INNEHÅLL NEDAN:
_ _ _ _ _
Informera konsumenter
Förordningen (2016:1041) om plastbärkassar säger att verksamheter och aktörer som yrkesmässigt tillhandahåller plastbärkassar till konsumenter har informationsplikt om plastbärkassars miljöpåverkan.
Det innebär att de från och med 1 juni 2017 ska informera konsumenter om:
- plastbärkassars miljöpåverkan
- fördelar med en minskad förbrukning av plastbärkassar
- åtgärder som kan vidtas för att minska förbrukningen av plastbärkassar
Informationen till konsumenterna ska innehålla alla tre delarna ovan.
Syfte och mål med förordningen
Informationen till konsumenterna ska sträva efter det syfte och mål som finns i förordningen.
Syftet med förordningen är att:
- minska förbrukningen av plastbärkassar
- minska nedskräpning
- mer effektivt resursutnyttjande
Målen är att minska förbrukningen av plastbärkassar generellt och att tunna plastbärkassar inte överskrider:
- 90 påsar per person och år senast den 31 december 2019 och
- 40 påsar per person och år senast den 31 december 2025
Målgrupper för informationen
Målgruppen är alla konsumenter som får eller köper plastbärkassar.
Eftersom konsumenterna har olika behov och drivkrafter behöver målgruppen delas upp i olika undergrupper. På så sätt kan budskapen anpassas efter varje målgrupp så de blir lätta att ta till sig.
Planera kommunikationen
Förutsättningarna för att lyckas påverka konsumenter att minska sin användning av plastbärkassar ökar om olika aktörer arbetar systematiskt med sin kommunikation. Genom att planera, följa upp och sedan utveckla kommunikationen utifrån utfallet skapas ett lärande kring vad som fungerar bra och vad som inte är lika framgångsrikt.
Att ta fram en kommunikationsplan som baseras på en nollmätning är ett viktigt steg i att arbeta systematiskt. En nollmätning handlar om att ta fram information om målgruppernas kunskap, attityder och beteenden. Naturvårdsverket ser gärna att en nollmätning genomförs i samverkan mellan branschorganisationerna och den ideella miljöorganisationen som får bidrag för att genomföra en informationsinsats. Nollmätningen kan också med fördel tas fram inom varje verksamhet som har informationsplikt.
Utifrån nollmätningens resultat utformas vilka insatser som behöver genomföras och vilka budskap som ska användas. Exempelvis kan planen innehålla planering för vilken typ av kund eller grupp som använder flest påsar och var effekten att minska antalet plastbärkassar är störst, vilka metoder som ska användas för att nå stor effekt och hur budskapen ska var utformade för att nå målgrupperna.
Alla aktiviteter i kommunikationsplaneringen ska leda till att det övergripande målet om att minska förbrukningen av plastbärkassar nås.
Ett exempel på hur aktiviteter en enskild butik eller restaurang kan se ut. Kom ihåg att aktiviteterna behöver utvecklas utifrån nollmätning och målgruppernas behov.
- Personalen frågar varje kund om de behöver en bärkasse innan de lämnar över den köpta varan.
- Information om plastbärkassars negativa miljöpåverkan finns i anslutning till plastbärkassarna.
- Utbildning av personalen om varför vi ska minska antalet plastbärkassar
- Information i butiken/restaurangens tidning eller nyhetsbrev
- Information på butikens/restaurangens webb eller sociala medier.
Argumentsamling och att utforma budskap
Det kan finnas flera lämpliga budskap som anpassas efter olika målgrupper.
Olika aktörer kan använda olika budskap, men för att nå god effekt är det viktigt att olika aktörers budskap hänger ihop och inte spretar. Därför är det en god idé att stämma av budskapen med de olika aktörerna som informerar om plastbärkassar.
Budskapen behöver utformas så de träffar rätt hos varje målgrupp. Ett exempel på hur budskapen kan utformas är att utgå från följande beståndsdelar baserade på avfallstrappan och Naturvårdsverkets argumentsamling
Avfallstrappan
- Minimera – använd väska eller plastkasse du redan har istället för att ta en ny
- Återanvänd – använd din plastkasse flera gånger
- Återvinn – sortera din använda och slitna plastkasse som plastförpackning
Argumentsamling
Naturvårdsverket har tagit fram en argumentsamling som ska ligga till grund för budskapen.
Några exempel ur argumentsamlingen är:
- Det kan ta upp till 400 år för naturen att bryta ner en plastbärkasse.
- Många fåglar och däggdjur skadas efter att ha fastnat i plast eller ätit plast i haven.
- Att tillverka plastbärkassar är energikrävande och påverkar klimatet negativt.
- Plastbärkassar är en stor källa till nedskräpning och bidrar till spridningen av mikroplaster i naturen.
- Argumentsamlingen
Utvärdera aktiviteterna
Att följa upp aktiviteterna för att se om målen nås är helt avgörande.
Att jämföra konsumenternas kunskap, attityder och beteenden före och efter genomförda aktiviteter gör att vi ser om målen nås och om aktiviteterna behöver justeras. Här har vi nollmätningen till hjälp.
Andra sätt kan vara att göra intervjuer/enkäter i exempelvis butik – når vi målet för konsumenterna i vår butik. För att få ett kvitto på vad som fungerar, men också för att kunna justera arbetet för att nå ännu bättre effekt.
Lärande och samverkan med andra
Att kommunicera är ett ständigt lärande och att olika aktörer kommunicerar liknande budskap förstärker kommunikationen. Ett sätt att samverka med andra är att hålla gemensamma lärandemöten.
Naturvårdsverket deltar i en samverkansgrupp tillsammans med branschföreningen som är berörda av informationsskyldigheten.
Varför är det viktigt att informera?
Alla medlemsstater i EU jobbar just nu med upplysningskampanjer om de negativa miljöeffekterna av förbrukning av tunna plastbärkassar.
För att säkerställa att de plastbärkassar som behövs inte orsakar nedskräpning bör lämpliga åtgärder genomföras och konsumenterna informeras om korrekt avfallsbehandling.
EU skriver också att det har visat sig att information till konsumenter spelar en avgörande roll för att uppnå mål om att minska förbrukningen av plastbärkassar.