Diagram Utsläpp av kväveoxider till luft från personbilar 1990 – 2017 Ingår i Sveriges Officiella Statistik Tabell 1990199119921993199419951996199719981999200020012002200320042005200620072008200920102011201220132014201520162017Dieselbilar2,021,961,871,741,71,711,812,032,262,683,043,153,283,453,633,714,255,295,966,47,7710,0712,2814,3216,2817,8318,9719,09Bensinbilar71,9575,8971,7163,9867,1162,6760,2255,1750,3846,441,1536,2232,492925,5923,4820,4317,6415,6313,6111,88,517,766,585,885,174,473,92 Utsläpp av kväveoxider till luft från personbilar 1990 – 2017 Enhet: Tusen ton Källa: Underlag till Sveriges rapportering av luftföroreningar till NEC och CLRTAP 2019. Underlagen är framtagna av SMED. Metodik: Se Informative Inventory Report Nästa uppdatering: December 2019 Tillhör Sveriges officiella statistik. Ladda ner Ladda ner diagram Ladda ner som png Ladda ner som pdf Ladda ner data Ladda ner som excel Ladda ner som csv Dela diagram Vad kan jag göra? Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får: Använda det i trycksaker Använda det i presentationer Använda det i digitala medier. Vad bör jag göra? Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata: http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Utslapp-av-kvaveoxider-till-luft-fran-personbilar/
Utsläpp av kväveoxider (NOx) från personbilar. Dela Kontakt Lyssna Utsläppen av NOX från dieselbilar har ökat kraftigt de senaste 10 åren vilket medfört att de totala utsläppen av kväveoxider från personbilar ökade mellan 2012 och 2016 trots att utsläppen från bensinbilar fortsatt att minska. Mellan 2016 och 2017 har de totala utsläppen från personbilar minskat något trots att utsläppen av kväveoxider från dieselbilar samtidigt ökade något. Utsläppen av luftföroreningar från vägtransporter beräknas med en modell som kallas HBEFA (The Handbook Emission Factors for Road Transport). Modellen används även av andra länder som till exempel Tyskland. HBEFA-modellen uppdateras kontinuerligt med ny information. Under 2017 uppdaterades modellen med nya mätningar av dieselbilars utsläpp av NOX i verklig körning. Vid den förra uppdateringen av modellen fanns för få mätningar av utsläpp av kväveoxider från dieselbilar i klassen Euro 6 vid verklig körning vilket forskarna också flaggade för vid det tillfället. Euro 6 introducerades hösten 2015 och emissionsfaktorerna har nu uppdaterats baserat på mätningar som utförts sedan dess. Ett samband mellan omgivningstemperatur och utsläpp medförde också en justering av emissionsfaktorerna för Euro 4 och Euro 5. Sveriges officiella statistik Denna statistik tillhör Sveriges officiella statistik.