Naturvårdsverket och flera andra parter överklagade mark- och miljödomstolens dom
Swedavia AB ansökte om nytt miljötillstånd för Arlanda flygplats. Mark- och miljödomstolen i Nacka gav i dom den 27 november 2013 tillstånd till 350 000 flygrörelser per år och föreskrev villkor för verksamheten, bland annat avseende flygvägar och bullerskyddsåtgärder. Domen överklagades till Mark- och miljööverdomstolen, MÖD.
Även Swedavia överklagade och yrkade bland annat att få lämna flygvägarna då maximalljudnivåerna underskrider 70 dB(A) och att bullerskyddsåtgärder ska vidtas för bostäder som exponeras för FBN 60 dB(A).
Dom från Mark- och miljööverdomstolen
I domen fastställs den av mark- och miljödomstolen beslutade maximala ljudnivån om 65 dB(A) på marken då flygplan får avvika från fastställda utflygningsvägar eller överflyga tätorter. Vad gäller bullerisolering så fastställde MÖD att bostäder ska bullerisoleras vid FBN nivån 55 dB(A) och maximalljudnivån 80 dB(A) under dag- och kvällstid och 70 dB(A) eller däröver nattetid med minst tre flygrörelser per natt minst 150 nätter per år.
Mark- och miljööverdomstolens dom innebär vidare att förbudet mot raka inflygningar till bana 01R från och med den 1 januari 2018 upphävs och ersätts med ett villkor som innebär att inflygningsprocedurer som undviker Upplands Väsby tätort ska användas när det är möjligt med hänsyn till flygplatsens kapacitet, regelverket för flygtrafiktjänsten, flygsäkerhetsskäl och väderleksförhållanden.
Swedavia ska utreda förutsättningarna att minska bullerexponeringen över Rosersbergs och Upplands Väsby tätort genom alternativ bananvändning samt att vart tredje år informera tillsynsmyndigheten om utvecklingen av och förutsättningarna för att använda teknik som möjliggör icke-raka inflygningsförfaranden vid Arlanda flygplats.
Ansökan om ändringstillstånd för Arlanda för att få tillämpa kurvade inflygningar
Swedavia lämnade i september 2020 in en ansökan om ändringstillstånd till mark- och miljödomstolen. Ansökan gäller tillstånd att inom ramen för gällande tillstånd få tillämpa alternativa inflygningsprocedurer, s.k. kurvade inflygningar. Naturvårdsverket deltog i samråd inför ansökan under våren 2019. Mark- och miljödomstolen kungjorde ansökan i mitten av oktober och Naturvårdsverket kommer yttra sig över den i slutet av året.
Betydelse för miljö och hälsa
Flygbuller är utan tvekan det största problemet för dem som bor nära Arlanda. Förutom allmän störning kan det också påverka människors hälsa, till exempel genom sömnstörningar och högt blodtryck.
Det har också betydelse om planen väljer samma flygväg eller varierande flygvägar över ett bostadsområde. Forskning visar att bullret är mindre störande om det är förutsägbart.
Miljömål om buller
Buller är ett samhällsproblem. I dag ökar bullret och det ser ut som om det blir svårt att nå miljömålet God bebyggd miljö där buller ingår.
Dokument