Användning av energi orsakar olika former av störningar och utsläpp som påverkar människors hälsa och miljön.
Miljöbalken har flera regler för att begränsa störningar och utsläpp men miljöbalken syftar även till att begränsa energianvändningen som sådan och då speciellt användningen av ändliga energikällor.
I miljöbalkens portalparagraf (1 kap. 1§) anges att miljöbalken bland annat ska tillämpas så att hushållning med energi främjas så att ett kretslopp uppnås.
I miljöbalkens hänsynsregler (2 kap. 5§) anges att alla som bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd ska hushålla med råvaror och energi samt utnyttja möjligheterna till återanvändning och återvinning. I första hand ska förnybara energikällor användas.
Ett viktigt verktyg för att miljöbalkens regler ska efterlevas är verksamhetsutövarens egenkontroll. Andra viktiga verktyg är tillståndsprövning och tillsyn.
Avgjort tillsynsärende i Mark- och miljööverdomstolen
I ett nyligen avgjort tillsynsärende (MÖD M 9668-14) fastställdes tillsynsmyndighetens föreläggande att oljeuppvärmingen av en fastighet ska bytas ut. Byte skulle ske till en värmekälla med lågt eller inget inslag av ej förnybara energikällor. Oljeförbrukningen var 35 m3 per år. Naturvårdsverket yttrade sig i ärendet till Mark- och miljööverdomstolen.
Vägledning för energianvändning
Miljööverdomstolen har dömt i frågor om vilka krav man kan ställa på energihushållning. Bland annat konstaterar domstolen att energihushållning kan regleras i särskilda villkor, till exempel villkor som begränsningsvärde med separata värden för elektricitet och värme.
På Energimyndighetens webbplats finns mer information för dig som arbetar med tillsyn enligt miljöbalken i kommun eller på länsstyrelse.
På webbplatsen "Miljösamverkan Sverige" finns handläggarstöd för energitillsyn som länsstyrelserna, men även andra tillsynsmyndigheter, ska kunna använda.