Målgrupp
Verksamheter som
- producerar farligt avfall
- transporterar farligt avfall
- tar emot farligt avfall i insamlingsverksamhet
- mäklar eller handlar med farligt avfall
- behandlar farligt avfall och annat avfall.
Rapporteringskravet gäller från 1 november 2020
Naturvårdsverket utvecklar just nu applikationsgränssnittet (API) som din verksamhet kan ansluta sig till för att lämna uppgifter till det nya avfallsregistret. Skyldigheten att lämna uppgifter om farligt avfall till avfallsregistret gäller från den 1 november 2020.
PÅ DEN HÄR SIDAN:
Den digitala lösningen omfattar både API och e-tjänst
Rapportera via API
API är en webbtjänst som möjliggör att två olika system kan utbyta information med varandra. Verksamheter som vill lämna uppgifter till avfallsregistret via API måste ingå ett avtal med Naturvårdsverket för att sedan ansluta till API:et via sitt ordinarie verksamhetssystem.
Rapportera via e-tjänst
För verksamheter som inte vill eller kan ansluta sina verksamhetssystem finns det en e-tjänst. Det krävs inget avtal med Naturvårdsverket för att använda e-tjänsten utan uppgiftslämnaren loggar in med hjälp av e-legitimation.
Uppgifterna som ska lämnas ges av lagstiftningen
Uppgifterna som ska lämnas i e-tjänsten ges av avfallsförordningens sjätte kapitel samt Naturvårdsverkets föreskrifter på området.
Verksamhetsutövare måste fortsatt hålla sina egna anteckningar
En utökad anteckningsskyldighet börjar gälla den 1 augusti och berör alla verksamheter som producerar, transporterar, samlar in, behandlar samt mäklar eller handlar med farligt avfall. Från den 1 november ska dessa verksamheter börja rapportera in antecknade uppgifter om det farliga avfallet till det nya avfallsregistret hos Naturvårdsverket.
Notera att uppgifterna som rapporteras in till avfallsregistret ej ersätter de uppgifter som ska finnas antecknande hos varje verksamhet. Dessa anteckningar måste kunna redovisas på begäran av en tillsynsmyndighet.