Det är elfte året i rad som Europa minskar avfallsveckan arrangeras. Varje år har ett specifikt tema och årets fokus är på det osynliga avfallet, det avfallet som uppkommer vid produktion av produkter och som man som konsument aldrig ser. En fråga Avfall Sverige har arbetat med sedan 2018.
Med osynligt avfall menas det avfall som uppstår under tillverkningen av produkter. Sånt avfall vi inte ser. Några exempel: en laptop genererar 1 200 kilo avfall, en mobiltelefon genererar 86 kilo avfall och ett par byxor genererar 25 kilo avfall.
För att minska avfallet och onödig resursförbrukning kan konsumenter använda sina saker längre genom att vårda och laga dem, och hyra och låna det man använder mer sällan.
Naturvårdsverket jobbar sedan 2019 med kampanjen Textilsmart som lyfter vikten av att konsumera kläder på ett hållbart sätt, vilket också minskar avfallsmängderna.
- Genom att efterfråga och välja mer hållbart producerade textilier och använda kläder och hemtextilier längre tid kan konsumenter minska påverkan på miljön och klimatet både globalt och i Sverige, säger Rebecca Uggla, handläggare på Naturvårdsverket.
Som en del i Europa minskar avfallet kommer Avfall Sverige, tillsammans med Naturvårdsverket, lyfta frågan om osynligt avfall i en digital kampanj med filmer, inlägg och en livesänd frågestund på @textilsmart på instagram.
Mer information
Kontakt
Rebecca Uggla, handläggare på Hållbarhetsenheten, Samhällsavdelningen, Naturvårdsverket Rebecca.Uggla@Naturvardsverket.se