
INNEHÅLL PÅ SIDAN
Information om bidraget
Bidraget gäller åtgärder som påbörjats tidigast 2019-07-15. Bidraget ges som ett engångsbelopp med högst 50 procent av de bidragsberättigade kostnaderna, dock högst 15 000 kr per laddpunkt.
Företag bedöms utifrån regler om statsstöd, vilket innebär att ansökan i första hand bedöms utifrån kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 (de minimisförordningen). Tidigare erhållet minimis-stöd (så kallat försumbart stöd) ska anges vid ansökan.
Om det sammanlagda beloppet av de minimis-stöd under de senaste tre åren överskrider motsvarande 200 000 euro, kan ansökan i vissa undantagsfall istället bedömas utifrån kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 (gruppundantagsförordningen). Enligt denna förordning får åtgärden inte ha påbörjats före ansökan. En åtgärd som påbörjats före ansökan och där sökandes sammanlagda de-minimis-stöd överstiger motsvarande 200 000 euro kan alltså inte beviljas stöd.
Bidraget delas inte ut till
- åtgärder som måste genomföras enligt lag, annan författning eller villkor i tillstånd, eller
- berättigar till Ladda hemma-stöd enligt förordningen (2017:1318) om bidrag till privatpersoner för installation av laddningspunkt till elfordon.
Hur går processen till?
Processen skiljer sig beroende på om er åtgärd redan är klar eller ej. Nedan finner ni hur processen går till i dom olika scenariona.
Om åtgärden redan är klar
Om din åtgärd redan är klar behöver du skicka in din ansökan om bidrag senast sex månader efter att installationen slutfördes.
Nedan finner du hur processen går till.
- Ansökan
Efter en ansökan är inkommen så kommer den behandlas.
- Ni får ett preliminärt beslut
- Begäran om utbetalning
Efter att beslutet är taget har ni tre månader på er att ansöka om utbetalning.
Detta gäller enbart om ansökan prövas mot Kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013.
Om åtgärden inte är klar
Nedan finner du hur processen går till
- Ansökan
Efter en ansökan är inkommen så kommer den behandlas.
- Slutförande av åtgärd
Efter beviljande av föransökan så har sökande nio månader på sig att slutföra åtgärden.
- Begäran om utbetalning
Efter att åtgärden är slutförd så har sökande max tre månader på sig att skicka in en begäran om utbetalning.
Ansökan digitalt
OBS: Ansökningsformulären hämtar automatiskt uppgifter från Bolagsverket och Lantmäteriverket. Om organisationen ej äger marken så kan man inte ansöka via Bank-ID.
Ansökan ska alltid göras i två steg:
- Ansökan om bidrag digitalt
- Begäran om utbetalning digitalt
Först ska alltid en ansökan göras där ni anger den uppskattade kostnaden för åtgärden och på vilka fastigheter laddpunkterna ska installeras. I Naturvårdsverkets beslut anges om ni beviljas bidrag för åtgärden.
För att kunna begära utbetalning måste ni ha fått ett beslut. Bidraget reserveras i systemet fram till dess att ni inkommer med blanketten ”Begäran om utbetalning”, dock längst tolv månader. Om ni beslutar er för att inte genomföra åtgärden ska ni återkalla er ansökan via länken nedan.
Företag bedöms utifrån regler om statsstöd, vilket innebär att ansökan i första hand bedöms utifrån kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 (de minimisförordningen). Tidigare erhållet minimis-stöd (så kallat försumbart stöd) ska anges vid ansökan.
Om det sammanlagda beloppet av de minimis-stöd under de senaste tre åren överskrider motsvarande 200 000 euro, kan ansökan i vissa undantagsfall istället bedömas utifrån kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 (gruppundantagsförordningen). Enligt denna förordning får åtgärden inte ha påbörjats före ansökan. En åtgärd som påbörjats före ansökan och där sökandes sammanlagda de-minimis-stöd överstiger motsvarande 200 000 euro kan alltså inte beviljas stöd.
Fullmakt
Om er organisation kräver flera firmatecknares signaturer för att teckna organisationen behöver ni skicka med en fullmakt som ger er rätt att teckna organisationen ensam.
Dessa handlingar ska bifogas med ansökan om bidrag
- De minimis-blankett
- Fullmakt (Om er organisation kräver det)
- Anläggningsbeslut (gäller enbart samfälligheter)
Ansökan om bidrag (digitalt formulär)
OBS: Ansökan som ombud via Bank-ID är för tillfället inte möjligt. Därav går det inte att skicka vidare till firmatecknare.
Begäran om utbetalning digitalt
För att få ersättning efter det att åtgärden slutförts ska en Begäran om utbetalning skickas in till Naturvårdsverket. I Begäran om utbetalning måste samma ärendenummer som finns i ert beslutsbrev anges.
Dessa handlingar ska bifogas med er begäran om utbetalning
- Kontoverifikation att det angivna kontot tillhör er organisation
- Detaljerat kostnadsunderlag (hänvisar er faktura till en offert skall denna också bifogas)
- Intyg eller styrkande dokumentation om att ni ej har avdragsrätt för momsen. (detta gäller enbart om ni avser att söka bidrag för momsen och ni samtidigt finns registrerad i momsregistret)
- De minimis-blankett (Enbart om mer försumbart stöd erhållits efter ansökan om bidrag skickats in)
Ansökan via blankett
Ansökan ska alltid göras i två steg.
- Ansökan om bidrag via blankett
- Begäran om utbetalning via blankett
Först ska alltid en ansökan göras där ni anger den uppskattade kostnaden för åtgärden och på vilka fastigheter laddpunkterna ska installeras. I Naturvårdsverkets beslut anges om ni beviljas bidrag för åtgärden.
För att kunna begära utbetalning måste ni ha fått ett beslut. Bidraget reserveras i systemet fram till dess att ni inkommer med blanketten ”Begäran om utbetalning”, dock längst tolv månader. Om ni beslutar er för att inte genomföra åtgärden ska ni återkalla er ansökan genom att maila till kundtjänst med er begäran samt vilket ärendenummer som återkallelsen gäller.
Företag bedöms utifrån regler om statsstöd, vilket innebär att ansökan i första hand bedöms utifrån kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 (de minimisförordningen). Tidigare erhållet minimis-stöd (så kallat försumbart stöd) ska anges vid ansökan.
Om det sammanlagda beloppet av de minimis-stöd under de senaste tre åren överskrider motsvarande 200 000 euro, kan ansökan i vissa undantagsfall istället bedömas utifrån kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 (gruppundantagsförordningen). Enligt denna förordning får åtgärden inte ha påbörjats före ansökan. En åtgärd som påbörjats före ansökan och där sökandes sammanlagda de-minimis-stöd överstiger motsvarande 200 000 euro kan alltså inte beviljas stöd.
Fullmakt
Om er organisation kräver flera firmatecknares signaturer för att teckna organisationen behöver ni skicka med en fullmakt som ger er rätt att teckna organisationen ensam. Alternativt kan flera firmatecknare skriva under blanketten.
Fullmaktsmallen går också att använda som intyg från fastighetsägaren att ni får ansöka för åtgärden på deras mark.
Dessa handlingar ska bifogas med ansökan om bidrag
- Dokument som styrker att du äger fastighetsbeteckningen eller styrker nyttjanderätt.
- De minimis-blankett
- Fullmakt (Om er organisation kräver det)
- Anläggningsbeslut (gäller enbart samfälligheter)
Ansökningsblankett
Skicka blanketten till kundtjanst@naturvardsverket.se.
Blanketten kan också skickas via post till:
Naturvårdsverket
Verksamhetsstödsenheten
831 40 Östersund
Begäran om utbetalning via blankett
För att få ersättning efter det att åtgärden slutförts ska en Begäran om utbetalning skickas in till Naturvårdsverket. I Begäran om utbetalning måste samma ärendenummer som finns i ert beslutsbrev anges.
Dessa handlingar ska bifogas med er begäran om utbetalning
- Kontoverifikation att det angivna kontot tillhör er organisation
- Detaljerat kostnadsunderlag (hänvisar er faktura till en offert skall denna också bifogas)
- Intyg eller styrkande dokumentation om att ni ej har avdragsrätt för momsen. (detta gäller enbart om ni avser att söka bidrag för momsen och ni samtidigt finns registrerad i momsregistret)
- De minimis-blankett (Enbart om mer försumbart stöd erhållits efter ansökan om bidrag skickats in)
Andra bidrag
För privatpersoner finns ladda hemma-stödet.
För den som vill söka stöd till publik laddningsstation, det vill säga de som är tillgängliga för allmänheten, finns stöd att söka hos Klimatklivet.
Hantering av personuppgifter
Kontakt
Om du har frågor om bidraget går det bra att kontakta Naturvårdsverkets kundtjänst.
Öppettider kundtjänst
Vardagar 08.00-16.30
Telefon: 010-698 10 00
Telefontider handläggare
Måndagar, onsdagar och fredagar: 10.00-13.00