
Naturvårdsverket vägleder om buller från vägar, järnvägar, flyg, industrier, byggarbetsplatser, vindkraft, skjutfält, motorsport- och bilprovningsbanor. Här finns också information om miljökvalitetsnormen för omgivningsbuller.
Naturvårdsverkets roll
Naturvårdsverket har en samordnande roll för omgivningsbuller. Verket ansvarar för att vägleda om hur miljöbalken ska tillämpas på området. Det viktigaste verktyget är riktvärden för buller.
Förändring i miljöbalken som påverkar tillsyn av buller i nya bostäder
Från och med den 2 januari 2015 gäller en ny regel som på sikt påverkar tillsyn av buller från flygplatser, industriell verksamhet, spårtrafik och vägar vid vissa bostadsbyggnader.
Om det i planbeskrivningen till detaljplan eller bygglov har angetts beräknade värden för omgivningsbuller enligt 1 kap. 4 § plan- och bygglagen får tillsynsmyndigheten enligt miljöbalken 26 kap. 9a § inte besluta om förelägganden eller förbud med anledning av buller så länge värdena innehålls. Endast om det finns synnerliga skäl med hänsyn till de boendes hälsa får tillsynsmyndigheten besluta om sådana förelägganden eller förbud. Förelägganden eller förbud som avser omgivningsbuller vid ett komplementbostadshus som avses i 9 kap. 4a § plan- och bygglagen (s.k. Attefallshus) får inte beslutas.
Ny förordning om trafikbuller vid bostäder
Från och med den 1 juni 2015 träder en ny förordning om trafikbuller vid bostadsbyggnader i kraft. Förordningen innehåller bestämmelser om riktvärden för buller utomhus för spårtrafik, vägar och flygplatser vid bostadsbyggnader. Bestämmelserna ska tillämpas vid bedömningen av om kravet på förebyggande av olägenhet för människors hälsa i plan- och bygglagen är uppfyllt i planläggning, bygglov och förhandsbesked. Bestämmelserna om buller från flygplatser ska även tillämpas i ärenden om prövning av tillstånd för flygplatser enligt miljöbalken och bestämmelser meddelade med stöd av balken.
Förändringar i miljöbalken som påverkar villkor för prövningspliktiga verksamheter
Den 1 januari 2016 infördes ändringar vad gäller villkor och ansvar för buller från prövningspliktiga verksamheter.
Ändringarna innebär kortfattat att:
- tillståndsmyndigheten får i normalfallet inte besluta om strängare bullerkrav än de bullervärden som angivits i nya bostäders planbeskrivningar eller bygglov.
- tillståndsmyndigheten får i normalfallet inte vid omprövning meddela skärpta bullervillkor enbart på grund av att det tillkommit nya bostäder i omgivningen och om de i planbeskrivning eller bygglov har angetts beräknade bullervärden, vilka inte överskrids.
- verksamhetsutövare ska i normalfallet inte straffas om verksamheten överskrider bullervillkor vid nya bostäder under förutsättning att de bullervärden som angivits i planbeskrivningar till detaljplan eller bygglov inte överskrids.
Se vidare 16 kap. 2b §, 24 kap 5 a § och 29 kap. 4 § (SFS 2015:670).