Innehåll
Användning av den digitala tjänsten
Fråga: Vem får använda den digitala tjänsten?
Svar: I förordningen (2018:471) om medelstora förbränningsanläggningar står det att "uppgifter som ska registreras lämnas av verksamhetsutövare i en e-tjänst som tillsynsmyndigheten anvisar".
Alla svenska tillsynsmyndigheter har möjlighet att använda den digitala tjänst som Naturvårdsverket tillhandahåller, där en e-tjänst för underrättelse om ny medelstor förbränningsanläggning ingår. Om tillsynsmyndigheten avser anvisa till den e-tjänsten behöver avtal tecknas med Naturvårdsverket.
Fråga: Vad kostar det att använda den digitala tjänsten?
Svar: Den digitala tjänsten är kostnadsfri att använda för tillsynsmyndigheter. E-tjänsten för verksamhetsutövare som ingår i den digitala tjänsten är också kostnadsfri att använda.
Fråga: Behöver man använda den digitala tjänsten, och därmed teckna avtal, om det inte finns några medelstora förbränningsanläggningar inom kommunen?
Svar: En ny medelstor förbränningsanläggning kan uppstå i alla kommuner. Enligt förordningen ska verksamhetsutövare från och med 20 december 2018 kunna lämna underrättelse om en ny medelstor förbränningsanläggning i en e-tjänst som anvisats av tillsynsmyndigheten. Om tillsynsmyndigheten avser att anvisa till den e-tjänst som Naturvårdsverket tillhandahåller, behöver avtal tecknas med Naturvårdsverket för att kunna ta del av den digitala tjänst där e-tjänsten ingår.
I de fall då en underrättelse kommer in som avser en tillsynsmyndighet som ännu inte tecknat avtal kommer den underrättelsen vidarebefordras till tillsynsmyndigheten med en uppmaning om att teckna avtal.
Tjänsten är tänkt att utvecklas så att det i en kommande version blir omöjligt för verksamhetsutövaren att skicka in uppgifter till en tillsynsmyndighet som inte är ansluten till tjänsten. Verksamhetsutövaren får då en upplysning om att denne behöver gå till tillsynsmyndighetens webbplats istället.
Fråga: Behöver man använda den digitala tjänsten, och därmed teckna avtal, om kommunen har en medelstor förbränningsanläggning som sällan är i drift?
Svar: Medelstora förbränningsanläggningar som tas i drift efter 19 december 2018 ska registreras av tillsynsmyndighet.
Detta följer av en bestämmelse om registrering i förordningen om medelstora förbränningsanläggningar. För s.k. 2018-anläggningar (medelstora förbränningsanläggningar som tagits i drift innan 20 december 2018) träder bestämmelsen dock i kraft enligt nedan:
För 2018-anläggningar med en anläggningseffekt högre än 5 megawatt |
1 januari 2024 |
För 2018-anläggningar med en anläggningseffekt som är högst 5 megawatt |
1 januari 2029 |
Om kommunen avser använda e-tjänsten för att lämna underrättelse om en medelstor förbränningsanläggning som tas i drift, ska avtal tecknas med Naturvårdsverket.
Fråga: Vad händer om en verksamhetsutövare lämnar underrättelse om medelstor förbränningsanläggning via den e-tjänst som Naturvårdsverket tillhandahåller, men det saknas avtal mellan tillsynsmyndigheten och Naturvårdsverket?
Svar: I de fall då en underrättelse kommer in som avser en tillsynsmyndighet som ännu inte tecknat avtal kommer den underrättelsen vidarebefordras till tillsynsmyndigheten med en uppmaning om att teckna avtal.
Tjänsten är tänkt att utvecklas så att det i en kommande version blir omöjligt för verksamhetsutövaren att skicka in uppgifter till en tillsynsmyndighet som inte är ansluten till tjänsten. Verksamhetsutövaren får då en upplysning om att denne behöver gå till tillsynsmyndighetens webbplats istället.
Frågor om avtal
Fråga: Hur ska avtalen returneras till Naturvårdsverket?
Svar: Varje avtal (användaravtal och personuppgiftsbiträdesavtal) ska skrivas ut enkelsidigt i två exemplar. Dessa signeras av behörig person hos tillsynsmyndigheten och samtliga fyra dokument skickas via post till:
Naturvårdsverket, Kunskapssamordningsenheten, 106 48 Stockholm.
När avtalen har signerats av behörig person på Naturvårdsverket, returneras tillsynsmyndighetens exemplar till den kontaktperson som har angivits i användaravtalet.
Fråga: Senast vilket datum måste man ha returnerat signerade avtal?
Svar: Naturvårdsverket rekommenderar att avtalen returneras signerade snarast, men har inte uppgett något sista datum för när avtalen behöver vara signerade.
Verksamhetsutövare kan ge underrättelse om ny medelstor förbränningsanläggning från och med 20 december 2018. Då en tillsynsmyndighet väljer att anvisa till Naturvårdsverkets e-tjänst behöver avtalen vara signerade den dag en verksamhetsutövare gör en underrättelse via e-tjänsten.
Fråga: Vem på tillsynsmyndigheten ska signera respektive avtal?
Svar: Den som är behörig att företräda kommunen i respektive fråga kan skriva under avtalen.
Fråga: Om ett miljöförbund som representerar flera kommuner avser att använda den digitala tjänsten, behöver alla ingående kommuner signera egna avtal?
Svar: Nej, då miljöförbundet är den faktiska tillsynsmyndigheten, behöver de således ingen fullmakt för att företräda kommunerna.
Förordningen om medelstora förbränningsanläggningar
Fråga: Var kan jag läsa mer om förordningen och hur det påverkar min organisation?
Svar: Förordningen (2018:471) om medelstora förbränningsanläggningar (FMF) togs fram som Naturvårdsverkets förslag på hur Sverige ska genomföra kraven från MCP-direktivet (direktiv 2015/2193/EU om begränsning av utsläpp till luften av vissa föroreningar från medelstora förbränningsanläggningar). Nedan följer förslag på läsning:
Fråga: Vilken typ av anläggning avser avtalet?
Svar: Avtalet avser användandet av den digitala tjänst som tillhandahålls av Naturvårdsverket, vilken möjliggör att tillsynsmyndigheten kan ta del av inkomna underrättelser om nya medelstora förbränningsanläggningar som tas i drift efter 19 december 2018.
En medelstor förbränningsanläggning är en förbränningsanläggning där den sammanlagda installerade tillförda effekten är 1 megawatt eller högre, men högst 50 megawatt. Läs mer om de olika förordningar och direktiv som berör förbränningsanläggningar i Naturvårdsverkets vägledning, där du också hittar exempel på hur de tillämpas.
I Sverige finns cirka 2 000 medelstora förbränningsanläggningar.
Fråga: Behöver verksamhetsutövare lämna underrättelse även för medelstora förbränningsanläggningar som tagits i drift innan 20 december 2018?
Svar: Den tjänst som lanserades i december 2018 avser nya anläggningar. I dagsläget behöver man inte lämna underrättelse om s.k. 2018-anläggningar, d.v.s. förbränningsanläggningar som har tagits i drift innan 20 december 2018.
Tjänsten kommer framöver att vidareutvecklas för att ta emot underrättelse om befintliga anläggningar. För 2018-anläggningar med en anläggningseffekt:
- högre än 5 megawatt behöver detta ske senast 1 januari 2024,
- som är högst 5 megawatt senast 1 januari 2029.
Naturvårdsverket kommer att informera när det blir möjligt att lämna underrättelse även om befintliga anläggningar.
Enligt FMF 45 § ska en mätning utföras inom fyra månader från den dag då anläggningen 1) registrerades eller 2) togs i drift, om den dagen inföll efter dagen för registrering.
Fråga: Enligt FMF 60 § ska tillsynsmyndigheten förse Naturvårdsverket med den information som behövs för att kunna fullgöra rapportering till EU. Hur ska det ske om tillsynsmyndigheten väljer att inte använda den digitala lösning som tillhandahålls av Naturvårdsverket?
Svar: Naturvårdsverket kommer att begära ut specifika uppgifter för rapportering från tillsynsmyndigheten, vilka då tas emot och hanteras i Naturvårdsverkets rapporteringssystem. Hur och när rapportering kommer att ske är för närvarande under utredning.
Juridiska frågor
Fråga: Vem har arkivansvar för den information som lagras i Bastjänst för Inlämnade Uppgifter (BTIU)?
Svar: Tillsynsmyndigheten är informationsansvarig för alla uppgifter som verksamhetsutövaren skickar in, samt de uppgifter om inkommandetidpunkt och anläggnings-ID som skapas i tjänsten. Det innebär att tillsynsmyndigheten har arkivansvar för uppgifter som lagras i BTIU och övriga delar av tjänsten. Då samma uppgifter överförs till tillsynsmyndighetens verksamhetsstödsystem kommer tillsynsmyndighetens arkivering av dessa uppgifter ske via dennes verksamhetsstödsystem.
Fråga: Vem är personuppgiftsansvarig respektive personuppgiftsbiträde?
Svar: Naturvårdsverket tillhandahåller den digitala tjänsten för tillsynsmyndigheternas räkning. Personuppgifter i form av t.ex. namn och kontaktuppgifter kommer att lagras i tjänsten. Personuppgiftsansvarig är den som bestämmer ändamål och medel för personuppgiftsbehandlingen – i förevarande fall är berörd tillsynsmyndighet personuppgiftsansvarig. Naturvårdsverket ansvarar för den tekniska lagringen och tekniska bearbetningen av personuppgifterna i egenskap av personuppgiftsbiträde. Detta förhållande regleras av ett personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal).
Tillsynsmyndigheten har, i egenskap av personuppgiftsansvarig, möjlighet att välja att använda en annan mall än Naturvårdsverkets mall för PUB-avtal om tillsynsmyndigheten t.ex. har en egen mall, under förutsättning att den uppfyller kraven i dataskyddsförordningen och parterna är överens om innehållet.
Att hålla register över medelstora förbränningsanläggningar
Fråga: Enligt FMF 23 § ska den behöriga myndigheten offentliggöra uppgifter som ingår i registret över medelstora förbränningsanläggningar. Hur ska registret utformas och vilka uppgifter måste ingå?
Svar: Enligt FMF § 23 ska tillsynsmyndigheten tillgängliggöra uppgifter ur registret på en webbplats som tillhör myndigheten och som allmänheten har tillgång till. De uppgifter som registret ska innehålla ges av FMF 18 §. Det är också dessa uppgifter som ska offentliggöras, med undantag för uppgifter om personnummer, födelsedatum och bostadsadresser.
Se även Naturvårdsverkets rapport nr 6765, Genomförande av MCP-direktivet, bilaga 1, avsnitt 3.1.7, samt artikel 5 i MCP-direktivet (2015/2193/EU).
Fråga: Behöver kommunen hålla ett eget register, eller utgör de uppgifter som samlas in via e-tjänsten det register som FMF 18 § avser? Och för vem ska registret vara tillgängligt?
Svar: De uppgifter om anläggningen som lämnas in av verksamhetsutövaren lagras i en samlad nationell anläggningsdatabas, samtidigt som de sammanställs i en pdf som skickas till tillsynsmyndigheten. Om uppgifterna är kompletta kan tillsynsmyndigheten registrera den nya anläggningen i tillsynsmyndighetens verksamhetsstödsystem/tillsynsobjektsregister (I annat fall behöver tillsynsmyndigheten be verksamhetsutövaren att skicka in en komplettering via e-tjänsten). Det är sedan informationen i tillsynsmyndighetens verksamhetsstödsystem/tillsynsobjektsregister som ska tillgängliggöras på en webbplats för allmänheten. Vilka uppgifter som ska tillgängliggöras ges av FMF § 18, med undantag för uppgifter om personnummer, födelsedatum och bostadsadresser.
Användning av den digitala tjänsten
I förordningen (2018:471) om medelstora förbränningsanläggningar står det att ”uppgifter som ska registreras lämnas av verksamhetsutövare i en e-tjänst som tillsynsmyndigheten anvisar”.
Alla svenska tillsynsmyndigheter har möjlighet att använda den digitala tjänst som Naturvårdsverket tillhandahåller, där en e-tjänst för underrättelse om ny medelstor förbränningsanläggning ingår. Om tillsynsmyndigheten avser anvisa till den e-tjänsten behöver avtal tecknas med Naturvårdsverket.
Vad kostar det att använda den digitala tjänsten?
Den digitala tjänsten är kostnadsfri att använda för tillsynsmyndigheter. E-tjänsten för verksamhetsutövare som ingår i den digitala tjänsten är också kostnadsfri att använda.
Behöver man använda den digitala tjänsten, och därmed teckna avtal, om det inte finns några medelstora förbränningsanläggningar inom kommunen?
En ny medelstor förbränningsanläggning kan uppstå i alla kommuner. Enligt förordningen ska verksamhetsutövare från och med 20 december 2018 kunna lämna underrättelse om en ny medelstor förbränningsanläggning i en e-tjänst som anvisats av tillsynsmyndigheten. Om tillsynsmyndigheten avser att anvisa till den e-tjänst som Naturvårdsverket tillhandahåller, behöver avtal tecknas med Naturvårdsverket för att kunna ta del av den digitala tjänst där e-tjänsten ingår.
I de fall då en underrättelse kommer in som avser en tillsynsmyndighet som ännu inte tecknat avtal kommer den underrättelsen vidarebefordras till tillsynsmyndigheten med en uppmaning om att teckna avtal.
Tjänsten är tänkt att utvecklas så att det i en kommande version blir omöjligt för verksamhetsutövaren att skicka in uppgifter till en tillsynsmyndighet som inte är ansluten till tjänsten. Verksamhetsutövaren får då en upplysning om att denne behöver gå till tillsynsmyndighetens webbplats istället.
Medelstora förbränningsanläggningar som tas i drift efter 19 december 2018 ska registreras av tillsynsmyndighet.
Detta följer av en bestämmelse om registrering i förordningen om medelstora förbränningsanläggningar. För s.k. 2018-anläggningar (medelstora förbränningsanläggningar som tagits i drift innan 20 december 2018) träder bestämmelsen dock i kraft enligt nedan:
· För 2018-anläggningar med en anläggningseffekt:
o högre än 5 megawatt, 1 januari 2024,
o som är högst 5 megawatt, 1 januari 2029.
Om kommunen avser använda e-tjänsten för att lämna underrättelse om en medelstor förbränningsanläggning som tas i drift, ska avtal tecknas med Naturvårdsverket.
Vad händer om en verksamhetsutövare lämnar underrättelse om medelstor förbränningsanläggning via den e-tjänst som Naturvårdsverket tillhandahåller, men det saknas avtal mellan tillsynsmyndigheten och Naturvårdsverket?
I de fall då en underrättelse kommer in som avser en tillsynsmyndighet som ännu inte tecknat avtal kommer den underrättelsen vidarebefordras till tillsynsmyndigheten med en uppmaning om att teckna avtal.
Tjänsten är tänkt att utvecklas så att det i en kommande version blir omöjligt för verksamhetsutövaren att skicka in uppgifter till en tillsynsmyndighet som inte är ansluten till tjänsten. Verksamhetsutövaren får då en upplysning om att denne behöver gå till tillsynsmyndighetens webbplats istället.
Frågor ang. avtal
Hur ska avtalen returneras till Naturvårdsverket?
Varje avtal (användaravtal och personuppgiftsbiträdesavtal) ska skrivas ut enkelsidigt i två exemplar. Dessa signeras av behörig person hos tillsynsmyndigheten och samtliga fyra dokument skickas via post till:
Naturvårdsverket, att Sofie Lindblad (Mi), 106 48 Stockholm.
När avtalen har signerats av behörig person på Naturvårdsverket, returneras tillsynsmyndighetens exemplar till den kontaktperson som har angivits i användaravtalet.
Senast vilket datum måste man ha returnerat signerade avtal?
Naturvårdsverket rekommenderar att avtalen returneras signerade snarast, men har inte uppgett något sista datum för när avtalen behöver vara signerade.
Verksamhetsutövare kan ge underrättelse om ny medelstor förbränningsanläggning från och med 20 december 2018. Då en tillsyns-myndighet väljer att anvisa till Naturvårdsverkets e-tjänst behöver avtalen vara signerade den dag en verksamhetsutövare gör en underrättelse via e-tjänsten.
Vem på tillsynsmyndigheten ska signera respektive avtal?
Den som är behörig att företräda kommunen i respektive fråga kan skriva under avtalen.
Om ett miljöförbund som representerar flera kommuner avser att använda den digitala tjänsten, behöver alla ingående kommuner signera egna avtal?
Nej, då miljöförbundet är den faktiska tillsynsmyndigheten, behöver de således ingen fullmakt för att företräda kommunerna.
Förordningen om medelstora förbränningsanläggningar
Var kan jag läsa mer om förordningen och hur det påverkar min organisation?
Förordningen (2018:471) om medelstora förbränningsanläggningar (FMF) togs fram som Naturvårdsverkets förslag på hur Sverige ska genomföra kraven från MCP-direktivet (direktiv 2015/2193/EU om begränsning av utsläpp till luften av vissa föroreningar från medelstora förbränningsanläggningar). Nedan följer förslag på läsning:
> Genomförande av MCP-direktivet (nr 6765)
> Förordningen (2018:471) om medelstora förbränningsanläggningar (FMF)
> MCP-direktivet (2015/2193/EU)
> Naturvårdsverkets vägledning om medelstora förbränningsanläggningar
Avtalet avser användandet av den digitala tjänst som tillhandahålls av Naturvårdsverket, vilken möjliggör att tillsynsmyndigheten kan ta del av inkomna underrättelser om nya medelstora förbränningsanläggningar som tas i drift efter 19 december 2018.
En medelstor förbränningsanläggning är en förbränningsanläggning där den sammanlagda installerade tillförda effekten är 1 megawatt eller högre, men högst 50 megawatt. Läs mer om de olika förordningar och direktiv som berör förbränningsanläggningar i Naturvårdsverkets vägledning, där du också hittar exempel på hur de tillämpas. I Sverige finns cirka 2 000 medelstora förbränningsanläggningar.
Behöver verksamhetsutövare lämna underrättelse även för medelstora förbränningsanläggningar som tagits i drift innan 20 december 2018?
Den tjänst som lanserades i december 2018 avser nya anläggningar. I dagsläget behöver man inte lämna underrättelse om s.k. 2018-anläggningar, d.v.s. förbränningsanläggningar som har tagits i drift innan 20 december 2018.
Tjänsten kommer framöver att vidareutvecklas för att ta emot underrättelse om befintliga anläggningar. För 2018-anläggningar med en anläggningseffekt:
· högre än 5 megawatt behöver detta ske senast 1 januari 2024,
· som är högst 5 megawatt senast 1 januari 2029.
Naturvårdsverket kommer att informera när det blir möjligt att lämna underrättelse även om befintliga anläggningar.
Enligt FMF 45 § ska en mätning utföras inom fyra månader från den dag då anläggningen 1) registrerades eller 2) togs i drift, om den dagen inföll efter dagen för registrering.
Enligt FMF 60 § ska tillsynsmyndigheten förse Naturvårdsverket med den information som behövs för att kunna fullgöra rapportering till EU. Hur ska det ske om tillsynsmyndigheten väljer att inte använda den digitala lösning som tillhandahålls av Naturvårdsverket?
Naturvårdsverket kommer att begära ut specifika uppgifter för rapportering från tillsynsmyndigheten, vilka då tas emot och hanteras i Naturvårdsverkets rapporteringssystem. Hur och när rapportering kommer att ske är för närvarande under utredning.
Vem har arkivansvar för den information som lagras i Bastjänst för Inlämnade Uppgifter (BTIU)?
Tillsynsmyndigheten är informationsansvarig för alla uppgifter som verksamhetsutövaren skickar in, samt de uppgifter om inkommandetidpunkt och anläggnings-ID som skapas i tjänsten. Det innebär att tillsynsmyndigheten har arkivansvar för uppgifter som lagras i BTIU och övriga delar av tjänsten. Då samma uppgifter överförs till tillsynsmyndighetens verksamhetsstödsystem kommer tillsynsmyndighetens arkivering av dessa uppgifter ske via dennes verksamhetsstödsystem.
Vem är personuppgiftsansvarig respektive personuppgiftsbiträde?
Naturvårdsverket tillhandahåller den digitala tjänsten för tillsynsmyndigheternas räkning. Personuppgifter i form av t.ex. namn och kontaktuppgifter kommer att lagras i tjänsten. Personuppgiftsansvarig är den som bestämmer ändamål och medel för personuppgiftsbehandlingen – i förevarande fall är berörd tillsynsmyndighet personuppgiftsansvarig. Naturvårdsverket ansvarar för den tekniska lagringen och tekniska bearbetningen av personuppgifterna i egenskap av personuppgiftsbiträde. Detta förhållande regleras av ett personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal).
Tillsynsmyndigheten har, i egenskap av personuppgiftsansvarig, möjlighet att välja att använda en annan mall än Naturvårdsverkets mall för PUB-avtal om tillsynsmyndigheten t.ex. har en egen mall, under förutsättning att den uppfyller kraven i dataskyddsförordningen och parterna är överens om innehållet.
Att hålla register över medelstora förbränningsanläggningar
Enligt FMF 23 § ska den behöriga myndigheten offentliggöra uppgifter som ingår i registret över medelstora förbränningsanläggningar. Hur ska registret utformas och vilka uppgifter måste ingå?
Enligt FMF § 23 ska tillsynsmyndigheten tillgängliggöra uppgifter ur registret på en webbplats som tillhör myndigheten och som allmänheten har tillgång till. De uppgifter som registret ska innehålla ges av FMF 18 §. Det är också dessa uppgifter som ska offentliggöras, med undantag för uppgifter om personnummer, födelsedatum och bostadsadresser.
Se även Naturvårdsverkets rapport nr 6765, Genomförande av MCP-direktivet, bilaga 1, avsnitt 3.1.7, samt artikel 5 i MCP-direktivet (2015/2193/EU).
Behöver kommunen hålla ett eget register, eller utgör de uppgifter som samlas in via e-tjänsten det register som FMF 18 § avser? Och för vem ska registret vara tillgängligt?
De uppgifter om anläggningen som lämnas in av verksamhetsutövaren lagras i en samlad nationell anläggningsdatabas, samtidigt som de sammanställs i en pdf som skickas till tillsynsmyndigheten. Om uppgifterna är kompletta kan tillsynsmyndigheten registrera den nya anläggningen i tillsynsmyndighetens verksamhetsstödsystem/tillsynsobjektsregister (I annat fall behöver tillsynsmyndigheten be verksamhetsutövaren att skicka in en komplettering via e-tjänsten). Det är sedan informationen i tillsynsmyndighetens verksamhetsstödsystem/tillsynsobjektsregister som ska tillgängliggöras på en webbplats för allmänheten. Vilka uppgifter som ska tillgängliggöras ges av FMF § 18, med undantag för uppgifter om personnummer, födelsedatum och bostadsadresser.