modeller, som utgår från kunskap om arternas ekologi och behov av livsmiljöer för långsiktig överlevnad.
Man kan också använda en kombination av dessa metoder, eller sätta referensvärden utifrån expertbedömningar. I de fall då arten eller naturtypen sammantaget bedöms uppnå gynnsam bevarandestatus, sätts referensvärdet till dagens värde eller värdet vid EU-inträdet 1995, vilket är detsamma som det nuvarande värdet, om trenden varit stabil.
Det krävs mycket kunskap för att kunna fastställa referensvärden för naturtyper och arter. Ibland finns inte tillräcklig kunskap för att ange en areal eller en populationsstorlek. Då finns istället möjligheten att rapportera i intervall, som anger ett ungefärligt mått på hur nuläget förhåller sig till det önskvärda läget. För många naturtyper och arter har Sverige, i likhet med de flesta andra EU-länder, inte haft tillräckligt underlag för att ange värden.
Koppling till förslag om restaurering av natur
Referensarealerna kommer att få en större betydelse om EU:s förslag till förordning om restaurering av natur beslutas. Kommissionens förslag presenterades första gången i juni 2022 och förhandlades mellan medlemsländerna under 2023. Det förhandlade förslaget godkändes av EU-parlamentet i februari 2024. För tillfället (28 mars 2024) saknas majoritet för förslaget i rådet och det är därför oklart hur den fortsatta politiska processen inom EU ser ut.
Kommissionens förslag: The EU #NatureRestoration Law (europa.eu)
Referensvärdena är en del av bevarandestatusen
Referensvärdena är ett av underlagen som används för att bedöma om en art eller naturtyp uppnår så kallad gynnsam bevarandestatus. Mer om hur bedömningen av bevarandestatus går till finns här:
Sverige följer EU:s vägledning
EU:s vägledning
Enligt EU:s vägledning ska bedömningen av referensvärden för naturtyper bygga på information om följande:
- Nuvarande situation inklusive bedömning av brister, påverkansfaktorer och problem.
- Trender (kortsiktiga, långsiktiga, historiska, dvs. långt innan direktivet trädde i kraft).
- Naturlig ekologisk och geografisk variation (inklusive variation i artsammansättning, variation i förhållanden under vilka naturtyper förekommer, variation av ekosystem).
- Ekologisk potential (potentiellt utbredningsområde, med hänsyn till fysiska och ekologiska förhållanden, samtida potentiell naturlig vegetation).
- Naturligt utbredningsområde, historisk utbredning och förekomst och orsaker till förändringar, inklusive trender.
- Ekologisk konnektivitet och fragmentering.
- Naturtypens dynamik.
- Behoven hos naturtypens typiska arter.
Vidare ska följande generella principer beaktas:
- Referensvärden bör baseras på ekologiska/biologiska överväganden.
- Referensvärden bör fastställas med hjälp av bästa tillgängliga kunskap och vetenskapliga expertis.
- Referensvärden bör fastställas med hänsyn till försiktighetsprincipen och inkludera en säkerhetsmarginal för osäkerhet.
- Referensvärden bör i princip inte vara lägre än värdena när habitatdirektivet trädde i kraft, eftersom de flesta naturtyper har listats i bilagorna på grund av sin ogynnsamma status. Utbredningen och storleken (arean) vid datumet för direktivets ikraftträdande är inte nödvändigtvis lika med referensvärden.
- Referensvärden är inte nödvändigtvis lika med nationella mål. "Att fastställa gynnsamma referensvärden måste särskiljas från att fastställa konkreta mål; att sätta upp mål skulle innebära att referensvärden översätts till operativa, praktiska och genomförbara kort-, medel- och långsiktiga mål/milstolpar. Detta skulle uppenbarligen inte bara involvera tekniska frågor utan vara relaterat till resurser och andra faktorer.”
- Referensvärden motsvarar inte automatiskt ett givet "historiskt maximum" eller ett specifikt historiskt datum. Historisk information (t.ex. en tidigare stabil situation innan förändringar inträffade på grund av reversibla påverkansfaktorer) bör dock beaktas vid om bedömning av referensvärden.
- Referensvärden motsvarar inte automatiskt det "potentiella värdet" (högsta möjliga omfattning) som dock bör användas för att förstå restaureringsmöjligheter och begränsningar.
Motsvarande vägledande principer finns även för arter.
Relaterade länkar
Frågor och svar om referensarealer
Vad är referensarealer?
Referensarealer kan förenklat beskrivas som referensvärden som hur stor areal det behövs av en viss naturtyp för att säkerställa att naturtypen och dess typiska arter ska finnas kvar och vara livskraftiga på lång sikt. Begreppet har använts av EU sedan 2004 och föreslås få en juridisk definition i EU-förordningen om restaurering av natur.
Ekologisk forskning har visat att om mer än cirka 80 procent av en livsmiljö försvinner, så blir det svårt att säkerställa den långsiktiga överlevnaden. Det betyder att minst 20 procent av livsmiljöerna behöver finnas kvar. Referensarealerna har därför ofta satts till 20 procent av den ursprungliga arealen av respektive naturtyp. Detta kallas för ett ekologiskt tröskelvärde. Denna utgångspunkt användes redan i Miljövårdsberedningens betänkanden SOU 1997:97 (s. 126) och SOU 1997:98. Samma kunskap låg även till grund för EU:s tidigare mål att skydda 20 procent av landytan och havet. I EU:s nuvarande strategi för biologisk mångfald har målet höjts till att skydda minst 30 procent. Även de senaste globala förhandlingarna inom konventionen för biologisk mångfald (CBD) landade i ett mål på 30 procent.
Vad har ni kommit fram till i regeringsuppdraget om referensarealer när det gäller skog?
Sammantaget innebär den reviderade bedömningen att arealen skogliga naturtyper behöver öka med 25 700 km2, vilket är snarlikt vad som tidigare rapporterats (25 100 km2). Eftersom det finns cirka 13 000 km2 skog inom formellt skyddade områden och frivilliga avsättningar idag som kan utvecklas till naturtyp huvudsakligen genom fri utveckling innebär det att det finns behov av att skydda eller avsätta ytterligare cirka 12 700 km2. För vissa skogliga naturtyper, exempelvis fjällbjörkskog, landhöjningsskog och skogsbevuxen myr finns det redan tillräckliga arealer. För andra skogliga naturtyper behövs det betydande ökningar, exempelvis för taiga i boreal och kontinental region, samt ekskog (näringsrik och näringsfattig) och näringsfattig bokskog.
För skogsnaturtyperna har en kombination av referens- och modellbaserad metod använts för att sätta referensarealer utifrån en analys av ekologiska behov, precis som vid tidigare rapporteringar. Kunskapen om historiska förluster av olika skogstyper har förbättrats jämfört med 2019, liksom kunskapen om arealerna vid EU-inträdet 1995. En förändring jämfört med tidigare är att metoden nu även beaktar det ekologiska bidraget från brukade skogar som inte uppfyller kriterierna för att klassas som en av EU:s naturtyper.
Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen har gemensamt bedömt att det är tekniskt och ekologiskt möjligt att uppnå de referensarealer som är nödvändiga för att kunna uppnå gynnsam bevarandestatus för skogliga naturtyper. De typer av åtgärder som bedöms behövas för att klara referensarealerna är redan etablerade i det skogliga naturvårdsarbetet, men skulle behöva öka betydligt i omfattning. Det handlar bland annat om naturvårdsbränning och hydrologisk återställning. Det behövs även mer frivilliga avsättningar eller formellt skydd. Till viss del väntas arealen naturtyp öka till följd av att skog som redan ingår i frivilliga avsättningar eller formellt skydd blir äldre, och därmed uppfyller kriterierna för naturtyp.
Vad har ni kommit fram till i regeringsuppdraget om referensarealer när det gäller hävdberoende gräsmarker?
För att ta fram referensarealer för hävdberoende gräsmarker har en modellbaserad ansats använts. Detta är nytt jämfört med tidigare rapporteringar, då referensarealerna i högre grad togs fram med referensbaserade metoder. Fyra olika alternativ har modellerats, som i varierande grad beaktar vad som är tekniskt, ekologiskt och även ekonomiskt möjligt, i enlighet med art- och habitatdirektivet, EU:s vägledning och regeringsuppdraget.
Naturvårdsverket och Jordbruksverket har gemensamt landat i att referensarealerna bör ligga i ett spann som innebär att det behöver återetableras mellan 1 000 och 3 700 km2 naturtypsklassad gräsmark, vilket motsvarar 100 000 till 370 000 hektar. Utöver det behövs åtgärder på arealer som uppfyller kriterierna för att klassas som naturtyp, men där kvaliteten brister (avseende strukturer och funktioner samt typiska arter).
Tar Sverige fram och rapporterar referensarealer på samma sätt som andra länder?
Alla EU-länder utgår från samma fastställda rapporteringsformat och vägledning från EU-kommissionen. Format och vägledning medger dock flera olika sätt att rapportera och ta fram referensarealer. Därmed är det rimligt att det finns vissa skillnader mellan länder. Kommissionen strävar dock efter en enhetlig rapportering, så att det blir möjligt att sammanställa resultat på EU-nivå. Sverige är aktiva inom EU-samarbetet och har bland annat påtalat behovet av tydligare vägledning från Kommissionen.
Vägledningen innehåller vissa grundläggande principer för hur referensvärden ska sättas. Exempelvis ska man utgå från bästa tillgängliga kunskap och vetenskapliga expertis. Om det kan konstateras att nuvarande areal inte är tillräcklig för att säkerställa långsiktig livskraft hos naturtypen och dess typiska arter ska man även identifiera vad som behöver göras för att restaurera eller återskapa naturtypen. I det sammanhanget bör man även väga in vad som är tekniskt och ekologiskt möjligt. Vägledningen specificerar inte närmare vad som avses med tekniskt och ekologiskt möjligt.
I tidigare rapporteringar har Sverige använt olika metoder för olika naturtyper. Den översyn som gjorts inom ramen för regeringsuppdraget om översyn av referensarealer har landat samma slutsats, att det är rimligt att använda olika tillvägagångssätt för olika naturtyper, eftersom tillgången på kunskap och underlag varierar.
I regeringsuppdraget ingick att redovisa hur metodval och redovisningsprinciper förhåller sig till andra länder med liknande biogeografiska förhållanden som Sverige, samt att beakta behovet av ökad jämförbarhet mellan medlemsstater. Naturvårdsverket har därför, tillsammans med övriga myndigheter som deltagit i uppdraget och med hjälp av SLU Artdatabanken, dels analyserat EU-databasen som innehåller den senaste rapporteringen, dels genomfört en enkät till länderna kring Östersjön.
Analysen av databasen visade bland annat att Sverige tagit fram och rapporterat referensarealer med siffror i större utsträckning än de flesta andra länder. För många naturtyper, exempelvis nästan alla gräsmarksnaturtyper, valde dock Sverige att rapportera med så kallade operatorer (≈, >, >>, <) 2019, i likhet med många andra länder.
Enkäten innehöll frågor både om rapporteringen 2019 och om hur länderna planerar att göra 2025. Flera av länderna kunde inte ge så utförliga besked om kommande rapportering, men svaren tyder ändå på att flera länder (bland annat Lettland och Tyskland) kommer att ha tillgång till bättre kunskapsunderlag än tidigare. Både Finland och Estland svarade att de avser använda modell- eller referensbaserade metoder för skogsnaturtyper 2025. Enkätsvaren visade också att flera länder vägt in genomförbarhet då de satt sina referensarealer.
EU har uppdaterat format och vägledning inför rapporteringen 2025. Bland annat har de tidigare operatorerna (≈, >, >>, <) ersatts med fasta intervaller, som ställer högre krav på länderna att kvantifiera arealbehoven. Det kommer fortsatt att vara möjligt att ange referensarealer med siffror, eller att rapportera referensarealer som okända, men det sistnämnda alternativet ska endast väljas då det i princip helt saknas uppgifter om nuvarande arealer och historiska sammanhang.
Vilka årtal används för att sätta referensvärden?
Av EU:s vägledning framgår att information om tidigare förhållanden ska vägas in då referensvärden sätts. Enligt vägledningen bör man om möjligt beakta historiska förhållanden under de två till tre senaste seklen, liksom den mer sentida perioden innan direktivet trädde i kraft (från 1940 – 1950-talet). Syftet med att använda historisk information är att kunskap om hur landskapet och de ekologiska förhållandena har förändrats över tid har betydelse för att kunna bedöma hur stor areal eller hur stor population som behövs för att en naturtyp eller en art ska vara livskraftig på lång sikt.
För vissa naturtyper och arter är bedömningen att det redan finns tillräckligt stor areal eller population för att säkra långsiktig överlevnad. Då har referensvärdet angetts som lika med det nuvarande värdet, eller värdet då Sverige gick med i EU och direktivet började gälla i vårt land (1995).
Använder andra länder enbart referensvärden från året då direktivet trädde i kraft?
Nej, andra länder utgår från samma rapporteringsformat och vägledning som Sverige och gör en bedömning av hur stora arealer respektive populationer som behövs för att säkerställa långsiktig överlevnad. I de fall arealer eller populationer då direktivet trädde i kraft bedöms som tillräckliga anges dessa.
Vad skulle referensarealerna som redovisas i regeringsuppdraget få för konsekvenser?
En konsekvensutredning har genomförts för de naturtypsgrupper där det finns större skillnader mellan nuvarande naturtypsarealer och reviderade referensarealer. Konsekvenser beskrivs därför för naturtypsgrupperna hävdberoende gräsmarker, skog och kustnära våtmarker (estuarier, smala östersjövikar, blottade ler- och sandbottnar samt laguner). Flera osäkerheter präglar skattningarna av både nuvarande arealer och reviderade referensarealer för alla naturtypsgrupper, vilket innebär att konsekvensbedömningarna är osäkra.
Både art- och habitatdirektivet och förordningen om restaurering av natur syftar till att bevara biologisk mångfald. Förordningen om restaurering av natur medför även skyldigheter för EU:s medlemsländer att restaurera livsmiljöer.
Förlusten av biologisk mångfald kan få direkta återverkningar på jordbruk, skogsbruk och fiske som är beroende av fungerande ekosystem, ett beroende som blir än mer kritiskt i ett förändrat klimat. Att bevara biologisk mångfald är därför nödvändigt för samhällets ekonomi och kostnaden för att inte agera är hög.
Naturrestaureringsförordningens krav gäller EU:s medlemsländer och medför statsfinansiella kostnader för att återskapa och restaurera naturtyper. Företag kan påverkas av de marknadseffekter som följer av förändringar i till exempel utbudet av naturbeteskött eller timmer och massaved. För hushållen kan restaureringen innebära ökad tillgång till kulturella ekosystemtjänster och förbättrade möjligheter för rekreation och ökad hälsa.
För restaurering av vissa naturtyper finns målkonflikter med andra samhällsmål. Restaurering av kustnära våtmarker kan t.ex. behöva genomföras i bebyggda områden och hamnar. Restaureringen kan också innebära ökade utsläpp av växthusgaser, beroende på omfattningen, vilka marker som restaureras och hur kontinuerlig hävd av hävdberoende marker bedrivs. Det finns också synergier med andra samhällsmål, till exempel kan ökat naturbete gå hand i hand med målet om en ökad inhemsk livsmedelsproduktion. Det är dock nödvändigt att det finns en företagsekonomisk lönsamhet för att produktionen ska komma till stånd.